så "bed" hunden barnet :((((
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-12-03 15:32

ja det er jo det alle vi hunde ejer frygter skal ske som ikke må ske -
men min nevø født september 2002 har en kedelig vane med at stikke
fingerne i øjnene og på snuden af min hund i sommers tog hun ham bare
i æremet og fjernede hans hånd .......... men så i går fik hun nok ja
hun bed jo ikke til hun nappede ham i hånden hvorpå min mor ga hende (
hunden ) en flad på siden af hovedet så stak nevøen hånden i øjet på
hunden igen også nappede hun også fik hun en på lampen der ku mærkes
og var meget ydmyg bag efter - sagen med sådan noget er jo det sker så
hurtigt og hunde skal jo bare gå når sådan noget sker men på den anden
side så er der jo en gang i mellem langt fra det optimale til det
faktiske .......... well skal det ligge i hunden natur den bare skal
gå men det skal well også også ligge i barenet natur man skal være go
i mod dyrene ...........hwa så end man fatter når man er 15 mdr
gammel.
--

Mv.
Bo M Mogensen

" Så længe jeG er håbeløs er der håb
og der er Håb ENDNU "
ØSTKYST HOSTLERS !

Fra : Pwh

Dato : 20-12-03 16:00

Bo M Mogensen wrote:

> [...]
> hunden ) en flad på siden af hovedet så stak nevøen hånden i øjet på
> hunden igen også nappede hun også fik hun en på lampen der ku mærkes

Var det ikke dig der var begyndt at opdrage din hund med rap fra
hunderemmen her i sommers, eller husker jeg helt galt. Det er da ikke særligt
smart at hunden nu får tæsk igen. Kunne du ikke have holdt hunden væk fra
barnet hvis du vidste der var et problem, det er måske for meget forlangt at
hunden ligefrem skal finde sig i at få fingre i øjnene, det ville jeg sgu da heller ikke finde mig i.

/Jens (som er stærk modstander af vold mod dyr)

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-12-03 16:53

On Sat, 20 Dec 2003 15:59:38 +0100, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Var det ikke dig der var begyndt at opdrage din hund med rap fra
>hunderemmen her i sommers, eller husker jeg helt galt.

jow det var mig !!!!

> [...]
>hunden ligefrem skal finde sig i at få fingre i øjnene, det ville jeg sgu da heller ikke finde mig i.

ja men for helv. shit happens, især når man er sammen med andre

>/Jens (som er stærk modstander af vold mod dyr)

det er jeg også ........ men tænk sig hvis næste gang den bed så
skulle den aflives fordi den bed til se det vil jo være noget rigtigt
lort..........

Fra : Pwh

Dato : 20-12-03 17:59

Bo M Mogensen wrote:

> jow det var mig !!!!

Jeg syntes nok der var en alarmklokke der ringede inde i mit hoved.
Begynder der at tegne sig et mønster her, jeg mener er det i din familie
almendeligt accepteret at man slår for at opdrage eller løse problemer.

> ja men for helv. shit happens, især når man er sammen med andre

Jo, men du skriver jo at det var sket før, og at det fik lov til at ske 2 gange igen.
Det kan man vel så ikke kalde en ren overraskelse.

> det er jeg også ........ men tænk sig hvis næste gang den bed så
> skulle den aflives fordi den bed til se det vil jo være noget rigtigt
> lort..........

Du har da tidligere givet udtryk for at det var ok at slå sin hund som opdragelse,
hvordan hænger det sammen med at du er stærk modstander af vold mod dyr.
Det var ikke din hund der var galt på den her, men forældrene og dig,
men det var den stakkels hund der blev straffet for jeres fejtagelser.

/Jens

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-12-03 21:01

On Sat, 20 Dec 2003 17:58:58 +0100, "Pwh"

>Jeg syntes nok der var en alarmklokke der ringede inde i mit hoved.
>Begynder der at tegne sig et mønster her, jeg mener er det i din familie
>almendeligt accepteret at man slår for at opdrage eller løse problemer.

jeg tror den sidste røwfuld jeg fik var i 1972 så det går nok .... hun
er den enste af alle de hunde vi har haft der måtte have et rap - men
som sidst faktum er det er sgu bare svært at have en lille hund de har
et svært temperament - min mors boarder colli er jo nem - han
strejfede ... men blev så kastreret også holdt det op !!!

>Jo, men du skriver jo at det var sket før, og at det fik lov til at ske 2 gange igen.
>Det kan man vel så ikke kalde en ren overraskelse.

nu sker der jo en del med børn i den alder ..... han var 9 mdr sidst
det skete nu er han 1 år 3-4 mdr ..... han har jo ikke tatoveret 666
i nakken og er nu en glad imødekomende dreng ....sidst håndterede
hunden det jo meget godt af sig selv men ok så fik den nok den her
gang ....

>Du har da tidligere givet udtryk for at det var ok at slå sin hund som opdragelse,
>hvordan hænger det sammen med at du er stærk modstander af vold mod dyr.

jamen du kan ikke ha en hund der fra tid til anden løber op og gør af
fremmed mennesker ... det er synd hvis den altid skal være i snor eo
ipso - så måtte hun lære det - det har hun nu også efter jeg rejste
væk i en måned og hun blev passet af gode venner der viger hun ALDRIG
fra min side hun er max 8 meter fra mig og hvis jeg skal handle og hun
ikke kan komme med så er hun hysterisk af angst når jeg går ....hun er
fanme sær !!!!!!

>Det var ikke din hund der var galt på den her, men forældrene og dig,
>men det var den stakkels hund der blev straffet for jeres fejtagelser.

nu var det jo hunden der var den voksne her mener jeg ....

xpost : dk.fritid.dyr.hund,dk.familie.barn

skær det lige hvis du bliver helt ot fjern den ene gruppe !!

Fra : Pwh

Dato : 21-12-03 17:51

Bo M Mogensen wrote:

> xpost : dk.fritid.dyr.hund,dk.familie.barn
>
> skær det lige hvis du bliver helt ot fjern den ene gruppe !!

Der er ingen fare for at jeg bliver OT, for jeg orker simpelthen ikke
igen at tage den hundetæske diskussion med dig. Min mening omkring
den sag kender du fra i sommers, vi står for langt fra hinanden til at der
kommer noget frugtbart ud af en debat omkring set igen.
Men held og lykke med din lille hund ;)

/Jens

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 21-12-03 20:58

On Sun, 21 Dec 2003 17:51:13 +0100, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Der er ingen fare for at jeg bliver OT,

i betragning af du har deltaget i klart tilkendegivet xpost i mellem
dk.fritid.dyr.hund,dk.familie.barn er jeg ret sikker på din post
ihvertilfælled ikke høre hjemme d.f.barn

> for jeg orker simpelthen ikke

det høre jo ikke hjemme i et debat forum ...hvad man ikke orker

>igen at tage den hundetæske diskussion med dig. Min mening omkring
>den sag kender du fra i sommers, vi står for langt fra hinanden til at der
>kommer noget frugtbart ud af en debat omkring set igen.

det er så en anden sag - jeg har givet hunden et dask en gang i dens
liv og dte var slet og ret for at lære den ikke at løbe op og gø af
fremmede mennesker - for hun derved hun løbe uden snor nogen steder
og med det er det blevet bedre hvad jeg nok snarre tror skal ses i
lyset af jeg har været borrest i en måned uden at have hende med
hvilket vil sige hun er i panik hver gang jeg er uden for syns vide og
glider ikke sådan ind i sig selv mere og laver unoder.

>Men held og lykke med din lille hund ;)

jow men det går da fint .....borste fra det her lille uheld med min
nevø men jeg copy paster de gode svar ind i et doc dokument og printer
det ud til min mor og søster der så må tage stilling til det da jeg
dybest set også mener det er barnet og ikke hunden der er galt fat
med!

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 21-12-03 00:55

hmm det var ikke muligt for forældrene til dette brn at lære at sådan gør
man ikke ? Det vil klart mene det er, har selv en datter på 2 år og hun har
fra start lært at man er god ved alle dyr.

Kan virkelig ikke se nogen grund til at slå hunden fordi den sætter de
grænser i alle som voksne mennsker skulle have sat på hundens vejne,
stakkels hund !

Gitte

Fra : KennelKipler

Dato : 20-12-03 16:05

"Bo M Mogensen" skrev d. 20-12-03 15:32 dette indlæg :

Hej Bo,

Der er ingen børn som af sig selv er gode ved dyr i den alder. De er
heller ikke rare ved hinanden. Det er noget de skal lære, og det er
forældrenes ansvar at det sker.

Selvfølgelig er det bedst hvis ens hund bare går når barnet ikke har
lært hvor grænsen går. Men det er ikke noget man kan forvente.
For hunde er det logisk at børn er under dem, børn er utilregnelige og
ikke særligt stærke rent mobilt. Derfor er det for en hund logisk at gå
ind og opdrage på et barn, især når der egentlig ikke sker noget fra
forældrenes side.
Din lille hund har handlet helt normalt, en fin og sund hund.
Desværre har forældrene til din nevø ikke levet op til deres ansvar som
forældre.
At din mor stikker hunden en flad og så 2 gange i træk, ja det skulle
nødig havde været nogen i min familie som havde gjort det samme, for så
havde der været payback fra min hånd...

Du må tage en snak med forældrene, og få dem til at forstå at børn skal
lære at omgås børn, det er ikke noget der kommer af sig selv.
Er de ikke indstillede på at gå ind og tage ansvar og rent faktisk sætte
grænser for barnet, så er din hund bedre tjent med at blive hjemme når
du tager på besøg. Og kommer de til dig, så luk hende ind et sted med
lås på døren så du er sikker på at ingen kommer til at lukke hende ud
ved en fejl.

Prøv at lytte til din hund og forstå den lidt, for i mine øjne er den
stærkt misforstået, og den er bare en helt normal hund med et godt
moderinstinkt.

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-03 16:26

"KennelKipler" <KennelKipler.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ingen børn som af sig selv er gode ved dyr i den alder. De er
> heller ikke rare ved hinanden. Det er noget de skal lære, og det er
> forældrenes ansvar at det sker.

Børn i den alder kan sagtens være gode ved dyr, men som du ganske rigtigt
siger, er det forældrenes ansvar, at lære dem det.
Vi har altid gjort det, at vi har vist vores børn ( da de var i den alder ),
at de må ae hunden på ryggen, samtidig med man som forældre siger ae - ae.
Hvis barnet begynder, at klemme hunden eller røre den i hovedet, siger man
som forældre nej til barnet og viser igen, hvordan hunden skal aes og ikke
andet. Man kan evt. forklare, at det gør AV på hunden, hvis man klemmer,
derfor kun ae den.
Børn i den alder forstår tit meget mere, end de kan sige og de kan sagtens
lære, at være gode ved dyrene.

Der findes hunde, der tager børns af og til hårdhændet behandling pænt, men
det er da en meget naturlig reaktion, at den lille hund, ikke vil finde sig
i og blive prikket i øjnene. ...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-12-03 17:02

On Sat, 20 Dec 2003 15:05:07 GMT, "KennelKipler"
<KennelKipler.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>ikke særligt stærke rent mobilt. Derfor er det for en hund logisk at gå
>ind og opdrage på et barn, især når der egentlig ikke sker noget fra

ja det skulle jeg jo også mene .... det er jo ....det kan ALDRIG blive
det optimale at drenegen ikke er go ved hunden eller noget andet dyr
for den sags skyld ........ min hund ville jo ALDRIG gøre det hvis han
nu aede den ........

>Din lille hund har handlet helt normalt, en fin og sund hund.

hun bed jo ikke til .........

>Desværre har forældrene til din nevø ikke levet op til deres ansvar som
>forældre.

nej men det har fået børn der i beg af 30 erne så de har jo et meget
romantisk idylisk forhold til barnet det er jo meget typisk nu og
stunder man for ønske børn og ikke som os andre der blev født i 60
erne med kontant afregning med tæsk og stue areste :)

>At din mor stikker hunden en flad og så 2 gange i træk

ja ne gang for hvert bid

>, ja det skulle
>nødig havde været nogen i min familie som havde gjort det samme, for så
>havde der været payback fra min hånd...

jamen jeg var også noget spiltte men idag ku jeg også godt se at
specilt min mor var over ham ( nevøen ) når han gik til hunden ...og
hun sagde så fra før han gentog unoden

>Du må tage en snak med forældrene, og få dem til at forstå at børn skal
>lære at omgås børn, det er ikke noget der kommer af sig selv.

ja nu ses vi 2 gange om året så :)

> [...]
>du tager på besøg. Og kommer de til dig, så luk hende ind et sted med
>lås på døren så du er sikker på at ingen kommer til at lukke hende ud

jamen det er sådan fysisk lidt besværligt .... her hvor vi er på jule
ferie ...

>Prøv at lytte til din hund og forstå den lidt, for i mine øjne er den
>stærkt misforstået, og den er bare en helt normal hund med et godt
>moderinstinkt.

ja det tror jeg også fordi grunden til jeg ikke opdagede det var fordi
hendes adralin ikke kom op at køre som der hjemme på westerbro når
narkomanerne slås eller vandaliseren opgangen ....

Fra : Pwh

Dato : 20-12-03 18:03

Bo M Mogensen wrote:
> [...]
> stunder man for ønske børn og ikke som os andre der blev født i 60
> erne med kontant afregning med tæsk og stue areste :)

Tænk engang, sådan er jeg årg '64 da ikke blevet opdraget, hmm måske
er det derfor at jeg idag ser vold som en absolut dårlig løsning.

/Jens

Fra : Pia J

Dato : 20-12-03 16:14

Havde det været her i huset havde ungen fået en på lampen.

Ville det ikke være smartere at holde hunden fra ham istedet for at udsætte
hende for pilfingre igen og igen?

:Pia

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-12-03 17:07

On Sat, 20 Dec 2003 16:13:34 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Havde det været her i huset havde ungen fået en på lampen.

nahh han er et år og 3 mdr do .....
nu har jeg ikke selv børn endnu det kan godt være jeg har det skidt
med den ene gang jeg har slået min hund ......... men skulle jeg få
børn kunne jeg slet ikke forestille mig at slå dem ruske måske lyfte
op og r¨åbe når det var nok meeeeen det er det ... ikke særligt længe
men bare for at marker .....

>Ville det ikke være smartere at holde hunden fra ham istedet for at udsætte
>hende for pilfingre igen og igen?

2 gange er det sket .... men det går jo så langsomt så hunden ser det
jo inden det sker..........

Fra : Freedom

Dato : 20-12-03 17:41

> Havde det været her i huset havde ungen fået en på lampen.
>
> Ville det ikke være smartere at holde hunden fra ham istedet for at
> [...]

Hold kæft hvor en fornuftig handling!!!!!

Jo dine børn skal nok lære at behandle andre godt!!!!! Bare giv dem en på
lampen, hvad lære de af det???? Men du ville ikke slå en hund?????? Puha,
nej nu er det ferie for mig, skulle aldrig have kikket her;))))))))

Iben

Fra : Pia J

Dato : 20-12-03 17:52

> [...]
> lampen, hvad lære de af det???? Men du ville ikke slå en hund?????? Puha,
> nej nu er det ferie for mig, skulle aldrig have kikket her;))))))))

<G> Jeg HAR ingen børn, og får det heller ikke. Heldigt for dem! :)

Spøg til side, jeg forsøgte mest at efterligne tonen i den oprindelige
historie. Men jeg mener helt seriøst ikke at en hund bør finde sig i fingre
i øjnene, barnet skal have et NEJ. Og hvis ikke det virker, ville jeg nok
brøle ungen ind i fjæset og sætte ham op i en høj stol. Hvordan han så vil
håndtere det, tja...

Havde han været ligeså intelligent som en hundehvalp, havde han fattet
pointen på no time.

Når de kun ses 2 gange årligt ville jeg nok vælge at lade hunden blive
hjemme istedet for at være prøveklud.

