Kirke i Århus
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-12-03 16:27

På Frederiks Allé 37 ligger Katolsk-Apostolsk Kirke. Ved nogen af jer hvad den
bliver brugt til i dag? Uanset hvilket tidspunkt på døgnet man kommer forbi, sker
der tilsyneladende aldrig noget derinde, og den er altid mørklagt.

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 21-12-03 20:40

"Jørgen Grandt" <Unstable@But-osv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
forbi, sker
> der tilsyneladende aldrig noget derinde, og den er altid mørklagt.

Så vidt jeg ved, er katolsk-apostolsk kirke stort set uddød. Men kirken ejer
altså stadig nogle bygninger rundt om i landet, blandt andet den i Århus.
Hvis der nogensinde er gudstjenester eller møder, har det i hvert fald ikke
været en eneste af alle de gange, jeg er kommet forbi i løbet af mine 20 år
i Århus.

Til orientering: katolsk-apostolsk kirke er fra slutningen af 1800-tallet.
Den var meget optaget af Jesu genkomst og opbygget med 12 'nye apostle', som
skulle træde i stedet for Jesu 12 disciple i tiden op til genkomsten. Da
genkomsten trak ud, døde apostlene en efter en.... og det meste af
menigheden sivede med tiden tilbage i folkekirken. For en 15-20 år siden
talte jeg med en ældre mand, som hørte til i katolsk-apostolsk menighed i
Århus, dvs han kom der heller ikke, såeh....

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk - nu med jul

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-12-03 23:02

Sun, 21 Dec 2003 20:40:29 +0100, skrev Benedikte Brisson:

> [...]
>været en eneste af alle de gange, jeg er kommet forbi i løbet af mine 20 år

Min bror blev gift der i 1989, så lidt sker/skete der da.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-12-03 00:39

Kurt Hansen skrev:

> Min bror blev gift der i 1989, så lidt sker/skete der da.

Aha. Så er det måske din bror som kan fortælle os noget om
kirken i dag eller mellem 1989 og nu?

--
Jørgen Grandt

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-12-03 11:18

Mon, 22 Dec 2003 00:38:44 +0100, skrev Jørgen Grandt:

>Aha. Så er det måske din bror som kan fortælle os noget om
>kirken i dag eller mellem 1989 og nu?

Gid det var så vel. Han er død.

Fra : B.M. Askholm

Dato : 22-12-03 00:31

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote in message
> [...]

En mulighed foreligger ved evt at spørge en af mine meget fjerne kusiner,
Birthe Willumsen.
Adr er post(A)kfukssocialearbejde.dk - husk at rette til @

Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Husk at rette min mailadresse til det korrekte @

Fra : aspaan

Dato : 23-03-04 12:35

Jeg har en far som er medlem af kirken. Jeg har selv søgt oplysninger
som jeg ikke har kunnet få af min far. Såvidt jeg ved er han en af de
allersidste tilbage værende medlemmer.
Men kort kan jeg da fortælle at kirken egentlig er et skotsk/engelsk
kirkesamfund som venter på Jesu genkomst.
Kirken havde 12 apostle som de mente var Guds sidste tegn til verden om
at Jesus ville komme tilbage til jorden. De regnede med at disse 12
apostle skulle være vidner til denne genkomst, men en efter en døde de
og den sidste døde iomkring år 1900. Herefter har kirken ikke noget
udafrettet arbejde. Man har da kun ventet på genkomsten.
Hvis du/I vil vide mere kan i henvende jer på a.spaan@ready.dk eller slå
op i kirkesamfund i Danmark.
Mvh.
Anders Hansen

http://www.kandu.dk/

Fra : FMS

Dato : 31-03-04 21:07

"Jørgen Grandt" skrev d. 21-12-03 16:27 dette indlæg :
> [...]
> Forbindtligst:
> Jørgen www.emiGrandt.dk
> Unstable er nu et spamdræbt offer. Brug i givet fald grandt snabel-a

Har fulgt debatten med interesse. Benedicte Brisson beskriver sådan set
kirkens historie korrekt. Da den sidste apostel (Francis Woodhouse) døde
i 1901, var kirken p.g.a. sin struktur ude af stand til fortsat at
ordinere diakoner, præster og biskopper, men man afventede stadig Kristi
genkomst, mens præsteskabet langsomt døde ud. I 1957 døde den sidste
præst i Skandinavien, Erik Aksel Wessberg, der var præst ved hovedkirken
i Gyldneløvesgade i Kbh. I årene derefter døde diakonerne ud. Den sidste
præst over hovede døde som en meget gammel mand i 1971.

