intel celeron cache størrelse
Fra : Allan Hedegaard Hans~

Dato : 16-12-03 16:58

Når jeg kører kommandoen cat /proc/cpuinfo får jeg følgende udskrift:

processor   : 0
vendor_id   : GenuineIntel
cpu family   : 15
model      : 2
model name   : Intel(R) Celeron(R) CPU 2.50GHz
stepping   : 9
cpu MHz      : 2500.202
cache size   : 8 KB
fdiv_bug   : no
hlt_bug      : no
f00f_bug   : no
coma_bug   : no
fpu      : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level   : 2
wp      : yes
flags      : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov
pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm
bogomips   : 4993.84

Det jeg ikke forstår er at cache størrelsen er angivet til 8 KB. Jeg
ville mene at den skulle være noget større. Er der nogen der kan sige om
det er mig der har misforstået noget, eller er der en fejl et eller
andet sted. Mit OS er en Redhat 9.0.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe.

mvh. Allan

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-12-03 17:09

In article <3fdf2b6c$0$9746$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Allan Hedegaard Hansen wrote:

> Det jeg ikke forstår er at cache størrelsen er angivet til 8 KB. Jeg
> ville mene at den skulle være noget større. Er der nogen der kan sige om

Det er den ogsaa, men intel vil ikke ud med hvor stor den er, saa
linux udviklerne undlader at skrive noget.

Thomas

Fra : Mikael Hansen

Dato : 17-12-03 01:34

Thomas S. Iversen wrote:

> Det er den ogsaa, men intel vil ikke ud med hvor stor den er, saa
> linux udviklerne undlader at skrive noget.
>
> Thomas

På Intels hjemmeside angives Level 2 Cache ellers til at være 128K for
de fleste Celeron CPU'er

http://www.intel.com/products/desktop/processors/celeron/

m.v.h. Mikael Hansen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-12-03 16:11

In article <3FDFA489.7050806@DELETE.post.cybercity.dk>, Mikael Hansen wrote:

> På Intels hjemmeside angives Level 2 Cache ellers til at være 128K for
> de fleste Celeron CPU'er

Det er ogsaa rigtigt nok. Jeg huskede forkert. Det der er "ukendt" er,
at intel har sagt at P4 har en 12kb u-ops trace cache. Men da man ikke
ved hvor meget en u-op fylder, saa angiver dette ikke noget saerligt
meningsfyldt. Tracecachen vil heller ikke figurere som cache i
/proc/cpuinfo

http://sandpile.org for mere information

Thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-12-03 16:09

In article <3fdf2b6c$0$9746$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Allan Hedegaard Hansen wrote:

> cache size   : 8 KB

Efter at have naerlaest koden lidt og laest lidt mere paa sagerne, saa
ser ovenstaaende ikke godt ud!

Hvad giver en dmesg lige efter opstart?

Og hvilken kerne koerer du med?

Koden der finder cache er ikke saerlig komplex i linuxkernen. Det er dog
en tabel man bruger til opslag ud fra en ID som cpuen angiver.
En nyopfundet ID (jeg mener celeron 2500 er jo en ny cpu) og dele af
cachen bliver ikke fundet.

Thomas