Varmeledende stoffer
Fra : Rømer

Dato : 10-12-03 15:14

Findes der stoffer/legeringer/et eller andet, der kun kan lede varme den ene
vej? En slags "varmeensretter"?
Hvad hedder sådan en tingest?

Fra : Bo Warming

Dato : 10-12-03 15:27

"Rømer" <fupkonto@hotmail.dk> wrote in message
> Findes der stoffer/legeringer/et eller andet, der kun kan lede varme den
ene
> vej? En slags "varmeensretter"?
> Hvad hedder sådan en tingest?

At varme fordeler sig til det kolde, kan forklares ved at alt går imod at
entropi altså uorden øges

Det må være umuligt at forsinke det med et materiale, der ikke har samme
effekt i alle retninger - måske nogle krystaller har en anelse større
varmeledning op-ned end frem-tilbage, men også det tvivler jeg på er
muligt.

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-12-03 16:21

Scripsit "Rømer" <fupkonto@hotmail.dk>

> Findes der stoffer/legeringer/et eller andet, der kun kan lede varme den ene
> vej? En slags "varmeensretter"?

Der burde ikke være noget teoretisk i vejen for at lave en dims der
leder varme meget hurtigere fra A til B end fra B til A. Det er blot
et spørgsmål om at lave en aktiv regulering der måler temperaturen i A
og B og indskyder noget isolering når B er varmere end A.

Deimod kan man naturligvis ikke have en dims som når A og B har samme
temperatur leder varme fra A til B uden at lede en tilsvarende mængde
varme fra B til A. Sådan en ville jo kunne udbygges til en
evighedsmaskine og det er forbudt.

--
Henning Makholm "Ambiguous cases are defined as those for which the
compiler being used finds a legitimate interpretation

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-12-03 16:36

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> [...]
> temperatur leder varme fra A til B uden at lede en tilsvarende mængde
> varme fra B til A. Sådan en ville jo kunne udbygges til en

Forbandet være Videnskabsministeriet og det monopolitistiske
lovgivning.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Could it possibly get uglier? I used to be a
The RockBear. ((^)) highly respected Watcher and now I'm a wounded

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-12-03 16:45

Scripsit p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul)

> Forbandet være Videnskabsministeriet og det monopolitistiske
> lovgivning.

Tja, så ved du jo hvem du skal stemme på næste gang. (Hvis man kan,
jeg må ikke, snøft!)

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : //zigge

Dato : 10-12-03 19:08

> [...]
> et spørgsmål om at lave en aktiv regulering der måler temperaturen i A
> og B og indskyder noget isolering når B er varmere end A.

Det er praktisk ret nemt at lave. Tag et rør af et varmeisolerende materiale
og forsyn det med en varmeledende beholder i begge ender. Hælde en lille
mængde væske (f.eks. vand) i og luk tæt.
Når der varmes op under den beholder med væske vil det fordampe og tage
varmeenergi med sig, dampen vil fortættes i den anden beholder og afsætte
energien her.
Varmer man op på den tomme beholder vil der kun ske en temperaturforøgelse,
men ingen transport...

Fænomenet kendes fra "heatpipes" som bruges i bla. satelitter og
hjemmecomputere.

> [...]
> temperatur leder varme fra A til B uden at lede en tilsvarende mængde
> varme fra B til A. Sådan en ville jo kunne udbygges til en

Naa, ikke helt, det hedder en varmepumpe, men der skal selvfølgeligt bruges
energi på at flytte varmen. Det "interessante" er at en varmepumpe kan
flytte betydeligt mere energi end der skal til for at drive den...

Mvh
//zigge

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-12-03 20:54

Scripsit "//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk>

> Naa, ikke helt, det hedder en varmepumpe, men der skal selvfølgeligt bruges
> energi på at flytte varmen.

Hvis den bruger energi er det (i mit ordforråd) ikke varme*ledning*.

--
Henning Makholm "*Vi vil ha wienerbrød!*"

Fra : //zigge

Dato : 10-12-03 21:40

> Hvis den bruger energi er det (i mit ordforråd) ikke varme*ledning*.

Nå nej

//zigge

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 10-12-03 17:28

Rømer wrote:
> Findes der stoffer/legeringer/et eller andet, der kun kan
> lede varme den ene vej? En slags "varmeensretter"?

Varme energi går altid fra varmt til koldt. Du kan sagtens
varme noget varmt og køle noget koldt, men det kræver at
du tilfører energi, det er der elregningen for køleskabet
komme fra.

Men du kan sikkert lave elementer hvor du tilfører elektrisk
energi og transportere varme i den forkerte retning, det er
måske hvad Peltier effekten går ud på?

se
http://www.uni-konstanz.de/physik/Jaeckle/papers/thermopower
thermopower.html