dækken
Fra : Musen

Dato : 20-12-03 22:37

Hej allesammen og rigtig glædelig jul
Jeg har lige et spørgsmål om dækkener:
Jeg har på en mark her i nærheden set, at der går heste hele døgnet. Det er
mange forskellige slags, der er både en jyde, en nordbagge, et par
shetlændere og så nogle andre forksellige blandingsheste (tror jeg det er)
Både nordbaggen og blandingshestene har allesammen dækken på, og så var det
jeg tænkte, om det er smart? Jeg mener, hvis hestene går med dækken på hele
døgnet og altså er ude hele døgnet (så vidt jeg kan se, er der ikke noget
skur eller stald de kan gå ind i) bliver dækkenerne så ikke fugtige og
klamme at have på? Jeg ville egentlig have givet Nilco dækken på iår, men da
jeg kun har ét til udendørs brug, droppede jeg det igen, for hvad så hvis
det skulle blive vådt eller skal vaskes, så kan hun jo ikke bare sådan lige
undvære det. Derfor tænkte jeg lige, at det da må kræve en hulens masse
dækkener til at skifte ud med, når så mange heste skal gå ude med dækken på.
Er der nogen der har noget erfaring med den slags? Mit umiddelbare gæt var,
at de ikke havde noget sted at opstalde dem, men det kan jo også bare være,
at de synes det er godt for hestene at være ude hele døgnet.
V.h. Mia

Fra : skingur

Dato : 20-12-03 23:02

"Musen" skrev d. 20-12-03 22:37 dette indlæg :
> [...]
være,
> at de synes det er godt for hestene at være ude hele døgnet.

Pinligt...men jeg har købt et regndækken til min isbuk! Egentlig er jeg
modstander af dækkener...og især til islandske heste, men vores har ikke
mulighed for at komme i læ i dagtimerne. De står i det blæsende
himmerland på en totalt vidt åben mark...og derfor får de dækken på, når
det regner skomagerdrenge ned og stormer samtidig. Men KUN de dage.

Mv Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 21-12-03 08:49

On Sat, 20 Dec 2003 22:37:22 +0100, "Musen" <mivsesnabela@sol.dk>
wrote:

> [...]
>døgnet og altså er ude hele døgnet (så vidt jeg kan se, er der ikke noget
>skur eller stald de kan gå ind i) bliver dækkenerne så ikke fugtige og

   Det er vistnok ulovligt - hestene skal have et sted at gå ind.
Det er vist kun islændere og shettere man må ude at gå ude unden
læskur?
   Men jo - dækkener bliver fugtige indeni - heste (Og os andre)
udskiller hele tiden lidt sved - og da dækkener lissom jakker -
sjældent er så åndbare som producenterne gerne vil gøre dem til ja så
samler der sig altså "kondensvand" under dækkenet.

> [...]
>dækkener til at skifte ud med, når så mange heste skal gå ude med dækken på.

   Umiddelbart kræver det et dækken pr hest. Men man bør altså ha
et at skifte med - hvis det nu bliver gennemblødt af mange timers regn
- eller hvis en af bavianerne ødelægger det. Det er sur r** at have en
kortpelset hest der er vant til dækken hvis dækkenet bliver ødelagt og
man ikke har en erstatning. Det er de færreste der bare kan hive et
par tæpper ud fra gemmerne og smække det på - mest fordi hesten oftest
ikke kan stå bare med et tæppe og en gjord på. (Min kan ;) Men han er
altså heller ikke helt normal ;)

>Er der nogen der har noget erfaring med den slags? Mit umiddelbare gæt var,
>at de ikke havde noget sted at opstalde dem, men det kan jo også bare være,
>at de synes det er godt for hestene at være ude hele døgnet.

