Computerhøjtalere versus forstærker
Fra : David Lebech

Dato : 19-12-03 21:04

Hej,

Jeg overvejer at købe dette højtalersæt: Creative Cambridge SoundWorks
MegaWorks THX 5.1 550 -
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1384597928
Og så lige et Audigy 2 lydkort.

Men valget kunne også godt falde på et surround-system fra Sony, hvilket i
sidste ende faktisk ville være billigere, da jeg allerede har 5 sony
højtalere...

Mit spørgsmål går så på: Er der noget ryk i computerhøjtalerne? Jeg kan se,
at de er THX-godkendt, og det sætter dem allerede i et godt lys hos mig, men
spørgsmålet er, om de overhovedet ville kunne måle sig med en god
"gammeldags" forstærker?

Mvh
David Lebech

--
Direkte mail: lebechREMOVETHIS@privat.dk <-- fjern REMOVETHIS

Fra : Kasper

Dato : 19-12-03 23:46

> [...]
men
> spørgsmålet er, om de overhovedet ville kunne måle sig med en god

Creative plejer at lave noget ok kram...

Men jeg vil nok til en hver tid vælge en alm forstærker med nogle højtalere
i en god kasse

men det er mit valg

Kasper

Fra : arc@na

Dato : 21-12-03 00:29

"Kasper" <RepzakRemoveme@hotmail.com> wrote in

> Creative plejer at lave noget ok kram...

Det kan du kun mene, fordi du aldrig har prøvet et ordentligt lydkort
og/eller fordi Creative har nærmest monopolstatus i DK.

Jeg sætter ALDRIG mere et Creative lydkort i min PC, efter jeg har stiftet
bekendtskab med Hercules.

arc@na

Fra : Emil

Dato : 20-12-03 02:38

David Lebech skrev:

>Jeg overvejer at købe dette højtalersæt: Creative Cambridge SoundWorks
>MegaWorks THX 5.1 550 -
>http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1384597928
>Og så lige et Audigy 2 lydkort.

500 watt i en håndfuld tekopper?
<http://www.creative.com/speakers/source/ComChart-Speaker.pdf>

Sættet forekommer mig som værende meget dyrt. Jeg har ikke hørt
det, men har selv et Creative Inspire 5.1 - 5300 (gave, købt på
udsalg til kr 199,- Normalpris 700,-).
Her er der også meget små sattelitter, og den aktive basenhed
rumler hvis der kommer blot lidt tryk på. Altså dyb rungende bas
og skrigende diskant. Udenforstående synes det lyder 'perfekt'.
Lydkvalliteten er dog bedre end på mit gamle Siemens-system og
minder lidt om en gennemsnitlig ny getto-blaster, hvor
mellemtonerne mangler.

>Men valget kunne også godt falde på et surround-system fra Sony, hvilket i
>sidste ende faktisk ville være billigere, da jeg allerede har 5 sony
>højtalere...

Det tror jeg du vil blive meget gladere for og tilfreds med.
Jeg selv har lige købt en Yamaha RX-V440 (Surroundreciever) til
kr 2800,- og sat mine gamle stereohøjttalere til. Det er bare
cacao for øregangene.
Jeg har også prøvet surround på Yamahaen med et sæt HT fra Aldi
(Dantax 5.0 kr 800 - set til kr 2500). De lød hæderlige, hvis man
lige gav bassen +8 db. Det var lysår bedre end Creative´s
løsning; men her sammenligner jeg med et Creative-sæt til kr
700,- og det er ikke retfærdigt.

Du skriver 5 stk Sony HT´s. Kommer du ikke til at mangle en sub?
Evt. aktiv. Yamahaen kan lede bassen til de HT's man ønsker, så
her *kan* en sub undværes, hvis hovedenhederne er gode nok (jeg
har ikke lyttet til Sony's HT).

> [...]
>at de er THX-godkendt, og det sætter dem allerede i et godt lys hos mig, men
>spørgsmålet er, om de overhovedet ville kunne måle sig med en god

Det kan de sandsynligvis ikke, slet ikke.
Det bedste er, at lade det komme an på en prøve. Det er nok her
det egentlige problem opstår.
Husk, hvis du køber på nettet har du 14 dages returret - pas på
her med alle de hellig- og fridage som snart kommer.

Ham jeg lånte ALDI-højttalerne af, synes det er de bedste HT´s
han længe har hørt. Jeg måtte krumme tæerne og medgive at 'de
ikke var så ringe endda' - og til prisen er de faktisk gode. De
kan forresten stadigt købes i nogle af ALDI-butikkerne.

Så afgørelsen afhænger af, hvad man tidligere har været vant til,
hvor gode ører man har og hvor meget man vil ofre på sagen.

Jeg vil på det kraftigste anbefale Yamaha-recieveren og dine
gamle Sony-HT´s. Det giver langt størrer frihed (muligheder) og
meget mere kvallitet for ca den samme udskrivning lige nu.

Valget er dit.

m.v.h. Emil

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-12-03 11:35

In article <brvljo$517$1@sunsite.dk>, lebechREMOVETHIS@privat.dk
says...
> spørgsmålet er, om de overhovedet ville kunne måle sig med en god
> "gammeldags" forstærker?

Intet PC-højttalersystem kan nogensinde slå et rigtigt højttalersystem
drevet af en rigtig forstærker.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : arc@na

Dato : 21-12-03 00:30

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in

> Intet PC-højttalersystem kan nogensinde slå et rigtigt højttalersystem
> drevet af en rigtig forstærker.

Det er nemlig rigtigt!

arc@na

Fra : Søren Christensen

Dato : 20-12-03 18:06

"David Lebech" <lebechREMOVETHIS@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
men
> spørgsmålet er, om de overhovedet ville kunne måle sig med en god

THX godkendt?
De deler vidst godkendelser ud til højre og venstre nu. Før i tiden var
kravene at der
skulle være mindst 100W pr forstærker kanal. De kan vidst ingen af disse
plasticspille dåser
klare bare det der ligner...! Desuden skulle højtaler systemet kunne klare
fra 20hz til 20khz +/- 3db.
De tvivler jeg endnu stærkere på de kan. De kniber selv med dyre højtaler
systemer. I "gamle" dage
var det somregel kun subs til mindst 6000kr der klare en THX certificering
og så kom resten af højtaler systemet
bagefter. Så en rigtigt THX lydanlæg løb næsten altid op i over 20000kr.
Så det er vidst ikke længere garanti for god lyd længere. Så du kan vidst
ikke regne med det er godt bare
fordi der står THX godkendt.

Venligst

Fra : David Lebech

Dato : 21-12-03 12:24

Tak for svarene. Det sætter tingene lidt i perspektiv, at folk fra en
EDB-nyhedsgruppe næsten alle sammen anbefaler en almindelig forstærker frem
for computerhøjtalere...

Mvh
David Lebech

--