Hvordan Alias?
Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 21-12-03 15:41

Hej NG!

I et program, der bruger BDE, har jeg brugt en alias for at få adgang til
mine databaser.

Når jeg erterfølgende vha et installationsprogram installerede programmet på
en maskine, hvor der ikke før har været anvendt BDE, får jeg flere
forskellige fejl, afhængdig af forholdene.

Med alt aktivet, dvs med alle databaser sat til true osv., går programmet
død med meddelelse om, at programmet har udført en ulovlig handling.
Det kommer man jo ikke langt med, så jeg 'klippede' forskelligt i programmet
for om muligt at få en fejlmelding, der kunne fortælle mere.
Jeg prøvede bl.a. at sætte alle databaser til False. Det gav en fejlmelding
om, at alias'en 'Ejendomme' ikke knne findes.

Dette får mig til at tro, at jeg selv i programmet skal opsætte denne alias,
men hvordan gør jeg det?

Mvh Kurt

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 21-12-03 16:36

"Kurt Guldbæk" <kurt@guldbaek.net> wrote in message
> Hej NG!
>
> I et program, der bruger BDE, har jeg brugt en alias for at få adgang til
> mine databaser.

<Snip - en masse>

> Mvh Kurt

Hej Kurt

Det er et kendt problem, med BDE databaser - hvilken Delphi benytter du ? -
jeg vil foreslå dig at kigge lidt på ADO istedet, hvis du har en Delphi
version som indeholder det - jeg ved ikke om der findes noget du kan
installere på tidligere versioner af Delphi, og så bruge ADO.

Hvis det ikke er tilfældet - skal du en lang procedure igennem.

1. Du skal sørge for at BDE installeres på den PC, du installerer dit nye
program på. Du kan evt. ligge den med i din install fil - det skulle være
lovligt (Licens mæssigt), så vidt jeg er informeret.

2. Du skal ha lavet dit alias, det kan du enten gøre fra dit program
(Hvilket ikke er helt nemt), eller du kan gøre det fra mange installiations
programmer - alt efter hvad du bruger ?.

Kom evt. tilbage med lidt flere oplysninger, så skal jeg prøve at hjælpe dig
lidt på vej

God jul

Ulrik

Fra : Harald

Dato : 21-12-03 17:01

"Ulrik Vadstrup" <blackend@FJERNMIGblackend.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Hvilket ikke er helt nemt), eller du kan gøre det fra mange
installiations
> programmer - alt efter hvad du bruger ?.

Jeg har altid brugt at oprette alias fra eget program for netop at undgå
problemer og jeg syntes faktisk det er meget nemt :) det kræver kun en
enkelt linie.

Session.AddStandardAlias(DITaliasname, DINaliaspath, 'PARADOX');

Mvh
HK

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 21-12-03 22:40

"Harald" <news10@-REMOVE-THIS-kroning.dk> wrote in message
> [...]
> enkelt linie.
>
> Session.AddStandardAlias(DITaliasname, DINaliaspath, 'PARADOX');

Hej Harald

Jeg kendte ikke den procedure - nok fordi jeg aldrig bruger Paradox, dBase
eller Ascii - som er de eneste databaser den procedure håndterer ifølge
hjælpen.

Da jeg i sin tid brugte det. var det til en Access DB - og det var mere
besværligt - bevars, det er lang tid siden (D4 så vidt jeg husker) - det kan
godt være der er sket meget med DBE og aliaser siden dengang.

Jeg hælder dog stadig til ADO eller Oracle/SQL databaser - når det skal være

Ulrik

Fra : Harald

Dato : 21-12-03 23:32

> [...]
> eller Ascii - som er de eneste databaser den procedure håndterer ifølge

Ja det tænkte jeg ikke lige på, jeg har altid brugt paradox men Kurt skrev
da godt nok ikke noget om hvad han brugte.

> [...]
> godt være der er sket meget med DBE og aliaser siden dengang.
>
> Jeg hælder dog stadig til ADO eller Oracle/SQL databaser - når det skal

Der er ikke sket nogen udvikling overhovedet med BDE og aliaser siden D4 så
derfor er jeg gået over til MySQL som jeg, med mit behov, indtil nu er
yderst tilfreds med.

Mvh
HK

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 22-12-03 21:09

Tak til jer begge for hjælpen.

Jeg ved ikke, hvad ADO er, en database, formoder jeg.
Jeg prøvede Harald's tips, det hjal noget af vejen. Der er imidlertid stadig
fejl et eller ande sted efter installation på en 'rå' maskine.
Jeg vil lige analysere lidt mere på det og så vil jeg gerne have lov at
vende tilbage!

Et andet af mine problemer er at få installeret BDE vha
installationsprogrammet.
Det har fået mig til at overveje at bruge FF2 (vistnok File Flasher) i
stedet for Paradox. Den skulle ikke kræve en særskilt installatione á lá
BDE. Er der nogen af jer, der har erfaringer med den?

Jeg vender tilbage1

Mvh Kurt

Fra : Harald

Dato : 22-12-03 21:43

"Kurt Guldbæk" <kurt@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> stedet for Paradox. Den skulle ikke kræve en særskilt installatione á lá
> BDE. Er der nogen af jer, der har erfaringer med den?

Jeg har ofte brugt den medfølgende InstallShield når et program med BDE
skulle sendes ud, med InstallShield kan du få BDE installeret uden at kunden
skal gøre noget extra og du kan endda få en eller flere alias med.
Jeg har hørt at Borland dropper BDE fra Delphi 8, men det er muligvis bare
et rygte.

Mvh
HK

Fra : Kurt Bilde

Dato : 23-12-03 14:54

Hej Harald !

Harald wrote:
> Jeg har hørt at Borland dropper BDE fra Delphi 8, men det er muligvis bare
> et rygte.

Borland vil kun droppe SQL links (Altså den del der kan connecte til
Oracle, Sybase, DB2 osv.) og IKKE BDE!!!!!!

De gør et stort nummer ud af at de kan konvertere en Delphi1 app. (den
med fiskene) til .net uden at ændre en linie kode.....

Så både DBase og Paradox lever i bedste velgående, men Borland har ikke
gjort det let for communitiet at gennemskue hvad det egentligt var de
mente....

-Kurt

Fra : Harald

Dato : 22-12-03 21:44

> [...]
> stedet for Paradox. Den skulle ikke kræve en særskilt installatione á lá
> BDE. Er der nogen af jer, der har erfaringer med den?

Og nej jeg kender ikke noget til FF2

/HK

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 24-12-03 09:01

Hej NG!

Nu har jeg fået installationen til at virke!

Jeg startede oprindeligt med at bruge InstallShield, men efter en uges tid
uden held prøvede jeg Inno Setup. Denne er noget lettere gennemskuelig end
InstallShield, når der lige ses bort fra BDE-en.
Til sidst gav jeg mig igen i kast med InstallShield og fik det altså til at
virke i aftes.
Det var selvfølgelig opsætning af Alias, der var problemer med!

Så nu fik jeg mig en lille 'før jul julegave', det var rart.

I ønskes alle en Glædelig Jul!

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 22-12-03 21:09