Re: HD
Fra : lso@advocom.dk

Dato : 19-04-01 09:30

Kære FEDE

Først vil jeg nævne, at der i dag ikke er noget, der hedder C2, men det hedder
kun C. Så på det punkt, er din kontrakt forkert.

Hvis din schæfer har C allerede som 1 årig, ville jeg straks henvende mig til
opdrætteren, for at få enten pengene retur eller en ny hvalp. Pengene kan man få
retur, for sådan står der i købeloven.

Hvis du køber en hvalp som 2 mdr. gammel, og så får den fotograferet som 1 årig,
så er der stadig 2 mdr. tilbage af den normale købsgaranti. En garanti på 1 år,
er altså ikke hundens år, men fra da du modtager hvalpen og så 1 år frem.

Det kan godt være, at du kan holde hunden sygdomsfri i nogle år frem, men
levetiden kan ikke forventes at blive normal, som en rask hund.

Jeg vil nok få nogle mennesker på nakken nu med mine udtalelser. Men jeg vil til
enhver tid hellere få en ny hund at arbejde med. Jeg vil også være mere glad for
den nye raske hund.
Men for hulan hvor er det svært, og jeg kan forestille mig, hvordan du har det
med din nuværende hund, som du har lagt mange kræfter og følelser i.

Kærligst Lone

---------------------------------

Vi har en schæfer som er 1 år gammel. Vi var hos dyrlæge med hende for at få
fotograferet hofterne. Desværre vidste det sig at venstre hofte ikke er så
god. Vores dyrlæge mener at hun ligger fra C og frem efter.
Er der nogen som kan komme med nogle råd til hvad vi skal.
Der hvor vi købte hende har fået og vide hvor gal' det står til, og siger at
billederne skal sendes ind til dkk. for at få en ordentlig bedømmelse.
Kontrakten siger at hvis det er dårligere end C2 så skal opdrætter stille en
ny hund til rådighed, men er det det man vil, når man har bruget en time
hver dag for at træne, og har så småt fået den hund man vil ha'.. Hjælp
!!!!!!!!

Hilsen FEDE

--
Posted from richardson.uni2.net [129.142.7.104]

Fra : Stine

Dato : 19-04-01 15:53

Hej
Rart at høre at der er andre der har samme holdning som jeg Bortset
fra at jeg ville købe hvalp ved en anden opdrætter, da de fleste jo avler på
de samme linier.
Stine
ORG

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 19-04-01 18:17

lso@advocom.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>til
>opdrætteren, for at få enten pengene retur eller en ny hvalp. Pengene kan

For det første. Er du sikker på at aftalen hører under købeloven?

For det andet. "Hvis" købet hører under købeloven, er det så nok at
konstatere at hunden har HD. Skal der ikke også være gener ved det.

> [...]
>1 år,
>er altså ikke hundens år, men fra da du modtager hvalpen og så 1 år frem.

Du har ret, hvis købeloven ergældende, og det er den hvis det er et
forbrugskøb. Dvs. hvis det er en handel mellem en erhvervsdrivende og en
forbruger.

I DKK's medlemsblad HUNDEN, er der denne gang en artikel der omhandler
dette, og stueopdræt hører ikke under købeloven. Forbrugerstyrelsen har en
definition på erhvervsmæssig opdræt lydende på 4 eller flere tæver og
mindst 2 kuld om året i en årrække. (hvis jeg husker rigtig)

>Det kan godt være, at du kan holde hunden sygdomsfri i nogle år frem, men
>levetiden kan ikke forventes at blive normal, som en rask hund.

Jeg tvivler på man kan få en ny hund, hvis den gammel er symptomfri, men
det kan være, der kan gives et nedslag i prisen.

> [...]
>vil til
>enhver tid hellere få en ny hund at arbejde med. Jeg vil også være mere

Jeg kan give dig ret et stykke af vejen, (selvom jeg ikke skilte mig af
med min, da den fik konstateret HD) men problemet er, at det jo ikke er
sikkert at den ny hund er rask heller, og hvornår skal man stoppe?????

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-04-01 20:19

Iflg cand. jur. Kirsten Maxen er hunde og katte omfattet at købeloven.
Forbrugerkøb er ganske rigtigt mellem køber og en erhvervsdrivende, her er
reglerne i købeloven ufravigelige.

Er der derimod tale om køb/salg mellem to privatpersoner, kan købeloven
fraviges, hvis der indgås anden aftale. I de tilfælde og vedrørende de
forhold, der ikke er truffet særlig aftale om, gælder købeloven.

Dvs er sælger erhvervsdrivende kan købeloven ikke forringes, men en aftale
kan stille køber bedre.

Er sælger privatperson gælder købeloven kun i det omfang, man ikke har
truffet særlig aftale. Dvs indeholder aftalen kun noget om pris, vil
købeloven gælde for alt andet.

På min hjemmeside under love vil I kunne finde Kirsten Maxens sammenfatning
af købe-/aftaleloven vedrørende salg af hund og kat.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

""Poul Erik Rise /SID"" <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> skrev i en
meddelelse news:fc.0073fb6b031400c53b9aca0050595c34.3140261@net.dialog.dk...

Fra : Søren Voigt

Dato : 19-04-01 21:25

<lso@advocom.dk> wrote in message

> [...]
> udtalelser. Men jeg vil til
> enhver tid hellere få en ny hund at arbejde med. Jeg vil også

Hvad ville du stille op med det der var din bedste hund førend du vidste at
den var syg?

Aflive den?

Give den væk til nogle der kunne affinde sig med den hund der i dine øjne er
"andensortering"?

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Stine

Dato : 19-04-01 22:38

Hej Søren.
Jeg synes den diskution har været kørt lidt rigeligt i en anden tidligere
tråd. Så hvorfor vil du blive ved med at starte op igen ????
Stine

Fra : R. Ilsøe

Dato : 19-04-01 22:58

> Hvad ville du stille op med det der var din bedste hund førend du vidste
at
> den var syg?

Og så er pladen hoppet i samme rille igen!

Rinnie Ilsøe

Fra : Stine

Dato : 19-04-01 23:16

To sjæle - en tanke *GGGG*