mirror.gbar.dtu.dk
Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-12-03 08:31

Jeg kan ikke længer connecte til mirror.gbar.dtu.dk nogen der ved hvad der
er sket med det site?

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-12-03 14:01

Ivar Madsen wrote:
> Jeg kan ikke længer connecte til mirror.gbar.dtu.dk nogen der ved
> hvad der er sket med det site?

Aner det ikke. Har aldrig brugt den du nævner. Jeg plejer at bruge
bohr.gbar.dtu.dk, alternativt erlang tror jeg vist også virker.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-12-03 14:31

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

> Jeg kan ikke længer connecte til mirror.gbar.dtu.dk nogen der ved hvad der
> er sket med det site?

Hvad for en form for mirror kørte de der? Ellers har de ftp.darenet.dk
og ftp.uni-c.dk - de står ikke ret langt fra G-baren, hverken fysisk
eller netværktopologisk.

Jeg tvivler på at erlang og bohr som Martin henviser til kører ret
meget mirror-halløj. Det er applikationsservere for brugerne på DTU
sammen med hald. Dem kan man logge ind på med SSH, hvis man vel og
mærke har en konto på DTU's Unix-systemer.

--
Jacob - www.bunk.cc
We are what we are.

Fra : (

Dato : 21-12-03 14:52

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> [...]

Jeg kan godt gå ind på http://mirror.gbar.dtu.dk og få debians standard
apacheside, det er vist hvad der plejer at være.

> Hvad for en form for mirror kørte de der? Ellers har de ftp.darenet.dk
> og ftp.uni-c.dk - de står ikke ret langt fra G-baren, hverken fysisk
> eller netværktopologisk.

Der har været et debian-mirror engang, men det er efterhånden et stykke
tid siden. Det var ellers lækkert.

Der har også været noget Mandrakesjov, også efter debian mirroret
forsvandt. Om det er der endnu ved jeg ikke.

> Jeg tvivler på at erlang og bohr som Martin henviser til kører ret
> meget mirror-halløj. [...]

Ditto.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-12-03 17:48

Jacob Bunk Nielsen skrev i -dk.edb.system.unix:

> Hvad for en form for mirror kørte de der?

Mandrake Opdate specielt, men også Contrib som jeg rsync'er mod, men de
sidste dage har jeg ikke kunnet connecte,,,

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-12-03 11:13

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Hvad for en form for mirror kørte de der? Ellers har de ftp.darenet.dk
> og ftp.uni-c.dk - de står ikke ret langt fra G-baren, hverken fysisk
> eller netværktopologisk.

Dem kendte jeg ikke. Har kigget lidt på dem. Jeg vidste ikke at de havde
mirrors af mandrake og andet... Jeg troede kun at det var sslug og sunsite
der havde mirrors af f.eks. mdk i DK.

> [...]
> sammen med hald. Dem kan man logge ind på med SSH, hvis man vel og
> mærke har en konto på DTU's Unix-systemer.

Korrekt. Jeg bruger citrix. Meget interresant

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-12-03 19:31

"Martin Jørgensen" <unoder(spam-filter)@(remove-this)jay.net> writes:

> Korrekt. Jeg bruger citrix. Meget interresant

Det giver kun adgang til nogle Windows-maskiner, ikke? Så er det ikke
skideinteressant. Eller kan det også bruges til noget fornuftigt, som
SSH ikke kan klare?

.... undskyld, hvis jeg spørger dumt, jeg har aldrig brugt Citrix.

--
Jacob - www.bunk.cc
If we all work together, we can totally disrupt the system.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-12-03 13:03

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Det giver kun adgang til nogle Windows-maskiner, ikke? Så er det ikke
> skideinteressant. Eller kan det også bruges til noget fornuftigt, som
> SSH ikke kan klare?

Nej, da... Man kan logge ind, som sad man i G-databaren

Det er fedt, syntes jeg... Og så kan man køre win desk så man pludselig har
en windows-terminal inde i unix-terminalen

Men "win desk" åbner jo en windows-maskine - jeg bruger det lidt fordi jeg
altid har haft problemer med linux på mine computere, hvorfor jeg ikke er
helt inde i alle de specielle kommandoer og konfigurationsfiler osv...

