Konsol via seriel-port viser ikke outpu
Fra : Michael Zedeler

Dato : 13-12-03 22:20

Hej Linux-folk,

Jeg har installeret debian woody på en maskine som jeg bruger som
server. Af flere forskellige årsager vil jeg gerne have maksimal kontrol
over maskinen via dens serielport. Ideelt skal den opfatte serielporten
som systemkonsollen frem for skærm+tastatur.

Jeg har bedt lilo om at bruge serielporten når den skal loade, hvilket
betyder at den nu spørger hvilken entry i lilo-conf den skal boote via
serielporten, men når valget er foretaget afbryder den forbindelsen
igen, så jeg ikke kan se hvordan det ellers går med at boote. Hvis
maskinen bliver nødt til at slå over i single user maintenance mode, kan
jeg f. eks. ikke se det.

Jeg har prøvet at sende en parameter til kernen om at bruge serielporten
som konsol, men det ser ikke ud til at virke. Kan nogen derude sige
præcis hvad der skal stå i lilos konfigurationsfil for at kernen får
besked om at bruge serielporten som konsol?

På forhånd tak!

Michael Zedeler.

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-12-03 09:42

Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> writes:

> Jeg har bedt lilo om at bruge serielporten når den skal loade, hvilket
> betyder at den nu spørger hvilken entry i lilo-conf den skal boote via

Hvordan gør du dette?

> Jeg har prøvet at sende en parameter til kernen om at bruge
> serielporten som konsol, men det ser ikke ud til at virke.

Hvordan prøver du at gøre dette?

Jeg har godt mest leget med seriel-konsoller på alphaer, men der har
jeg ikke haft noget problem med at installere Debian via en
seriel-konsol.

--
Peter Makholm | I have no caps-lock but I must scream...
peter@makholm.net | -- Greg

Fra : Michael Zedeler

Dato : 14-12-03 12:37

Peter Makholm wrote:

> Hvordan gør du dette?

Jeg bruger parameteret serial som er dokumenteret i lilo.conf. Konkret
står der "serial=0,38400n8".

> Hvordan prøver du at gøre dette?

Jeg prøvede ved boot at tilføre det som parameter, så hvis de boot entry
fra lilo.conf som jeg skulle bruge hedder "Linux", skrev jeg "Linux
CONSOLE=/dev/ttyS0" (min strategi er at få det til at virke først,
dernæst at hælde det i lilos konfiguration ved at bruge
"append"-parameteren.

> Jeg har godt mest leget med seriel-konsoller på alphaer, men der har
> jeg ikke haft noget problem med at installere Debian via en
> seriel-konsol.

Jeg er lutter øjne

Mvh. Michael.

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-03 12:50

Den Sun, 14 Dec 2003 12:36:58 +0100 skrev Michael Zedeler:

> [...]
>CONSOLE=/dev/ttyS0" (min strategi er at få det til at virke først,
>dernæst at hælde det i lilos konfiguration ved at bruge

Fra /home/src/linux-2.4.23/Documentation/serial-console.txt:

console=ttyS1,9600

- console skal skrives med små bogstaver
- devicen skal ikke have /dev/ foran
- og du skal (bør) angive kommunikation-parametre

Mvh
Kent

Fra : Michael Zedeler

Dato : 14-12-03 15:02

Kent Friis wrote:

> [...]
>
> - console skal skrives med små bogstaver
> - devicen skal ikke have /dev/ foran
> - og du skal (bør) angive kommunikation-parametre

Tak for hjælpen. Jeg har ikke mulighed for at hælde det på maskinen lige
nu, men det skal nok virke.

Underligt nok fandt jeg en howto hvor forfatteren havde skrevet console
med stort. Hvis jeg finder den igen får du en reference til den.

Mvh. Michael.