GlobalIP hos CyberCity ?
Fra : John Hinge

Dato : 21-12-03 11:00

Jeg har luret lidt på det der Global IP, mest fordi jeg da egentlig
gerne vil have en rigtig reverse DNS og den slags.., men jeg er
snublet over noget på bestillingssiden http://shor.ter.dk/13524454

citat :
Bemærk: At routerens NAT funktionalitet ophører ved levering af Global
IP. Derfor skal klient eller gateway sættes til at køre NAT, hvis der
skal etableres netværk på samme forbindelse. Global IP erstatter den
tidligere tildelte IP og man skal have en Cybercity ADSL-linje (Cisco
677/678 eller Zyxel).
citat slut

Hvordan skal jeg forstå ovenstående ?
Jeg har for nuværende en ADSL med en Cisco 677 hos CC, så det punkt
er ok, men hvad menes der med at routerens NAT funktionalitet
ophører ? Skal jeg ud og købe en ether<->ether router til at have
bagved min Cisco hvis jeg vil kører videre sådan som det hidtil
har fungeret, bare med GlobalIP istedet for (næsten) fast IP ?

--
John Hinge - shayera / .sPOOn. http://www.spoon.dvd-klub.dk
"You're basing your Pixie Farie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : Morten Davidsen

Dato : 21-12-03 11:10

Du skal forstå det på den måde, at hvis du sætter flere computere til, men
kun har en global ip
vil du være nødt til at sætte computeren som får den globale IP op som
gateway, såfremt du skal
have flere computere på netværket.
Du får også en ny IP-adresse når du bestiller Global IP.

Gav det mere mening?

/MD

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-12-03 12:22

John Hinge skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> [...]
> bagved min Cisco hvis jeg vil kører videre sådan som det hidtil
> har fungeret, bare med GlobalIP istedet for (næsten) fast IP ?

Har man ikke mulighed for at få 5 el. 6 IP'er, således at man kan have 2 el.
3 computer med puplic IP? Derved kunne man komme uden om at skulle bruge
NAT, ved at have hver sin server på hver sin maskine,,,

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Benjamin

Dato : 21-12-03 13:13

Ivar Madsen wrote:
> [...]

Nej ikke som privatkunde. Som erhverskunde kan du få op til 256 public IP
adresser med 'Global IP+', men til en helt anden pris. Se her:
http://cybercity.dk/erhverv/produkter/internetforbindelser/adsl/global_ip/

--

/ Benjamin

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-12-03 13:58

John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> writes:

> Jeg har luret lidt på det der Global IP, mest fordi jeg da egentlig
> gerne vil have en rigtig reverse DNS og den slags..

Er du sikker på at du selv får lov at bestemme din reverse DNS? Det er
jeg nemlig ikke. Det ville jeg lige checke en ekstra gang med
kundeservice.

> [...]
> skal etableres netværk på samme forbindelse. Global IP erstatter den
> tidligere tildelte IP og man skal have en Cybercity ADSL-linje (Cisco

Det betyder at routeren ikke længere kører NAT. Hvis du vil have flere
computere på skal du selv sørge for en NAT-dims. Til gengæld kan denne
NAT-dims så have en "rigtig" global IP-adresse. Det er det der hele
idéen i produktet.

> Jeg har for nuværende en ADSL med en Cisco 677 hos CC, så det punkt
> er ok, men hvad menes der med at routerens NAT funktionalitet
> ophører ?

At man laver en 'set nat dis' på routeren

> Skal jeg ud og købe en ether<->ether router til at have bagved min
> Cisco hvis jeg vil kører videre sådan som det hidtil har fungeret,
> bare med GlobalIP istedet for (næsten) fast IP ?

Ja. Men hvad er så formålet, så hænger du bare på ulemperne ved NAT på
en anden NAT-dims. Jeg ved at du har en Linux-boks stående. Den kan
sagtens køre NAT for dig (også selv om den kun har et netkort), men
det kræver naturligvis at du lige interesserer dig lidt for
sikkerheden på den før du sætter den på nettet med en offentlig
adresse.

--
Jacob - www.bunk.cc
Why not go out on a limb? Isn't that where the fruit is?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-12-03 17:34

Jacob Bunk Nielsen skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> [...]
> det kræver naturligvis at du lige interesserer dig lidt for
> sikkerheden på den før du sætter den på nettet med en offentlig

Vil det sige at man sætter en switch/hub mellem routeren (evt den måske
indbyggede) og Linuxboxen og så router routeren alt trafikken til
Linuxboxen, som så sender trafikken gennem samme netkort og switch/hub til
de andre maskiner på LAN'et?

Fra : Benjamin

Dato : 21-12-03 21:13

Ivar Madsen wrote:
> [...]

