PEARs SQL-klasser
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 19-04-01 08:40

Følgende kode, der er en meget let modificeret udgave af
<http://conf.php.net/pres/slides/pear/tut2.php?p=slides%2Fpear&id=pear&t=++++++++DB+connect%2Fbasics%0A&bg=background.png&slide_num=13&width=1144>,
kan jeg ikke få til at virke - der bliver simpelthen ikke skrevet noget
ud. Problemet er ikke, at PEAR ikke er installeret eller er i
include-stien, for hvis jeg skriver et forkert brugernavn eller,
adgangskode, tabelnavn eller lignende, bliver der skrevet
fejlmeddelser. Når jeg så har rettet alt, sådan at tabel- og
kolonnenavnene passer, ja, så bliver der ikke skrevet noget ud. Hvad er
der galt?

<?php
require_once "DB.php";

$dbh =
DB::connect("mysql://brugernavn:adgangskode@localhost/database");
if (DB::isError($dbh)) {
print "Database connection failed: ";
print $dbh->getMessage();
exit;
}
$dbh->setErrorHandling(PEAR_ERROR_DIE);
$sth = $dbh->query("SELECT dato, titel FROM nyheder");
while ($res = $sth->fetchInto($row)) {
echo "$row[0] : $row[1]<BR>\n";
}
// or this:
$sth = $dbh->query("SELECT dato, titel FROM nyheder");
while ($res = $sth->fetchInto($row, DB_FETCHMODE_ASSOC)) {
echo "$row[dato] : $row[titel]<BR>\n";
}
?>

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 20-04-01 01:06

Jonas Koch Bentzen wrote:
> [...]
> fejlmeddelser. Når jeg så har rettet alt, sådan at tabel- og
> kolonnenavnene passer, ja, så bliver der ikke skrevet noget ud. Hvad er

Jeg har ikke set på din kode, men det kan muligvis være fordi at netop
PEARs DBI ikke er særligt godt endnu. Svjv (det er dog måske en måneds tid
siden) er der stadig diskussioner om hvordan designet skal være af PEARs
DBI.

/tlk

Fra : Emil Rasmussen

Dato : 20-04-01 16:30

Hej

>Hvad er der galt?

> $sth = $dbh->query("SELECT dato, titel FROM nyheder");
> while ($res = $sth->fetchInto($row)) {
> echo "$row[0] : $row[1]<BR>\n";
> }

Når du bruger fetchInto() skal du IKKe sætte den lig med en variabel.
Enten:

while ($dth->fetchInto($row)) {
echo "$row[0] : $row[1]<BR>\n";
}

eller

while ($row = $dth->fetchRow()) {
echo "$row[0] : $row[1]<BR>\n";
}

Der er mere hjælp til selv hjælp her:
http://vulcanonet.com/soft/?pack=pear_tut

Mvh Emil

ps. så har jeg ikke selv haft gode erfaringer med fetchInto().
Og den taste fejl du har i din post, går vel ikke igen i dit script?

--
Emil Rasmussen
http://www.noget.net

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 20-04-01 17:11

Emil Rasmussen skrev:

> Der er mere hjælp til selv hjælp her:
> http://vulcanonet.com/soft/?pack=pear_tut

Ahh... Glimrende - tak.

> Og den taste fejl du har i din post, går vel ikke igen i dit script?

Tastefejl? Hvor?
Det meste er kopieret direkte fra scriptet på den adresse, jeg nævnte.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Emil Rasmussen

Dato : 20-04-01 20:06

Hej

> Ahh... Glimrende - tak.

Det var så lidt

> Tastefejl? Hvor?
> Det meste er kopieret direkte fra scriptet på den adresse, jeg nævnte.

$sth = $dbh->query("SELECT dato, titel FROM nyheder");
^^^^
while ($res = $sth->fetchInto($row)) {
^^^^^
echo "$row[0] : $row[1]<BR>\n";
}

Nu satser jeg på din klient ramme de rigitge ^^'er, men hvis ikke, så er det
$dbh og $sth der ikke helt matcher.

Mvh Emil

--
Emil Rasmussen
http://www.noget.net

Fra : Emil Rasmussen

Dato : 21-04-01 08:50

Hej igen

> ps. så har jeg ikke selv haft gode erfaringer med fetchInto().

Det er åbenbart nødvendigt at gøre sådan her:

while (DB_OK === $res->fetchInto($row)) {
}

Mvh Emil

--
Emil Rasmussen