/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Børn / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Børn
#NavnPoint
Nordsted1 7553
ans 5201
HelleBirg.. 3023
dova 2960
granner01 1261
jakjoe 1192
CLAN 1183
refi 1159
dkwM327 1100
10  jeb3 1067
Barn til psykolog
Fra : Helle Hansen


Dato : 21-12-03 13:17

Hej
Jeg har en veninde hvis søn går i børnehave. Han er 6 år. Hun har for nyligt
i børnehaven fået at vide at han socialt virker som en 2-3 årig, men at han
intellektuelt klarer sig helt fint. De har nu foreslået at han skal til
psykolog så der kan blive set på det.

Men mit spørgsmål er så, er det normalt? På hvilke måder bedømmer man barnet
socialt, er der bestemte ting barnet skal kunne på de forskellige
alderstrin, og i givet fald hvad er det han mangler?

En helt anden ting er: hvad gør at han ikke er udviklet nok i den retning?
Han har gået i børnehave hele tiden. Godt nok har moderen haft et lidt
turbulent sidste halve år (gået fra mand og flyttet til anden landsdel, men
manden er så vendt tilbage), men det er vel ikke indenfor det sidste halve
år det er gået galt. Det er vel en konstant vedvarende ting?
Kan det være moderens/forældrenes skyld? Og hvad har hun i så fald gjort
galt?

Håber på sin vis ikke at der er andre der har oplevet det samme, men vil
gerne høre om jeres erfaringer.

Venlig hilsen
Helle




 
 
Tine Andersen (21-12-2003)
Kommentar
Fra : Tine Andersen


Dato : 21-12-03 14:26

"Helle Hansen" <helleh@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:bs431b$1t36$1@news.cybercity.dk...
> Hej
> Jeg har en veninde hvis søn går i børnehave. Han er 6 år. Hun har for
nyligt
> i børnehaven fået at vide at han socialt virker som en 2-3 årig, men at
han
> intellektuelt klarer sig helt fint. De har nu foreslået at han skal til
> psykolog så der kan blive set på det.
>
> Men mit spørgsmål er så, er det normalt? På hvilke måder bedømmer man
barnet
> socialt, er der bestemte ting barnet skal kunne på de forskellige
> alderstrin, og i givet fald hvad er det han mangler?
>
> En helt anden ting er: hvad gør at han ikke er udviklet nok i den retning?
> Han har gået i børnehave hele tiden. Godt nok har moderen haft et lidt
> turbulent sidste halve år (gået fra mand og flyttet til anden landsdel,
men
> manden er så vendt tilbage), men det er vel ikke indenfor det sidste halve
> år det er gået galt. Det er vel en konstant vedvarende ting?
> Kan det være moderens/forældrenes skyld? Og hvad har hun i så fald gjort
> galt?
>
> Håber på sin vis ikke at der er andre der har oplevet det samme, men vil
> gerne høre om jeres erfaringer.
>

Jeg ser det typisk i familier, hvor forældrene er veluddannede og har fået
børnene sent. Jeg har selv to børn af slagsen - ikke helt så udpræget som
din venindes, men dog i en grad så i al fald den ene har haft vanskeligheder
med kammeraterne.

Jeg ser nøjagtig det samme hos adskillige af mine (universitetsuddannede)
venner.

Ringer det nogle klokker?

Barnet kan ikke udvikle alle sider samtidigt - hvis der er for stor fokus på
det intellektuelle, så går det ud over det motoriske eller det sociale.

Tine



Helle Hansen (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Helle Hansen


Dato : 22-12-03 16:57

> Jeg ser det typisk i familier, hvor forældrene er veluddannede og har fået
> børnene sent. Jeg har selv to børn af slagsen - ikke helt så udpræget som
> din venindes, men dog i en grad så i al fald den ene har haft
vanskeligheder
> med kammeraterne.

Hun har fået børnene sent, men er abs. ikke veluddannet, tvæt imod.

> Barnet kan ikke udvikle alle sider samtidigt - hvis der er for stor fokus

> det intellektuelle, så går det ud over det motoriske eller det sociale.