Nej. Brug 2 netværkskort Desuden skal der ikke switch eller hub mellem
box(gateway) og router.

--

/ Benjamin

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-12-03 23:08

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

> [...]
> indbyggede) og Linuxboxen og så router routeren alt trafikken til
> Linuxboxen, som så sender trafikken gennem samme netkort og switch/hub til

Ja, det er måden at gøre det på, hvis man kun har råd til et enkelt
netkort. Jeg har selv gjort det et par gange - ikke fordi jeg ikke
havde flere netkort, men fordi jeg var for doven til at sætte et i en
maskine for at lave noget NAT i et par timers tid.

--
Jacob - www.bunk.cc
Beer -- it's not just for breakfast anymore.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-12-03 23:10

"Benjamin" <nospam@REMOVETHISSHITFIRSTfreeworld.dk> writes:

> Nej. Brug 2 netværkskort Desuden skal der ikke switch eller hub mellem
> box(gateway) og router.

Hvis du kun har et netkort, og du skal bruge noget NAT, men ikke gider
at skulle reboote en maskine for at sætte et ekstra netkort i, så er
det da en glimrende løsning.

Sikkerhed snakker vi ikke om, men den er stadig relativt god da de
maskiner der har RFC 1918 adresser jo ikke kan nås fra internettet.

Hvori ser du problemet?

--
Jacob - www.bunk.cc
Put your trust in those who are worthy.

Fra : John Hinge

Dato : 22-12-03 16:25

On 21 dec 2003 Jacob Bunk Nielsen was heard to say:

> Er du sikker på at du selv får lov at bestemme din reverse DNS?
> Det er jeg nemlig ikke. Det ville jeg lige checke en ekstra gang
> med kundeservice.

Nope, jeg er slet ikke sikker på noget :)
Mit ønsker er egentlig også mere bare den anden vej, jeg ville
gerne ha mit grej på nettet med en ordentlig reverse adresse
istedet for port-fnidder.arc.whatever.himstregims.. Og jeg havde
ladet mig fortælle at Global IP var vejen frem..

> [...]
> flere computere på skal du selv sørge for en NAT-dims. Til gengæld
> kan denne NAT-dims så have en "rigtig" global IP-adresse. Det er

Oh poh dæn måje, maj forstå :)

> [...]
> netkort), men det kræver naturligvis at du lige interesserer dig
> lidt for sikkerheden på den før du sætter den på nettet med en

Jep.. Jeg holder i forvejen min fine box uptodate med hvad der nu
kommer af rare opdateringer. Men pt, så gemmer den sig jo bag
min sivsko677, og det gør den egentlig udmærket..
Og indtilvidere er jeg ikke stødt på ulemper på mit net med at vi
er bagved en NAT router.. vi er 3 brugere, 4 maskiner, og ingen
har brokket sig.. Det er bare den der lille ting med reverse DNS
som plager mig.. :)

ideelt vile jeg gerne have at spoon.adsl.dk havde det samme som reverse
(jeg ville også gerne have subdomæner på den, men himmelen vokser træer
sgu næsten aldrig ind i.)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-12-03 19:24

John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> writes:
> On 21 dec 2003 Jacob Bunk Nielsen was heard to say:

> Nope, jeg er slet ikke sikker på noget :)

Godt - jeg mener nemlig at de kommer til at hedde noget i stil med
ipXX.ds1-YY.adsl.cybercity.dk. Hvor XX dækker over et eller andet tal,
og YY dækker over hvilken central du er tilknyttet.

> [...]
> istedet for port-fnidder.arc.whatever.himstregims.. Og jeg havde
> ladet mig fortælle at Global IP var vejen frem..

Det tror jeg ikke at det er. Men hvorfor er det vigtigt? Det er da
bedøvende ligegyldigt til alle formål.

--
Jacob - www.bunk.cc
I never did it that way before.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-12-03 20:15

> Det tror jeg ikke at det er. Men hvorfor er det vigtigt? Det er da
> bedøvende ligegyldigt til alle formål.

Teknisk er det nok ligegyldigt, men det er ikke altid det tekniske der
betyder noget,,,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-12-03 21:38

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
> Det tror jeg ikke at det er. Men hvorfor er det vigtigt? Det er da
> bedøvende ligegyldigt til alle formål.

Nørdfaktoren bør ikke fornedres...

Fra : John Hinge

Dato : 23-12-03 10:32

On 22 dec 2003 Martin Højriis Kristensen was heard to say:

> "Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
>
> Nørdfaktoren bør ikke fornedres...