Nu sker der dog fremskridt på det seneste - altså med hensyn til at få alt
hardwaren til at virke, så nu bliver jeg bedre og bedre til linux (mandrake
9.2).

> ... undskyld, hvis jeg spørger dumt, jeg har aldrig brugt Citrix.

Du skal overhovedet ikke undskylde

Men jeg har aldrig kunnet få ssh til at virke, så jeg må være i den omvendte
situation af dig
Årsagen skal nok findes i at jeg mest er vant til windows, pga. at min
hardware aldrig tidligere har været ordentligt understøttet...

Jeg ved dog godt at det er noget med at man skal "tunnel X11-sessions" eller
lignende, men nu er det blevet en vane med at jeg bruger citrix... Det er
ret let: Jeg downloader citrix ICA client softwaren og taster servernavnet
på bohr ind og så kommer der er pænt login-billede med "Solaris ..."

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-12-03 13:15

> Nej, da... Man kan logge ind, som sad man i G-databaren

Altså og få en CDE-desktop? Tro mig, den får jeg rigeligt af på mit
arbejde, hvor jeg har været for doven til at installere noget andet på
"min" Sun-boks

Har nogen i øvrigt erfaring med at køre WindowMaker på Solaris 8 på
SPARC?

> Det er fedt, syntes jeg... Og så kan man køre win desk så man pludselig har
> en windows-terminal inde i unix-terminalen

Ja, jeg har godt set at folk de sidder og bruger noget Windows-halløj
midt i det hele. Jeg har aldrig rigtig forstået det fede. Man sidder
ved nogle af de største computere i landet, og så vælger man at logge
ind på en eller anden skod-spand med Windows?

> Du skal overhovedet ikke undskylde
>
> Men jeg har aldrig kunnet få ssh til at virke, så jeg må være i den omvendte
> situation af dig

Jeg har aldrig forsøgt at bruge Citrix. Hvorfor kan du ikke få SSH til
at virke? Du skriver 'ssh bohr.gbar.dtu.dk -l sXXXXXX' (hvor du
erstatter sXXXXXX med dit login i databaren), og så beder den om et
password. Herefter er du inde.

Skal det være lidt mere avanceret, så kan du bruge public key
authentificering, men så bliver det lidt mere avanceret. Jeg har fx
følgende i min ~/.ssh/config:

Host bohr
Hostname bohr.gbar.dtu.dk
User sXXXXXX
Compression yes

Så kan jeg nøjes med at skrive 'ssh bohr'.

> [...]
> ret let: Jeg downloader citrix ICA client softwaren og taster servernavnet
> på bohr ind og så kommer der er pænt login-billede med "Solaris ..."

Ja, X-forwarding over SSH virker normalt helt automatisk. Så slipper
du for at skulle downloade nogen Citrix-klient, du kan bruge din egen
foretrukne desktop, og du kan logge ind på maskinerne i M-baren,
E-baren, K-baren og hvor der ellers står Unix-maskiner (som ikke kører
Citrix).

Jeg kan dog forestille mig at Citrix-løsningen er hurtigst hvis du
arbejder med ting som Maple eller Matlab, som er relativt grafiktungt,
men det har jeg heldigvis været forskånet for i mange år efterhånden

--
Jacob - www.bunk.cc
Be cautious in your daily affairs.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-12-03 01:34

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
-SNIP-
> [...]

Tror det er ligesom SSH... Jeg bruger kun det med windows-maskinerne fordi
jeg er dårlig til unix/linux-systemet og hvis der er noget jeg ikke kan
finde ud af så er det lettere at gøre det på den måde "man kender"

Men nu bruger jeg linux hver dag fordi nu *vil* jeg have det til at virke
ordentligt...

> Altså og få en CDE-desktop? Tro mig, den får jeg rigeligt af på mit
> arbejde, hvor jeg har været for doven til at installere noget andet på
> "min" Sun-boks

Ja, jeg tror nok det hedder en CDE-desktop... Der står ihvertfald Solaris
når man starter og desktoppen har den der lilla baggrund, du ved så det er
nok den samme vi snakker om.

> [...]
> ved nogle af de største computere i landet, og så vælger man at logge
> ind på en eller anden skod-spand med Windows?

