Münchhausen syndrom
Fra : Michael

Dato : 13-12-03 17:00

Hej NG.

Kan man forestille sig, at en person der påkalder sig andres opmærksomhed
ved f.eks. at tale om sin afdøde søster mens personen græder som en pisket
kan diagnotisceres med Münchhausen Syndrom? Det skal naturligvis nævnes at
denne person aldrig har haft en søster !!!

Er der andre steder ud over www.psyknet.dk hvor man kan komme dybere ind i
Münchhausen Syndrom samt Münchhausen by Proxy ?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-12-03 17:53

Michael wrote:
> [...]
> græder som en pisket kan diagnotisceres med Münchhausen Syndrom? Det
> skal naturligvis nævnes at denne person aldrig har haft en søster !!!

øhhhh så vidt jeg ved så er Münchhausen by proxy noget med at man søger
opmærksomhed ved at skade sit barn på en eller anden vis..... og den
opmærksomhed man søger er oftest lægelig eller familie......
feks ved at fremprovokere symptomer i barnet eller lyve om tilstande i
barnet som er ikke eksisterende.....
Münchhausen Syndrom er noget med at man skader sig selv...... også i
almindelighed kendt som hypokonder :)
at lyve om en ikke eksisterende søsters sygdom kan vist ikke passes ind i
disse to diagnoser.... myligvis Mytomani kan dække det?

Mytomani: Sygelig trang til at fortælle opdigtede historier, oftest hvor man
selv spiller en glorværdig rolle. Man kan have mytomani i forbindelse med at
man har en dyssocial eller en histrionisk personlighedsforstyrrelse.

http://www.nkmr.org/munchhausen_by_proxy_i_danmark.htm
http://www.npi-news.dk/Lyse.htm
http://www.psyknet.dk/Forside/Psykiske%20lidelser/vane.htm
http://www.dadlnet.dk/ufl/ufl0139/v_p/35672.htm

--
Knus, Sabina.
"What you know you can't explain. But you feel it. You've felt it your

Fra : Padmé Amidala

Dato : 14-12-03 19:31

Prøv også at kigge på www. netpsych.dk

VH