Backup af Linux maskiner
Fra : Jacob Larsen

Dato : 15-12-03 21:48

Hvilken løsning er den bedste til at tage backup af ca. 10 Linux servere?

   Jacob

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-12-03 07:45

Jacob Larsen skrev i -dk.edb.system.unix:

> Hvilken løsning er den bedste til at tage backup af ca. 10 Linux servere?

Hvilken form for backup skal det være?

Skal backuppen være op to date, skal den have nogle totale backup, eller
skal den have en periodisk total og så afvigelse indimellem?

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Jacob Larsen

Dato : 16-12-03 09:45

Ivar Madsen wrote:

> Hvilken form for backup skal det være?
>
> Skal backuppen være op to date, skal den have nogle totale backup, eller
> skal den have en periodisk total og så afvigelse indimellem?

Vi ville nok foretrække periodisk total og så afvigelse indimellem.

   Jacob

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-12-03 09:50

Jacob Larsen <post@jfl.dk> writes:

>Vi ville nok foretrække periodisk total og så afvigelse indimellem.

Der findes et stykke udmærket åbensovs ved navn Amanda. Det kan
styre båndrobotter og/eller larme op, når den skal have skiftet
bånd.

Den er et helvede at sætte op, men når man først har fået tæmmet
den, er den ganske vidunderlig.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 16-12-03 10:41

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> bånd.
>
> Den er et helvede at sætte op, men når man først har fået tæmmet

Er der ikke noget om at man skal holde sig fra dump?

   Jacob

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 16-12-03 12:36

In <3fdec628$0$29367$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> Jacob Larsen <post@jfl.dk> writes:

>Vi ville nok foretrække periodisk total og så afvigelse indimellem.

>   Jacob

amanda.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-12-03 18:26

> Vi ville nok foretrække periodisk total og så afvigelse indimellem.

Hvis i køre med Mandrake, så har den en ganske OK backup funktion i Mandrak
Control Center

Fra : Troels Arvin

Dato : 16-12-03 11:10

On Mon, 15 Dec 2003 21:47:57 +0100, Jacob Larsen wrote:

> Hvilken løsning er den bedste til at tage backup af ca. 10 Linux servere?

Hvordan vil du gemme backup-data? - På harddisk eller bånd, eller?

Fra : Jacob Larsen

Dato : 16-12-03 12:19

Troels Arvin wrote:

> Hvordan vil du gemme backup-data? - På harddisk eller bånd, eller?

På harddisk eller bånd. En af delene.

   Jacob

Fra : Troels Arvin

Dato : 16-12-03 20:17

On Tue, 16 Dec 2003 12:19:20 +0100, Jacob Larsen wrote:

> På harddisk eller bånd. En af delene.

Hvis du ikke har særlige krav, så vil jeg foreslå dig at overveje at
etablere en dedikeret backup-server, som du super-sikrer (ideelt set bør
den slet ikke kunne tilgås udefra) og da suger backup-materiale fra
produktionsserverne ned på backup-serveren.

Du kan evt. smække nogle flytbare harddiske i backup-serveren, således
at du kan rotere diske mellem backup-maskine og fx. pengeskab engang
imellem.

I den forbindelse synes jeg, at rdiff-backup er ideel. Den er lidt svær
at forstå, hvis man ikke har tjek på nøglebaseret SSH (idet den mest
oplagt henter data over SSH), men når først det er på plads, er
rdiff-backup fremragende[1]. Den kan læses om her:
http://rdiff-backup.stanford.edu/

Note 1:
Eneste hage er, at dens syntaks for restoring er langhåret (tar-agtig),
hvis ikke blot man restore'er seneste gemte filer.

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-03 03:13

Troels Arvin <troels@arvin.dk> wrote in news:pan.2003.12.16.19.17.22.397795
@arvin.dk:

> Eneste hage er, at dens syntaks for restoring er langhåret (tar-agtig),
> hvis ikke blot man restore'er seneste gemte filer.

Havs er tar-agtigt?
tar -xvf <fil> ?

Mvh
Heine Laursen

Fra : Carsten Keller

Dato : 17-12-03 13:46

"Jacob Larsen" <post@jfl.dk> wrote in message
> Hvilken løsning er den bedste til at tage backup af ca. 10 Linux servere?

Ved ikke om det er den bedste, men jeg kiggede for et atykke tid siden på
www.bacula.org. Der er tilsyneladende ingen grænser for hvad det kan. Jeg
har dog ikke fået det sat i drift endnu...

Keller