:Pia - som er fra 60'erne og IKKE har fået tæsk.

Fra : Pwh

Dato : 20-12-03 18:06

Pia J wrote:

> <G> Jeg HAR ingen børn, og får det heller ikke. Heldigt for dem! :)

LOL

/Jens

Fra : Freedom

Dato : 20-12-03 19:17

> <G> Jeg HAR ingen børn, og får det heller ikke. Heldigt for dem! :)

Samme her;)

> [...]
> brøle ungen ind i fjæset og sætte ham op i en høj stol. Hvordan han så vil

ENIG!

> Havde han været ligeså intelligent som en hundehvalp, havde han fattet
> pointen på no time.

YEPS;)

> Når de kun ses 2 gange årligt ville jeg nok vælge at lade hunden blive
> hjemme istedet for at være prøveklud.
>
> :Pia - som er fra 60'erne og IKKE har fået tæsk.

Enig!

Iben!!!:)))) Ha' en god jul!

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-12-03 21:01

On Sat, 20 Dec 2003 17:51:48 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Når de kun ses 2 gange årligt ville jeg nok vælge at lade hunden blive
>hjemme istedet for at være prøveklud.

ja nu er jeg 10 dage i nordjylland også skulle kræet have stået i
lejlighed på westerbro .....den holder sgu ikke - det er der jo
åbenbart ikke noget der gør soom Van gogh sagde om gud og verden
bebred ham ikke for meget det var bare en skitse der ikke duede !

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-12-03 21:01

On Sat, 20 Dec 2003 17:40:37 +0100, "Freedom" <nomail@nomail.dk>
wrote:

"Freedom" skrev b.la som svar på PIa J s indlæg :

> [...]

ja så er man ikke rask hvis man slår på en på 1-1/4 år !!!!

>Hold kæft hvor en fornuftig handling!!!!!
>
>Jo dine børn skal nok lære at behandle andre godt!!!!! Bare giv dem en på
>lampen, hvad lære de af det???? Men du ville ikke slå en hund??????

optimalt set skal man jo ikke slå på nogen !

> Puha,
>nej nu er det ferie for mig, skulle aldrig have kikket her;))))))))

det er sådan en ringe ide at gå ind i en debat hvis man ikke vil følge
den imho.

Fra : Eva Schmidt

Dato : 20-12-03 18:30

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev i en meddelelse news:1739c5bd1cf50294906cab468f1e2826@news.teranews.com...

> hun bed jo ikke til hun nappede ham i hånden hvorpå min mor ga hende (
> hunden ) en flad på siden af hovedet så stak nevøen hånden i øjet på
> hunden igen også nappede hun også fik hun en på lampen der ku mærkes

Hvis nogen vovede at lægge hånd på mine dyr, så ville jeg bliver splitterravende tosset!
Og når man læser i dine indlæg, hvor glad du er for din lille hund,
så forstår jeg ikke, at du tillader din mor at slå den!
Og endda når den bare handler naturligt og siger fra over for et irriterende barn.
Din mor, eller du selv, skulle i stedet have taget ungen
og flyttet ham væk fra hunden samtidig med at I fortalte ham,
at han havde gjort noget forkert!

Forældrene kan åbenbart ikke finde ud af at opdrage lidt
på deres højt tilbedte barn, og så må andre jo gøre det!

Dyr skal ikke finde sig i alt fra børnenes side
- heller ikke selvom det er mindre børn!

mvh Eva

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-12-03 21:01

On Sat, 20 Dec 2003 18:29:50 +0100, "Eva Schmidt" <safeni@paradis.dk>
wrote:

>Hvis nogen vovede at lægge hånd på mine dyr, så ville jeg bliver splitterravende tosset!
>Og når man læser i dine indlæg, hvor glad du er for din lille hund,
>så forstår jeg ikke, at du tillader din mor at slå den!

Tjaaa......det er jo et spørgsmål hvor der er flere svar ind jeg lige
formår at give - problemet er som udgangspunkt jeg er ude af stand til
at blive lidt sur eller bare hissig - enten så sker der ikke noget
eller så er jeg sur i 15 år bære nag og er hævngærig og af et helt
igenem ondsindet natur ............ nu nærmer jeg mig jo de 40 og har
indste fornuften i at styre disse tilbøjeligheder ....

endvider har jeg helt tillid til min mors dømmekraft når det gælder
dyr .........

> [...]
>Din mor, eller du selv, skulle i stedet have taget ungen
>og flyttet ham væk fra hunden samtidig med at I fortalte ham,

jeg tror egentligt hun blev mere forskrlækket ind noget andet ..

>Forældrene kan åbenbart ikke finde ud af at opdrage lidt
>på deres højt tilbedte barn, og så må andre jo gøre det!

ja det er jo det ........

>Dyr skal ikke finde sig i alt fra børnenes side
>- heller ikke selvom det er mindre børn!

jamen det er svært fordi - det er jo noget man skal lære af - normalt
kan jeg se tingene komme før de opstår hvorfor papegøjen var lukket af
netop for at den ikke skulle bide ham ..........men den anden
situasion kom sgu godt nok bag på mig ...

Fra : Yvette@oncable.dk

Dato : 20-12-03 23:15

Bo M Mogensen <chokmah@spamcop.net> wrote in message news:<1739c5bd1cf50294906cab468f1e2826@news.teranews.com>...
> [...]
> gå men det skal well også også ligge i barenet natur man skal være go
> i mod dyrene ...........hwa så end man fatter når man er 15 mdr

Hej Bo.

Tilbage i 1993 da min ene nevø var omkring 2 år, var han tit efter min
hund. pillede ham i munden, stak fingeren i øjene, prøvede og sparke
ham osv. Han fik en skideballe hver gang, men fortsatte ufortrødent.
Hunden slikkede ham jo bare i ansigtet. Forældrene fik den klokkeklare
besked at hvis min hund bed barnet fik han ikke skæld ud. Det kunne de
heldigvis godt forstå.
En dag hvor han igen prøvede og stikke en finger i øjet på hunden,
kunne jeg lige nå barnet, fik fat i armen, og fortalte med meget store
bogstaver at dette ville jeg ikke have at han gjorde. Barnet har siden
været rigtig god til hunde. Mine hunde har også altid været meget glad
for ham.
Hvis nogen havde slået min hund, havde de helt sikkert kun gjort det
en gang.

Mange godnathilsner
Yvette

Fra : Hans B

Dato : 21-12-03 14:45

Det er da utroligt! Hvis nogen stak fingrene i øjene på mig, hvad enten den
var 15 mdr. eller 40 år, er jeg da helt sikker på at jeg før eller siden
ville - om ikke bide - så ihverfald slå fra mig.

Hunden må selvfølgelig ikke bide, men her er det altså hunden der har "ret".
Det skal den bestemt ikke slås for!

Et barn åp 15 måneder kan godt forstå at man ikke må stikke fingrene i øjene
på en hund - langt lettere end end hund kan forstå at børn godt må proppe
fingrene i øjene på een og at man after at "have sagt fra" får en dumflad!
Det kan hverken hunden forstå og heller ikke jeg.

Så sent som igår havde jeg besøg af et tvillingepar på 9 måneder. Hunden var
jo sød og de små tog bare fast - også lidt for hårdt.

Børnenes mor og jeg satte os på gulvet og både børn og hund fanadt ud af at
det var dumt at rive i pelsen og nappe i hænderne. Det er der sgu ikke så
mange ben i!

Det er for primitivt at slå - også en hund!

Hans B. (pædagog og hundejer!!!!)

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 22-12-03 08:06

> [...]
> hunden ) en flad på siden af hovedet så stak nevøen hånden i øjet

> hunden igen også nappede hun også fik hun en på lampen der ku

Hej
ja det er alle hundeejeres frygt at ens hund bidder et barn .. men
om det sker
afhænger af to ting .. dels hundens opdragelse dels om man er god
nok til at
beskytte sin hund mod børn der f.eks stikker en finger i øjet på
hunden ...
Når du som hundeejer ikke beskytter din hund mod dens slags overgreb
fra
børn synes jeg det er helt OK at hunden napper drengen .. som du
siger er det
en kedelig vane nevø har .. og helt sikkert en vane der skal pilles
af ham hurtigst
muligt og indtil dette er sket bør du beskytte din hund mod nevøens
overgreb ...for ellers
er hunden nødt til at beskytte sig selv .. i sommer skete det ved at
tage i nevøens ærme og flytte hans
hånd ... nu skete det ved et nap .. men garanteret et nap der næppe
blev at se på ungens
hånd .. Man slår hverken dyr eller børn men skulle nogen have haft
et rap skulle det have
været barnet og ikke hunden ... og mens vi er ved at snakke om rap
kunne du såmænd
også fortjene et rap .. af den simple grund at du ikke formår at
beskytte din hund mod
angreb fra børn der ikke forstår at omgås et dyr .. ungens mor kunne
passende få et rap med
fordi hun ikke går ind og lærer barnet hvordan man behandler et dyr
... altså den eneste der er
helt uden skyld i det hele og den er mindst af alle fortjener et rap
er hunden .. der må tage sagen
i egen hånd fordi du svigter som beskytter ...
hejhils fra Ami

Fra : Eifelvuf

Dato : 23-12-03 14:13

"Anne-Marie Prange" skrev d. 22-12-03 08:06 dette indlæg :

> [...]
> er hunden .. der må tage sagen
> i egen hånd fordi du svigter som beskytter ...

Hej Ami.

Enig. Enig. Enig. Enig.

Dine ord er hos mig lagt på hylden over nogle af de bedste og mest
velvalgte, i hele år 2003.

Fedt indlæg, som rammer lige i solar plexus - sådan er dét bare.

Mange venlige julehilsner

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-12-03 10:39

> [...]
> gå men det skal well også også ligge i barenet natur man skal være go
> i mod dyrene ...........hwa så end man fatter når man er 15 mdr

Hej Bo

Det forekommer skægt det her. Hvis vi nu skal se sjovt på det, så at barnet
stikker fingrene i øjnene på hunden, det er åbenbart helt OK. Nå, som regel
så finder hunden sig i det adskillige gange. Mennesket har en forbløffende
evne, til at overse dette.
Når så endelig det er ved at blive for meget for hunden, så prøver den at
søge dækning bag sin ejer. Hvad fik den ud af det, ejeren tror, at hunden
pludselig er blevet mere kælen end den plejer at være. Ejeren kan ligefrem
driste sig til at fortælle, hvor meget hans hund holder af ham... Desværre
er ejeren meget længe om at fatte, at hunden søger hans beskyttelse, mod de
fingre som hunden ved, snart lander i dens øjne, for gud ved hvilken
gang....Så snapper hunden ud i desperation, og det eneste den får ud af det,
er at blive skældt ud, og der går 20 sekunder, så sker det igen, denne gang
snapper den igen, og denne gang berører den fingrene. Ikke så det skader,
men nok til at forskrække, og hunden straffes igen. Nu er vi ved at være
derhenne, hvor det nærmer sig, at hunden begynder at knurre af alle børn, og
føler sig utryg ved voksne.
Når hunden pludselig kommer til ejeren, med et barn i hælene, så søger den
beskyttelse mod barnet, for den ved hvad der venter, hvis den selv skal løse
problemet. Tag endelig ikke fejl, barnet ved godt, at det leger med noget,
som det ikke må, men ved også, at det er hunden, der får straffen. Hvad
barnet til gengæld ikke ved, er hvor galt det går, når det nu går til en
ikke meget tolerant hund.

M.V.H.....Benny..

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 22-12-03 11:03

"Benny Mortensen adsl.dk>" <bfm@tdc<fjern> skrev i en meddelelse

> [...]
Hvad
> barnet til gengæld ikke ved, er hvor galt det går, når det nu går

Hej Benny

Helt igennem godt indlæg ..
hejhils fra Ami

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-03 11:18

On Mon, 22 Dec 2003 10:39:13 +0100, "Benny Mortensen"
<bfm@tdc<fjern>adsl.dk> wrote:

> [...]
>derhenne, hvor det nærmer sig, at hunden begynder at knurre af alle børn, og

Og det er jo ikke hunden der er noget som helst galt med, men ejeren
der opfører sig ganske tåbeligt.
Jeg kan kun mindes at jeg selv er blevet bidt af en hund een gang, og
det var netop i forbindelse med fingre i øjnene. Rent faktisk er det
nok min første erindring, for jeg har ikke været ret gammel, men at
hunden bed (eller markede - jeg har ingen men af det overhovedet) det
husker jeg. Ikke så meget fordi det har gjort ondt, men mere fordi jeg
blev vældig forskrækket. At jeg så fik en ordentlig balle bagefter,
gjorde nok ikke sagen bedre, men jeg lærte at man ikke må røre hundens
øjne - uanset hvor smukke man finder dem!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 22-12-03 15:18

"Benny Mortensen adsl.dk>" <bfm@tdc<fjern> skrev...

> Tag endelig ikke fejl, barnet ved godt, at det leger med noget,
> som det ikke må, men ved også, at det er hunden, der får straffen.

Nu synes jeg måske nok, man tillægger et barn på 15 måneder en liiiiiige
lovlig voksen bevidsthed. Hvis nevøen i dette tilfælde er bare
nogenlunde ligesom min egen knægt på 17 måneder er det der med fingre i
øjnene ikke noget, man gør for at skade eller være uartig - udelukkende
noget, man gør, fordi man lige har fundet ud af, hvad øjet er for en
størrelse. Han gør det ved både sig selv, andre mennesker, bamser,
tøjdyr og vores kat, hvis den ikke når at flytte sig - eller vi får
flyttet en af dem. Han får *selvfølgelig* også at vide, at han ikke må,
når det gælder levende væsener, og jeg håber, han snart er ovre denne
småirriterende fase og går videre til noget mere fredeligt såsom
ryggen...

Men summa summarum: hverken drengen eller hunden er i sidste instans at
stille til ansvar for hændelsen, men deres respektive "forældre".

Christina

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-12-03 00:11

"Christina Puhakka Egholm" <find.adressen@andetsteds.dk> skrev i en
meddelelse news:bs6ua6$d0i$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Men summa summarum: hverken drengen eller hunden er i sidste instans at
> stille til ansvar for hændelsen, men deres respektive "forældre".

Hej Christina

Det vil være synd at sige, at dette svar ikke var ventet. Nej jeg
tillægger ikke børn en for voksen bevidsthed. Til gengæld tillægger jeg
unge forældre, en alt for barnlig bevidsthed.
Sommetider skulle man faktisk tro, at de dårligt kunne kravle over kanten
til sandkassen. ( Altså forældrene ).. Desværre er det jo så ofte, når det
drejer sig om unge forældre, ofte også, meget unge og uerfarne hundeejere,
som ikke ser faresignalerne, medens det kun er signaler.

M.V.H.....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-03 10:29

> [...]
> drejer sig om unge forældre, ofte også, meget unge og uerfarne hundeejere,
> som ikke ser faresignalerne, medens det kun er signaler.

Lad nu være, at dømme alle over en kam...
Jeg blev mor første gang, som 19-årig.
Jeg læste hundebøger, som 8 årig. Blev inspireret af min morfars, meget
lydige schæfer.
En uerfaren hundeejer behøves ikke nødvendigvis, at være ung. Det er et
spørgsmål om, at sætte sig ind i tingene.
Jeg vil vove, at påstå, at vores børn allerede har en god viden om hunde,
fordi de interessere sig for det og de spørger nysgerrigt, hvis der er
noget, de ikke ved.
Jeg ønsker mig en skæg-agame engang, men jeg vil da ikke anskaffe den, før
jeg har sat mig ordentligt ind i, hvordan den skal passes og plejes osv.

Glædelig jul !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-12-03 21:59

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg har sat mig ordentligt ind i, hvordan den skal passes og plejes osv.

Hej Christina

Har jeg skrevet noget, som var tilsigtet dig, ?...

Du fik dit første barn som 19 årig. Du antyder ligesom, at du nu har mindst
to børn.
Du har læst hundebøger, siden du var otte år gammel.
Du har øvet dig, og fundet interessen i din morfars hund.
Du har ifølge min husker også selv hund.
Og alligevel er du i stand til, totalt at misforstå et indlæg
Er der noget jeg har glemt ???

Jeg skrev så vidt jeg husker, ikke noget møntet på en bestemt person. Men
når man skriver generelt, så rammer det som regel over en bred kam. De
fleste unge ligner hinanden, de gør de samme ting, laver de samme fejl,
vælger at gå deres egne veje, og hvis forældrene giver dem et råd, gør de
det modsatte.
Ja for mange af dem, kan man da virkeligt sige, de skabte deres egne
erfaringer. De betalte også den pris, deres forældre prøvede at undgå, at de
skulle betale. Men hvis jeg har husket det hele ovenfor, er du så blandt de
uerfarne ??.

M.V.H....Benny

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-03 22:55

> Hej Christina

Hmmm, nu er jeg godt nok ikke Christina. Jeg kommenterede bare dit indlæg.

> Har jeg skrevet noget, som var tilsigtet dig, ?...

Som jeg læste dit indlæg skrev du, at unge forældre var barnlige i deres
tankegang og derfor heller ikke i stand til, at læse en hunds signaler, før
det var for sent. Det er imo noget sludder. Som skrevet tidligere, handler
det om, at sætte sig ind i tingene: Før man anskaffer sig en hund, så få dig
noget viden om det. Hvis man ikke kan lære nok ved, at læse om hunden, så gå
til hundetræning og få noget mere viden der. Det har imo ikke noget med
alder, at gøre, om man er en god hundeejer, men om viljen ( og evnen ) til,
at sætte sig ind i tingene.

> [...]
> fleste unge ligner hinanden, de gør de samme ting, laver de samme fejl,
> vælger at gå deres egne veje, og hvis forældrene giver dem et råd, gør de

Det er jo en fordom du har...
Bo skriver svjh også, at forældrene til nevøen, ikke er unge forældre, så
barnets manglende respekt for hunde, har intet med forældrenes alder, at
gøre..

Jeg har selv 22 års erfaring med hunde. I nogle af de år var jeg barn, men
børn kan skam også lære, hvis bare de har interessen, for det de laver.
Jeg havde så interessen for, at træne min mors hunde og de blev dygtige, til
trods for, at jeg var ung. Min mor aner ikke en dyt om hundeopdragelse.

Jeg regner med, at lære hele livet, derfor læser jeg også med i denne NG.

Måske jeg har misforstået dit indlæg, men det virkede meget fordomsfuldt i
mine øjne...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-12-03 01:03

> [...]

> til hundetræning og få noget mere viden der. Det har imo ikke noget med
> alder, at gøre, om man er en god hundeejer, men om viljen ( og evnen )

Så er vi vist helt ude i tredie indlæg, tror jeg. Men du skal nok læse det
igen, så kan det være den rette forståelse kommer. Der var åbenbart mange
herinde, som forstod det. Samt en enkelt eller to, som ville sætte
spørgsmålstegn ved, hvad børn vidste, og hvad de ikke vidste.

> [...]
> barnets manglende respekt for hunde, har intet med forældrenes alder, at

Ja det er korrekt, men den oplysning kom først lang tid efter,
Så derfor virker det måske ikke helt korrekt, men da jeg skrev det, var der
ingen fejl i det.

> [...]
til
> trods for, at jeg var ung. Min mor aner ikke en dyt om hundeopdragelse.

Se det er jo netop det, hele striden åbenbart består i.
Hvad kan børn, hvornår kan de lære. Og deres evne til at gøre netop de
ting, som de lige præcist ikke skulle gøre.

> Jeg regner med, at lære hele livet, derfor læser jeg også med i denne NG.

Det kommer man til, uanset om man vil eller ej

> Måske jeg har misforstået dit indlæg, men det virkede meget fordomsfuldt i
> mine øjne...

Jeg tror du skulle prøve at læse det igen, men læg fordommene på hylden
medens du læser. Så vil den rette mening sikkert stikke sit lille hovede
frem.

M.V.H......Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-03 11:04

> [...]
> herinde, som forstod det. Samt en enkelt eller to, som ville sætte
> spørgsmålstegn ved, hvad børn vidste, og hvad de ikke vidste.

Jeg har nu læst igen, men stadigvæk: Der er også mange ældre mennesker, der
er uerfarne/ dårlige hundeejere. Både ung som gammel hundeejer kan få en god
hund, hvis man sætter sig ind i hundens sprog og opdragelse.
Det, at opdrage en hund kræver også viljen til, at lytte til de mere erfarne
og det er der desværre nogen, der ikke vil / kan og det er som regel hunden,
der ender med, at betale prisen. Derefter skaffer personen sig en ny hund og
så kører den igen....

> Ja det er korrekt, men den oplysning kom først lang tid efter,
> Så derfor virker det måske ikke helt korrekt, men da jeg skrev det, var
der
> ingen fejl i det.

Jo, for du gik automatisk ud fra, at forældrene var unge og dermed uerfarne
hundeejere og derfor ude af stand til både, at sige fra til barnet og
beskytte hunden.

> Se det er jo netop det, hele striden åbenbart består i.
> Hvad kan børn, hvornår kan de lære. Og deres evne til at gøre netop de
> ting, som de lige præcist ikke skulle gøre.

Nej, det er ikke her skoen trykker. Det handler om, at en 25 årig kan være
lige så dygtig til hundeopdragelse, som en 40 årig. Børn skal ikke være
ansvarlige for familiens hunde ( som jeg tit var ), men de skal lære, at
respektere dem og det mener jeg også, at de kan, når de er nået en hvis
alder. Det er så forældres opgave, at beskytte hunden mod barnet, så længe
barnet ikke har lært, at man altså ikke prikker hunden i øjnene.

NG.

> Det kommer man til, uanset om man vil eller ej

Ja, heldigvis

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-12-03 02:16

Hej Buffy & Bo

Jeg påtager mig skylden for alt hvad der er sket i hele julen.
Bare glem det, jeg går på Dansk kursus for dummies...

M.V.H.....Benny..

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-12-03 18:17

On Sun, 28 Dec 2003 02:16:17 +0100, "Benny Mortensen"
<bfm@tdc<fjern>adsl.dk> wrote:

Hej Benny :)

>Jeg påtager mig skylden for alt hvad der er sket i hele julen.

nej men det er sådan en punkt 22 situasion -fordi det du skrev var jo
skide godt ...jeg har printet det ud sammen med de andre indlæg der
var gode i tråden og givet det til min mor og e-mailt det til min
søster

>Bare glem det, jeg går på Dansk kursus for dummies...

det er der sgu ingen grund til fordi dine indlæg er " gode nok"
men der går bare lidt kux i det når man ikke kan se hvem og hvad du
kospondere med og om .......

kik lidt på den her

http://www.usenet.dk/

men primært ....der er en om citat teknik hvis du lære den så er dine
indlæg jo til UG

her er den :

Mv.
Bo M Mogensen

"Puha badder badder." Ejwind K.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 25-12-03 22:52

On Thu, 25 Dec 2003 21:58:35 +0100, "Benny Mortensen"
<bfm@tdc<fjern>adsl.dk> wrote:

>Hej Christina
>
>Har jeg skrevet noget, som var tilsigtet dig, ?...

nej men problemet er din citat / debat teknik ..... når man går ind i
et debat forum og svare på et indlæg så gør man det jo logisk talt i
forhold til det indlæg man/du svare på - sagen er bare den at du
lader dig INSPISRE af det du læser - det kommer der sådan set noget
meget godt og fornuftigt ud af .... men for den lidt mere garvede
usnet bruger .... der bliver dit inlæg læst som et svar og ikke som en
inspirasion også er det at kæden hopper af - forstår_du_ hvad jeg
mener ?
kik f.es på mit inlæg her der svare jeg under den del af teksten der
er relevant for debaten og jeg har så fjernet det af det oprindelige
indlæg som jeg ikke beskæftiger mig med ; smart ikke ?