   Det er fint nok at de er ude hele døgnet - men som jeg
indledte med - så mener jeg ikke at man må lade sine dyr gå ude døgnet
rundt uden læskur - medmindre det er islandske heste, shetlændere,
angus kvæg eller får.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Doris

Dato : 21-12-03 11:45

Gad vide om de får mad.

Fra : Lene

Dato : 21-12-03 21:21

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
Klip.

Det er vistnok ulovligt - hestene skal have et sted at gå ind.
> Det er vist kun islændere og shettere man må ude at gå ude unden
> læskur?

Da vi byggede vores læskur, spurgte jeg vores dyrlæge til råds for at være
sikker på, at opfylde lovens krav. Han sagde blandt andet: alle heste, som
går ude i mere end et par timer, skal have adgang til et læskur. Skuret
skal være indrettet så alle heste kan ligge ned samtidig. Bundforholdene
skal desuden være sådan, at hestene ligger på et tørt underlag. Skuret skal
være med mindst tre lukkede sider + tag. Er der en dør, så skal den være så
bred, at to heste problemfrit kan gå ind samtidig.

Dette gælder, så vidt jeg ved alle heste. Jeg har aldrig hørt, at nogle
racer er undtaget denne regel.

Klip.

> Men jo - dækkener bliver fugtige indeni -

De fleste bliver våde indeni, men der findes også nogle som både er
vandtætte, varme og åndbare samtidig. Fx. så fås de i mærket Capriati og
Premiere 1. Capriati er de bedste ( og også de billigste ).

Og så et lille råd: Hvis man mener, at nogle dyr ikke lever under optimale
forhold, så tag en samtale med ejeren. Ofte ved folk simpelthen ikke, at de
er i gang med at overtræde dyreværnsloven. ( Eller der kan være en vældig
god grund til at et dyr ser sølle ud i en periode. ) Hvis det ikke rigtig
hjælper, så kontakt den lokale dyrlæge. Han har pligt til at foretage et
besøg på sådan en opfordring. Skulle dyrlægen være uvillig til at foretage
dette besøg ( og det er de ofte ), så bliver de gerne villige, når man
fortæller dem at en dyrlæge ved Kolding blev idømt en bøde på 5000kr, for et
par år siden, for pligtforsømmelse i en lignende sag. Er dyrlægen stadigvæk
uvillig, så tag kontakt til kredsdyrlægen.

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 22-12-03 13:31

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> bred, at to heste problemfrit kan gå ind samtidig.
>
> Dette gælder, så vidt jeg ved alle heste. Jeg har aldrig hørt, at nogle

Ovenstående er ikke korrekt. Det er dyreværnsloven der gælder se
nedenstående link taget fra Dyrenes beskyttelses side.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/5a8a7f63d33b85d8c125697a007844f9/2ac98db5f2898148c1256b500041528f!OpenDocument

og joh der er racer der er undtaget og som kan fraviges reglen om skur. Der
er i øvrigt ingen regler angående hvordan skuret skal se ud overhovedet. Kun
den fornuft som folk selv kan tænke sig til. Læs hele skriftet fra Dyrenes
beskyttelse på nedenstående link.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/06320cbc5242a758c1256b260031d288
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 23-12-03 10:48

Anet wrote:

> [...]
> den fornuft som folk selv kan tænke sig til. Læs hele skriftet fra Dyrenes

Sådan som jeg havde forstået det er der nogle *retningslinier* fra DRF,
eller måske dyrenes beskyttelse, som blandt andet siger:

- Alle udegående dyr skal kunne gå ind i stald/skur
- Stald/skur skal give tilstrækkelig ly og læ og lejet skal være tørt
- Stald/skur skal være stort nok til at alle kan ligge ned samtidigt
- For islændere, nogle typer får, skotsk højlandskvæg m.fl. kan disse
regler afviges, HVIS der er træer/kuperet tærren og bundforhold der
giver tilstrækkeligt læ/ly og mulighed for tørt leje.