Okay, jeg troede det var mere alvorligt end som så. Man er jo ikke lige
vandt til at der er tale om psykolog med mindre der er noget alvorligt galt.

/Helle



Tine Andersen (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Tine Andersen


Dato : 22-12-03 19:11


"Helle Hansen" <helleh@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:bs74af$2hs7$1@news.cybercity.dk...
> Okay, jeg troede det var mere alvorligt end som så. Man er jo ikke lige
> vandt til at der er tale om psykolog med mindre der er noget alvorligt
galt.

Hvis det er en god psykolog er det vel ikke værre end at gå til lægen med
ondt i øret.

En psykolog hjalp min unge meget - de kan give nogle værktøjer til ungerne.

Tine



Kristian Damm Jensen (23-12-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Damm Jensen


Dato : 23-12-03 12:47

Helle Hansen wrote:
> Tine skrev
>> Barnet kan ikke udvikle alle sider samtidigt - hvis der er for stor
>> fokus på det intellektuelle, så går det ud over det motoriske eller
>> det sociale.
>
> Okay, jeg troede det var mere alvorligt end som så. Man er jo ikke
> lige vandt til at der er tale om psykolog med mindre der er noget
> alvorligt galt.

Hvis drengens sociale udvikling er 3-4 år bagud, så *er* det
alvorligt. Det behøver ikke at betyde at det er uopretteligt (det er
der ikke ret meget der er, for børn i den alder). En
blindtarmsbetændelse er også alvorlig, men det koster ikke andet end 1
time under knivecn og (?) en uges indlæggelse, så er man oppe igen.
Det væsentlige er at komme til læge (eller i dette tilfælde
psykologen) så man kan få rettet op på problemerne *inden* skaden
bliver uoprettelig.

(Personligt undrer jeg mig over, hvorfor der skal gå så lang tid, før
nogen griber ind. Men det er en helt anden diskussion.)

P.S. Vil du ikke godt undlade at fjerne navnet på den person du
citerer? (Jeg *har* sat det ind igen.)

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk



Charlotte (27-12-2003)
Kommentar
Fra : Charlotte


Dato : 27-12-03 00:41

On 22/12/03 16:57, in article bs74af$2hs7$1@news.cybercity.dk, "Helle
Hansen" wrote:

>> Jeg ser det typisk i familier, hvor forældrene er veluddannede og har fået
>> børnene sent. Jeg har selv to børn af slagsen - ikke helt så udpræget som
>> din venindes, men dog i en grad så i al fald den ene har haft
> vanskeligheder
>> med kammeraterne.
>
> Hun har fået børnene sent, men er abs. ikke veluddannet, tvæt imod.
>
>> Barnet kan ikke udvikle alle sider samtidigt - hvis der er for stor fokus
> på
>> det intellektuelle, så går det ud over det motoriske eller det sociale.
>
> Okay, jeg troede det var mere alvorligt end som så. Man er jo ikke lige
> vandt til at der er tale om psykolog med mindre der er noget alvorligt galt.
>
> /Helle
>
>

Igen...jeg ved ikke om det er aktuelt i denne situation, men højt begavede
børn bliver ofte fejlfortolkede/diagnostiserede, som regel mangler de blot
udfordringer og ligesindede legekammerater.

Meld tilbage hvordan det går, hvis du har lyst.


Venlig hilsen
Charlotte


Chr. L. (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Chr. L.


Dato : 22-12-03 19:36


>
> Jeg ser det typisk i familier, hvor forældrene er veluddannede og har fået
> børnene sent. Jeg har selv to børn af slagsen - ikke helt så udpræget som
> din venindes, men dog i en grad så i al fald den ene har haft
vanskeligheder
> med kammeraterne.
>
Det kan vel deles lidt op, generelt syntes jeg at de børn som er socialt
afstumpet har forældre med sociale problemer.

det som du beskriver er lidt mere de forældre som har godt gang i 'projekt
barn' hvor man egentligt gør sin barn/børn en bjørnetjenste fordi man selv
har personlige høje mål om at de er de klogeste børn i verden...eller skal
blive det... .


