Hvilke xDSL udbydere accepterer pakketab?
Fra : Nic

Dato : 19-12-03 12:45

Tiscali gør, så jeg skal have fundet mig en anden...

--

Nic

(remove all xyz from email address to reply)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 19-12-03 12:48

"Nic" <emailxyznifo@tiscali.dk> writes:

>Tiscali gør, så jeg skal have fundet mig en anden...

Pakketab hvorhenne og hvor meget?

Der vil altid være et vist pakketab. Medmindre du køber et fast
kredsløb, får du ingen garantier for noget som helst. Det hele
er baseret på "best effort" og markedskræfter: hvis der opstår
for stort tab, forsvinder kunderne.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Schultz

Dato : 19-12-03 14:01

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Pakketab hvorhenne og hvor meget?
>
> Der vil altid være et vist pakketab.

IMHO så bør pakke tab man kan konstatere i en normal ping fra kundens
udstyr til udbyderens net ikke accepteres.

Martin
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 19-12-03 14:12

Martin Schultz <di030007@NO.SPAM.diku.dk> writes:

>IMHO så bør pakke tab man kan konstatere i en normal ping fra kundens
>udstyr til udbyderens net ikke accepteres.

Det kommer jo an på mængden. Én ud af 100.000 pakker tørrer jo nok,
og kan lige så godt skyldes dårligt vejr (vådt kobber) som hosten i
udbyderens core.

Det er også svært at gøre noget ved stor dæmpning på kundens linje.
Så er man nødt til at acceptere et vist pakketab eller at skrue en
del ned for hastigheden.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Schultz

Dato : 19-12-03 16:08

> [...]

> Det kommer jo an på mængden. Én ud af 100.000 pakker tørrer jo nok,
> og kan lige så godt skyldes dårligt vejr (vådt kobber) som hosten i

Selfølgeligt er en enkelt tabt pakke i et ping acceptabelt men hvis
jeg fx. konstant har 1 eller 2% pakke tab er det ikke acceptabelt
selv om det jo egentligt ikke er alverden.

> Det er også svært at gøre noget ved stor dæmpning på kundens linje.
> Så er man nødt til at acceptere et vist pakketab eller at skrue en
> del ned for hastigheden.

IMHO vil lavere hastighed være bedre end pakketab.

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 19-12-03 14:13

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message

> [...]
> kredsløb, får du ingen garantier for noget som helst. Det hele
> er baseret på "best effort" og markedskræfter: hvis der opstår

Selve ADSL linket er designet til at have en BER på højst 10e-7 ved 0 dB
margin.
Det er normalt at have en target margin på 6dB, hvilket i praksis burde gibe
en BER
i retning af 10e-9.

Med andre ord (idet BER = Bit Error Rate) bør der højst være én fejlagtig
bit for hver
en milliard transmitterede bits på selve ADSL linket. *)

Og dette kan i hvert fald ikke ses med en almindelig ping!

Ovenstående gælder selvfølgelig kun linket fra kunden og ind til centralen,
så et eventuelt
pakketab må skyldes udstyr længere inde kæden.

Mvh Steen

*) BER estimatet antager WSS støj (Wide Sence Stationary) - altså at støjen
er nogenlunde
konstant. Støj af mere transient karakter på loopet kan give en dårligere
BER.

Fra : Nic

Dato : 19-12-03 16:32

> Pakketab hvorhenne og hvor meget?
>
> Der vil altid være et vist pakketab. Medmindre du køber et fast

Fra mig og til Deres servere - altså tiscali internt. Jeg har aldrig lidt af pakketab før - nu er det stabilt 3-6%.