Det er hvis man ikke kan finde ud af det andet, tror jeg

-SNIP-
> [...]
> at virke? Du skriver 'ssh bohr.gbar.dtu.dk -l sXXXXXX' (hvor du
> erstatter sXXXXXX med dit login i databaren), og så beder den om et

Men jeg får kun en tekst-login og intet grafik... Kan det være fordi jeg er
bag en firewall som måske ikke tillader trafik på en eller anden port? Jeg
har også prøvet ssh -X bohr...osv. fordi der bl.a. står følgende når jeg
skriver ssh --help:

-X Enable X11 connection forwarding.
-x Disable X11 connection forwarding (default).

> [...]
> User sXXXXXX
> Compression yes
>
> Så kan jeg nøjes med at skrive 'ssh bohr'.

hehe... Fedt tip. Nu virker det også her

> [...]
> foretrukne desktop, og du kan logge ind på maskinerne i M-baren,
> E-baren, K-baren og hvor der ellers står Unix-maskiner (som ikke kører

Det gad jeg godt kunne. Er det dumt at spørge om hvorfor jeg kun får en
tekst-session uden grafik? Jeg skriver som du selv foreslår: ssh
bohr.gbar.dtu.dk -l sXXXXXX

> Jeg kan dog forestille mig at Citrix-løsningen er hurtigst hvis du
> arbejder med ting som Maple eller Matlab, som er relativt grafiktungt,
> men det har jeg heldigvis været forskånet for i mange år efterhånden

Hvad bruger du af "tunge programmer" der?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Per K. Hansen

Dato : 24-12-03 14:12

Den Tue, 23 Dec 2003 13:15:27 +0100. skrev Jacob Bunk Nielsen:

> [...]
> "min" Sun-boks
>
> Har nogen i øvrigt erfaring med at køre WindowMaker på Solaris 8 på

Ja, jeg blev ret træt at CDE på dtu, så jeg har lagt windowmaker ind
på min konto. Jeg måtte selv compile det meste, incl en del librarys,
men det kørte rimeligt smertefrit med configure; make.
Dog fik jeg aldrig systemet til at bruge .xsession, eller .xinitrc, så
jeg må logge på med "failsafe" og derefter starte wmaker selv. Det skal
så kun gøres efter ferier og strømsvigt, da man jo på suns tynde
klienter kan bruge et smart card og ikke skal logge på hver gang.

> [...]
> ved nogle af de største computere i landet, og så vælger man at logge
> ind på en eller anden skod-spand med Windows?

På en overbelastet stakkel af en windows terminal server.. utroligt at
folk går på universitetet og ønsker at fordybe sig i alle mulige svære
tekniske ting, men at lære simple effektive værktøjer som virker bedre
end word inde i en citrix, det gider de ikke bruge en eftermiddag på.

> Ja, X-forwarding over SSH virker normalt helt automatisk. Så slipper

På debian er det vist som std. slået fra i /etc/ssh/ssh.conf .. det er
X11Forwarding no, der skal ændres til yes, så kører det helt uden man
skal tænke over det.

--

Mvh Per K. Hansen,
Homepage: http://per.nitro.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-12-03 02:30

Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net> writes:

> Men jeg får kun en tekst-login og intet grafik... Kan det være fordi
> jeg er bag en firewall som måske ikke tillader trafik på en eller
> anden port?

Nej, det er bare fordi det er sådan SSH virker. Du får en terminal,
som du så kan bruge til at starte alle mulige programmer. Prøv fx at
skrive 'mozilla' og trykke på 'Enter', så går der et øjeblik (afhængig
af om du bruger compression, og hvor hurtig din netforbindelse er), og
så får du en Mozilla op som et selvstændigt vindue i din WindowManager.

> Jeg har også prøvet ssh -X bohr...osv. fordi der bl.a. står følgende
> når jeg skriver ssh --help:
>
> -X Enable X11 connection forwarding.
> -x Disable X11 connection forwarding (default).

Jeg har X-Forwarding slået til som standard på min boks. Men ja, du kan
gøre det eksplicit med -X. Den sikrer at SSH sørger for at eksportere
en passende $DISPLAY-variabel.

Hvis du gerne vil være fri for at skrive '-X' hver gang, så kan du
tilføje følgende til den pågældende host i din ~/.ssh/config:

ForwardX11 yes

> Det gad jeg godt kunne. Er det dumt at spørge om hvorfor jeg kun får en
> tekst-session uden grafik? Jeg skriver som du selv foreslår: ssh
> bohr.gbar.dtu.dk -l sXXXXXX

Næh, det er det vel ikke, hvis du troede at du skulle få et
skærmbillede op med noget grafik. Det gør du ikke.

> Hvad bruger du af "tunge programmer" der?

I G-baren?

Ehhh - jeg bruger den ikke voldsomt meget til dagligt. Jeg har
undervist lidt i noget LaTeX derude (se evt.
<http://www.gbar.dtu.dk/~latex/>), så der har jeg selvfølgelig brugt
LaTeX og Emacs i G-baren i den forbindelse.

Dernæst har jeg haft et kursus i 'Scientific Computing', hvor min egen
computer ikke rigtig slog til, og jeg har derfor kørt mine programmer
på nogle af Sun-maskinerne i G-baren, men de programmer jeg skrev var
ikke grafiske på nogen måde.

Mon ikke vi efterhånden er off-topic? Jeg sætter lige en FUT til
poster. Hvis din newsreader håndterer den korrekt, så skal det laver
opfølgning via privat mail. Min mailadresse er gyldig.

--
Jacob - www.bunk.cc
Confession is good for the soul, but bad for the career.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-12-03 12:58

"Per K. Hansen" <per@nitro.dk> writes:

> Ja, jeg blev ret træt at CDE på dtu, så jeg har lagt windowmaker ind
> på min konto. Jeg måtte selv compile det meste, incl en del librarys,
> men det kørte rimeligt smertefrit med configure; make.

Cool - det kan være jeg skal tage mig sammen og få installeret
WindowMaker på arbejdet. CDE er skod, hvis du spørger mig.

Jeg kan se at WindowMaker skulle være med på companion-CD'en til
Solaris 9, men vi kører kun Solaris 8. Jeg finder nok ud af noget
alligevel.

> [...]
> så kun gøres efter ferier og strømsvigt, da man jo på suns tynde
> klienter kan bruge et smart card og ikke skal logge på hver gang.

Ja, jeg bruger også de der smart cards. De er meget fikse, men der kan
desværre kun ligge en session på hvert af dem. Det betyder at jeg lige
pt. render rundt med to kort. Lidt irriterende.

> [...]
> tekniske ting, men at lære simple effektive værktøjer som virker bedre
> end word inde i en citrix, det gider de ikke bruge en eftermiddag på.

Jeg må trods alt sige at søgningen til de introduktionskurser i LaTeX
jeg har afholdt tidligere på året har været ganske god, så nogle vil
gerne lære værktøjerne. Måske man skulle lave nogle
introduktionskurser til Unix i G-baren?

> På debian er det vist som std. slået fra i /etc/ssh/ssh.conf .. det er
> X11Forwarding no, der skal ændres til yes, så kører det helt uden man
> skal tænke over det.

Nej, der er faktisk '#' foran det hele i /etc/ssh/ssh_config. Jeg
installerede Debian i mandags, så jeg har stadig den dugfriske
konfigurationsfil

Men du har ret i at det er det samme som at det er slået fra som
default. Jeg hev dog min gamle ~/.ssh/config med over, så derfor
opdagede jeg ikke noget.

--
Jacob - www.bunk.cc
Don't you wish you had more energy... or less ambition?

Fra : Per K. Hansen

Dato : 26-12-03 19:02

Den Fri, 26 Dec 2003 12:58:28 +0100. skrev Jacob Bunk Nielsen:

> Cool - det kan være jeg skal tage mig sammen og få installeret
> WindowMaker på arbejdet. CDE er skod, hvis du spørger mig.

Samme mening her. Men det er nok mest fordi jeg er vandt til mine tastatur
genveje hjemmefra. og jeg kan ikke rigtigt forstå (nok mest et
spørgsmål om at gidde bruge energi på ;)) CDE's måde at virke på.

> Jeg kan se at WindowMaker skulle være med på companion-CD'en til
> Solaris 9, men vi kører kun Solaris 8. Jeg finder nok ud af noget
> alligevel.