>Jeg skrev så vidt jeg husker, ikke noget møntet på en bestemt person.

nej men hvis du svare på et indlæg der er skrevet af en skribent
hvafd det jo altid vil være så vil det som skrevet for oven være
logisk at slutte det er et SVAR på det ....

> Men
>når man skriver generelt, så rammer det som regel over en bred kam.

jamen så ville du jo netop hjælpe din medskribenter ved at anføre
dette er en generel betragtning der ikke er møntet på den skribent du
svare ...

ved genemlæsning af :
( det indlæg som du svare på )

ser det lidt ud som hun gør det samme som du gør eller så er der slet
og ret noget af teksten eller dens formål jeg ikke begriber .... men
det er et inspirasions og ikke et debat indlæg og det er sgu ikke
praktisk ........Puhh men så igen ; det er en fritids gruppe og ikke
en admin gruppe - hvorfor man måske nok må regne med at en go del af
skribenterne bare rapler løs for hyggens og holdningens skyld og det
vil nok være for omkring sig gri be ne at begynde at lægge en
standard som de er beskrevet i fundassen og de generelle
retningslinjer for brug af dette debatforum .... men så længe man ikke
gør det må man gøre sig klart at der vil komme forvirng &
misforståelser !!!!

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 24-12-03 16:47

On Mon, 22 Dec 2003 15:17:44 +0100, "Christina Puhakka Egholm"
<find.adressen@andetsteds.dk> wrote:

>Men summa summarum: hverken drengen eller hunden er i sidste instans at
>stille til ansvar for hændelsen, men deres respektive "forældre".

ja det er jo det men altså ..... shit happens ....og enden på balladen
blev da også at nu er de over nevøen når han er i nærheden af
hunden... hvileket kom helt af sig selv med papehøjen da jeg havde
forklaret at de måttte SATME ikke ha ham i nærhende for der kan ske
alt fra fuglen slikker ham til den bider fingeren af ham ....men den
med hunden kom sgu bag på mig ...jeg tænkte det ikke betød det store
fordi hunden min kan godt følge med i de små fingere ....og han når
ikke at gøre skade på øjet af hunden ..... men at hunden ligefrem
begyndte at opdrage barnet kom godt nok bag på mig ...

nu ved jeg ikke hvor gammel du er men de her lidt ældre forældre de
forguder jo også derres børn på en helt vandvitig måde .... de her
børn lære sgu ikke nogen grænser .....

Fra : Pwh

Dato : 22-12-03 17:45

> Hvad barnet til gengæld ikke ved, er
> hvor galt det går, når det nu går til en ikke meget tolerant hund.
>
> M.V.H.....Benny..

Hej Benny

Igen kloge ord fra din side, jeg havde nu heller ikke ventet andet ;)

/Jens

Fra : Eifelvuf

Dato : 23-12-03 14:16

"Benny Mortensen" skrev d. 22-12-03 10:39 dette indlæg :

> [...]
Hvad
> barnet til gengæld ikke ved, er hvor galt det går, når det nu går til

Hej Benny.

Kloge og ikke mindst velvalgte ord og en rigtig god og brugbar
forklaring til spørgeren.

Godt gået Benny !

Med venlig julehilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 24-12-03 17:13

On Mon, 22 Dec 2003 10:39:13 +0100, "Benny Mortensen"
<bfm@tdc<fjern>adsl.dk> wrote:

Hej Benny kan du ikke skære lidt i dit indlæg svare under det du svare
på og skære det væk du ikke svare på det andet bliver så konfust da
det er svært at se hvor du er hænde i forhold til brød teksten ?
nå til sagen ....

>Hej Bo

Hej Benny

>Det forekommer skægt det her. Hvis vi nu skal se sjovt på det, så at barnet
>stikker fingrene i øjnene på hunden, det er åbenbart helt OK.

Det har jeg vist aldrig sagt men for en go orden skyld selvføligt er
det ikke det !

men man skal nok forstå scenariet som jeg ikke tidliger har beskrevet
vi er jo på ferie og er ikke vand til at have den konstelasion af
mennesker vi har aldrig haft det før - hun og barn mødtes ved min far
på bornholm og nu er vi så til jul ved min mor i Jylland - der er stor
forskel på de verdner ... der er ikke den store erfaring at trække på
- borste fra min søster og jeg altid har været gode ved dyr ........

>Nå, som regel
>så finder hunden sig i det adskillige gange. Mennesket har en forbløffende
>evne, til at overse dette.

jamen hunden plejer at være hurtiger ind barnet men ja hun blev altså
sur her ....og det kan jeg retrospektivt ikke se noget forkert i ....
men hele situasione er da træls .... min slog den jo også fordi hun
blev forskrækket ikke så meget fordi hun ville hunde ondt -

og have hunden haft ond vilje så havde den jo bidt til og ikke bare
nappet barnet var jo helt upåvirket af det ....

>Når så endelig det er ved at blive for meget for hunden, så prøver den at
>søge dækning bag sin ejer.

Ikke lige den her situasion .... hun lå i sin nye kurv og derfra
forsvarede hun sig

>Hvad fik den ud af det, ejeren tror, at hunden
>pludselig er blevet mere kælen end den plejer at være. Ejeren kan ligefrem
>driste sig til at fortælle, hvor meget hans hund holder af ham... Desværre

er det mig du taler om ?? eller er det bare genrealle vendninger ?

>er ejeren meget længe om at fatte, at hunden søger hans beskyttelse, mod de
>fingre som hunden ved, snart lander i dens øjne, for gud ved hvilken
>gang....

2 gang på 7 mdr

> [...]
>derhenne, hvor det nærmer sig, at hunden begynder at knurre af alle børn, og

PÅ ingen måde hun var ydmyg et kvater efter også havde hun glemt og
har stadigt glemt alt om dette ... hun er som hun plejer sover på
brystet af mig når jeg sover fjerner sover i fodenden af min seng når
jeg sover i den hun ligger enten i sengen eller på mit skød når jeg
sider her .....

>Når hunden pludselig kommer til ejeren, med et barn i hælene, så søger den
>beskyttelse mod barnet

det er så bare aldrig sket ....

>, for den ved hvad der venter, hvis den selv skal løse
>problemet. Tag endelig ikke fejl, barnet ved godt, at det leger med noget,
>som det ikke må,

et barn på under 16 mdr fatter ikke ret meget ....

>men ved også, at det er hunden, der får straffen.

sludder ....

>Hvad
>barnet til gengæld ikke ved, er hvor galt det går, når det nu går til en
>ikke meget tolerant hund.

ja det kunne sgu egentligt være rart ....så hænger JEG NEMLIGT IKKE PÅ
DEN men igen det er dte her med små hunde jeg for jo min manar til
foråret sommer og der ville jeg slet ikke lade barn og hund være
sammen uden den havde mundkurv på ........... det er et kronisk
problem med små hunde man tænker de er så små ..... men de er fanme
nogen banditter.....

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-12-03 01:23

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev i en meddelelse

Hej Bo

Nu kan du da ikke fare vildt i det....
Jeg skrev ikke om nogen bestemt. Jeg opstillede et lille sceneri, sådan som
det ofte sker. Jeg indledte endda vist med at skrive "Lad os se sjovt på
det" Det kom der så en lille historie ud af, ikke møntet på nogen, og ikke
beregnet på at skulle deles op i atomer, og sat op imod senere indlæg.
Ellers skal alle indlæg her, jo udformes som licitations materiele, således
afsenderen kan gøres ansvarlig for fejl og mangler i de opgivne
omstændigheder.

M.V.H.....Benny..

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 26-12-03 11:24

On Fri, 26 Dec 2003 01:22:56 +0100, "Benny Mortensen"
<bfm@tdc<fjern>adsl.dk> wrote:

>Hej Bo

Hej Benny

>Nu kan du da ikke fare vildt i det....

nope den er til UG der er enda messge id med så man kan se hvad indlæg
du svare på !

>Jeg skrev ikke om nogen bestemt. Jeg opstillede et lille sceneri, sådan som
>det ofte sker. Jeg indledte endda vist med at skrive "Lad os se sjovt på
>det"

jamen du lod hele det oprindelige indlæg stå i sin uredigerede form
dvs. så må man logisk talt gå ud fra det er det du forholder dig til
.... men det er da ikke så svært at gøre som du har gjort her
simpelthen fjerne det du ikke svare på også bare lige lade skribenten
og messeg id stå og hvis du vil svare på noget i - indlæget så lad det
stå og svare under det .... det kan well ikke være så svært ?

> Det kom der så en lille historie ud af, ikke møntet på nogen, og ikke
>beregnet på at skulle deles op i atomer, og sat op imod senere indlæg.

jow men du kan well nok forestille dig hvis du skriver hvad du gør et
udemærket indlæg - så vil der jo nok være - hvad der også var andre
skribenter der har lyst til at svare ....hvor du b.la selv faldt hænd
i undren fordi der blev bund citeret

>Ellers skal alle indlæg her, jo udformes som licitations materiele, således
>afsenderen kan gøres ansvarlig for fejl og mangler i de opgivne
>omstændigheder.

jamen prøv lige at kik på mit indlæg .... det er da ikke så svært at
svare under den sætning man forholder sig til - så indlæge kommer til
at stå som en dialog i mellem 2 parter der snakker om en sag og hvis
man så ikke gør det ...så enten starte et nyt emne eller lade det står
i toppen som man forholde sig til i sit svar ??

kan du slet ikke se det er meget mere overskueligt på den her måde ?

Fra : Zemma

Dato : 28-12-03 10:02

-Benny Mortensen adsl.dk>" <bfm@tdc<fjern> skrev i en meddelelse

snip....

Tag endelig ikke fejl, barnet ved godt, at det leger med noget,
> som det ikke må, men ved også, at det er hunden, der får straffen.

Dette er desværre kun sandt, hvis det drejer sig om børn over eller omkring
3 års alderen. Indtil da er de simpelt hen ikke i stand til at se
årsagsammenhænge og kunne konkludere ud fra en evt. reaktion, jvn. Grete
Müller Kragh og den undersøgelse, som hun sammen med videnskabsfolk har
lavet omkring hjernens fysiologiske udvikling hos små børn...

Så indtil de små poder selv er i stand til at "tænke", så må ansvaret hvile
fuldt ud på de voksne som er til stede.

Med venlig hilsen,
Zemma Westh (nybagt ung mor og hundeejer;0))

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-12-03 18:24

On Sun, 28 Dec 2003 10:02:24 +0100, "Zemma"
<zemma_no_sp@m_jazzeonjava.com> wrote:

> [...]

>Müller Kragh og den undersøgelse, som hun sammen med videnskabsfolk har
>lavet omkring hjernens fysiologiske udvikling hos små børn...

Yeps - jeg mener den bevistehed der finder sted og dannes i de første
3 år heder kryptosomani ?

>Så indtil de små poder selv er i stand til at "tænke", så må ansvaret hvile
>fuldt ud på de voksne som er til stede.

ja .... men det er også derfor jeg ikke bebrejder min mor det 100 % at
hun slog hunden - det var ikke den optimale reaksion - men hun blev
slet og ret forskrækket da min hund nappede barnet på 1 år og 3 mdr
og hun nappede sgu kun i går var der en ven af mig der fik fingerene i
mellem da min hund var oppe at slås med hendes det blødte så den lille
hårdløse hypperaktive satan - kan altså godt bide til .....

>Med venlig hilsen,
>Zemma Westh (nybagt ung mor og hundeejer;0))

Hæ hæ ældre møder er sgu meget skrøbelige så det var da rart med lidt
klarsyn ...

--

Mv.
Bo M Mogensen

"Puha badder badder." Ejwind K.

Fra : René Kofoed

Dato : 03-01-04 22:31

> [...]
> gå men det skal well også også ligge i barenet natur man skal være go
> i mod dyrene ...........hwa så end man fatter når man er 15 mdr

FØJ FOR HELVEDE, hvor du et SATANS DUMT MØGSVIN!!!!! Du er det jeg forstår
ved en :Dyremishandler. Du burde kraftedme hænges op i nosserne, hver gang
du udsætter din stakkels hund for disse ting.
DUMME MØGSVIN. At du vil være bekendt, at skrive sådan et indlæg i dette
forum, er da det mest stupide, jeg længe har oplevet.
Hvis ikke barnet fatter, at man ikke stikker fingre i øjnene på hunden, ja
så et det fanden galme, barnets forældres pligt, at sørge for, at det IKKE
sker. -Og endvidre DIN pligt som hundeejer, at sørge for, at barnet ikke får
mulighed, for at, udsætte din hund for sådanne ting.

Jeg håber så inderligt, at din hund meget snart bliver taget fra dig, og får
en værdig tilværelse, hos nogle der vil behandle den godt og
ordentligt.Historie om at give sin hund en chance for et nyt hjem og et godt
liv, og
ikke blot efterlade den på et internat hvis du ikke har mulighed for at
beholde den, eller særlige omstændigheder indtræffer:
Læs nedenstående, og SKAM dig.

Hvor kunne du gøre det?
Af Jim Willis 2001

Som hvalp underholdt jeg dig med mine narrestreger og fik dig til at le. Du
kaldte mig dit barn, og på trods af en del gennemtyggede sko og et par
ødelagte pyntepuder blev jeg din bedste ven. Når jeg havde været "uartig"
sagde du til mig med løftet pegefinger "hvordan kunne du gøre det?", men så
lod du dig formilde og kløede mig på maven.

Det tog lidt længere tid end forventet for mig at blive renlig, fordi du
havde frygtelig travlt, men vi arbejdede sammen på sagen. Jeg husker de
nætter i sengen, hvor jeg trykkede næsen ind mod dig og lyttede til dine
betroelser og inderste tanker, og jeg var overbevist om, at livet ikke kunne
blive bedre. Vi gik lange ture og løb i parken, kørte i bil og holdt ind for
at spise is (jeg fik kun vaflen, fordi "is er dårligt for hunde", sagde du),
og jeg tog lange lure i solen, mens jeg ventede på, at du skulle komme hjem
sidst på dagen.

Lidt efter lidt begyndte du at bruge mere tid på dit arbejde og din karriere
og mere tid på at lede efter en menneskeven. Jeg ventede tålmodigt på dig,
trøstede dig i kærestesorg og skuffelser, skældte dig aldrig ud for dårlig
dømmekraft, tumlede mig af glæde, når du kom hjem, og da du blev forelsket.

Hun, som nu er din hustru, er ikke et "hundemenneske" - alligevel bød jeg
hende velkommen i vores hjem, prøvede at vise hende hengivenhed og lystrede
hende. Jeg var lykkelig, fordi du var lykkelig.

Så kom menneskebabyerne, og jeg delte din begejstring. Jeg var opslugt af de
små lyserøde væsener og deres lugt, og jeg ville så gerne også tage mig af
dem. Men hun og du var bange for, at jeg kunne komme til at gøre dem noget,
og jeg tilbragte størstedelen af tiden forvist til et andet værelse eller et
hundebur. Åh, hvor jeg dog længtes efter at elske dem, men jeg blev hurtigt
en "kærlighedsslave".

Efterhånden som de voksede op, blev jeg deres ven. De klyngede sig fast til
min pels og trak sig op på vaklende ben, de stak fingrene i mine øjne,
undersøgte mine ører og kyssede mig på næsen. Jeg elskede alt ved dem og
deres kærtegn - for dine kærtegn var nu så sjældne - og jeg ville have
forsvaret dem med mit liv om nødvendigt. Jeg plejede at liste mig ind i
deres seng og lytte til deres bekymringer og inderste tanker, og sammen
ventede vi på lyden af din bil i indkørslen.

Der havde været en tid, hvor du - hvis nogen spurgte dig om du havde hund -
tog et billede af mig ud af din pung og fortalte dem historier om mig.
Gennem de senere år har du blot svaret "ja" og skiftet emne. Jeg er gået fra
at være "din hund" til "bare en hund", og du brød dig ikke om at have
udgifter i forbindelse med mig.