Ja udøver den ikke uvæsentlige nørdfaktor, så er der faktisk også
en nogenlunde saglig begrundelse..
Der findes enkelte mailservere *host Seistrups*host* som bliver
utrygge ved at få en mail i hånden som påstår den kommer fra f.eks
spoon.adsl.dk, og når så serveren reverser den, ja så får den noget
ganske andet.. så vil den ikke lege med, men giver mig mailen
tilbage i hånden og siger idderadder..

Her ku jeg selvfølgelig gøre det helt artige, og bruge min udbyders
smarthost, men det er jo ikke ligefrem derfor at jeg har banket
min egen post server op.. Ikke at jeg ikke godt tror at postfix
kan sættes op til at sende videre via min udbyder, men det var
bl.a. for at være fri af udbyderens muligheder/nedbrud/etc at
jeg gør det selv..

Meget (meget) sekundært, så er det da også kækkere på f.eks IRC
at man har noget 'rigtigt' i sit logon domæne sjov...

Fra : Allan Joergensen

Dato : 23-12-03 10:52

John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> wrote:

> [...]
> kan sættes op til at sende videre via min udbyder, men det var
> bl.a. for at være fri af udbyderens muligheder/nedbrud/etc at

Hvad så hvis <din udbyder> vælger at liste <din IP> i en eller flere af
de RLB'er der lister dynamiske/residential IP-adresser og <mailserver q>
så vælger at afvise den alligevel?

Allan Joergensen

"You'll give mercenaries a bad name." --Rene' Belloq

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-12-03 19:06

Allan Joergensen skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Hvad så hvis <din udbyder> vælger at liste <din IP> i en eller flere af
> de RLB'er der lister dynamiske/residential IP-adresser og <mailserver q>
> så vælger at afvise den alligevel?

Hvis man giver DKK 125,00 pr. månede for globalIP, så gør ISP'en heller ikke
den slags.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 23-12-03 20:28

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> wrote:

> Hvis man giver DKK 125,00 pr. månede for globalIP, så gør ISP'en heller ikke
> den slags.

Hvis du giver 125 om måneden for det, så bliver du da tørret.

--
Allan Joergensen

"They may do some more folk dancing." -- Brad Majors

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-12-03 22:45

> Hvis du giver 125 om måneden for det, så bliver du da tørret.

Jeg har ikke globalIP, og skal heller ikke have det, når jeg 5/1 får CC
ADSL. Men det er hvad CC tager for det,,,

http://cybercity.dk/privat/produkter/adsl/priser_og_produkter/global_ip/

Fra : John Hinge

Dato : 24-12-03 10:14

On 23 dec 2003 Allan Joergensen was heard to say:

> [...]
> flere af de RLB'er der lister dynamiske/residential IP-adresser og
> <mailserver q> så vælger at afvise den alligevel?

Så bliver jeg meget ked af det.. Hvorefter jeg tjekker efter om jeg
a)
kan komme af den liste igen..
b)
kan kreere et filter så mails til $afvisende_sverver kan sendes
via min smarthost
c)
skal gumle på det syrlige æble og genrelt bruge smarthost...

Med hensyn til det at køre serverstads på en dynamisk ip, ja så er
det ikke imod mine kundevilkår, CC er generelt ret rolige hvad
vilkår angår, dog har de vist nogle klausuler om at det kan koste
hvis jeg skal ha ekstraordinær supporthjælp, f.eks hvis jeg totalt
svitser min routers software..

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-12-03 12:21

John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> writes:

> Ja udøver den ikke uvæsentlige nørdfaktor, så er der faktisk også
> en nogenlunde saglig begrundelse..

Ja?

> [...]
> spoon.adsl.dk, og når så serveren reverser den, ja så får den noget
> ganske andet.. så vil den ikke lege med, men giver mig mailen

Nej, sådan gøre Klaus' mailserver ikke. Det ved jeg, for jeg kan godt
sende email til ham, og min mailserver reverser også til noget andet
end den sender i EHLO-kommandoen i SMTP.

Tror du ikke snarere det er fordi den præsenterer sig som
foo.spoon.adsl.dk, som ikke kan resolves i DNS? Så bliver Klaus' (og
min) mailserver sur. Det er noget man gør for at slippe for endnu mere
spam.

> Meget (meget) sekundært, så er det da også kækkere på f.eks IRC
> at man har noget 'rigtigt' i sit logon domæne sjov...

Jeg bruger ikke IRC, så det ved jeg ikke ret meget om.