Ydremere er der intet galt i at gå til psykolog, det kan faktisk hjælpe!!


Chr.





Tine Andersen (23-12-2003)
Kommentar
Fra : Tine Andersen


Dato : 23-12-03 11:33


"Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse
news:bs7d6s$run$1@news.net.uni-c.dk...
>
> >
> > Jeg ser det typisk i familier, hvor forældrene er veluddannede og har
fået
> > børnene sent. Jeg har selv to børn af slagsen - ikke helt så udpræget
som
> > din venindes, men dog i en grad så i al fald den ene har haft
> vanskeligheder
> > med kammeraterne.
> >
> Det kan vel deles lidt op, generelt syntes jeg at de børn som er socialt
> afstumpet har forældre med sociale problemer.

Det tror jeg, du har helt ret i. Jeg var selv ret gammel (læs: voksen), før
jeg helt forstod sociale relationer, og jeg er stadig bedst sammen med mænd,
hvor signalerne kommer lidt mere direkte ud.

Siden min datter var ca. 6 år har vi haft hende i 'træningslejr' en uge hver
sommer hos nogle af vore venner, der er helt anderledes end os. De har ikke
høje uddannelser, men de har højt til loftet. Hos dem er der plads til alle
typer mennesker - selv sådan nogle som os, der 'stinker' af uddannelse. Hos
dem lærer ungerne (de kommer der begge to nu), at vi skal være der
allesammen, også når der ikke er helt så meget plads.

Deres unger kommer så hos os, hvor vi leger tællelege, læser højt - længe -
og er lidt disciplinære. Alle - også ungerne - elsker det arrangement.

Tine



Lisbeth Jacobsen (23-12-2003)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 23-12-03 11:38

"Tine Andersen" <ditmar123@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:WOUFb.63715$jf4.3823514@news000.worldonline.dk...

> Deres unger kommer så hos os, hvor vi leger tællelege, læser højt -
længe -
> og er lidt disciplinære. Alle - også ungerne - elsker det arrangement.

Aj hvor herligt at høre om sådan en gang selverkendelse og accept af
forskellighed!

"De er anderledes end os og har andre regler end vi, så der skal vores barn
hen" er desværre ikke en typisk reaktion

Men det er flot at have det sådan!

Vi ER jo forskellige og har derfor forskelligt at byde på - så hvor er det
dejligt, at I ikke forfalder til at fordømme det, der er forskelligt fra jer
selv, men netop ser det som forskellige kvaliteter og giver jeres og andres
unger mulighed for at få del i det hele!

Dit indlæg er et af de allerbedste jeg har læst i år!

Glædelig jul
Lisbeth





Tine Andersen (23-12-2003)
Kommentar
Fra : Tine Andersen


Dato : 23-12-03 18:46

"Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3fe81c03$0$27315$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> "Tine Andersen" <ditmar123@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:WOUFb.63715$jf4.3823514@news000.worldonline.dk...
>
> > Deres unger kommer så hos os, hvor vi leger tællelege, læser højt -
> længe -
> > og er lidt disciplinære. Alle - også ungerne - elsker det arrangement.
>
> Aj hvor herligt at høre om sådan en gang selverkendelse og accept af
> forskellighed!
>
> "De er anderledes end os og har andre regler end vi, så der skal vores
barn
> hen" er desværre ikke en typisk reaktion
>
> Men det er flot at have det sådan!
>
> Vi ER jo forskellige og har derfor forskelligt at byde på - så hvor er det
> dejligt, at I ikke forfalder til at fordømme det, der er forskelligt fra
jer
> selv, men netop ser det som forskellige kvaliteter og giver jeres og
andres
> unger mulighed for at få del i det hele!
>
> Dit indlæg er et af de allerbedste jeg har læst i år!
>
> Glædelig jul
> Lisbeth

Du er da en hyggespreder! Jeg bliver jo helt i julehumør af sådan en gang
ros

Min selverkendelse kommer nok af, at min omsorg for ungerne er større end
min stolthed. Og jeg kan da godt hilse og sige, at det er ikke en rar kamel
at sluge - den har enormt mange modhager. Men når nu ungen ikke har det
godt, så ....