Jeg kan ikke huske hvad de har på gbaren, men det kan i hvert fald
compile der.. Jeg kan evt godt sende dig mit lille "compile træ", for jeg
tror stadigvæk jeg har det liggende på min studie konto.

> Ja, jeg bruger også de der smart cards. De er meget fikse, men der kan
> desværre kun ligge en session på hvert af dem. Det betyder at jeg lige
> pt. render rundt med to kort. Lidt irriterende.

Ok, det har jeg ikke haft problemer med. Hvorfor har du brug for flere
sessions ? .. du kan jo lave flere workspaces i wmaker... (og CDE for den
sags skyld.)

> Jeg må trods alt sige at søgningen til de introduktionskurser i LaTeX
> jeg har afholdt tidligere på året har været ganske god, så nogle vil

Det er rigtigt og jeg syntes det er positivt og alt i alt et godt
initiativ fra dem der laver kurset. Jeg har ikke selv hørt hvad de siger
på kurset, men jeg ved at man kan komme godt ind i latex på den korte
tid, så folk kan rent faktisk se at det ikke er så farligt som mange nok
går og drømmer om.

> gerne lære værktøjerne. Måske man skulle lave nogle
> introduktionskurser til Unix i G-baren?

Det ville nok egentlig ikke være en dum ide. Der er godtnok et lille
indledende kursus på 1. sem (i en af matematik forelæsningerne) hvor de
forklare lidt og man kan få den der mappe om gbaren. Men det ligger meget
tidligt og folk kommer fra gymnsiet hvor alle bruger microsoft word og en
del falder nok mentalt fra og siger til sig selv at de bestemt ikke
behøver at bruge noget nyt.

> Nej, der er faktisk '#' foran det hele i /etc/ssh/ssh_config. Jeg
> installerede Debian i mandags, så jeg har stadig den dugfriske
> konfigurationsfil

Ok :) ... det væsentlige er at hvis det er slået fra der, så vil en -X
på ssh ikke slå det til heller.. hoved konfig filen overstyrer brugerens
options.

--

Mvh Per K. Hansen,
Homepage: http://per.nitro.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-12-03 20:32

> Jeg kan ikke huske hvad de har på gbaren, men det kan i hvert fald
> compile der.. Jeg kan evt godt sende dig mit lille "compile træ", for jeg
> tror stadigvæk jeg har det liggende på min studie konto.

De opgraderede til Solaris 9 i sommers.

> Ok, det har jeg ikke haft problemer med. Hvorfor har du brug for flere
> sessions ?

En på DTU og en på arbejdet. Det der med flere workspaces har jeg skam
hørt om

> Det er rigtigt og jeg syntes det er positivt og alt i alt et godt
> initiativ fra dem der laver kurset.

Tak (også på Mortens vegne) - vi har også fået mange positive
tilbagemeldinger på det, så vi går (måske!) og brygger på mere af
samme skuffe.

> [...]
> kan komme godt ind i latex på den korte tid, så folk kan rent
> faktisk se at det ikke er så farligt som mange nok går og drømmer

Vi har stort set givet den korte udgave af det der står i
<http://www.gbar.dtu.dk/~latex/introduktion/> krydret med 4 opgaver
fra 'Hello World' på LaTeX'sk og op til et dokument på et par sider
med nogle floats, nogle referencer og noget matematik.

> Det ville nok egentlig ikke være en dum ide.

Jeg tror bare det er sværere at "markedsføre" over for vores
medstuderende end LaTeX. Hvad er incitamentet for at lære at bruge
Unix? Ja, nu spørger jeg blandt alle Unix-brugerne, som jo har "set
lyset", men hvad er det der gør det interessant at lære som almindelig
bruger?

Hvorfor skal man bruge Mozilla under CDE frem for at få en Citrix-dims
frem og bruge Internet Explorer som man er vant til derhjemme?

> Der er godtnok et lille indledende kursus på 1. sem (i en af
> matematik forelæsningerne) hvor de forklare lidt og man kan få den
> der mappe om gbaren.

Det kan jeg ikke huske at der var da jeg startede (i '98). Dengang
havde vi et par øvelser i Maple i Analyse 1, men det var også det
hele. Der var ikke nogen introduktion til Unix-systemet generelt.

--
Jacob - www.bunk.cc
Help stamp out and abolish redundancy and repetition.

