Debian, anbefalet patitionering af 15 GB p~
Fra : Jan Riis Sørensen

Dato : 17-12-03 11:52

Hej NG

Jeg skal installere Debian i dual boot med WinXP og har 15 gb til rådighed.
Kan nogen anbefale en optimal partitionering af denne disk. Jeg fulgte
Debianguiden og endte med fejl pga. manglende diskplads. Hvorfor anbefaler
guiden 2 partitioner af 500 mb ?

Med venlig hilsen

Jan Riis Sørensen

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 17-12-03 20:51

On Wed, 17 Dec 2003 11:52:17 +0100
"Jan Riis Sørensen" <janriis@tdcadsl.dk> wrote:

> Hej NG
>
> Jeg skal installere Debian i dual boot med WinXP og har 15 gb til
> rådighed. Kan nogen anbefale en optimal partitionering af denne disk.
Nej. der er ikke _den_rigtige_måde_ . Derfor finder du heller ikke nogen
særlig specifik vejledning. Man kan finde en similær, kørende maskine og
bruge 'du -hs' på de foldere man har tænkt sig at lave
særskilte mount-points til. til outputtet skal man så lægge "en passende
mængde". i tilfældet /var kan "en passende mængde" være meget, hvis
maskine f.eks. skal være caching-webproxy
Personligt, hvis det var en workstation til privat brug ville jeg :
lade Winderz få 6 - 8 G (NTFS),
lave en /boot på ~100M lige efter NTFS-partitionen
lave en 1 - 2 G swap partition i bagenden af disken
lave en 1/2 - 1 G fat32 partition til "delte data"
   lige foran swap   partitionen (fat32 læses og skrives af begge OS'er)
lave en 1/2 -1 G /home partiton
   (afhængigt af antal brugere og brugsmønster) lige foran fat32
lave en / partition af det resterende
.... ellersånoed
YMMV

> Jeg fulgte Debianguiden og endte med fejl pga. manglende diskplads.
> Hvorfor anbefaler guiden 2 partitioner af 500 mb ?
en gammel guide ?

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use