Punktum som biblioteks-navn / chrootssh
Fra : Morten Christensen

Dato : 14-12-03 22:54

Jeg vil gerne eksperimentere med at chroot'e brugere med ssh-adgang.

Jeg har installeret chrootssh.sourceforge.net på en ny SuSE 9.0.

Grundlæggende i den patchede version af openssh er, at brugere med et
hjemme-bibliotek som /path/to/chroot/./home/brugernavn bliver chrooted.

Jeg er bare strandet på, at når jeg vil oprette biblioteket /./
(punktum), svarer SuSE 9.0 tilbage
mkdir: cannot create directory `.´: File exists.

Forslag til, hvordan jeg opretter punktummet ?

Morten Christensen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 14-12-03 22:56

Hej Morten,

Morten Christensen wrote:
> [...]
> (punktum), svarer SuSE 9.0 tilbage
> mkdir: cannot create directory `.´: File exists.
>
> Forslag til, hvordan jeg opretter punktummet ?

Det er ikke meningen at du skal oprette et katalog med navnet ".". Du
bør nok tage endnu et kig på hvordan den notation er skruet sammen.
Essensen er at hvis der står /path/to/chroot/./home/brugernavn, så vil
programmet chroot'e til /path/to/chroot/ - netop der hvor "." står.

Mvh. Michael.

Fra : Morten Christensen

Dato : 14-12-03 23:55

Michael Zedeler wrote:

> [...]
> Essensen er at hvis der står /path/to/chroot/./home/brugernavn, så vil
> programmet chroot'e til /path/to/chroot/ - netop der hvor "." står.

Det var fantasien, der var den begrænsende faktor

(Nu skal jeg så bare overtale installationen til at acceptere, at jeg
chrooter
- det bli'r nok sværere end første problem.

--
Tak for hjælpen
Morten Christensen

Fra : Rasmus Oudal Edberg

Dato : 14-12-03 23:05

Morten Christensen <mc@mc.sletmig.cx> writes:

> [...]
> (punktum), svarer SuSE 9.0 tilbage
> mkdir: cannot create directory `.´: File exists.
>
> Forslag til, hvordan jeg opretter punktummet ?

Det er ikke nødvendigt . er biblioteket som du står i
fx.

cd /./home

så ender du i /home

Rasmus Oudal Edberg