Om ikke andet er ovenstående gode pointer.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 23-12-03 12:21

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse
> [...]
> giver tilstrækkeligt læ/ly og mulighed for tørt leje.
>

> Om ikke andet er ovenstående gode pointer.

(klip)

Hej Dennis

Vi kan vist hurtigt alle blive enige om at ovenstående punkter er så ganske
fornuftige i forhold til hestehold. Men der findes ikke noget sted hvor der
står i loven, at en hest skal have skur hvis den kun går ude i f.eks
dagtimerne. Mange vælger, at tage deres heste ind i stalden i dårligt vejr
istedet for at opstille et læskur på marken. Nogen gange så er det lidt
misforstået godhed, at man henter hestene ind i den lune stald. Jeg har tit
set vores heste gå ud af skuret, og stille sig op i blæsten og de ser ud som
nyder de det, men de har også en vinterpels efterhånden som bamser. Angående
skur så er der heller ikke nogen love der siger hvordan de skal se ud, eller
hvordan de skal være indrettet. Faktisk er det lidt dårligt, at der ikke er
skurlove også. Det ville være godt hvis der var en lov der foreskrev, at der
skulle være så og så meget plads pr. hest, at der skulle være tre sider på
et skur, at skurets højde skulle være så og så højt i forhold til den
højeste hest der benytter skuret, at skuret skal være strøet osv. Den eneste
lov omkrin skur er at heste skal kunne komme i læ og tørvejr og der skal
være strøet. Men mon ikke at de næste år vil ske en masse på velfærdssiden
inden for hesteverdenen?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 23-12-03 19:21

On Tue, 23 Dec 2003 12:21:02 +0100, "Anet" <aneteng
FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

> [...]
>lov omkrin skur er at heste skal kunne komme i læ og tørvejr og der skal

   Og så vil jeg da tro at man kan overføre "reglen" fra stalden
om placering af krybbe og eventuel el samt udstikkende søm og ødelagte
brædder osv. ...? =)

Fra : Anet

Dato : 23-12-03 23:25

> Og så vil jeg da tro at man kan overføre "reglen" fra stalden
> om placering af krybbe og eventuel el samt udstikkende søm og ødelagte
> [...]

Ja, selvfølgelig vil man kunne følge lovene fra stalden, men så længe der
ikke er en lov om skur og indretning af det så kan folk jo stort set gøre
som de vil. Jeg håber, at der kommer lidt mere faste rammer og helst en lov
om skur til dagligt brug. Som det er nu er der kun krav om skur i
vinterhalvåret.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 23-12-03 19:20

   Fra: Udkast til Bekendtgørelse om hold af heste

I medfør af §4, stk.1, §12, stk. 1 samt §28, stk. 5 og stk. 7, i
dyreværnsloven, jf. lov nr. 386 af 6. juni 1991 med senere ændringer
fastsættes følgende:

I folde og på græsningsarealer skal heste have mulighed for at søge
skygge og læ.
Stk. 2. For heste med permanent udendørsophold skal der i
vinterhalvåret (1. november - 31. marts) være adgang til tørt leje med
plads til, at alle heste kan ligge ned samtidig.

>Dette gælder, så vidt jeg ved alle heste. Jeg har aldrig hørt, at nogle
>racer er undtaget denne regel.

   Fra Dyrenes Beskyttelses hjemmeside:
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/06320cbc5242a758c1256b260031d288

Kravet om læskur eller bygning kan fraviges under forudsætning af, at
dyrene holdes på store arealer, hvorpå der er en beplantning, som yder
en høj grad af både læ og beskyttelse mod nedbør og har en særligt
veldrænet bund (f.eks. et tykt lag grannåle). Kravet om læskur eller
bygning kan alene under disse forudsætninger fraviges for dyr af
hesteracerne Islandsheste og Shetlandsponyer, kvægracerne Skotsk
Højlandskvæg, Angus, Galloway og Hereford samt alle fåreracer. For
heste og kvæg skal der være tale om dyr af rene racer med stambog,
eller dyr som dokumenterbart er mindst 7/8-rene racedyr.

