Pro@ccess ADSL
Fra : BoK

Dato : 19-04-01 10:24

Jeg sider og læser i folderen om den standard konfiguration som TDC levere
med Routeren.

Jeg mente (det har jeg fået oplyst før) at man havde et område af IP
adresser til fast IP hos klienterne, men det har man ikke ifølge folderen,
er det korrekt ?

Det næste jeg støder på som jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal forhold mig
til, men det kan jo være at det ikke er noget problem. Man kan sætte en SMTP
server op IP adresse 192.168.1.2, følgende er citat fra folderen :

"mailserver skal have et navn fx mail.firmanavn.dk"... Hvad gør man så hvis
man har flere domains (3) og kan navnet på serverne ikke være ligegyldigt,
mail.firmanavn.dk er da kun noget der vedrøre en DNS record der skal pege
WAN IP adressen?

Det næste..

"Mail serveren skal sættes op til at aflevere SMTP mail til Tele Danmarks
SMTP server, der har adressen pasmtp.tele.dk"....Hvorfor det, den mailserver
jeg har nu (Pro@ccess ISDN), kigger bare på TDC DNS server, og sender
derefter mailen til Email modtageren via hans mailserver. Hvorfor skal det
igennem TDC mailserver ?

Mvh
Bok

Fra : Claus Christensen

Dato : 19-04-01 11:19

[snip]

Tjek evt. http://proaccess.jth.net/
Mvh Claus

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-04-01 20:51

On Thu, 19 Apr 2001 11:23:34 +0200, BoK wrote:
> [...]
>
>Jeg mente (det har jeg fået oplyst før) at man havde et område af IP
>adresser til fast IP hos klienterne, men det har man ikke ifølge folderen,

Jeg forstår ikke hvad du mener ?

> [...]
>man har flere domains (3) og kan navnet på serverne ikke være ligegyldigt,

Jo, blot skal MX record's for de forskellige domæner pege på en host (A record),
som så er din ip adresse.

>mail.firmanavn.dk er da kun noget der vedrøre en DNS record der skal pege
>WAN IP adressen?

Ja.

> [...]
>jeg har nu (Pro@ccess ISDN), kigger bare på TDC DNS server, og sender
>derefter mailen til Email modtageren via hans mailserver. Hvorfor skal det

Skal den heller ikke, der burde stå "... kan ...".

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bok

Dato : 20-04-01 10:10

> Jeg forstår ikke hvad du mener ?

At der var mulighed for at bruge IP adrasser der vil blive NAT´et igennem
routeren, bare til clienter med fast intern IP adr. istedet for en IP adr.
fra DHCPserveren i routeren. Altså på samme måde som de udvalgte IP adr. der
er til mail-, ftp-, www-server. Men der skal være blokert for kald udefra,
så de clienter med fast intern IP stadig har firewall.

> Ja.

OK !

> Skal den heller ikke, der burde stå "... kan ...".

Jeg synes også det var lidt underligt.

Mvh
Bok

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-04-01 11:32

On Fri, 20 Apr 2001 11:10:18 +0200, Bok wrote:

>At der var mulighed for at bruge IP adrasser

flertal giver ikke mening, du har kun en officiel adresse til rådighed.

> [...]
>er til mail-, ftp-, www-server. Men der skal være blokert for kald udefra,
>så de clienter med fast intern IP stadig har firewall.

Du kan sagtens vælge at give flere maskiner faste adresser, DHCP serveren vil
"opdage" at de adresser er i brug, og bruge nogen andre.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bok

Dato : 20-04-01 13:19

> flertal giver ikke mening, du har kun en officiel adresse til rådighed.
lad spørgsmålet ligge, under vejs tror jeg at jeg fundet ud af det........

der

> Du kan sagtens vælge at give flere maskiner faste adresser, DHCP serveren
vil
> "opdage" at de adresser er i brug, og bruge nogen andre.

......jeg giver bare clienterne en af de ip adresserne fra DHCP scopet, så de
ikke behøves at køre med automatisk IP (DHCP). Men jeg troede bare ikke at
DHCP serveren selv fandt ud at en IP adr. var optaget af en anden client.
Jeg troede at DHCP serveren holdt styr på det, ved hjælp af IP scopet.

Ellers mange tak for hjælpen

Mvh
BoK