Forskel på hvid og alm Schæfer
Fra : Pwh

Dato : 20-12-03 09:56

Er der ud over farven forskel på Hvide Schæfere og alm Schæfere.
Jeg mødte igår en ejer af en hvid Schæfer og han påstod at de var mere
omgængelige end en alm Schæfer. Hvis det er tilfældet kunne det måske
godt værer en hvid Schæfer jeg skulle satse på her til foråret i stedet for en blandingshund.
Og hvordan forholder det sig med de helt sorte Schæfere, er det en helt tredje type eller
hvordan er det med den.

/Jens (med Tyson en Lab/sort Schæferblanding.)

Fra : Søren Jensen\(9800\)

Dato : 20-12-03 10:36

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tredje type eller
> hvordan er det med den.
>
> /Jens (med Tyson en Lab/sort Schæferblanding.)

Ikke for at række ned på de hvide schæfer/hvid hyrdehund , men de 3 stk. jeg
haft kontakt med i min tid som træner i schæferhundeklubben.Var ikke mere
omgængelige end en alm. Schæfer, snare omvendt de var lidt sky,samt var de
lidt aggressive mod hundefører.
OG JEG SKRIVER AT JEG IKKE RÆKKER NED PÅ DE HVIDE SCHÆFER/HVIDEHYRDEHUNDE,
men jeg skriver om min erfaring med dem.
http://www.hvid-schaefer.dk/standard.htm
Mine erfaringer viser mig at hvis man vil have en mere omgængelige HUND skal
man sørge for at sørge for at hunden oplever en masse som hvalp, og kommer
ud på trængnings pladserne , for at være sammen med andre hunde .Så hurtigt
som muligt,efter man har fået den ( husk vaccine , eller hvad den
træningsplads som man vil benytte stiller som krav for at komme der med en
helt ny hvalp´, kontakt kredsen for at høre.)

Jeg har selv en langhåret Schæferhund.

Venlig Hilsen.
Søren Jensen.
www.sph-spor.dk

Fra : Pwh

Dato : 20-12-03 11:59

> [...]
> schæferhundeklubben.Var ikke mere omgængelige end en alm. Schæfer,
> snare omvendt de var lidt sky,samt var de lidt aggressive mod

Ok, tror du så at de 3 du har været i kontakt med har været mindre omgængelige
prg at de var hvide schæfer eller fordi at de ikke var blevet socaliceret korrekt.
Min søster har haft en hvid han Schæfer og den var da på ingen måde agrassiv mod nogen.
Hun vil så ikke have Schæfer igen, men det er vist mere fordi at de kan værer noget gøende
og har meget let ved at 'komme op og kører', det er hendes bedømmelse og ikke min.

> [...]
> HUND skal man sørge for at sørge for at hunden oplever en masse som
> hvalp, og kommer ud på trængnings pladserne , for at være sammen med

Nu er det ikke lige min plan at skulle gå til træning med den næste hvalp, det har
ikke været nødvendig med Tyson for at få ham opdraget som det passer til mig.
Men der er rig mulighed for at få den næste hvalp socaliceret dagligt med andre hunde.
Der har jeg også til overflod sørget for mht Tyson, og han har da udviklet sig til en rar hund.
Alm Schæfer tiltaler mig af forskellige grunde ikke, så sådan en vil jeg ikke have.
Og det er ikke for at rakke ned på alm schæfer, det er bare ikke en hund for mig umiddelbart.

/Jens

Fra : Søren Jensen\(9800\)

Dato : 20-12-03 12:37

> [...]
værer noget gøende
> og har meget let ved at 'komme op og kører', det er hendes bedømmelse og

ang . gøende mener jeg ikke der er forskel på hvide og alm schæfer

> [...]
ikke have.
> Og det er ikke for at rakke ned på alm schæfer, det er bare ikke en hund

Det du skriver bekræfter bare, at jeg har ret i at man skal sørge for at
socaliceret sin Hvalp.

