Imap login fejl
Fra : Leonard

Dato : 13-12-03 15:16

Jeg har fulgt guiden på http://high5.net/howto/ men kan ikke logge ind
på en oprettet imap-konto:

Dec 13 15:09:31 host imapd: Connection, ip=[::ffff:127.0.0.1]
Dec 13 15:09:36 host imapd: LOGIN FAILED, ip=[::ffff:127.0.0.1]
Dec 13 15:09:36 host imapd: DISCONNECTED, ip=[::ffff:127.0.0.1],
headers=0, body=0

Jeg har kigget mange steder men synes ikke jeg kan finde andre
logfiler der fortæller noget som helst.

Installationen er Fedora, Courier-Imap, MySQL, Postfix og SquirrelMail

--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Kim Emax

Dato : 13-12-03 15:24

Leonard wrote:
> [...]
> logfiler der fortæller noget som helst.
>
> Installationen er Fedora, Courier-Imap, MySQL, Postfix og SquirrelMail

Kører din imapd? hvad siger /var/log/maillog af fejl eller warnings?

--
Take Care
Kim Emax - master|minds: http://www.masterminds.dk

Fra : Leonard

Dato : 13-12-03 15:35

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> wrote:

>Kører din imapd? hvad siger /var/log/maillog af fejl eller warnings?

Nej, imapd har jeg ikke, der er jo courier-imap.
Og det ovenstående er hvad der kommer i maillog.

Fra : Kim Emax

Dato : 13-12-03 17:23

Leonard wrote:

> Nej, imapd har jeg ikke, der er jo courier-imap.

Jaaa, men skal du tjekke mails med SquirrelMail, så skal du have en imapd
kørende (+ kompileret PHP med imap funktioner)

> Og det ovenstående er hvad der kommer i maillog.

Det er ikke meget...

Fra : Leonard

Dato : 13-12-03 15:58

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> wrote:

>Kører din imapd? hvad siger /var/log/maillog af fejl eller warnings?

Så installerede jeg imap og nu viser maillog dette:

Dec 13 15:54:00 host postfix/master[4831]: daemon started -- version
2.0.16
Dec 13 15:54:47 host imapd[4847]: imap service init from 127.0.0.1
Dec 13 15:54:50 host imapd[4847]: Command stream end of file, while
reading line user=thomas@lam.dk host=localhost.localdomain [127.0.0.1]

Fra : Kim Emax

Dato : 13-12-03 17:26

Leonard wrote:

> [...]
> Dec 13 15:54:47 host imapd[4847]: imap service init from 127.0.0.1
> Dec 13 15:54:50 host imapd[4847]: Command stream end of file, while

Giver ikke meget. Tjek følgende:

1. kan du connecte til mysql med de info, du har givet postfix? (mysql -u
"postfixuser" -p"postfixpassword" "postfixdatabase")
2. ligger mailen i kø?
3. bliver mailen leveret i det korrekte Maildir for brugeren?
4. kan du poppe mailen fra en pop3 mailklient

Fra : Leonard

Dato : 13-12-03 18:53

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> wrote:

>1. kan du connecte til mysql med de info, du har givet postfix? (mysql -u
>"postfixuser" -p"postfixpassword" "postfixdatabase")

Ja.

>2. ligger mailen i kø?

Det er jeg i tvivl om, for maillog ser således ud når jeg prøver at
sende en mail til en mailbox:

Dec 13 18:21:22 host postfix/trivial-rewrite[5033]: warning: do not
list domain lam.dk in BOTH mydestination and virtual_mailbox_domains
Dec 13 18:21:22 host postfix/local[5037]: F2BB16AC0C5: to=<1@lam.dk>,
relay=local, delay=0, status=bounced (unknown user: "1")
Dec 13 18:21:22 host postfix/smtpd[5026]: disconnect from
localhost.localdomain[127.0.0.1]
Dec 13 18:21:22 host postfix/cleanup[5028]: 155836AC0C6:
message-id=<20031213172122.155836AC0C6@lam.dk>
Dec 13 18:21:22 host postfix/nqmgr[4835]: 155836AC0C6: from=<>,
size=1918, nrcpt=1 (queue active)
Dec 13 18:21:22 host postfix/smtpd[5026]: connect from
cpe.atm2-0-51240.0x3ef34cf2.odnxx2.customer.tele.dk[62.243.76.242]
Dec 13 18:21:22 host postfix/smtp[5040]: warning: host
host.lam.dk[62.243.76.242] greeted me with my own hostname lam.dk

>3. bliver mailen leveret i det korrekte Maildir for brugeren?

Nej der bliver ikke oprettet et maildir til brugeren.

>4. kan du poppe mailen fra en pop3 mailklient

Nej

Dec 13 18:24:12 host ipop3d[5055]: pop3 service init from
192.168.1.254
Dec 13 18:24:15 host ipop3d[5055]: Command stream end of file while
reading line user=1@lam.dk host=[192.168.1.254]

Fra : Kim Emax

Dato : 13-12-03 21:05

Leonard wrote:

> Ja.

så langt så godt

> Det er jeg i tvivl om, for maillog ser således ud når jeg prøver at
> sende en mail til en mailbox:

sendmail -bp, hvis du har fulgt vejledningen INSTALL

> Dec 13 18:21:22 host postfix/trivial-rewrite[5033]: warning: do not
> list domain lam.dk in BOTH mydestination and virtual_mailbox_domains

du har med andre ord lam.dk sat i både mydestination og
virtual_mailbox_domains, lad vær med det

> relay=local, delay=0, status=bounced (unknown user: "1")

der er dit svar, ligner en fejlopsætning

> Dec 13 18:21:22 host postfix/smtp[5040]: warning: host
> host.lam.dk[62.243.76.242] greeted me with my own hostname lam.dk

Flere opsætningsfejl, jeg kan evt. lægge min main.cf ud imorgen?