Fra : Kristian Thy

Dato : 26-12-03 21:21

Jacob Bunk Nielsen uttered:
> [...]
> Unix? Ja, nu spørger jeg blandt alle Unix-brugerne, som jo har "set
> lyset", men hvad er det der gør det interessant at lære som

* Blandt studerende kan man altid bruge argumentet "det er gratis".

* Så vidt jeg kan forstå snakker i om DTU, så måske er der en del
ingeniører-in-spe der vil kunne se det spændende i at alt under
kølerhjelmen er dokumenteret og tilgængeligt for den der har lyst
til at pille.

* "Hvorfor Unix? Fordi Du Kan!" Det er en filosofi en del af mine
ingeniørbekendte har :)

* Det er altid et salgsargument at man har kendskab til - om end ikke
er erfaren med - flere styresystemer. Mange firmaer kører med både
win32 og *nix-bokse, og det er altid en god ting ikke at være totalt
clueless når man skal lære noget nyt. »Raised awareness« kunne man
jo kalde det på godt dansk.

\\kristian
--
A: Top posters
Q: What's the most annoying thing on Usenet?

Fra : Per K. Hansen

Dato : 27-12-03 13:45

Den Fri, 26 Dec 2003 20:31:50 +0100. skrev Jacob Bunk Nielsen:

> Tak (også på Mortens vegne) - vi har også fået mange positive
> tilbagemeldinger på det, så vi går (måske!) og brygger på mere af
> samme skuffe.

Ok, vidste ikke lige du stod for det :)
Jeg har et par studiekammerater der efter kurset er positivt stemt for at
vi skriver vores næste projekt i latex - det er ofte svært at få den
luxus i projekt grupper, og for pokker hvor er det besværligt at være
flere om en større rapport i word.

> [...]
> Unix? Ja, nu spørger jeg blandt alle Unix-brugerne, som jo har "set
> lyset", men hvad er det der gør det interessant at lære som almindelig

Tja, det er ikke sikkert at lige sådan en ting som gbaren er så
interessant. Jeg syntes solaris lider lidt under at være letterere
kedelig. Der er nogle programmer man kender fra sin std. linux
installation, der er meget forældede på gbaren. De forskellige unix
utilities er meget mere simple i solaris end på GNU platforme (det er der
self mange meninger om at det også bør være, jeg foretrækker dog der
er de mange muligheder)

En ting der specielt er kedelig ved et sted som Gbaren, er det lille
udvalg af programmer der måske ikke er livsnødvendige for de
studerende.. f.eks. et program som wmaker. De gør dog oplevelsen af
systemet mere postivt. På DIKU har de noget de kalder dikunix, det er
frivillige der står for at have forskellige velkendte pakker installerede.

> Hvorfor skal man bruge Mozilla under CDE frem for at få en Citrix-dims
> frem og bruge Internet Explorer som man er vant til derhjemme?

Godt spørgsmål.. Men nu er det nok heller ikke på webbrowser området
at unix brillierer mest.. Det er mere på andre områder man bør vække
interessen, f.eks. på tekstbehandling og den slags.

> Det kan jeg ikke huske at der var da jeg startede (i '98). Dengang
> havde vi et par øvelser i Maple i Analyse 1, men det var også det
> hele. Der var ikke nogen introduktion til Unix-systemet generelt.

Ok. jeg er '01 og der havde vi "megamat" med 50% maple øvelser. Maple
kører også kun på unix'en råt, så der bliver folk vandt til systemet.

--

Mvh Per K. Hansen,
Homepage: http://per.nitro.dk

Fra : Jesper Krogh

Dato : 28-12-03 09:09

I dk.edb.system.unix, skrev Jacob Bunk Nielsen:
> Hvorfor skal man bruge Mozilla under CDE frem for at få en Citrix-dims
> frem og bruge Internet Explorer som man er vant til derhjemme?

Fordi Mozilla er IE suverænt overlegen. Spørgsmålet er nærmere hvorfor
folk ikke installerer Mozilla på Windows? Det har jeg ikke noget clue
om.. men jeg tror dog det har noget at gøre med at den ikke hedder MS
Mozilla.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-12-03 09:48

In article <bsm326$kl3$1@r2d2.krogh.cc>, Jesper Krogh wrote:
> [...]
> folk ikke installerer Mozilla på Windows? Det har jeg ikke noget clue
> om.. men jeg tror dog det har noget at gøre med at den ikke hedder MS

Ide til et (minimalt) sourceforge projekt: lave en patch til mozilla
der laver en MS mozilla

Eller kan det klares udelukkende med en ny "skin"?