Venlig Hilsen.
Søren Jensen.
www.sph-spor.dk

Fra : Mari

Dato : 20-12-03 12:05

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er der ud over farven forskel på Hvide Schæfere og alm Schæfere.

Ja, der er forskel - for den hund, der kaldes hvid schæfer
det er en HVID SCHWEIZISK HYRDEHUND
http://www.hvidhyrdehund.dk/
Som du vil se, er standarden ret ny - hvilket skyldes at det er
ret nyt, at racen er anerkendt - og kan stambogføres i Dansk Kennel
Klub.
http://www.refleco.dk/

Det betyder så også, at der ikke er avlet racerent - men at de hunde,
der er stambogsførte i DKK, de er anerkendt som typiske for racen,
sådan som man mener den skal være. Så, derfor kan jeg kun anbefale
at du tager kontakt til klubben - for at få råd og vejledning.

> Jeg mødte igår en ejer af en hvid Schæfer og han påstod at de var mere
> omgængelige end en alm Schæfer.

Det er jo noget sludder - for som ejer - så hund )
Det er ikke kun en talemåde. Jeg har mødt bisser i
begge lejre. Så rådet om at sørge for at hvalpen er
med ALLEVEGNE - og møder MANGE venlige hunde
mens den vokser op - det er MEGET vigtigt for dens
psykiske udvikling.

> Og hvordan forholder det sig med de helt sorte Schæfere, er det en
helt tredje type eller
> hvordan er det med den.

En hyrdehund er det - men hvilken du hentyder til - det er svært at
gætte.
Det kunne være en af de belgiske hyrdehunde......... se her:
http://www.belgiskehyrdehunde.dk/

/Mari

Fra : Pia J

Dato : 20-12-03 12:34

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message

> [...]
> gætte.
> Det kunne være en af de belgiske hyrdehunde......... se her:

Der findes nu altså fuldsorte schæfere - den ene jeg har mødt skulle være af
deciderede brugslinier sagde ejeren. Dvs. ikke en klappe-kagehund, men en
meget aktiv med høje drifter. Det er ikke en separat race.

:Pia

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-12-03 12:44

> [...]
> deciderede brugslinier sagde ejeren. Dvs. ikke en klappe-kagehund, men en
> meget aktiv med høje drifter. Det er ikke en separat race.

HEjsa

MEner nu bestemt også der findes fuldsorte schæfere, en af mine kammerater
er hundefører og han havde en helt sort schæfer, den lignede slet ikek nogen
af dem du henviser til men lignede "bare en schæfer som var helt sort han
holder da også på at den var en ren schæfer, han har i øvrigt lige fået
endnu en som også er helt sort bortset fra en lille brun plet på den ene
forpote

MAritn

Fra : Pwh

Dato : 20-12-03 13:39

Pia J wrote:
> [...]
> være af deciderede brugslinier sagde ejeren. Dvs. ikke en
> klappe-kagehund, men en meget aktiv med høje drifter. Det er ikke en

Jeg mindes da også at have set på flimmeren at politiet bruger sorte Schæfere.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 20-12-03 13:38

Mari wrote:
> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja, der er forskel - for den hund, der kaldes hvid schæfer
> det er en HVID SCHWEIZISK HYRDEHUND
> http://www.hvidhyrdehund.dk/

Jeg troede egenligt mere at det var ørdkløveri omkring farver, det vil
så sige at det i princippet slet ikke er en Schæfer.

> Det er jo noget sludder - for som ejer - så hund )

Arh, er det nu helt rigtigt, der må da værer karatertræk der følger racerne.

> [...]
> med ALLEVEGNE - og møder MANGE venlige hunde
> mens den vokser op - det er MEGET vigtigt for dens

Helt enig, det er også noget af det der bliver prioriteret højest når jeg får en hvalp.