--
Jacob - www.bunk.cc
Evil dogs hypnotized the night shift

Fra : John Hinge

Dato : 24-12-03 10:20

On 23 dec 2003 Jacob Bunk Nielsen was heard to say:

> [...]
> foo.spoon.adsl.dk, som ikke kan resolves i DNS? Så bliver Klaus'
> (og min) mailserver sur. Det er noget man gør for at slippe for

Det vil jeg bestemt ikke afvise sådan på siddende numse.. :)
Jeg vil endda næsten ikke rødme omkring ørerne, idet jeg nævnte
at det var noed af det jeg godt ville ku ku med mit spoon.adsl.dk
altså ha fungerende subdomæner på det..
Men lad os for sjovs skyld sige at CC var søde og oprettede f.eks
orthanc.spoon.adsl.dk og lod den pege på min IP..
Ville det få din (og Klauses) server til at makke ret ?
Altså når min så kommer og siger HELO Orthanc.spoon.adsl.dk
laver jeres sverver så et forward lookup om det findes ?

Så må vi starte en kampagne for dynamiske 4 ordens subdomæner :)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-12-03 19:54

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

> Hvis man giver DKK 125,00 pr. månede for globalIP, så gør ISP'en heller ikke
> den slags.

Hvorfor skulle de ikke gøre det? De to ting har meget lidt med
hinanden at gøre.

--
Jacob - www.bunk.cc
Expect the worst, it's the least you can do.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-12-03 22:46

> Hvorfor skulle de ikke gøre det? De to ting har meget lidt med
> hinanden at gøre.

Når CC levere GlobalIP som et specielt AddOn produkt til deres ADSL, så må
de være forbredt på at kunden ønsker at køre server på IP'en, og så bør CC
ikke gøre noget for at begranse det praktiske mulighed for det på den måde.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-12-03 23:20

> [...]

> ikke gøre noget for at begranse det praktiske mulighed for det på den måde.

1. Det er ikke nogen begrænsning for kunden at den IP-adresse han/hun
har er i en liste over dial-up-adresser. Hvis nogen vælger at
filtrere på pågældende lister, så er det dem og ikke CyberCity der
tager det valg.

2. De fleste former for servere kan lige så fint køres uden at have
købt "Global IP". "Global IP" er oftere noget man har brug for i
forbindelse med bestemte former for VPN og IP-telefoni.

--
Jacob - www.bunk.cc
.... the flaw that makes perfection perfect.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-12-03 07:12

> [...]
> har er i en liste over dial-up-adresser. Hvis nogen vælger at
> filtrere på pågældende lister, så er det dem og ikke CyberCity der

Ja, ISP'en vælger ikke at begranse, men sætter en options på, som gør at
nogen begranser, i praktisk er der ikke nogen forskæld.

Men hvad jeg finder mere intersant, HAR CC lagt den IP jeg får på min ADSL
hos CC i de RBL'er, og i så fald, kan jeg få min postfix 2.x til primært at
sende direkte, og hvis den får afvist afsendelse af mail så at sende til
CC's relay smtpserver?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-12-03 11:02

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

> Ja, ISP'en vælger ikke at begranse, men sætter en options på, som gør at
> nogen begranser, i praktisk er der ikke nogen forskæld.

Jo, i praksis er forskellen kæmpestor!

Måske stopper et site med at filtere på den liste fordi netop du ikke
kan sende mail til dem. Mange filtrerer ukritisk på alle de lister de
kan komme i tanke om.

> [...]
> sende direkte, og hvis den får afvist afsendelse af mail så at sende til

Nej, jeg tror kun at det er deres dial-up-kunder der er i MAPS DUL
(hvis den overhovedet lever længere?). Jeg oplever i hvert fald ikke
nogen problemer med at lade min mailserver aflevere direkte, og jeg er
også Cybercity ADSL-kunde.

--
Jacob - www.bunk.cc
Anything is good if it's made of chocolate.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-12-03 11:05

> [...]

> orthanc.spoon.adsl.dk og lod den pege på min IP..
> Ville det få din (og Klauses) server til at makke ret ?

Ja, også selv om din IP reverser til noget helt andet.

--
Jacob - www.bunk.cc
I'm not prejudiced, I hate everyone equally.

Fra : John Hinge

Dato : 24-12-03 11:15

On 24 dec 2003 Jacob Bunk Nielsen was heard to say:

> Ja, også selv om din IP reverser til noget helt andet.

Så ved jeg hvad jeg ønsker mig til jammen det er jo i aften...
Det får jeg nok ikke, så lad mig istedet ønske rigtig glædelig
jul og den slags ;)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-12-03 11:42

John Hinge skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Så ved jeg hvad jeg ønsker mig til jammen det er jo i aften...

Til jul har man lov til at ønske sig hvad som helst,,,

Se bare den unge pige der forleden i TV ønskede sig en kærste, få øjeblikke
sener fik hun, om ikke en kærste, så et bud på en kommende kærste,,,

BTW, hvor meget arbejde vil der være i at lave et script der sætter den
reverse adresse kunden ønsker sig på sin IP, istædet for default'en?