>De fleste bliver våde indeni, men der findes også nogle som både er
>vandtætte, varme og åndbare samtidig. Fx. så fås de i mærket Capriati og
>Premiere 1. Capriati er de bedste ( og også de billigste ).

   Min oplevelse når jeg har købt såkaldt "åndbart" tøj til mig
selv er at det kun er åndbart så længe jeg stort set ikke bevæger mig.
Det dækken min egen går med er skam såkaldt vandtæt og åndbart. Men
der kan stadig løbe vand ind under det - og hvis han bare skridter
frisk ud i kort tid (ca. 5 minutter) så kan jeg mærke at han begynder
at blive varm og fugtig.

>Og så et lille råd: Hvis man mener, at nogle dyr ikke lever under optimale
>forhold, så tag en samtale med ejeren. Ofte ved folk simpelthen ikke, at de
>er i gang med at overtræde dyreværnsloven.

   Ja - og husk endelig at fortælle det på en venlig men saglig
og kontant måde. Vær endelig ikke bedrevidende eller grov =) Ellers er
man sikker på at det i hvert fald blir nødvendigt med både dyrlæge og
alskens andre folk for at få ejeren til at indse at han/hun er på vej
i den gale retning =)

Fra : Nina Svanholm

Dato : 21-12-03 15:55

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg kun har ét til udendørs brug, droppede jeg det igen, for hvad så hvis
> det skulle blive vådt eller skal vaskes, så kan hun jo ikke bare sådan

Min hest går også med dækken. Det er kun for min egen skyld (at jeg ikke
kommer ud til en gennemblødt hest og skal bruge flere timer inden vi kan
komme ud og ride -for ikke at snakke om mudret!) Nå, men jeg har normalt
mindst 2 til udendørs brug og det samme til indendørs brug, så er jeg sikker
på at han altid har.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 21-12-03 17:51

> Hej allesammen og rigtig glædelig jul

(klip)

Tak i lige måde.

> [...]
være,
> at de synes det er godt for hestene at være ude hele døgnet.

(klip)

Hvis hestene går ude hele døgnet vil jeg mene, at man skal have to dækkener,
at skifte imellem forstået på den måde, at man hver morgen f.eks skifter
dækkenet og hænger det andet til luftning/tørring i opvarmet rum. Et dækken
kan godt blive en meget giftig ting på ryggen af en hest. Det er ikke alle
dækkener der er åndbare og dem som er kan jo godt efter mange timers regn
alligevel været blevet gennemblødte også selv om det er vandtæt. Vandet kan
alligevel godt finde vej ned af halsen på hesten og ind under dækkenet. Det
har jeg da selv oplevet flere gange. Fugt og varme og så vil svampesporer og
bakterier have de allerbedste betingelser for at gro. Hvis folk så ikke er
flinke til at give hestens pels og hud luft er der stor fare for at hesten
kan stå og få store og ulækre sår på ryg og kryds. Man skal som hesteejer
være meget opmærksom på dette. Luft og tørt dækken er meget vigtigt. Jeg har
selv før i flere år brugt, at lade mine heste gå ude om dagen på folden med
dækken på. Det sparede meget mudder der skulle strigles af i lang
vinterpels. Jeg var godt tilfreds med det og det fungerede fint og hestene
skulle også have mindre foder når de gik med dækken på og ikke skulle bruge
så meget foder til at holde varmen med. I år har vi så to ismuler som går
uden dækken og vores araber har også magtet i år, at gå uden dækken for
første gang i mange år. Han har fået sat en fin vinterpels som er tæt, men
ikke lang. Vores heste har et tresidet skur at gå ind i som ligger således,
at blæsten ikke kommer ind i det. Tja, jeg har lidt mere strigleri i år, men
jeg har til gengæld meget sunde heste. Vores araber kan godt komme med et
lille enkelt host hvis han står inde i en stald for meget. Det er mange
mange måneder siden jeg sidst har hørt bare antydningen af et host, så det
gør ham godt med alt den friske luft udenfor.
Angående at hestene ikke har noget skur, så er dette ikke ulovligt som
rigtigt skrevet hvis de er f.eks islænder eller shetter racen, men de skal
stadig kunne komme i ly under eller ved beplantning og skal kunne ligge
tørt. Alle andre racer skal have et skur med tørt strøelse hvor de alle kan
være samtidig og ligge samtidig ned.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Musen

Dato : 21-12-03 22:02

> [...]
> kan stå og få store og ulækre sår på ryg og kryds. Man skal som hesteejer
> være meget opmærksom på dette. Luft og tørt dækken er meget vigtigt.
Ja det var sådan noget jeg tænkte, men jeg ved jo heller ikke hvor tit de
skifter dækken og om de bliver luftet. Har bare aldrig før hørt om heste der
gik ude døgnet rundt med dækken på, og synes det er lidt underligt...

> [...]
> stadig kunne komme i ly under eller ved beplantning og skal kunne ligge
> tørt. Alle andre racer skal have et skur med tørt strøelse hvor de alle

Jeg tror jeg vil køre ned og kigge ordentligt på den mark imorgen, for det
KAN jo være at der er et læskur jeg ikke kan se fra vejen, men umiddelbart
tror jeg det ikke...

Tak for svarene

V.h. Mia

Fra : Musen

Dato : 26-12-03 23:45

> [...]
> KAN jo være at der er et læskur jeg ikke kan se fra vejen, men umiddelbart

Ja jeg kørte jo ned og kiggede en dag jeg alligevel kom forbi den mark, og
puuha hvor heldigt. Jeg mødte nemlig en af pigerne der ejede hestene, og hun
blev ret underlig i hovedet, da jeg spurgte om hestene havde et sted de
kunne gå ind i tørvejr. Da jeg sagde, at det skulle de faktisk have, blev
hun helt forvirret (jeg vil tro hun har været omkring 13-14 år) Jeg spurgte
så, om de gik her altid, og om de blev redet på osv.
Det viser sig, at det er nogle små-piger der ejer hestene. De tre af dem har
fået en hver i konfirmationsgave sidste år, en havde haft ponyer længe (det
var de små, og det var den pige jeg snakkede med) og resten hørte jeg ikke
rigtig om. Pigerne havde haft dem på sommergræs et sted, men da sommeren var
ovre kunne de ikke længere have dem der. De havde så fået lov til at have
dem stående på marken indtil foråret, men da de ikke havde haft en stald,
havde de bare givet dem dækner på. De fleste af hestene blev striglet et par
gange om ugen, men en af dem blev ikke rigtig striglet sagde pigen. Jeg
spurgte om den så fik dækkenet af en gange imellem, for at få luftet pelsen,
og evt. fik et tørt et på. Næh det gjorde den vist ikke, men vi kunne da
godt lige gøre det, mente hun, det ville ejeren ikke have noget
imod....Sikke et syn der mødte os!! For det første havde den flere store
skjolder helt uden pels. For det andet var den fuld af skæl i den pels der
var tilbage og stank helt vildt og så havde den gnavsår ved remmene. Jeg
sagde, at hvis ikke ejeren kontaktede dyrlægen med det samme, så ville jeg
gøre det, så pigen fik fat i ejeren, og dyrlægen blev kontaktet.
Nu har to af pigerne så flyttet deres heste på rideskole, og kun tre er
tilbage ialt, og det er en nordbagge og de to små.
Tilbage sidder jeg så, og tænker hvor hulans pigernes forældre er henne i
alt det her. Kan det virkelig passe, at der findes ikke bare en men så mange
hold forældre som ikke aner et dyt om heste, men som alligevel forærer deres
datter en i konfirmationsgave?? Den ene pige har sat sin hest til salg, for
hendes forældre vil ikke ofre det det koster i opstaldning. Jeg har stuvet
mine to sammen, så hun har sin hest hos mig til den er solgt (det var den
med det sure dækken), men forældrene vred sig noget, da jeg forlangte den
skyhøje pris af 250,- om måneden for opstaldning til hesten er solgt!! Hvad
tænker de dog på?? Jeg er chokeret, men glad for at jeg for en gang skyld
turde blande mig i noget som umiddelbart virkede som om ikke kom mig ved.