Kirken indstillede sit virke, men man mødes - dér hvor der endnu er en
kirkebygning - onsdag eller fredag (kirkens gamle bodsdage - tænk på
langfredag eller askeonsdag) - for sammen at synge litaniet. Det eneste
ritual i deres omfattende liturgi, der ikke kræver en præst. En fredag
morgen i 2002 har jeg set lys i Århus-kirken, så der er nogle få gamle
mennesker dér, der endnu holder kirken i live. Kirken har i sine
velmagtsdage med sine farverige dragter, røgelse og vievand været et
farverigt og betagende syn. Kirken i Vejle blev revet ned for et par år
siden, men på min hjemmeside www.meng-soerensen.dk under punktet
"Uaktuelt" kan man se billeder fra den.

Derimod må der foreligge en misforståelse hos vedkommende her på siden,
der havde en bror, som angiveligt skulle være blevet viet i den katolsk
apostolske kirke i 1989. Kirkesamfundet har da ikke haft nogen til at
forestå en vielse, og da den var ganske "sky" som kirkesamfund, har den
næppe lånt bygningen til et andet kirkesamfund.

M.v.h.
Flemming Meng Sørensen

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 31-03-04 23:12

"FMS" skrev blandt andet:

> [...]
> i 1901, var kirken p.g.a. sin struktur ude af stand til fortsat at
> ordinere diakoner, præster og biskopper, men man afventede stadig Kristi

Interessant redegørelse. Men sig mig, hvem betaler vore dages udgifter til kirkens
vedligeholdelse plus diverse skatter m.m.? Den ligger vel på en af byens attraktive
adresser, og det må da koste en del.

--
Mvh.: Jørgen www.emiGrandt.dk - nu med hat.

Fra : FMS

Dato : 01-04-04 06:45

"Jørgen Grandt" skrev d. 31-03-04 23:12 dette indlæg :

> [...]
til kirkens
> vedligeholdelse plus diverse skatter m.m.? Den ligger vel på en af

Tjah!

Da kirken jo siden 1901 intet har gjort for at hverve medlemmer eller
oplyse noget videre om sig selv, er det ikke så let at besvare.

Kirken i Vejle ejedes af kirkesamfundet på en adresse i Kbh, har jeg
tidligere konstateret. Jeg gætter på, at man har en slags fond, der ejer
og vedligeholder bygningerne. De tilbageblevne medlemmer (og i sine
velmagtsdage havde kirken her i landet en størrelse som Metodistkirken)
har vel indbetalt og indbetaler vel stadig medlemsbidrag, og man har
f.eks. solgt kirke og tilhørende grund i Vejle og Odense f.eks. - og
sikkert også andre steder, og disse penge bruger kirken vel til at
vedligeholde resten. Kirken i Grenå var i mange år udlejet til den
romersk katolske kirke med den klausul, at efter Kristi Genkomst skulle
den kat.-ap. kirke bruge bygningen igen, men de har senere solgt
bygningen til dem. Kirken på Gyldneløvesgade i Kbh fremtræder yderst
velholdt og renoveres også jævnligt, men man må vel antage, at det også
er i Århus og København de fleste medlemmer befinder sig nu. Man har jo
ikke kunnet døbe siden slutningen af 50'erne, så det ebber ud.

M.v.h.

Flemming Meng Sørensen

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 01-04-04 16:14

"FMS" skrev bl.a.:

[klip]

> Kirken i Vejle ejedes af kirkesamfundet på en adresse i Kbh, har jeg
> tidligere konstateret. Jeg gætter på, at man har en slags fond, der ejer
> og vedligeholder bygningerne. (...)

I et antikvariat fandt jeg i dag "J.P. Trap: Aarhus Amt" i en særudgave af
'den store' 4.-udgave fra 1920'erne.

Den har desværre ingen gamle billeder af kirken, men den omtaler den
således:

Katolsk-apostolisk [bemærk i'et] Kirke, Frederiks Allé, er
opf. 1893 for 60,000 Kr. efter Tegn. af Arkt. Fleischer og
H. Kjær; den rummer 300 Siddepl. - En Filialkirke i Tunøgade
er opf. 1903 for 35,000 Kr.; den rummer 200 Siddepl.

Apostol*i*sk er også navnets stavemåde på bogens bykort fra 1925 over
Århus.

Ved nogen af jer noget om den såkaldte filialkirke i T*h*unøgade? Findes
den endnu?

Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : FMS

Dato : 01-04-04 22:43

"Jørgen Grandt" skrev d. 01-04-04 16:14 dette indlæg :
> [...]
> Århus.
>
> Ved nogen af jer noget om den såkaldte filialkirke i T*h*unøgade?