> En hyrdehund er det - men hvilken du hentyder til - det er svært at
> gætte.
> Det kunne være en af de belgiske hyrdehunde......... se her:
> http://www.belgiskehyrdehunde.dk/

Dvs at der ikke er noget der hedder en sort Schæfer, Tysons mor skulle
da ellers værer en sort Schæfer. Hun lignede da også en Schæfer bortset fra farven.
Nu har du sgu fået gjort mig hel forvirret ;)

/Jens

Fra : Anja R.

Dato : 20-12-03 18:28

> [...]
bortset fra farven.
> Nu har du sgu fået gjort mig hel forvirret ;)

Mener at der sagtens kan være en sort hvalp i et helt alm. kuld
schæferhvalpe... Det er hvis noget med en pigmentfejl, mener jeg at have
hørt engang.

Venlig hilsen
Anja R.

Fra : Kimmi

Dato : 20-12-03 23:38

Hej...
I følge af schæferen avls standard er en hvid betragtet som en fejl. At så
nogle senere har forsøgt at lave en ny standard for den hvide schæfer er så
noget andet snak. Men i bund og grund er det fuldstændig den samme hund.
Derimod en sort schæfer er ikke en pigment fejl og er ok i følge standarden,
men er nok mere normal at se under brugslinier hvor der også findes mange
grå hunde, som nok er den mest udbrede i brugslinien.
mvh/kimmi

Fra : Winther

Dato : 21-12-03 00:39

"Kimmi" <Denaus@bigpond.com> skrev i en meddelelse
> Hej...
> I følge af schæferen avls standard er en hvid betragtet som en fejl.

Taler vi om hvid schæfer, så er det en albino. De hvide hyrdehunde er en
race for sig, og har intet med schæfere at gøre. De sorte schæfere er ud af
brugshundelinjen ligesom de grå. Se en sort under avlstæver her;
http://www.troldbjerg.dk/
Personlig bryder jeg mig ikke om de sorte, kan bedre lide de mørkegrå, men
det er jo smag og behag...

Vh. Winther

Fra : Kimmi

Dato : 21-12-03 01:06

"Winther" <Falk-Petersen@tele2sletadsl.dk> wrote in message

> "Kimmi" <Denaus@bigpond.com> skrev i en meddelelse
>
> Taler vi om hvid schæfer, så er det en albino.

Enig! måske misforstod jeg indlæget, det jeg mente var at hvid i en schæfer
er en fejl og der er nogle som specielt avler på den hvide for at få hvid
ligesom som man avler for at få sort

> [...]
> http://www.troldbjerg.dk/
> Personlig bryder jeg mig ikke om de sorte, kan bedre lide de mørkegrå, men

Helt bestemt Winther! smag og behag.
mvh/kimmi

Fra : Kimmi

Dato : 21-12-03 01:27

"Winther" <Falk-Petersen@tele2sletadsl.dk> wrote in message
Se en sort under avlstæver her;
> http://www.troldbjerg.dk/

Nice! hvad linie er den avlet på?
mvh/kimmi

Fra : Winther

Dato : 22-12-03 01:05

> "Winther" <Falk-Petersen@tele2sletadsl.dk> wrote in message
> Se en sort under avlstæver her;
>
> Nice! hvad linie er den avlet på?
> mvh/kimmi

Det er brugshundelinier. Selve afstamningerne finder du ved at trykke på
navnet. Den sorte tæve, der hedder Hexe, har jeg set meget godt afkom efter.
Jeg lurer selv lidt på en tævehvalp efter Mini til foråret. Det kommer an på
hvilken hanhund de vælger.

Vh. Winther

Fra : Pwh

Dato : 21-12-03 18:03

Winther wrote:
> "Kimmi" <Denaus@bigpond.com> skrev i en meddelelse
>
> Taler vi om hvid schæfer, så er det en albino. De hvide hyrdehunde er
> en race for sig, og har intet med schæfere at gøre.

