[Shell script] Exit status
Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 14-12-03 19:43

Jeg vil gerne lave backup nogle filsystemer, så backup'en ligger
på disk på en anden maskine (af hensyn til hurtig restore). Jeg
anvender Solaris.

Jeg bruger en kommando i retning af:

ufsdump 0uf - / | ssh <user>@<hostname> "cat>dump.out"

Det virker udmærket, men nu vil jeg gerne checke, at overførslen
er gået godt. Gode forslag modtages med tak, for hvordan checker
jeg exit status ($?) på både ufsdump og ssh?

En alternativ løsning er at dumpe til en lokal fil (på den maskine
der tages backup af), men det vil jeg helst undgå, da der i så
fald altid skal være diskplads nok. Hvis denne procedure vælges,
vil jeg gøre følgende:

ufsdump 0uf <lokal dumpfile> /
<check exit status $?>
<lav en "sum" på den lokale og den overførte fil. Hvis de
er ens, er overførslen gået godt>

--
Mvh. Henrik

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-03 20:06

Den Sun, 14 Dec 2003 19:43:27 +0100 skrev Henrik S. Pedersen:

> [...]
>er gået godt. Gode forslag modtages med tak, for hvordan checker
>jeg exit status ($?) på både ufsdump og ssh?

Hvis noget fejler, fx disk full, vil cat afbryde med en fejlmelding. Når
cat afsluttes, vil ssh lukke connection'en, og selv afslutte, hvilket
vil medføre at ufsdump stopper med fejlen "broken pipe" - medmindre
ufsdump vælger at ignorere dette signal, men i hvis den gør det, ville
jeg betragte det som en bug.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-12-03 20:10

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> [...]
>vil medføre at ufsdump stopper med fejlen "broken pipe" - medmindre
>ufsdump vælger at ignorere dette signal, men i hvis den gør det, ville

Hvad så hvis ufsdump fejler, f.eks. fordi disken har en fysisk defekt?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-03 20:24

Den Sun, 14 Dec 2003 19:09:32 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

>Hvad så hvis ufsdump fejler, f.eks. fordi disken har en fysisk defekt?

Så fejler den netop også.

Pointen var at man kun behøver checke på om ufsdump fejler.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-12-03 20:08

"Henrik S. Pedersen" <aaa_nospam@c.dk> writes:

> [...]

>er gået godt. Gode forslag modtages med tak, for hvordan checker
>jeg exit status ($?) på både ufsdump og ssh?

Det gør man ikke i en shell. I hvert fald ikke på en nævneværdig
portabel måde.

Men man kunne lave et lille script, der kører ufsdump-kommandoen
og tjekker exit status:

| #!/bin/sh
| ufsdump 0uf - /
|
| if [ $? -eq 0 ]
| then
| if [ -f /tmp/dump.resultat ]
| then
| rm /tmp/dump.resultat
| fi
| else
| echo >/tmp/dump.resultat "ufsdump failed miserably"
| fi

....og så pipe det ind i din ssh. Derefter kan du så tjekke den
temporære fil for evt. problemer

Det kan sikkert laves pænere, og jeg har ikke prøvet det. Men det
burde virke sådan nogenlunde sådandér.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kim Hansen

Dato : 14-12-03 22:51

> [...]

> er gået godt. Gode forslag modtages med tak, for hvordan checker
> jeg exit status ($?) på både ufsdump og ssh?

Det kan gøres i bash ved at benytte PIPESTATUS.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 14-12-03 23:02

Henrik S. Pedersen wrote:

> [...]
>
> ufsdump 0uf <lokal dumpfile> /
> <check exit status $?>
> <lav en "sum" på den lokale og den overførte fil. Hvis de

Hvis det er rigtig vigtigt om de backups virker og du samtidig har plads
og CPU-tid, ville jeg ikke tøve med at gør det sidste som du beskriver
ovenfor. Samtidgi ville jeg nok indføre et trin hvor man checker at den
nyligt oprettede, lokale backup-fil er valid før at man overhovedet
prøver at overføre den.

At gøre det hele i ét hug kan helt sikkert godt lade sig gøre, men jeg
har svært ved at se hvordan at du vil validere at det er det rigtige
data der ligger i filen på den anden maskine, uden at skulle flytte alle
data tilbage til den maskine hvor de kommer fra for så at lave en
validering der.

Mvh. Michael.