Bash script
Fra : Esben

Dato : 09-12-03 13:13

Halløj..

Jeg er ved at lave et lille script der pakker en backup ned i en tar fil og
herefter brænder den. Backupfilen hedder "backup.`date '+%Y-%m-%d'`.tar.gz"
altså f.eks "backup.2003.12.08.tar.gz" Det er den eneste fil der kommer til
at lægge på cd'en. Jeg ville så gerne have den til at komme med en advarsel
og stoppe scriptet hvis man glemmer og skifte cd.

Derfor mounter jeg cdrommen og leder efter filer der er lavet indenfor 48
timer med navnet backup.200* da jeg jo ikke kan lave en date commando som
viser datoen fra i går.

problemet er bare at den altid påstår at cden er under 48 timer gammel ??

Jeg kan lige vedhæftet koden der bøver:

if [ $BURNCD -eq 1 ]
then mount $CDDEVICE $MOUNTDEST > /dev/null 2>&1
if [ -e `find $MOUNTDEST/ -mtime -48 |grep backup.200` ]
then
if [ $EMAIL -eq 1 ]
then echo "The backup file on the CD/DVD-ROM is less than
48 hours old did you remember to change the CD/DVD disc?" | mail -a
"$EMAILFROM" -s "$EMAILERRORSUB" $EMAILADDRESS
fi
echo "The backup file on the CD/DVD-ROM is less than 48 hours
old, did you remember to change the CD/DVD disc?
umount $MOUNTDEST > /dev/null 2>&1
exit 1
fi
fi

Er der nogen der kan se hvad der er jeg gør galt? Eller kan det gøres
smartere?

Mvh.

Esben

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-12-03 13:30

"Esben" <hyber@hyber.dont-spam-me.dk> writes:

> [...]
> timer med navnet backup.200* da jeg jo ikke kan lave en date commando som

Øhh... hvorfor ikke?

date --date='1 day ago'

<snip>

> Er der nogen der kan se hvad der er jeg gør galt? Eller kan det gøres
> smartere?

Hvad med noget ala:

yesterday=`date --date='1 day ago'`
file=/path/to/cdrom/backup.$yesterday.tar.gz
if [ -e $file ] ; then
gør hvad du vil;
else;
gør noget andet;
fi

(Det er _ikke_ testet)

Husk at mounte CDROM'en

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Esben

Dato : 09-12-03 14:02

<snip>

> Øhh... hvorfor ikke?
>
> date --date='1 day ago'

Fair nok, jeg trækker min påstand tilbage og laver lige en RFTM til mig selv
=)

Takker..

Hygge

Esben

Fra : Niels Baggesen

Dato : 09-12-03 14:15

Esben <hyber@hyber.dont-spam-me.dk> wrote:
> Derfor mounter jeg cdrommen og leder efter filer der er lavet indenfor 48
> timer med navnet backup.200* da jeg jo ikke kan lave en date commando som
> viser datoen fra i g?r.

Hvis du har GNU date, så virker "date -d yesterday"

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming