Blyforgiftede tyre og grise
Fra : Bent Jensen

Dato : 13-12-03 22:58

Den engelske historiker Edward Gibbon (1737-94) skrev et stort værk
med titlen "The Rise and Fall of the Roman Empire". Romerrigets
undergang skyldtes efter hans opfattelse kristendommens indførelse i
imperiet. En meget senere videnskabsmand fremførte imidlertid en helt
anden teori, nemlig at romerriget gik under, fordi romerne langsomt
blev blyforgiftet, fordi man i byens vandforsyning brugte vandrør
lavet af bly.

Da jeg for mange år siden stod i lære på et maskinværksted i
København, kom jeg til at tænke på den sidstnævnte teori.
Maskinværkstedet havde en afdeling, som lavede næseringe til tyre og
grise.

Jeg har aldrig set en gris med ring i næsen, men de blev lavet i
tusindvis. Grise har en tilbøjelighed til at rode i jorden med trynen.
Det vil man gerne undgå, så man sætter en ring i næsen på dem. Alle
tyre skal ifølge en bekendtgørelse fra Landbrugsministeriet (nu
vistnok Fødevareministeriet) om ringning af tyre have ring i næsen fra
en bestemt alder, så landmanden og dyrlægen bedre kan holde styr på
dem, hvis de bliver olme.

Oprindeligt havde grossistfirmaet Simonsen & Weel A/S, som er den
største forhandler af læge- og dyrlægeinstrumenter i Danmark,
importeret tyreringe af mærket Hauptner fra Tyskland. Men de var noget
kostbare, og den tyske valuta steg også i pris. På et tidspunkt havde
firmaet derfor spurgt sin danske producent af instrumenter, som var
det maskinværksted, hvor jeg senere kom i lære, om det ikke kunne give
et konkurrencedygtigt tilbud på fremstilling af tyre- og griseringe.
Det kunne det. Som materiale til ringene valgte man at bruge
automatstål. Der blev fremstillet specialværktøj til produktionen, og
et par arbejdsmænd blev ansat til at lave ringene på akkord.

Som maskinlærling interesserede jeg mig vist lidt mere for mit fag,
end lærlinge gør det i almindelighed. I fritiden læste jeg en del
teknisk litteratur, bl.a. materialelære. Jeg læste bl.a., at
automatstål har den fordel, at det kan bearbejdes i automatiske
drejeautomater, fordi det ikke giver lange spåner. Denne egenskab
opnås ved at legere stålet med bly. Til gengæld taber stålet meget i
styrke. Jeg begyndte nu at spekulere på, om ikke tyrene langsomt blev
blyforgiftede, når de alle sammen gik med en blylegeret stålring i
deres fugtige næse, og om det ikke ville være bedre at lave ringene af
et plastmateriale, f.eks. nylon.

Et års tid efter at jeg var blevet udlært, besøgte jeg min læremester
på maskinværkstedet og spurgte, hvordan det gik med bl.a. produktionen
af tyreringe. Han svarede, at produktionen var ophørt, fordi
veterinærmyndighederne havde forbudt brugen af blylegerede ringe til
tyre, fordi de omsider havde fundet ud af, at ringene gav tyrene
blyforgiftning. Det havde stået på gennem ca. seks år.

Bent

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 13-12-03 23:22

Bent Jensen wrote:

> [...]
> anden teori, nemlig at romerriget gik under, fordi romerne langsomt
> blev blyforgiftet, fordi man i byens vandforsyning brugte vandrør

Man er ikke enige om hvornår romerriget gik under,
men før man er enige om det, så kan man heller ikke
sige hvorfor.

Fra : Bo Warming

Dato : 14-12-03 00:42

"Peter Ole Kvint >" <"<dsl90720"@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Man er ikke enige om hvornår romerriget gik under,
> men før man er enige om det, så kan man heller ikke
> sige hvorfor.

