Brugs-og tjenestehunde
Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 19-12-03 22:44

Hejsa,
jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvor mange der oplever
riesenschnauzere og (mellem) schnauzere på træningspladsen?
Særligt hvis de trænes som brugs-/tjenestehunde, men også gerne dem,
der trænes i alm. DcH program og i DKK.
På min egen træningsplads er der nemlig kun mine egne to schnauzere.
Hvordan oplever I at de klarer sig? Kan riesenschnauzeren hamle op med
de andre brugshunderacer? Jeg hører ikke så tit om riesenschnauzere,
der har deltaget i konkurrencer, men det forholder sig måske
anderledes?

På forhånd tak for svar

Mvh.

Mette

Fra : Kimmi

Dato : 21-12-03 00:37

"Mette N. S?rensen" <mealbas@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> de andre brugshunderacer? Jeg hører ikke så tit om riesenschnauzere,
> der har deltaget i konkurrencer, men det forholder sig måske

Hej Mette.
Jeg går udfra at du mener Giant Schnauzer som nok er den mest anvendte på
træningspladsen.
Om de kan hamle op! helt sikkert, super super hunde hvis de kommer fra en
brugslinie (Søg i Finland)
I spor er de dejlige at arbejde med, de elsker mad, og de har en meget god
snude og går et naturligt roligt spor. Men deres skæg kan nogle gange give
problemer med myre o.lign.
I lydighed ja det er så op til dig, men jeg vil foreslå at du bygger det op
omkring byttedrift.
I bidearbejde uhhhh la la la krokodille bid et meget hårdt bid, men en
advarsel her!! pas på med forsvardrift.
Du får de bedste resultater hvis for lov til at handle sig ærmet, min
erfaring.
For figuranten, pas på din ryg de rammer hårdt og tungt. Hvis du har
uddannet hunden godt, så pas på numsen, du vil sandsynligvis lande på den.
Mette du har ret, man ser ikke meget til den i konkurrence, men det gør den
bestemt ikke en mindre værdig hund, det er stadigvæk en brugshund, en god
brugshund med mange gode kvaliteter.
Jeg har ikke selv en Giant, men har trænet flere til IPO123 og har stadig
kontakt med de hunde.
mvh/kimmi

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 21-12-03 14:03

Hejsa!

"Kimmi" <Denaus@bigpond.com> wrote in message news:<bs2mce$lva$1@sunsite.dk>...
> Om de kan hamle op! helt sikkert, super super hunde hvis de kommer fra en
> brugslinie (Søg i Finland)

Når man ikke rigtig har kontakt til riesenfolk (og vel at mærke
brugshundefolk, for udstillingsfolk er der nok af..) er det svært at
vide hvad der er godt, og hvad der ikke er..meen jeg har da forsøgt at
holde øje med hvilke hunde der har gjort sig bemærket, og der er da
vist en kennel, der hedder noget med Pectus.
Har du noget kendskab til de hollandske linier?

> de har en meget god
> snude og går et naturligt roligt spor. Men deres skæg kan nogle gange give
> problemer med myre o.lign.

Jeg var på træningsweekend i det Nordiske program i sommer, hvor jeg
også oplevede det med myrerne på min schnauzerhan!!

> I lydighed ja det er så op til dig, men jeg vil foreslå at du bygger det op
> omkring byttedrift.

Er det fordi de ikke er så førerfokuserede, at der virkelig skal være
gang i den, for at de gider lydighed..eller?

> I bidearbejde uhhhh la la la krokodille bid et meget hårdt bid, men en
> advarsel her!! pas på med forsvardrift.

Gælder det ikke for de fleste racer at man helst skal undgå
forsvarsdrift?

> Jeg har ikke selv en Giant, men har trænet flere til IPO123 og har stadig
> kontakt med de hunde.

Tak for virkelig godt svar, det er da imponerende at du kender så
meget til hvordan racer arbejder. Må jeg spørge hvilken hund du selv
har?
Hvordan vil du mene racens (altså riesen/giant schnauzer)
arbejdsvillighed er?

Mvh.

Mette

Fra : Kimmi

Dato : 22-12-03 16:45

> [...]
> holde øje med hvilke hunde der har gjort sig bemærket, og der er da
> vist en kennel, der hedder noget med Pectus.

Bingo!!! dermed ikke sagt at der er andre gode linier, men det er de eneste
jeg har arbejdet med. Og ja de er berømte for at producere gode brugshunde.

> Har du noget kendskab til de hollandske linier?

Nej.

> Jeg var på træningsweekend i det Nordiske program i sommer, hvor jeg
> også oplevede det med myrerne på min schnauzerhan!!

Ja det kan godt ødelægge ens træning i ny og næ.

> Er det fordi de ikke er så førerfokuserede, at der virkelig skal være
> gang i den, for at de gider lydighed..eller?

Det er fordi det ER førefokuserede at arbejde i byttedrift og man arbejder i
byttedrift fordi der skal være gang i den. Og det er de indledene øvelser
til alt lydighed og bidearbejde. Hvis man vil have gode resultater i
brugshundearbejde er der for så vidt ikke andre metoder, hvis der skal
rigtig gang i den.

> Gælder det ikke for de fleste racer at man helst skal undgå
> forsvarsdrift?

Nej, det mener jeg bestem ikke, og det skulle gerne være i balance.

> [...]
> har?
> Hvordan vil du mene racens (altså riesen/giant schnauzer)

Tak! men nu ligger landet heller ikke sådan, og kun fordi jeg har arbejdet
lidt med Schnauzers.
De er såment lige så villige som alle andre, og kommer lidt an på hvordan de
er blevet opbragt og måden de bliver trænet på.
Mine egne hunde er Schæferhunde.
mvh/kimmi

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 25-12-03 13:11

"Mette N. S?rensen" <mealbas@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> de andre brugshunderacer? Jeg hører ikke så tit om riesenschnauzere,
> der har deltaget i konkurrencer, men det forholder sig måske

Der trænes en del riesen i Danmark-specielt i PH.

De bedste brugslinier er afgjort tyske. Jeg ved at de finske reklamerer
kraftigt for deres egenskaber, men det holder ikke helt i virkeligheden.
Hvis vi ser på skandinavien er svenske hunde klart bedre(mine hunde er nu
heller ikke så ringe, men det her er jo ikke en reklameplads

En riesen er speciel, men god at arbejde med. Det er mit indtryk at den er
nemmere at arbejde med end schnauzeren.

Ikke alle linier har lige meget byttedrift og de hollandske har ikke det
bedste ry. I det hele taget må vi nok erkende at der findes udstillings- og
brugslinier.

Efter 15 år med riesen kunne jeg ikke drømme om at anskaffe en anden race,
selvom der findes mange gode.

Se evt. min hjemmeside www.riesenschnauzer.dk

Bjarne Laursen