Thomas

Fra : Leonard

Dato : 28-12-03 11:08

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

>Spørgsmålet er nærmere hvorfor
>folk ikke installerer Mozilla på Windows?

Fordi IE installerer sig selv på win og så er der jo internet, så det
behøver man ikke bekymre sig mere om.

--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-12-03 02:10

Kristian Thy <thy@it.edu> writes:
> Jacob Bunk Nielsen uttered:

> * Blandt studerende kan man altid bruge argumentet "det er gratis".

Kan man? På DTU er det både gratis at bruge de fede Sun-maskiner og de
knap så fede Citrix-dimser.

Privat er det nok billigst for folk at bruge Windows da det jo normalt
følger med deres nye computer. Det gør Solaris og CDE ikke ligefrem,
så kan de naturligvis bruge noget af det fine fri software som vi
andre også bruger, men jeg tror slet ikke det er så interessant hvad
folk bruger hjemme. Kan de li' Unix skal de også nok finde ud af det
hjemme.

> [...]
> ingeniører-in-spe der vil kunne se det spændende i at alt under
> kølerhjelmen er dokumenteret og tilgængeligt for den der har lyst

Ja, for dem af os der læser noget med IT er det jo en herlig ting, men
for dem der læser maskin eller kemi, er det nok ikke så pokkers
interessant.

> * "Hvorfor Unix? Fordi Du Kan!" Det er en filosofi en del af mine
> ingeniørbekendte har :)

Ja, det var så noget man kan sælge det på.

Tak for indsparket - nu har jeg lidt at have i baghovedet til senere.

--
Jacob - www.bunk.cc
If in doubt, mumble.

Fra : Kristian Thy

Dato : 27-12-03 13:43

Jacob Bunk Nielsen uttered:

> [...]
>
> Privat er det nok billigst for folk at bruge Windows da det jo normalt
> følger med deres nye computer. Det gør Solaris og CDE ikke ligefrem,

Nej, men hvis I slår på at de kan installere Linux derhjemme og få det
til at spille med jeres unix-system...

\\kristian
--
No trees were killed in the sending of this message. However,

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-12-03 14:03

Kristian Thy <thy@it.edu> writes:
> Jacob Bunk Nielsen uttered:

> Nej, men hvis I slår på at de kan installere Linux derhjemme og få det
> til at spille med jeres unix-system...

Nu er det (desværre) ikke mit system. Jeg er bare endnu en stakkels
bruger af systemet der blot bekymrer mig lidt om mine medstuderendes
velfærd i studiet. Blandt andet derfor har jeg sammen med en anden
studerende lavet kurser i LaTeX.

Jeg tror ikke at man på en eftermiddag/aften/whatever kan overbevise
inkarnerede Windows-brugere om at de skal gå hjem og installere
Linux. Hvis det er det de vil, så er de også bedre tjent med at gå til
et install-party hos fx SSLUG. Der skal jeg også gladeligt komme og
hjælpe dem. Det har jeg gjort før.

Da jeg selv startede på DTU var det meget let. Der var nemlig ikke
nogle Windows-maskiner, så skulle man bruge en computer kørte den en
eller anden form for *nix. Jeg debuterede på *nix ved en Red Hat 4.x
maskine. Selv dengang var systemet faktisk enormt let at gå til så
vidt jeg husker. Man skulle lige lære de basale ting i Emacs, men så
kørte det også bare som smurt.

--
Jacob - www.bunk.cc
A friend in need is a pest indeed.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-12-03 14:58

"Per K. Hansen" <per@nitro.dk> writes:
> Den Fri, 26 Dec 2003 20:31:50 +0100. skrev Jacob Bunk Nielsen:
>
> Jeg har et par studiekammerater der efter kurset er positivt stemt for at
> vi skriver vores næste projekt i latex

Fedt! Det er jo svært for os at vurdere hvor meget udbytte folk har
haft af kurserne.