Uanset hvilket årstal du beslutter, så er bly i drikkevand en håbløst
usandsynlig teori.

Greenpeace er religiøse nok til sådant - og journalister og
universitetsprofessorer.

Har man fundet bly i skeletter?. De er så overfladiske. De ved at medierne
er mere løgnagtige idag, end Stalins medier var.

Fra : Bo Warming

Dato : 13-12-03 23:28

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> wrote in message
> [...]
> anden teori, nemlig at romerriget gik under, fordi romerne langsomt
> blev blyforgiftet, fordi man i byens vandforsyning brugte vandrør

Gibbon er klogere end miljø-dommedagsprofeterne

Hvis tungmetal opad hud eller i tandplomber så er værste risiko nok lidt
allergi mod nikkel o lign

Napoleon forgiftedes med arsen via maden og ikke via dampe fra grønt tapet.

Dollars-TV-serien lod en mand næsten dø af gifte fra farlig maling i hans
kontor - vås

Lueforgyldere og hattemagere der bejdsede med organsike kviksølvforbindelser
var nok tossede i forvejen og blev næppe "tosset som en hattemager" af
dampene, og den gamle kemiker der spilder kviksølv ned i gulvbrædderne og
forgiftes af dampene - er det ikke overtro?

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 15-12-03 09:41

er det ikke underligt at alle hattemagere og alle pottemagere skulle være
skøre, gnavne og glemsomme i forvejen?

Bo. Indimellem skulle man tro at du har lavet for mange hatte eller har
arbejdet for meget med blyglasurer til keramik. Du virker gnaven og lytter
overhovedet ikke til hvad andre skriver. Du har et standpunkt og alle andre
tager fejl, uanset hvad. Jeg kan ikke huske en eneste gang du har ladet dig
overtale af et argument.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Bo Warming

Dato : 15-12-03 16:01

"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> wrote in message
> [...]
andre
> tager fejl, uanset hvad. Jeg kan ikke huske en eneste gang du har ladet

Altid består kritik af mine kætterske psykosomatik-synspunkter i PLAT OG
GOLD MUDDERKASTNING - aldrig specificeres et indlæg eller "argument" jeg
burde være "overtalt af" eller en præcis fejl i min logik eller facts.

Videnskabsmænd ønsker job baseret på den religion, der hedder
apparatfejlmodel og derfor tør de ikke overveje alternativet. Jeg er ikke
gal eller negativ , men åben for at selvtillid kan være vigtigere end frihed
for tungmetalafsondring fra tandplomber

Måske de fleste påsteåde bly, kviksølv og cadmium-forgiftede var sociale
tabere og årsag til en vis intelligensnedsættelse var at immunforsvar er
lavt, når man ikke har meningsfuldt arbejde.

Minimata-ulykken i Japan er godt eksempel på at tungmetaller *kan* forgifte.
Men her var det sultende fattige fiskere der kun levede af fisk og disse
havde spiste enorme mængder af kviksølvholdigt bejsemiddel, der var titusind
gange over faregrænsen.

Alligevel døde kun få % af fiskerne og de der overlevede blev hurtigt helt
symptomfri

Det er STUPIDT at sige "du læser ikke"
Oplys eller copypast hvad du mener jeg har læst for overfladisk. Men der var
ingen data jeg overså. Alt er om TRO vedr disse forgiftninger som skulle
have udryddet Rom osv osv osv.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 16-12-03 10:09

Jeg er blevet bedt om at dokumentere at Minemata stadig lider under
kviksølv-forgiftning. Ikke mange officielle rapporter ligger på nettet, men
følgende henvisninger kan evt bruges. De er fundet ved at søge på Minemata
og mercury.

http://www.jusbiz.org/news/chisso.shtml
http://www.diamondhead.net/cohis.htm
http://www.mercurysafety.co.uk/hlthinfo.htm

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Sorgenfri

Dato : 16-12-03 11:10

"Erik Breum Petersen" skrev:

> [...]
men
> følgende henvisninger kan evt bruges. De er fundet ved at søge på Minemata

Jeg har lige skimmet ovenstående link. I det midterste stod der bl.a.:

"A sperm whale found dead off the Danish coast in January 1996 contained so
much mercury and cadmium that its intestine had to be buried at a special
hazardous waste site!"