Hun trives i øvrigt bedre nu, men det koster stadig anstrengelser fra vores
side.

Tine



Charlotte (27-12-2003)
Kommentar
Fra : Charlotte


Dato : 27-12-03 00:43

On 22/12/03 19:36, in article bs7d6s$run$1@news.net.uni-c.dk, "Chr. L."
wrote:

> det som du beskriver er lidt mere de forældre som har godt gang i 'projekt
> barn' hvor man egentligt gør sin barn/børn en bjørnetjenste fordi man selv
> har personlige høje mål om at de er de klogeste børn i verden...eller skal
> blive det... .

Nogle børn fødes faktisk højt begavede, og udvikler sig meget intellektuelt,
uden forældrenes hjælp....

Mvh.
Charlotte



Friberg (28-12-2003)
Kommentar
Fra : Friberg


Dato : 28-12-03 21:28

"Tine Andersen" <ditmar123@hotmail.com> wrote in
news:T8hFb.63082$jf4.3725413@news000.worldonline.dk:

> Barnet kan ikke udvikle alle sider samtidigt - hvis der er for
> stor fokus på det intellektuelle, så går det ud over det motoriske
> eller det sociale.
>

Heri er jeg enig. Men du er nødt til at gøre opmærksom på, at der ikke
findes nogle lette sammenhænge. I gamle dage hed det sig; hvis du ikke
er god til det boglige; så er du det selvfølgelig til det praktiske.
Retfærdigheden til trods er den påstand aldeles udokumenteret. Den
anden ting er så; hvad er man god til. Jeg har indtryk af at mange
fagpsykologer i dag arbejder ud fra en eller flere modeller, der
opererer med flere forskellige typer intelligenser (beredskaber
e.lign). Under disse forudsætninger er det jo det enkelte barn i samråd
med sin opdrager (pædagog), der må afgøre, hvad der skal vægtes. Der
findes neppe en sammenhæng, der fortæller at "intellektuelles" børn
skal opdrages som " "arbejdere" eller vs.



--
Med venlig hilsen


S Friberg



Anita (21-12-2003)
Kommentar
Fra : Anita


Dato : 21-12-03 23:18

"Helle Hansen" <helleh@hotmail.com> skrev
> Men mit spørgsmål er så, er det normalt? På hvilke måder bedømmer man
barnet
> socialt, er der bestemte ting barnet skal kunne på de forskellige
> alderstrin, og i givet fald hvad er det han mangler?

Hej Helle

Nu er jeg ikke pædagog, men jeg ved at noget af det man kigger meget på er
hvordan barnet leger. Opsøger barnet de andre børn, for at deltage i deres
leg eller for at få dem til at være med i en leg barnet selv foreslår. Eller
leger barnet primært med/for sig selv eller opsøger det kun voksne til leg.

Hvis det sidste er tilfældet er det noget man prøver at kigge nærmere på.
Man prøver at inddrage barnet i de andres leg og se om det ikke løser sig
selv, hvis ikke kan der være tale om nogle sociale færdigheder, der ikke er
helt styr på.

Men også hvordan barnet reagerer i konfliktsituationer, kan være noget man
er opmærksom på som pædagog.

Men jeg tror det er en god ide at tale med pædagogerne om hvor problemet
(ifølge dem) ligger, så man også som forælder kan være opmærksom på dette og
måske afhjælpe nogle af tingene derhjemme.

Venligst Anita



Uffe Holst (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Holst


Dato : 22-12-03 21:48


In an article of 21 Dec 2003 Helle Hansen wrote:

> Jeg har en veninde hvis søn går i børnehave. Han er 6 år. Hun har for nyligt
> i børnehaven fået at vide at han socialt virker som en 2-3 årig, men at han
> intellektuelt klarer sig helt fint. De har nu foreslået at han skal til
> psykolog så der kan blive set på det.

Måske asberger, måske noget mere harmløst. Måske er han bare lidt
langsommere end andre børn.