Godt nytår

Mia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-12-03 10:24

On Fri, 26 Dec 2003 23:44:35 +0100, "Musen" <mivsesnabela@sol.dk>
wrote:

> [...]
>hun helt forvirret (jeg vil tro hun har været omkring 13-14 år) Jeg spurgte
>så, om de gik her altid, og om de blev redet på osv.

   *suk* =(

> [...]
>Nu har to af pigerne så flyttet deres heste på rideskole, og kun tre er
>tilbage ialt, og det er en nordbagge og de to små.

   Hvem ejer fjolleren og de 2 små? Og hvordan ser de så ud?

> [...]
>turde blande mig i noget som umiddelbart virkede som om ikke kom mig ved.

   Hmm - har de kære forældre fået lov til at se hvordan hesten
ser ud? Jeg håber satme det er dem der betaler for den omtalte dyrlæge
og at de har fået lov til at se hvordan hesten har lidt.
   Desværre er det ofte sådan at folk tror deres døtre har 100%
styr på sådan noget. Jeg ved ikke om det er fordi forældrene ikke har
tid - eller fordi de er så bange for hesten at de ikke har turdet være
med? Men det er sørgerligt at den slags sker :((((((
   Det var godt at du blandede dig!

Fra : Anet

Dato : 27-12-03 11:27

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

(klip det hele væk)

Til Mia.

Jeg syntes, at du har gjort det helt rigtige ved at gå ned og kigge til
hestene og få det hele i orden. Var der bare flere af din slags der turde
blande sig på en pæn måde for så når man længst med det. Det var da godt, at
vi fik den dækkendebat op at køre her også så du var klar over hvor, at en
evt. fare var at spore på hestene.
Forældre til ridepiger....jeg skærer ikke alle over en kam....meeennnnn hvor
kan jeg blive harm når jeg læser sådan som dit indlæg. Mit spørgsmål er jo
også hvor er de forældre henne når man forærer en pige en hest? Hvor er
forældrene i det hele taget henne i forhold til deres datter? Hvordan skal
ungdommen dog lære, at passe heste og blive ansvarlige hvis der ikke er
forældrene til at prøve, at være med og vejlede og være med til at søge
information hele tiden om det de gør med deres hest er ok.
Flot, at du tog den hest ind i din stald. Flovt at høre at forældrene var
vrangvillige over for så beskedent et beløb.Lad os fortsat høre hvordan det
går i sagen.

Du har lige fået en "stjerne" i mit hestesind.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 27-12-03 13:16

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg er chokeret, men glad for at jeg for en gang skyld
> turde blande mig i noget som umiddelbart virkede som om ikke kom mig ved.

Godt gået! -det er ikke alle der tør blande sig i sådan noget.
Stakkels heste...........og stakkels piger sådan set, de vidste vel ikke
bedre.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 28-12-03 16:45

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

Snip

Hvad
> tænker de dog på?? Jeg er chokeret, men glad for at jeg for en gang skyld
> turde blande mig i noget som umiddelbart virkede som om ikke kom mig ved.

