HY-styrringer
Fra : Dorthe & Freddi

Dato : 21-12-03 20:31

Er der nogen der ved om der er forskel på olie til
HY-styringer? Og hvis der er, hvad er så godt?

Mvh Freddi

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-12-03 10:49

Hejsa

Når man taler hydraulikvæsker er der en lang række forhold som følger:
Gode smøre evner
Rust & Korritionsbeskyttende
Iltnings bestandig
Mest mulig usammentrykkeligt
Antiskumsegenskaber
Antivandsemulsionsegenskaber
Viskositet
Viskositets index
Forligelighed
Renhed
Miljøpåvirkning

Alt det ovenstående har vi som brugere ikke ret megen indflydelse på, idet
det er fabrikantens ansvar at deres olie
har disse egenskaber, som de har fundet frem til gennem en grundig forskning
på området.

Men de bedste olier er mineralolier og synthetiske olier, når de forbedres
ved tilsætning af forskellige additiver (det er også fabrikanten).

Emulsioner anvendes også som hydraulikvæske, men viskositeten er mere
trykafhængig, og det er vigtigt at kontrollere
væsken hyppigt efter leverandørens anvisninger.

Syntetisk olie er den hydraulikvæske der har den mindste sammentrykkelighed,
den anvendes derfor ofte hvor hurtig reaktion ønskes.

Viskositet er et udtryk for en olies flydeevne, indre friktion eller indre
sejhed ved en given temp.

For at gøre en lang historie kortere, vil jeg anbefale at du kigger i bruger
amnualen (hvis haves) eller kontakter leverandøren for at bestemme hvilken
renhedsklasse de foreskriver (det har betydning for hvor fintfølene
komponenter i systemet og, og levetiden af disse) finder du ikke noget vil
jeg sætte fineste komponentkrav til ISO4406 Kl. 15/12 (NAS 1638 Kl. 6)
Hvilket svare til en anbefalet maximal olieforurening som ISO4406 Kl. 14/11
(NAS1638 Kl. 5).
Denne renhed anvendes ved tryk 0-400bar og typiske systemer er,
Servosystemer, stor nøjagtighed, høje tryk, lang levetid, visse fly,
værktøjsmaskiner, visse plastmaskiner, hydrostatiske systemer.

Slutteligt er det værd at bemærke, når man køber en helt ny olie ER DEN IKKE
REN, den skal filtreres inden påfyldning, ovennævnte olie skal altså køres
gennem et 3micron filter inden den påfyldes. ligesom systemet bør renses
(flushes) inden påfyldningen af den nye olie.
Jan Rasmussen