> Nej der bliver ikke oprettet et maildir til brugeren.

fordi du får en user unknown tidligere... Hvilken opsætningsvejledning har
du fulgt til mysql? daniels?

> Dec 13 18:24:12 host ipop3d[5055]: pop3 service init from
> 192.168.1.254
> Dec 13 18:24:15 host ipop3d[5055]: Command stream end of file while
> reading line user=1@lam.dk host=[192.168.1.254]

Ser også lidt underligt ud, hvad siger /var/spool/mail/postfix? har postfix
brugeren rettigheder her?

Fra : Leonard

Dato : 13-12-03 21:29

>du har med andre ord lam.dk sat i både mydestination og
>virtual_mailbox_domains, lad vær med det

Ja, jeg kunne bare ikke finde ud af hvor det var det stod, men jeg
fandt det i main.cf og ændrede det.

Om mailen når at være i kø ved jeg ikke, men:

Nu oprettes maildir og mailen havner der.

Den her kommer desværre stadig:

>Ser også lidt underligt ud, hvad siger /var/spool/mail/postfix? har postfix
>brugeren rettigheder her?

I /var/spool/mail/ er der kun en fil, min standardbruger, der er ikke
noget med postfix, men hvad skal den også med det når den bruger
Maildir ?

Jeg har brugt vejledningen fra http://high5.net/howto/ til at sætte
det hele op med, og jeg har haft det til at virke på en anden maskine
med RH9, nu har jeg sat en ny op med Fedora 1 og det er på denne
problemet er, men jeg er ikke erfaren nok til at kunne sige hvad det
er jeg har gjort anderledes.

Fra : Kim Emax

Dato : 14-12-03 13:11

Leonard wrote:

> Ja, jeg kunne bare ikke finde ud af hvor det var det stod, men jeg
> fandt det i main.cf og ændrede det.

> Nu oprettes maildir og mailen havner der.

super, vi kommer tættere på...

> Den her kommer desværre stadig:

Kører der en pop3 daemon? ellers kan du ikke poppe mailen. Kan du nu se
posten med webmailen?

> I /var/spool/mail/ er der kun en fil, min standardbruger, der er ikke
> noget med postfix, men hvad skal den også med det når den bruger
> Maildir ?

Sorry, det er /var/spool/postfix, der er stien...

> [...]
> med RH9, nu har jeg sat en ny op med Fedora 1 og det er på denne
> problemet er, men jeg er ikke erfaren nok til at kunne sige hvad det

Må lige se, om jeg har tid til at se på den howto senere...

Fra : Leonard

Dato : 14-12-03 14:21

>Kører der en pop3 daemon? ellers kan du ikke poppe mailen. Kan du nu se
>posten med webmailen?

Ja og der kører også en imap, men jeg kan hverken komme i kontakt med
mailen via pop3 (Outlook Express på en Win-klient) eller imap
(Squirrelmail - webmail), men jeg kan se mailen i den rette mailbox.

>Sorry, det er /var/spool/postfix, der er stien...

Og der er en masse forskelligt og den er ejet af postfix med alle
rettigheder.

Men det lader til at det ikke er postfix, men godkendelsen af login
hos imap og pop3, der er problemet.

Fra : Kim Emax

Dato : 14-12-03 13:28

Leonard wrote:

> [...]

Jeg prøvede at google efter "Command stream end of file"+postfix, det gav
bl.a.
http://archives.neohapsis.com/archives/postfix/2001-10/thread.html#1365

Men prøv selv at google rundt og se om ikke du finder en løsning på dit
problem(jeg gad altså ikke begynde at oprette accounts for at følge tråde

Fra : Leonard

Dato : 14-12-03 14:17

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> wrote:

>Men prøv selv at google rundt og se om ikke du finder en løsning på dit
>problem(jeg gad altså ikke begynde at oprette accounts for at følge tråde

Jeg fandt dette:

I found a solution to the problem. In mailhandler.module, on line 11,
I changed to:

$box = "{". $mailbox["domain"] ."/pop3/notls:". $mailbox["port"] ."}".
$mailbox["folder"];

The appendage "/notls" allowed the stream to open.

Here's an excerpt from the UW IMAP Toolkit FAQ:

--snip--
This usually means that an attempt to negotiate TLS encryption via the
STARTTLS command failed, because the server advertises STARTTLS
functionality, but doesn't actually have it (e.g. because no
certificates are installed).

Use the /notls option in the mailbox name to disable TLS negotiation.
--snip--

og det lyder jo meget klogt, men jeg kan ikke finde nogen
mailhandler.module, jeg tror det er en fil i et webmailsystem.
Men hvis problemet kan løses ved at få det der TLS til at virke, så er
det vel også en mere rigtig løsning ...