Nu har du fået et jobtilbud i en anden by, og du og din familie flytter til
en lejlighed, hvor der ikke er husdyrtilladelse. Du har truffet den rigtige
beslutning for din "familie", men der var en tid, hvor jeg var det eneste
familie, du havde. Jeg var begejstret over køreturen, indtil vi ankom til
internatet. Det lugtede af hunde og katte, af frygt og af håbløshed. Du
udfyldte papirerne og sagde "Jeg ved, du vil finde et godt hjem til hende".
De trak på skulderen og kiggede pinligt berørt på dig. De kendte
virkeligheden for en midaldrende hund, selv en med "papirer". Du var nødt
til vriste din søns fingre fri fra mit halsbånd, mens han skreg "Nej, far!
Du må ikke lade dem tage min hund!" Og jeg blev bekymret for ham og for,
hvad du netop havde lært om venskab og loyalitet, om kærlighed og ansvar og
om respekt for alt levende. Du klappede mig på hovedet til farvel, undgik
mine øjne og afslog høfligt at tage mit halsbånd og line med. Du havde en
deadline, du skulle nå, og det har jeg også nu. Da du var gået, sagde de to
rare damer, at du sikkert havde kendt til din forestående flytning måneder i
forvejen, men ikke havde gjort noget forsøg på at finde et andet godt hjem
til mig. De rystede på hovedet og sagde "Hvordan kunne du gøre det?"

De er så opmærksomme overfor for os her på internatet, som deres travle
hverdag tillader.

De fodrer os selvfølgelig, men jeg har mistet appetitten for flere dage
siden.

I begyndelsen, når nogen gik forbi min løbegård, sprang jeg hen til forsiden
i håbet om, at det var dig - at du havde skiftet mening - at det hele bare
var en ond drøm . eller jeg håbede, at det i det mindste ville være nogen,
som brød som om mig, en eller anden som ville redde mig. Da jeg indså, at
jeg ikke kunne konkurrere med glade hundehvalpe, der - uvidende om deres
egen skæbne - boltrede sig for at få opmærksomhed, trak jeg mig tilbage til
et fjernt hjørne og ventede.

Jeg hørte hendes fodtrin, da hun kom efter mig sidst på dagen, og jeg
traskede efter hende hen ad gangen til et andet rum. Et velsignet stille
rum. Hun satte mig på et bord og nulrede mine ører og sagde, at jeg ikke
skulle være bange. Mit hjerte bankede i forventning om det, der skulle ske,
men der var også en følelse af lettelse. Kærlighedsslavens dage var talte.
Som det er min natur, var jeg mere bekymret for hende. Den byrde, hun bærer,
vejer tungt på hende, og det ved jeg på samme måde, som jeg altid vidste,
hvordan du havde det. Forsigtigt lagde hun en årepresse om mit forben mens
en tåre løb ned ad hendes kind. Jeg slikkede hende på hånden på samme måde,
som jeg plejede at trøste dig for så mange år siden. Professionelt stak hun
nålen ind i min åre. Da jeg mærkede stikket og den kølige væske løbe gennem
min krop, lagde jeg mig søvnigt ned, kiggede hende ind i hendes venlige øjne
og mumlede "Hvordan kunne du gøre det?" Måske forstod hun mit hundesprog,
for hun sagde "Undskyld". Hun krammede mig og forklarede hastigt, at det var
hendes job at sørge for, at jeg kom et bedre sted hen, hvor jeg ikke ville
blive tilsidesat eller mishandlet eller forladt eller ville skulle klare mig
selv - et sted med kærlighed og lys så meget anderledes end dette jordiske
sted. Og med en sidste kraftanstrengelse forsøgte jeg med et haledunk at
udtrykke, at mit "Hvor kunne du gøre det?" ikke var møntet på hende. Det var
dig, min elskede herre, jeg tænkte på. Jeg vil tænke på dig og vente på dig
for evigt. Må alle i dit liv altid vise dig så stor loyalitet.

Slut

Note fra forfatteren: Hvis "Hvor kunne du gøre det?" gav dig tårer i øjnene,
da du læste den, som den gav mig, da jeg skrev den, er det fordi den udgør
den fælles historie for millioner af tidligere ejede kæledyr, som hvert år
dør i Amerikanske og Canadiske internater. Enhver er velkommen til at
udbrede artiklen til ikke-kommercielle formål, når bare den er behørigt
forsynet med copyright noten. Brug den til uddannelsesformål, på jeres
hjemmeside, i nyhedsbreve, på dyreinternaters og dyrlægekonsultationers
opslagstavler. Fortæl offentligheden at beslutningen om at bringe et kæledyr
ind i familien er en vigtig beslutning for livet, at dyr fortjener vores
kærlighed og fornuftige omsorg, at det at finde et andet passende hjem for
dit dyr er dit ansvar, og at enhver lokal dyreorganisation kan tilbyde råd
og vejledning, og at alt liv er værdifuldt. Gør dit til at standse
aflivninger og støt alle sterilisationskampagner for at forhindre uønskede
dyr.

Fra : Verner

Dato : 04-01-04 00:35

On Sat, 3 Jan 2004 22:30:53 +0100, "René Kofoed" <r-kofoed@image.dk>
wrote:

> [...]
>ved en :Dyremishandler. Du burde kraftedme hænges op i nosserne, hver gang
>du udsætter din stakkels hund for disse ting.

Er du på piller, svampe eller alkohol ??

Verner

Fra : Kimmi

Dato : 04-01-04 12:05

"Verner" <Verner@post.dk> wrote in message
> Er du på piller, svampe eller alkohol ??

)))))))))
kimmi.

Fra : René Kofoed

Dato : 04-01-04 16:23

">
> Er du på piller, svampe eller alkohol ??
>
> Verner
Hej Verner.
Nej, desværre løb mit temprament af med mig.
Jeg synes simpelthen, det er for grotesk, at man kan behandle et dyr på
denne måde.
Jeg nåede også kun, at læse ca 3 indlæg, inden jeg skrev det ovenstående
indlæg.
Jeg vil ikke sige undskyld, for min måde at udtrykke mig på, ej heller for
indlægget, da jeg er af den overbevisning, at dette eksempel, er det mest
stupide, til dato, i denne her NG.
Jeg har selv 2 hunde, og et barn. Barnet er kun 3½ mdr. så han finder ikke
på, at stikke fingre i øjnene på dem endnu. MEN den dag han gør, fortæller
jeg ham, at sådan gør man ikke ved dyr. Jeg er ligeglad om det tager 2
minutter eller flere timer.
Jeg vil ikke byde mit barn, ensige mine hunde, at de får "mulighed", for at
Bo`s historie kan gentage sig her i mit hjem.
Jeg tager mine forholdsregler, både som ansvarsbevidst mor, men sandelig
også som hundeejer. Det skylder jeg :mit barn, mine hunde og min
SAMVITTIGHED.
Fortsat god søndag.
MVH Susanne.

Fra : x Vuf x

Dato : 04-01-04 19:56

Sun, 4 Jan 2004 16:23:20 +0100, René Kofoed wrote:

> [...]
>Jeg tager mine forholdsregler, både som ansvarsbevidst mor, men sandelig
>også som hundeejer. Det skylder jeg :mit barn, mine hunde og min

Det glæder mig, at der endnu findes ansvarlige forældre OG hundeejere
i DK. Fortsat go' søndag til dig.

--
Mvh Sonja P. http://www.sonpet.dk sonpet@***pc.dk fjern de 3 *
-

Fra : Kimmi

Dato : 04-01-04 12:02

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> wrote in message
> FØJ FOR HELVEDE, hvor du et SATANS DUMT MØGSVIN!!!!! Du er det jeg forstår
> ved en :Dyremishandler. Du burde kraftedme hænges op i nosserne, hver gang
> du udsætter din stakkels hund for disse ting.

Noget kunne tyde på at du har noget hængene i n...........
klip----bla bla--
mvh/kimmi