Den hval har jeg altså ikke tidligere hørt om. Er det bare mig?
Ellers må man håbe, at indholdet generelt er en kende mere evidensbaseret,
end man altså umiddelbart kan få indtryk af.

Spændende område!

Mvh. Sorgenfri

Fra : Bo Warming

Dato : 16-12-03 11:21

"Sorgenfri" <Sorgenfri2830FJENRN@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> Ellers må man håbe, at indholdet generelt er en kende mere evidensbaseret,
> end man altså umiddelbart kan få indtryk af.

Miljø-freaks er oftest løgnere og bruger netop tricket

Se bare -der skulle sikkerhedsforanstaltninger til - altså må det være
farligt

Vås - precautions skyldes sindsyge overforsigtige regler og beviser ikke at
der har været tungmetalforgiftning af betydning et år efter at man stoppede
udledning af affaldsprodukterne i fiskevandene ved Minimata.

Hvordan en dansk hval blive relevant?

Fra : Bo Warming

Dato : 16-12-03 11:14

> [...]
men
> følgende henvisninger kan evt bruges. De er fundet ved at søge på Minemata

Jeg tror ikke nogen gider åbne disse lnks, når den der afsender dem er for
doven eller inkompetent til at ekstrahere HVAD ER DET VIGTIGE BEVIS I
RELEVANS TIL DEBATTEN

Mange tror at hvis søgning viser en masse links, så er kvantitet en styrke,
der overflødiggør kvalitet

Jeg fik en privat mail om at der stadig fødes børn i Minimata-fiskerbyen,
som har de klasiske handicap

Havde det været Hiroshima, så ville mutationer kunne retfærdiggøre teori om
arvegang ned gennem generationerne.

Men teratogene skader, altså på fosteret ., såsom thalidomid-forgiftning og
cadmium eller kviksølv indtag under graviditeten, rammer altså kun den
FØRSTE generation.

Der er ofte MASSER AF FEJLKILDER, fx at en fattig fiskerby er udstødte
tabere og de har særlig disposition til medfødte deformiteter, pga genetik
eller pga stress-skabt cortisol og immun-sænkning.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 16-12-03 11:19

Det første og det sidste link er klart de bedste. Det midterste har vist
mest skrevet af efter det sidste.

De skriver blandt andet at der fødes 6% med rygmarvsbrok i området endnu.

Og nu blev jeg af en anonym sender der mailede til mig privat bedt om
henvisninger (links). Vedkommende burde have sendt beskedern her, og ikke
anonymt.

Slut fra mig i denne debat

Fra : Sorgenfri

Dato : 16-12-03 12:25

"Erik Breum Petersen" skrev:

> Og nu blev jeg af en anonym sender der mailede til mig privat bedt om
> henvisninger (links).

Udmærket, at de alligevel kom på ud på usenet!

Vedkommende burde have sendt beskedern her, og ikke
> anonymt.

> Slut fra mig i denne debat

Ok. Jeg kan for øvrigt varmt anbefale følgende: åbn bare én post, som du er
træt af, fx fra Warming. Tryk så på meddelelse - bloker afsender - og vupti,
så får man lyst til at debattere igen ...

Mvh. Sorgenfri

Fra : //zigge

Dato : 14-12-03 01:23

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden teori, nemlig at romerriget gik under, fordi romerne langsomt
> blev blyforgiftet, fordi man i byens vandforsyning brugte vandrør

Så er det jo spændende hvornår danskerriget går under?
....med alle de asbestvandrør der er samlede med blypakninger rundt omkring.

