Umulig kombination på ADSL med kun 2 IP ad~
Fra : Lars Rasmussen

Dato : 21-12-03 19:11

Hej

Jeg skal udvide en brugers ADSL internetforbindelse.
Idag sidder der bare een PC koblet på ADSL modemet.
Udbyderen stiller 2 IP adresser til rådighed via DHCP.

På ADSL modemet sætter jeg en switch, hvortil den eksisterende PC tilkobles.
Denne PC har altså optaget den ene IP adresse. Denne PC må ikke tilkobles
trådløst (firma politik).

Den anden PC vil de gerne have tilkoblet trådløst. De har et 802.11b
accesspoint stående som jeg tilkobler switchen. Denne skal også have en IP
adresse.

På den anden PC sidder så en 802.11b USB adapter, som også skal have en IP
adresse.

Altså 3 IP adresser og jeg har kun 2 til rådighed. De vil helst ikke
investere i en router da de har accesspointet stående allerede.

Går det at tildele accesspointet en statisk IP i det adresse område, som
udbyderen tildeler de 2 andre i?

Andre ideer, udover at opsætte en router?

--
Venlig hilsen / Best Regards
Lars Rasmussen

Fra : Jan Bachman

Dato : 21-12-03 23:40

>Andre ideer, udover at opsætte en router?

Jeg har fået fortalt tidligere i denne gruppe, at et AP's IP-adresse
kun benyttes ved opsætning. Du bør kunne give det en statisk
RFC1918-adresse, og lade PC'erne få de to offentlige adresser.

/Jan

Fra : Jens

Dato : 22-12-03 07:33

"Jan Bachman" <ymerdyr@image.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har fået fortalt tidligere i denne gruppe, at et AP's IP-adresse
> kun benyttes ved opsætning. Du bør kunne give det en statisk
> RFC1918-adresse, og lade PC'erne få de to offentlige adresser.

Næppe.
Pcèn vil ikke kunne se acèt da den vil befinde sig på et andet net end pcèn,
lokalnet er umuligt og flere andre ting....
Post de 4-500 i en router og lav det ordentligt første gang.

Mvh Jens

Fra : Jan Bachman

Dato : 22-12-03 10:59

>Næppe.
>Pcèn vil ikke kunne se acèt da den vil befinde sig på et andet net end pcèn,
>lokalnet er umuligt og flere andre ting....
>Post de 4-500 i en router og lav det ordentligt første gang.

Nu har jeg så lige testet det, ved at give mit AP en IP, der er
udenfor resten af mit net. Jeg kan stadig se mine klienter. Det peger
mig i retning af, at AP'ets IP er underordnet for dets funktion.

/Jan

Fra : Jens

Dato : 22-12-03 11:59

"Jan Bachman" <ymerdyr@image.dk> skrev i en meddelelse

> Det peger mig i retning af, at AP'ets IP er underordnet for dets funktion.

Den må jo så fungere som bridge ?

Mvh Jens

Fra : Jan Bachman

Dato : 22-12-03 13:43

>Den må jo så fungere som bridge ?
Tjo...

Mit setup består af to AP'er (wap11) og elleve trådløse klienter, der
alle anvender bridges (wet11). Både AP'er og bridges har alle deres
egne IP-adresser. Af praktiske hensyn så har jeg tildelt dem adresser,
der ligger på vores subnet, så jeg kan tilgå alt trådløst udstyr
centralt fra, når der skal skiftes WEP,SSID etc. Men jeg tror faktisk,
at det trådløse net vil køre fint, uden de er med på subnettet.

/Jan

Fra : Jens

Dato : 22-12-03 17:38

"Jan Bachman" <ymerdyr@image.dk> skrev i en meddelelse

> Mit setup består af to AP'er (wap11) og elleve trådløse klienter, der

Ja, dem kender jeg, de fungerer som bridge og behøver ikke være på samme
subnet.
Men de 2 wab 11 snakker jo kun med sig selv, tag du den ene fra, og se hvad
der sker med de trådløse klienter......

Mvh Jens

Fra : Jan Bachman

Dato : 22-12-03 20:43

>Men de 2 wab 11 snakker jo kun med sig selv, tag du den ene fra, og se hvad
>der sker med de trådløse klienter......
Hvad mener du?

Jeg kører to forskellige trådløse net med mine AP'er (forskellig SSID)

/Jan

Fra : Mads Bahrt

Dato : 22-12-03 21:29

Jens wrote:

> Den må jo så fungere som bridge ?
>
> Mvh Jens

Ja - Et access point opfører sig så vidt jeg ved altid som en bridge. Af
samme grund har den kun behov for IPadressen i forbindelse med opsætning.

MVH
Mads

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 22-12-03 10:15

"Lars Rasmussen" <lr@oz1hmn.nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Altså 3 IP adresser og jeg har kun 2 til rådighed. De vil helst ikke
> investere i en router da de har accesspointet stående allerede.

Øhh, hvor er sammenhængen? Det at de har et AP gør det da hverken umuligt
eller på nogen måde forkert at sætte en router op.

> Går det at tildele accesspointet en statisk IP i det adresse område, som
> udbyderen tildeler de 2 andre i?

Næh, så konflikter den sandsynligvis med en af de andre kunder hos din
udbyder.

> Andre ideer, udover at opsætte en router?

Ændre abonnementet så du har flere ip-adresser til rådighed.

/Brian