"Katolsk-apostolisk kirke" er rent faktisk det korrekte navn. Hvis man
på min hjemmeside (www.meng-soerensen.dk) under punktet "Uaktuelt"
finder frem til billederne af kirken i Vejle, kan man se, at den var
fuldstændig "anonymiseret" men på et tidligere tidspunkt i kirkens
historie stod der netop "Katolsk-Apostolisk Kirke" over døren. Jeg kan
huske det, men det må være blevet malet over omkring 1970. Kirken i
Vejle var opført i 1895. Formodentlig har der været en ret hektisk
aktivitet i den sidste overlevende apostels levetid, idet man
formodentlig har forstillet sig, at Kristi genkomst var nært
forestående. Filialkirken i Århus er selvfølgelig interessant, hvis den
virkelig er opført så sent som i 1903, for det var jo efter at Woodhouse
(den sidste apostel) var død. Jeg er ikke så kendt i Århus, at jeg ved
om den stadig eksisterer, men uden at have kontrolleret sagen, tvivler
jeg meget på det. Kirken har været næsten rationel praktisk anlagt under
sin lange apostelløse tid. Når menighederne blev for små, nedlagdes
kirkebygningen. Præsternes stolaer, hageler og andre liturgiske dragter
blev sendt til den nærmeste eksisterende kirke, og endte alle til slut i
hovedkirken i København. De enkelte kirkers beholdninger af "Kirkelig
Sangbog" og "Liturgien" (kirkens hhv. salme- og liturgibog) blev samlet
ind på lignende vis og videresendt - eller de blev destrueret. Det samme
gjaldt for kirkeinventaret, så man har virkelig ryddet op efter sig! Man
kan dog være heldig at finde et eksemplar antikvarisk i ny og næ.
Historien vil vide - men jeg kan ikke verificere det - at de allerførste
udgaver af "Liturgien" ikke indeholdt et ritual for "Dødes begravelse",
idet man ikke regnede med at få brug for det! Kirken udsendte helt frem
til starten af tresserne sit kirkeblad "Pastorale Meddelelser", som må
kunne skaffes på biblioteket. De giver et vist indtryk af kirkens liv -
og måske også oplysninger om filialkirken i Thunøgade - specielt ville
jeg søge i årgang 1903. Kirken har også udgivet et flerbindsværk "Komme
Dit Rige", der minutiøst beskriver kirkens opståen og historie,
apostlenes levnedsløb etc. Det kunne måske også være værd at kigge
nærmere i. Også kirkens historie i Danmark er beskrevet i store træk.
Jeg har de fire første bind, og et femte bind var i hvert fald under
forberedelse. Det skulle omhandle kirkens historie i provinsens enkelte
byer, men jeg tror ikke, at det nogensinde blev udgivet. Fleischer var
ikke bare arkitekt, han var også ordineret - så vidt jeg husker - som
"engel" (således kaldtes biskoppen, hvoraf hver menighed havde sin
egen). Fleischer tegnede også kakkelovne for firmaet C.M Hess, der jo
var af en vis størrelse i Vejle. I det hele taget var det typisk, at
kirkens præsteskab også havde ganske almindelige borgerlige erhverv
sideløbende. Navne som Flesicher, Fink-Jensen, Lomholt, Wessberg og
Blichfeldt kan ofte føres tilbage til kirken.

Billederne på min hjemmeside af en præst i ornat og en kirkelig handling
i kirkesamfundet, er ganske enkelt de eneste jeg har set af den slags.
På billeder er kirkens præster altid i "civil" og kirkelige handlinger
fotograferedes ikke. Billedet af gudstjenesten skulle angiveligt være
fra Stuttgart og er blevet fundet på www.apostolic.de

Naturligvis kunne nogle medlemmer af kirken ikke affinde sig med, at
apostlene bare døde ud, og i 1860'erne udnævnte en tysk biskop, Geyer,
sig selv til ny apostel. Han blev dog afvist af de øvrige, men en gruppe
i kirken brød ud og udnævnte nye apostle. Den "gamle" kirke ville ikke
kendes ved dem, og i starten af 1900-tallet ændrede "udbrydergruppen"
sig markant. Den afstod fra at bruge messetøj og særlige præstedragter
og vendte de "katoliserende" træk ryggen. Man dannede et helt nyt
kirkesamfund Den ny-apostoliske kirke (der intet har at skaffe med "den
apostolske kirke", der er en slags pinsemenighed. Kirken har en
kirkebygning (flere?) i hovedstadsområdet og i flere sønderjyske byer.
Især i Tyskland har kirken vundet en vis udbredelse (derfor afsmitningen
på Sønderjylland). Kirken har intet tilbage af den farverige liturgi.
Præsterne forretter tjenesten i jakkesæt, og den økumeniske åbenhed, som
den gamle kirke havde, er også erstattet af en mere eksklusiv holdning
overfor andre trossamfund. Kirken anser sig selv for den sande
videreførelse af Den katolsk-apostoliske kirke og anerkender også dens
oprindelige 12 apostle som sine. Reelt er der dog tale om et helt andet
kirkesamfund.

Også i København har der været flere filialkirker.

M.v.h.

Flemming Meng Sørensen

http://www.kandu.dk/