Mvh
//zigge

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-12-03 11:35

> [...]
> anden teori, nemlig at romerriget gik under, fordi romerne langsomt
> blev blyforgiftet, fordi man i byens vandforsyning brugte vandrør

Det er uden tvivl en medvirkende årsag, blyforgiftning giver meget
store skader på helbredet, herunder svære hjerneskader.

Derimod er din teori om blyforgiftning af tyre nok mere
tvivlsom. Selv om der måske i nogle næseringe kan have
været en ringe blyforekomst, vil den mængde, der evt. kunne
være opløst gennem en meget lille berøringsflade i det
forbruskede hul i næsefløjen ikke kunne medføre nogen
målelig mængde bly.
En langt større blymængde ville dyrene få gennem føden, da
græsset optager en lille smule fra luften. Ifølge målinger er
blyindholdet i planterne faldet i takt med udfasningen af bly
- ikke mindst siden det opløselige tetraethylbly blev forbudt.
For at få en skadevirkning skal der er vis mængde bly til, da
det ophobes i fedtvævet.
Man har set trykkeriarbejdere få akut blyforgiftning ved
lidelser, der medførte tab af fedtvæv. Man kunne kun undgå
blyforgiftning ved at sørge for store fedtdepoter.

Per A. Hansen

Fra : Sorgenfri

Dato : 15-12-03 15:57

"Per A. Hansen" skrev:

> [...]
> lidelser, der medførte tab af fedtvæv. Man kunne kun undgå
> blyforgiftning ved at sørge for store fedtdepoter.

Jeg har tænkt på, om fedtsugninger kan have en sundhedsmæssig fordel ved at
man simpelthen får fjernet nogle af alle de ophobede tungmetaller o.lign.(?)
som specielt visse alternative behandlere taler om.

Mon der laves egentlige analyser af humant fedt netop med henblik på, hvad
vævet rent faktisk indeholder?

Kan bly simpelthen ikke uddrives igen, hvis det først er optaget? Uden at
det sker vhja. ovenstående metode eller via brystmælken, forstås.

Mvh. Sorgenfri

Fra : Bo Warming

Dato : 15-12-03 16:14

> [...]
>
> Kan bly simpelthen ikke uddrives igen, hvis det først er optaget? Uden at
> det sker vhja. ovenstående metode eller via brystmælken, forstås.

Fortæl nu noget eksakt om tungmetalforgiftede personer, og hvilke symptomer
der er bevislige.

Intelligensnedsættelse er ikke mur og nagelfaste. Se blot hvor dumme
blondiner kan simulere at de er.

Fra : Bent Jensen

Dato : 16-12-03 00:51

"Per A. Hansen" wrote ...

> Derimod er din teori om blyforgiftning af tyre nok mere
> tvivlsom. Selv om der måske i nogle næseringe kan have
> været en ringe blyforekomst,

Ikke måske og ikke i nogle, men HELT SIKKERT og i ALLE næseringe lavet
af automatstål, idet automatstål er en legering af jern og bly. Og det
er en kendsgerning, at næseringe af automatstål blev forbudt. Men
først efter adskillige år, hvor jeg som maskinlærling udmærket var
klar over, at faren bestod.

Bent

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-12-03 14:31

> [...]
> er en kendsgerning, at næseringe af automatstål blev forbudt. Men
> først efter adskillige år, hvor jeg som maskinlærling udmærket var

Jeg synes du går udenom den væsentligste pointe i mit indlæg - nemlig at
optagelse af tungmetaller fra en næsering nå anses for ignorabel
i forhold til den naturlige optagelse gennem føden.
Den lille kontaktflade og næsefløjens bruskdannelse kan ikke få
fat i ret mange atomer.
For at optages gennem brusken i næsefløjen skal stofferne ioniseres
først - den proces sker uhyre langsomt i det miljø - i maven/vommen
sker det langt mere effektivt.

- -
Med venlig hilsen
Per A. Hansen