Mælkeallergi ?
Fra : Ukendt

Dato : 21-12-03 20:28

Hvad er symptomerne på mælkeallergi, hos et barn ?
Er det kun udslet / eksem eller kan det også vise sig, ved f.eks. diare ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Lykke

Dato : 22-12-03 12:19

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-03 14:50

"Lykke" <rodinnospam@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

OK, hvordan tjekker man / lægen, om det evt. er allergi ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Morten Thor

Dato : 22-12-03 16:04

Hos begge vores de 2 ældste børn startede det med voldsomme opkastninger som
regel når de var kommet i seng. Jeg stoppede selv med alle mælke produkter
men søgte samtidig læge. Da opkastningerne stoppede næsten med dags varsel
var vi faktisk ikke i tvivl, men lægen vidersendte os dog til en
specialafdeling på sygehuset med den ældste. Her fik han lavet priktest,
taget en blodprøve og vi kom til en samtale med en diætist som informerede
om mælkefri kost. Senere blev vi indkaldt til en provokation som viste at nu
var han vokset fra allergien.

Med nummer to holdt vi mælkefri diæt i samråd med egen læge, da hun havde
nøjagtig samme symptomer som storebroren.

Grunden til at du bør snakke med lægen er at du skal være opmærksom på at
dit barn får kalk nok. Det kan være lidt svært at finde et rent kaltilskud
som er i en form som de små vil intage.
Håber det kunne hjælpe lidt

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-03 19:45

"Morten Thor" <thor"remove"@thornet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dit barn får kalk nok. Det kan være lidt svært at finde et rent kaltilskud

Det er vores datter på 4, som for anden gang i år, har haft maveinfluenza.
Hun har begge gange haft tynd mave, i meget lang tid, i forhold til os
andre. Lægen undersøgte hende og hun fik foretaget en afføringsprøve, som
var negativ.
Hun elsker mælk, men vi har så holdt hende fra mælk pga. den dårlige mave.
Maven gik så i orden igen, indtil hun igen drak noget mælk.

I følge lægen varer en normal maveinfektion 2 - 4 dage, hvor hendes har
varet i 1½ - 2 uger pr. gang, derfor tanken om, at der måske er tale om
mælkeallergi ?

Hun har ikke kastet op eller noget andet, kun den dårlige mave.
Vi må jo prøve, at undlade mælkeprodukter i en periode og se, hvad der
sker...

Tak for jeres svar.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anita

Dato : 22-12-03 16:10

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev
> OK, hvordan tjekker man / lægen, om det evt. er allergi ?

Det kommer an på hvilke former for allergi det drejer sig om.

Mælkeallergi tjekkes, så vidt jeg ved, ved at man undlader mælkeprodukter i
kosten og ser om symptomerne bedres. Andre typer allergi testes eksempelvis
ved en priktest hos (hud)lægen eller via inhalationsprøve på
allergiambulatorium.

Venligst Anita

Fra : Lykke

Dato : 22-12-03 19:25

vi har ikke selv haft problemet, men venner har prøvet turen.
de brugte en biopat, der også testede i kinesologi.
som vi har prøvet med det ene barn, hvilket viste at han var nattevæder
pga. intolorence overfor sukker.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-12-03 12:54

Buffy wrote:
> Hvad er symptomerne på mælkeallergi, hos et barn ?
> Er det kun udslet / eksem eller kan det også vise sig, ved f.eks.
> diare ?

Det varierer. De første symptomer hos vores søn var
anstrengelsesastma. En læge vi kender anbefalede at holde ham fra
mælkeprodukter. Det hjalp. Senere fik han en "overdosis" pga. dårlig
kommunikation med dagplejen. Denne gang satte det sig på tarmen - han
fik tynd mave igennem en længere periode, også efter at vi fik ham væk
fra mælken igen.

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 13:17

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kommunikation med dagplejen. Denne gang satte det sig på tarmen - han
> fik tynd mave igennem en længere periode, også efter at vi fik ham væk

Tak for dit svar. Jeg snakkede med min moster i går, da min lille fætter
også er mælkeallergiker.
Kan det være arveligt ?
Hun bruger sojamælk, i stedet for mælk. Gør i også det ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-12-03 14:02

Buffy wrote:
> [...]
dårlig

> Tak for dit svar. Jeg snakkede med min moster i går, da min lille

Jeg har ingen anelse. Allergi i almindelighed kan være arveligt.

> Hun bruger sojamælk, i stedet for mælk. Gør i også det ?

Ja. (Han påstår, at han ikke kan lide det, men han spiser det med stor
fornøjelse på sine corn-flakes

Husk i øvrigt på, at (mælke-) allergi er noget små børn sagtens kan
vokse fra - hvis man undgår allergenerne.

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Kisser

Dato : 04-01-04 19:30

Hejsa

Det er egentlig meget nemt at blive tjekket for mælkealergi (er selv
alergisk).
Den test der viste at jeg var alergisk var:
Man skal drikke et glas væske (der indeholder lactose, der jo er det enzym
man ikke kan nedbryde hvis man er alergisk), efter et stykke tid (jeg kan
ikke huske præcis hvor længe, måske ½ time??) får man taget en blodprøve der
så kan vise hvor meget lactose der er i blodet (= hvorvidt kroppen har
optaget det eller ej).

Testen er på sin vis harmløs. Det eneste ubehagelige er, at hvis man ér
alergisk så for man i løbet af den ½ time en pokkers rumlen i maven og
efterfølgende diarre.

Jeg erstatter mit mælkeindtag med soya produkter, der faktisk er ganske
velsmagende.. I føtex har de en hel serie af produkter (bl.a.med vanilie, og
en virkelig god soyakakao). Til at erstatte fløde is (som børn, og andre, jo
som regl elsker) kan man jo bruge tofu is (lavet på soya), der smager også
ganske godt, omend ikke helt det samme som en lækker softice

Håber at I kan bruge det til noget?

Kirsten

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 19:48

"Kisser" <noway@forgetit.com> skrev i en meddelelse

Hej Kirsten !

> [...]
>
> Testen er på sin vis harmløs. Det eneste ubehagelige er, at hvis man ér
> alergisk så for man i løbet af den ½ time en pokkers rumlen i maven og

Den test vil vi da prøve, at snakke med lægen om.

> [...]
> som regl elsker) kan man jo bruge tofu is (lavet på soya), der smager også
> ganske godt, omend ikke helt det samme som en lækker softice

Vores datter elsker smørost. Det må hun vel heller ikke få ?

Jeg drikker heller aldrig selv mælk, andet end en gang imellem, på musli
eller havregryn, for jeg får tit kvalme af det.
Hvis mælken er kamoufleret i sovs eller lignenede, har jeg det dog fint med
det. Ost har jeg heller ikke problemer med.

> Håber at I kan bruge det til noget?

Det var meget brugbart. Mange tak

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kisser

Dato : 04-01-04 20:46

Hej

Mht. hvilken mad man kan tåle, så er det meget forskelligt. Jeg kan fx godt
spise et par skiver ost om dagen og et enkelt stykke kage i ny og næ uden at
der sker noget specielt ved det. Men generelt skal man undgå alt mælk/fløde
i madlavningen, evt. erstatte det med en soya mælk med neutral smag?
Smøreost er nok ikke det smarteste, men jeg skal ikke kunne sige det?! Brød
plejer som regl ikke at være noget problem, der er ofte så lidt mælk i at
det ikke betyder noget. Det er værre med færdigretter og andre
præfabrikerede produkter, der skal man lige være obs på om der er
mælkepulver i.

Held og lykke
Kirsten