Ja, det er jeg godt nok også glad for! Du godeste! Jeg er lige så chokeret
ved at læse dette, som du lyder til at være. Det var da utroligt. Jeg fatter
slet ikke, at forældrene ikke holder øje med dyrene, men det er naturligvis
forældre, som overhovedet ikke har forstand på dyr, og som heller ikke gider
dem, og som så stoler på, at deres døtre ved _alt_ om hestene. Hvor var det
godt, at du blandede dig! Supergodt )))))))

Kærlig hilsen

Marlene.

Fra : Liz B.

Dato : 29-12-03 10:51

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

>glad for at jeg for en gang skyld
turde blande mig i noget som umiddelbart virkede som om ikke kom mig ved.

Hej Mia,

Godt gået!!! Det kan altid betale sig at blande sig i den slags sager,
hvad enten det drejer sig om heste, hunde, geder, børn o.s.v. Alt for
mange mennesker blot kigger den anden vej. Stor kram herfra og godt nytår

Hilsen Liz

Fra : skingur

Dato : 30-12-03 12:24

> turde blande mig i noget som umiddelbart virkede som om ikke kom
mig ved.

Jeg sidder også og er chokeret og overvejer, om man kunne få aviserne
til at skrive om problemet...ikke lige den pågældende sag, for det er jo
ikke for at hænge nogen ud, men generelt. Konfirmationstiden nærmer sig
jo, og den sidste pige, der har fået en pony i konfirmationsgave er med
garanti ikke født endnu.

Det er meget dyrere at holde hest end man forestiller sig. Min islænder
SPISER for 495 kroner om måneden (nå ja, det er så inkl. spåner til at
styå i om natten, men alligevel!) Det er EKSKLUSIVE smed og dyrlæge,
udstyr mv mv.

Selv min shetlænder spiser 18 kilo om måneden.....

Bekymrede hilsener og godt nytår, Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Musen

Dato : 04-01-04 13:17

Tak for jeres rosende ord
Ja jeg er stadig uforstående overfor at det kan ske, at SÅ mange forældre på
en gang bare lader pigerne og deres heste sejle deres egen sø. Men på den
anden side; hvor er det lige man lærer at passe sin hest? På rideskole???
Næææh ikke med mindre man er meget udadvendt og selv spørger hele tiden.
Ingen af de rideskoler jeg kender gør noget som helst for at pigerne skal
lære andet end at ride, og selv det kan jo begrænses i en ridehal...Hvordan
skal man f.eks. kunne lære at ride i trafikken, hvis man aldrig prøver det?
Og hvordan kan man vide, at en hest kan blive bange for en plastikpose, hvis
der aldrig er plastikposer i ridehuset??
Men jo, når man som forældre anskaffer en hest til sit barn, så er man da
også forpligtet til at sætte sig ind i hvordan man har hest. Jeg tror bare
mange forældre forventer, at når deres barn har gået til ridning en rum tid,
ja så må de da også vide hvad der er værd at vide om heste.
Jeg synes faktisk det lyder som en rigtig god ide´ at få det op i medierne
netop for at undgå nogle af alle de konfirmationsgaver der kommer til
foråret. Vi har selv en pige der kommer her og rider, som ved at hun får
penge til en hest. De har ingen sted at have den, men det finder de nok, de
har heller ingen sted at ride, men så kan man jo bare ride i skoven...Jeg
gør hvad jeg kan for at overtale forældrene til istedet at give hende en
halvpart et sted....Så kan hun jo lige se, om hun egentlig gider muge ud,
når det ikke kun skal gøres de dage hun selv har lyst. Og så kan hun jo
prøve at se, hvor tit hun egentlig ville få redet, hvis hun ikke havde et
ridehus....Her bliver det ihvertfald ikke til så meget, når vejret er
dårligt og banen er glat.
Tilbage til hestene her. Vi har stadig Futte stående...Ja hvor sælger man en
hest uden pels, med eksem og skæve hove, uden et monster tab i forhold til
hvad man gav for den? Vi har indstillet os på at han skal stå her en rum
tid, men det går nok, for han er sq en dejlig hest...
De andre heste er kommet på rideskole undtagen jyden der er kommet op til en
bondemand, og shetlænderne der står på marken endnu, men har fået et
læskur!!!
Jeg har tvunget den "stakkels" ejer af Futte til at komme hver dag, det var
hun absolut hverken vant til eller indstillet på, men sådan er det altså at
have hest. Og det tror jeg iøvrigt hun har haft for sidste gang i mange år