Så nu fik du sgu gjort mig mere forvirret ;) , hvor almendelige er albino Schæfere så,
og har de så røde øjne eller andre kendetegn. Kender du noget til hvid hyrdehund,
her tænker jeg på temperament osv i forhold til en Schæfer.

> De sorte schæfere
> er ud af brugshundelinjen ligesom de grå. Se en sort under avlstæver
> her; http://www.troldbjerg.dk/

Jeps, hun ligner fulstændigt Tysons mor.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 22-12-03 01:01

> Så nu fik du sgu gjort mig mere forvirret ;) , hvor almendelige er albino
Schæfere så,
> og har de så røde øjne eller andre kendetegn.

En albino har ingen pigment, derfor røde øjne og lys skind. Nej, jeg har
aldrig set en albino schæfer, men det kan vel ske som det kan blandt
mennesker og andre dyr. At kalde dem schæfer er ukorrekt, de forbliver hvide
hyrdehunde. Schæfere er tilladt i sort, grå, som spænder fra næsten sort
over til ulvegrå samt sortgul. De ulvegrå har ikke altid så meget maske og
sadel. Hvid er kun tilladt i meget små mængder som brystplet eller små
potespidser.

Kender du noget til hvid hyrdehund,
> her tænker jeg på temperament osv i forhold til en Schæfer.

Nej, men jeg har hørt nogen sige, at ud af flere hvide hyrdehunde har de
endnu ingen mødt der duede. Om det er negativt, afhænger selvfølgelig af
hvad den skal bruges til. Jeg kunne godt tolke det derhen, at den er bedre
til hyggehund end brugshund. Men - jeg ved ikke nok om dem til at udtale
mig. Jeg mindes der var en hvid hyrdehund, som var en dygtig lavinehund i
udsendelsen "hunde på job"

Vh. Winther

Fra : Pia J

Dato : 22-12-03 07:01

> Nej, men jeg har hørt nogen sige, at ud af flere hvide hyrdehunde har de
> endnu ingen mødt der duede.

Ud fra din interesse i træning kunne man næsten udlede, at den hvide så vil
være glimrende for Jens. Som netop ønsker en hyggehund, der blot kan lære
dagligdags lydighed (til forskel fra den konkurrencedisciplin som kaldes
lydighed). Og det tror jeg nok den hvide kan overkomme.

Jeg kan godt selv lide de hvide fordi de er bygget mere lige over ryggen,
hvor schæferen helst skal skråne lidt bagtil og ligefrem stilles op til det
på udstillinger. Smag og behag, rent anatomisk synes jeg ikke det fungerer
optimalt. :)

:Pia

Fra : Winther

Dato : 22-12-03 15:48

> [...]

> dagligdags lydighed (til forskel fra den konkurrencedisciplin som kaldes
> lydighed). Og det tror jeg nok den hvide kan overkomme.

Det var også det jeg skrev, hvis du ikke havde slettet resten, kommer lige
igen........

[...]

Altså, du udleder noget jeg allerede konstaterer i mit indlæg.......

> [...]
det
> på udstillinger. Smag og behag, rent anatomisk synes jeg ikke det fungerer

Ja, de er hvor schæferen var, før man avlede sig væk fra den kvadratiske
hund.

Vh. Winther

Fra : Pwh

Dato : 22-12-03 17:52

Pia J wrote:
> [...]
>
> Ud fra din interesse i træning kunne man næsten udlede, at den hvide
> så vil være glimrende for Jens. Som netop ønsker en hyggehund, der

Det er precis de behov som du beskriver at jeg har mht lydighed, det var
mere fordi jeg som sagt har mødt en ejer af en hvid hyrdehund der sagde
at det var en Schæfer med et, lad os sige mere omgægeligt temperament.
Det var derfor at jeg efterlyste nogle erfaringer med racen her i gruppen.
Jeg synes også at det er en utroligt flot hund, men det er ligesom bare ikke nok for mig.

/Jens