> - det er ofte svært at få den luxus i projekt grupper, og for pokker
> hvor er det besværligt at være flere om en større rapport i word.

Det er bare indtil alle har prøvet at skrive en stor rapport
Word. Sådan har jeg i hvert fald oplevet det blandt mine
studiekammerater.

> [...]
> systemet mere postivt. På DIKU har de noget de kalder dikunix, det er
> frivillige der står for at have forskellige velkendte pakker installerede.

På DTU bruger de UNI-X - se
<http://www.uni-c.dk/produkter/forskning/unix/>.

Det er min erfaring at de er modtagelige over for forslag. I
forbindelse med LaTeX-kurserne har vi blandt andet fået opgraderet
AUCTeX.

> Godt spørgsmål.. Men nu er det nok heller ikke på webbrowser området
> at unix brillierer mest.. Det er mere på andre områder man bør vække
> interessen, f.eks. på tekstbehandling og den slags.

Hvordan er det bedre at bruge tekstbehandling under Unix end under
Windows? MikTeX er fuldt på højde med fx teTeX, og OpenOffice.org
findes til både *nix og Windows.

Ja, undskyld jeg er pessimist

--
Jacob - www.bunk.cc
I know it all. I just can't remember it all at once.

Fra : Per K. Hansen

Dato : 27-12-03 18:39

Den Sat, 27 Dec 2003 14:57:57 +0100. skrev Jacob Bunk Nielsen:

> [...]

> Det er bare indtil alle har prøvet at skrive en stor rapport
> Word. Sådan har jeg i hvert fald oplevet det blandt mine

Nemlig, og især på dtu's citrix har jeg oplevet mange problemer.. ofte
går det så langsomt at man skal sidde og vente 10-20 sek på en
fuldstændigt frossen terminal.
Jeg ved ikke om det blot er pga. det system kører dårligt, men jeg har
også set folk der på deres laptop får ødelagt ting uden det er deres
skyld i Word.

> På DTU bruger de UNI-X - se
> <http://www.uni-c.dk/produkter/forskning/unix/>.

Joe, det er rigtigt.. men det er ikke nær så omfattende som dikunix
syntes jeg.

> Det er min erfaring at de er modtagelige over for forslag. I
> forbindelse med LaTeX-kurserne har vi blandt andet fået opgraderet
> AUCTeX.

Ok... det skal jeg da ha i mente hvis jeg savner noget engang :)

> Hvordan er det bedre at bruge tekstbehandling under Unix end under
> Windows? MikTeX er fuldt på højde med fx teTeX, og OpenOffice.org
> findes til både *nix og Windows.

Joe, det kan du ha ret i .. men hvis man bruger tex på dtu, kan man
ligesågodt bruge det på unix systemet.. jeg er ikke engang sikker på
der er miktex på deres win desktop ?

> Ja, undskyld jeg er pessimist

Men du har ret, man kan jo gøre de samme ting på alle platforme
næsten, der er bare forskellige opgaver, der løses bedst på den ene
platform.

Det nager bare en, når man ser ting blive gjort ueffektivt, hvis man
kender en bedre måde.. Men self kan det til engangs opgaver ikke betale
sig at investere tid i et andet system, bare fordi det kan gøres lidt
nemmere der. - med mindre man er studerende !

Det hele handler jo nok om religion.

--

Mvh Per K. Hansen,
Homepage: http://per.nitro.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-12-03 01:12

"Per K. Hansen" <per@nitro.dk> writes:

> Joe, det kan du ha ret i .. men hvis man bruger tex på dtu, kan man
> ligesågodt bruge det på unix systemet.. jeg er ikke engang sikker på
> der er miktex på deres win desktop ?

Ja, det er klart. Jeg kan ikke forestille mig at de har installeret
noget LaTeX-halløj på Windows-dimserne. Det er jo nok ikke ligefrem
derfor folk bruger dem.

> Det nager bare en, når man ser ting blive gjort ueffektivt, hvis man
> kender en bedre måde.

Ja, netop!

> Det hele handler jo nok om religion.

Ja, også det. Jeg krummer bare tæer hver gang jeg ser en sidde med
sådan en Citrix-dims ved en af Unix-maskinerne.

--
Jacob - www.bunk.cc
Communicate! It can't make things any worse.