Venlig hilsen Mia

Fra : Marlene

Dato : 04-01-04 18:25

> [...]

en
> bondemand, og shetlænderne der står på marken endnu, men har fået et

Hvad med vand og foder - bliver de tilset hver dag?

> [...]
at
> have hest. Og det tror jeg iøvrigt hun har haft for sidste gang i mange år

Jamen altså! Det var netop det, jeg tænkte på, da du skrev indlægget; om de
tilså hesten hver dag. For du skrev, at de blev striglet et par gange om
ugen, og så var det jo ikke svært at regne ud, at pigerne nok kun tilså
deres heste de to gange om ugen. Hvem fodrede dem så? Gav dem vand?

Mvh. Marlene.

Fra : skingur

Dato : 05-01-04 11:23

"Marlene" skrev d. 04-01-04 18:25 dette indlæg :

> [...]
tilså
> deres heste de to gange om ugen. Hvem fodrede dem så? Gav dem vand?

Og nu sidder jeg og tænker på, hvor man starter debatten, så den rammer
der, hvor den skal ramme! For vi andre kan diskutere det til hudløshed,
når vi ikke lige muger, strigler, nusser eller har smed, dyrlæge, henter
halm og foder osv osv!!!

Sådan nogle piger læser da ponyblade! Gør de ikke? Fra "Penny" til
"landsbladet Pony". Og der er vel andet end nuttede pige-får-yndig-pony
historier i de blade.

Der er da så vidt jeg ved masser af litteratur til børn og unge om
hestehold.. men der må jo være noget med teori, der i pigernes sind ikke
stemmer overens med fakta... nemlig at det udover at være vidunderligt
at have sin egen hest også er et surt og dyrt slid ind i mellem!

Så hvordan får vi råbt de rette mennesker op? Og hvordan finder vi ud
af, om der er flere sørgelige skæbner end dem, Mia fandt? kan man
kontakte "vi giver din hest et dejligt otium" stederne? (Mener at have
set annoncer for sådanne...men kan ikke huske hvor!)

Når jeg nu tænker over det, har jeg set ligeså sørgelige skæbner på
rideskolerne...men der vbliver der sjældent gjort noget alarmerende,
fordi hestene bliver tilset af staldpersonale hver dag...bliver fodret
og muget ved. Og så kommer der en rytter en gang i mellem og gør
noget... og jeg har hørt om flere rideskoler, der pludselig står med en
hewst, ingen betaler til, ejeren er pist væk borte.

Så med andrte ord, der er sgu nok at gribe fat i. Voksne læser aviser.
Men børn og unge?

mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : skingur

Dato : 22-01-04 23:47

klip klip i dækkenhistorien

Hvordan går det med din "logerende"? Harhesten det bedre og får pigen
lært lidt om hestehold?

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Musen

Dato : 26-01-04 14:50

> klip klip i dækkenhistorien
>
> Hvordan går det med din "logerende"? Harhesten det bedre og får pigen
> lært lidt om hestehold?
>
> Mvh Christina

Det går fint med hesten, men det halter stadig lidt med pigen. Hun er slet
ikke interesseret i den, og vil egentlig helst af med den så hurtigt som
muligt. Der har været et par stykker og kigge på ham, men de bliver skræmte
af hans bare pletter (forståeligt nok), men de er ved at være rimeligt pæne,
så der går nok ikke lang tid før han er ok igen, så mangler han bare noget
pels

V.h. Mia