Undelete i Linux
Fra : Martin Toft

Dato : 12-12-03 18:49

Hej

Jeg er ved et uheld kommet til at slette et par filer på min Linux-maskine,
er det nogen måde jeg kan få dem tilbage igen?

Det er to små tekstfiler og jeg har ikke rørt computeren (og heller ikke
slukket den) siden jeg slette dem. Jeg kan godt huske navnene på filerne.

Jeg slettede den i en xterm med kommandoen "rm (filnavn)".

Mit system er Debian Unstable med 2.4.18 kerne.

Med venlig hilsen
Martin Toft

Fra : Martin Toft

Dato : 12-12-03 18:50

Hej - her er lige en version uden så mange typo'er

Jeg er ved et uheld kommet til at slette et par filer på min Linux-maskine,
er der nogen måde, jeg kan få dem tilbage igen?

Det er to små tekstfiler og jeg har ikke rørt computeren (og heller ikke
slukket den) siden jeg slettede dem. Jeg kan godt huske navnene på filerne.

Jeg slettede dem i en xterm med kommandoen "rm (filnavn)".

Fra : FePe

Dato : 12-12-03 19:23

Martin Toft wrote:

> Hej - her er lige en version uden så mange typo'er
>
> Jeg er ved et uheld kommet til at slette et par filer på min Linux-maskine,
> er der nogen måde, jeg kan få dem tilbage igen?

Det afhænger af, om kernen ikke har overskrevet filerne. Så det er en god idé
at umounte filsystemet og ikke lade Linux pille ved filerne.

> Det er to små tekstfiler og jeg har ikke rørt computeren (og heller ikke
> slukket den) siden jeg slettede dem. Jeg kan godt huske navnene på filerne.

Der findes en mini-howto om emnet her:
http://www.tldp.org/HOWTO/Ext2fs-Undeletion.html. Da det kræver lidt mere end
normalt, så vil det være en god idé at læse howto'en grundigt, med mindre de to
tekstfiler ikke betyder så meget, for så er det måske for voldsomt at bruge de
nævnte metoder. Men jeg har aldrig selv prøvet det, så måske er det ret nemt
alligevel.

Mvh.
--
_ __ _ __
| |__ | _|| |__| | _|
|_| |__ |_| |___| .dk

Fra : Martin Toft

Dato : 12-12-03 20:17

"FePe" <fepe@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
bruge de
> nævnte metoder. Men jeg har aldrig selv prøvet det, så måske er det ret

Mange tak, men mit system er desværre ext3

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 12-12-03 20:54

"Martin Toft" <mt03@stud.auc.dk> writes:

> end
> de to
> bruge de
> nemt
>
> Mange tak, men mit system er desværre ext3

Det burde ikke gøre nogen forskel. Ext3 er en udvidelse af ext2, og
pågældende værktøjer bør ikke blive påvirket af forskellene.

..Henrik

--
Det er selvfølgelig altid lettere at få sparre til at lave noget
(fornuftigt) end at sætte sin arbejdsmaskine korrekt op.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-12-03 22:40

Den Fri, 12 Dec 2003 18:50:23 +0100 skrev Martin Toft:
> [...]
>slukket den) siden jeg slettede dem. Jeg kan godt huske navnene på filerne.
>
>Jeg slettede dem i en xterm med kommandoen "rm (filnavn)".

Hvis du kan huske noget af teksten, kan du prøve med noget i retning
af:

grep -B 10 -A 10 -i "det du kan huske" /dev/hda1 >dumpfil

-B angiver antallet af linier der var før (Before) den angivne tekst.
-A angiver antallet af linier der var efter (After) den angivne tekst.
/dev/hda skiftes ud med devicen for den partition filen lå på.

dumpfil bør lægge på en anden partidion. Afhængig af hvor præcist du
rammer med grep, vil der være noget der skal klippes væk fra dumpfil,
da kommandoen søger de rå data på disken igennem, uden tanke for hvad
der er filer, og hvad der er filsystem.

Mvh
Kent

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 13-12-03 04:39

Der findes en undelete funktion i MC(midnight Comanander) som er rimelig
nem og anvendelig. Har selv prøvet at skulle bruge den

Hilsen Mikkel

Fra : Martin Toft

Dato : 14-12-03 00:43

Vil blot sige, at jeg har fået filerne tilbage... men kun fordi det var
tekstfiler, så jeg kunne søge på tekststrenge

Jeg fandt ud af at ext3 bestemt ikke fungerer på samme måde som ext2, når
man unlinker en fil... i ext2 markeres filen som slettes mens den i ext3 får
clearet alle pointerne i inoden

Jeg brugter LDE (Linux Disk Editor) i block-mode og søgte på tekststrenge
fra mine filer og kørte en masse LDE -D (block-nummer) -N (antal blokke) >
fil

Det er et ganske flot program, der bruger ncurses og hele svineriet.

/Martin Toft

Fra : Martin Toft

Dato : 14-12-03 00:46

Hmm.. jeg skal vist til at læse mine svar, inden jeg poster dem.

Vil blot sige, at jeg _har_ fået filerne tilbage... men kun fordi det var
tekstfiler, så jeg kunne søge på tekststrenge

Jeg fandt ud af at ext3 bestemt ikke fungerer på samme måde som ext2, når
man unlinker en fil... i ext2 markeres filen blot som slettet, mens den i
ext3 får
clearet alle pointerne til fragmenter i sin inode

Jeg brugte LDE (Linux Disk Editor) i block-mode og søgte på tekststrenge
fra mine filer og kørte en masse af disse:

# LDE -D (block-nummer) -N (antal blokke) > fil

LDE er et ganske flot program, der bruger ncurses og "hele svineriet".

Fra : Jesper Krogh

Dato : 14-12-03 09:03

I dk.edb.system.unix, skrev Martin Toft:
> Jeg fandt ud af at ext3 bestemt ikke fungerer på samme måde som ext2, når
> man unlinker en fil... i ext2 markeres filen som slettes mens den i ext3 får
> clearet alle pointerne i inoden

Det er ikke min erfaring. Jeg har engang lavet et projekt på mit studie
hvor vi fandt slettede filer ved at rode inode strukturen igennem og der
var ingen forskel på ext2/ext3. Har det interesse, så kan det findes
her:

http://krogh.cc/undelete/undelete.tar.gz
(Bruges på eget ansvar)

Man kan ikke reetablere navnene på filer, da de er placeret i
directory-chunken og denne bliver overskrevet ved sletning. Men inoderne
bliver ikke overskrevet.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-12-03 01:19

On Sun, 14 Dec 2003 00:45:55 +0100, Martin wrote:

> Hmm.. jeg skal vist til at læse mine svar, inden jeg poster dem.

Eller du ka' læse om Supersede i din nyhedslæser i stedet...

(Se <http://quimby.gnus.org/notes/son-of-rfc1036.txt> afsnit 6.14 og
<http://www.faqs.org/faqs/usenet/software/good-netkeeping-seal/> punkt
13)).

Mvh.

--
"Do not feed the oysters under the clouds" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk