hard disk i IpCop, er ved at dø, hvordan k~
Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-12-03 16:53

Hej,

Jeg har en IpCop (linux firewall ting) www.ipcop.org

men harddisken er ved at dø, er der en snild måde
at flytte alle data over på en anden harddisk ?

havde det nu været winbøvls havde programmet Ghost
været et godt byd, men hvad gør man med linux ?

er der filer der skal placeres specifikt, eller er det bare træk
og slip ?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Martin Damberg

Dato : 10-12-03 21:56

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3fd7412c$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> været et godt byd, men hvad gør man med linux ?
>
> er der filer der skal placeres specifikt, eller er det bare træk

Kan Ghost ikke klone en disk ? ved ikke om det virker, men det kan vel
forsøges +
de skriver faktisk at Ghost understøtter ext3

mvh

Martin Damberg

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-12-03 22:23

"Martin Damberg" <martin.damberg@atfjerne.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:BLLBb.2138$Wj4.25@news.get2net.dk...

> de skriver faktisk at Ghost understøtter ext3

hmm.. hvilken ver. har du læst det om ?

Fra : Jonas

Dato : 10-12-03 23:40

Hej -

Partimage (http://www.partimage.org/) kan hjælpe dig, den har dog et par
begrænsninger, den kan kun hånterer partioner og ikke hele diske, så du
skal oprette partitioner på den nye disk først og de skal være større
eller samme størrelse som den partion du vil kopiere. Desuden kan den
ikke dumpe direkte fra partion til partion, du skal dumpe fra partion
til image og tilbage igen, det kan jo give dig problemer, da det jo
kræver at din nye disk er stor nok til et kunne indeholde to partioner,
hvor der er plads til et image på den ene og filsystemet på den anden,
eller du skal have en disk mere i sving hvor du kan ligge dit image.
Desuden kan kun kopiere en partion der ikke er mountet, så brænd en
Knoppix cd, og kør partimage fra den (programmet er på Knoppix cden).

Håber det var til at forstå.

/Jonas

Fra : Bedstefar

Dato : 11-12-03 15:07

Vi har jævnligt clonet linux-maskiner med Ghost!

men IPcop er vel så let at ominstallere at det ikke er bøvlet værd?
gælder i hvert fald SmoothWall.
og har du en tung FWopsætning er det kun et par filer du skal have overført
bagefter.

finn

Fra : Petersen_Michael

Dato : 11-12-03 19:19

tak for hints alle sammen

"Bedstefar" <outlook@SLET.acnord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gælder i hvert fald SmoothWall.
> og har du en tung FWopsætning er det kun et par filer du skal have

Som jeg husker det var det største problem, at få IpCop
til at fatte at rødt og grønt netkort var af nøjagtigt samme type

Men ja, det kan sikkert være næsten lige så hurtigt at
starte fra scratch..

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-12-03 01:20

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> writes:

> Jeg har en IpCop (linux firewall ting) www.ipcop.org
>
> men harddisken er ved at dø, er der en snild måde
> at flytte alle data over på en anden harddisk ?

tar(1) eller cpio(1L).

Hvis du kun har en stor partition kan du f. eks. kopiere alt over på
den nye disk med:

tar cfl - / | tar xvfp - -C /dir_med_ny_disk_mountet

Herefter skal du have installeret din bootloader (formentlig
grub/lilo) på den nye disk. Jeg ville skifte disken efter at have
lukket systemet ned, boote på min bootdisk, kører "lilo" (jeg kender
ikke grub) og genstarte.

Det er en *meget* nedkogt udgave af:

http://www.tldp.org/HOWTO/Hard-Disk-Upgrade/index.html

/Rasmus

[...] Note that 120 sec is defined in the protocol as the maximum
possible RTT. I guess we'll have to use something other than TCP
to talk to the University of Mars.

Fra : Kim Hansen

Dato : 12-12-03 02:07

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> writes:

> men harddisken er ved at dø, er der en snild måde
> at flytte alle data over på en anden harddisk ?

dd_rescue er ret godt til den slags, bare sæt den nye harddisk i
maskinen, boot i singleuser, partitioner den nye harddisk med
partitioner der er mindst lige så store som de gamle og så kopier
partitionerne over en af gangen. Hvis nogen af partitionerne er blevet
meget større end de gamle, kan du udnytte pladsen ved at køre
resize2fs på dem. Flyt den nye harddisk over hvor den gamle sad og
boot på en rescue disk og kør lilo, så skulle det hele være klaret.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.