> En helt anden ting er: hvad gør at han ikke er udviklet nok i den retning?

Tilfældigheder måske. Måske en hjerneskade.

Generelt fortæller du nok alt, alt for lidt om knægten til at nogen kan
svare kvalificeret på dine spørgsmål.
--
Uffe Holst

Charlotte (27-12-2003)
Kommentar
Fra : Charlotte


Dato : 27-12-03 00:38

On 21/12/03 13:17, in article bs431b$1t36$1@news.cybercity.dk, "Helle
Hansen" wrote:

> Hej
> Jeg har en veninde hvis søn går i børnehave. Han er 6 år. Hun har for nyligt
> i børnehaven fået at vide at han socialt virker som en 2-3 årig, men at han
> intellektuelt klarer sig helt fint. De har nu foreslået at han skal til
> psykolog så der kan blive set på det.
>
> Men mit spørgsmål er så, er det normalt? På hvilke måder bedømmer man barnet
> socialt, er der bestemte ting barnet skal kunne på de forskellige
> alderstrin, og i givet fald hvad er det han mangler?
>
> En helt anden ting er: hvad gør at han ikke er udviklet nok i den retning?
> Han har gået i børnehave hele tiden. Godt nok har moderen haft et lidt
> turbulent sidste halve år (gået fra mand og flyttet til anden landsdel, men
> manden er så vendt tilbage), men det er vel ikke indenfor det sidste halve
> år det er gået galt. Det er vel en konstant vedvarende ting?
> Kan det være moderens/forældrenes skyld? Og hvad har hun i så fald gjort
> galt?
>
> Håber på sin vis ikke at der er andre der har oplevet det samme, men vil
> gerne høre om jeres erfaringer.
>
> Venlig hilsen
> Helle

Hvis barnet er højt begavet, vil det ofte have sociale problemer i samværet
med normaltbegavede. Jeg ved slet ikke nok om drengen du skriver om, til at
vide om det kan være tilfældet, men måske gør du ?
Hvis du har mistanke om at det kunne være tilfældet, kan du foreslå moderen
at tage drengen med til børnepsykologen Ole Kyed, der er ret dygtig på de
felt.

Venlig hilsen
Charlotte


Friberg (28-12-2003)
Kommentar
Fra : Friberg


Dato : 28-12-03 21:50

Charlotte <Tullepost@FJERNparadis.dk> wrote in
news:BC1284DB.13417%Tullepost@FJERNparadis.dk:

> Ole Kyed

Var da ikke oprindelig fagpsykolog. Hvad laver han da i dag?



--
Med venlig hilsen


S Friberg



Charlotte (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Charlotte


Dato : 29-12-03 12:26

On 28/12/03 21:50, in article Xns945FDECD9373Bsfnews@62.243.74.162,
"Friberg" wrote:

> Charlotte <Tullepost@FJERNparadis.dk> wrote in
> news:BC1284DB.13417%Tullepost@FJERNparadis.dk:
>
>> Ole Kyed
>
> Var da ikke oprindelig fagpsykolog. Hvad laver han da i dag?
>
>

Cand.pæd.psyk.
arbejder i Lyngby-Taarbæk kommune omkring et skoleprojekt, der har til
formål at tilgodese de højtbegavede elevers behov.
Projektet er baseret på udenlandske erfaringer.
Derudover tager han imod forældre der har behov for vejledning eller
testning omkring/af deres højt begavede børn.

Mvh.
Charlotte


Friberg (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Friberg


Dato : 03-01-04 22:19

Charlotte <Tullepost@FJERNparadis.dk> wrote in
news:BC15CDEB.13597%Tullepost@FJERNparadis.dk:

> Derudover tager han imod forældre der har behov for vejledning eller
> testning omkring/af deres højt begavede børn.

Hvad er de pågældende efter hans mening begavet i? I dag opreres
sædvanligvis med mindst 7 intelligenser eller genetiske forudsætninger.
Hvilke lægger hr. Kyed til? og på hvilken måde?

--
Med venlig hilsen


S Friberg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste