Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Afdrag på bil
Fra : privir

Dato : 19-12-03 20:31

Hvad gør man når man ikke kan betale afdrag på sin bil mere. Jeg Skylder
50000 men bilen er kun 40000 værd
jeg kan ikke sælge den vel ? da der stadig er restgæld i den eller hvad ?

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 19-12-03 21:24

"privir" skrev i
> Hvad gør man når man ikke kan betale afdrag på sin bil mere. Jeg Skylder
> 50000 men bilen er kun 40000 værd
> jeg kan ikke sælge den vel ? da der stadig er restgæld i den eller hvad ?
***************

Hvis der er pant i bilen, må du ikke sælge den uden panthaverens samtykke.
Hvis ikke, står det dig frit for at sælge bilen.

Tal med panthaveren om det - i nogle tilfælde kan det være bedre at
"realisere" et tab, fremfor at kæmpe videre - ved et evt. salg spares jo
både vægtafgift og forsikring, som er faktorer der skal betales uanset om
bilen bruges eller ej. Dette kan måske hjælpe til hurtigt at komme af med
restgælden på de 10.000 kr.

/jens s., esbjerg

Fra : Knud Berggreen

Dato : 20-12-03 17:56

On Fri, 19 Dec 2003 20:30:58 +0100, "privir"
<privir@ofir.dk> wrote:

>Hvad gør man når man ikke kan betale afdrag på sin bil mere. Jeg Skylder
>50000 men bilen er kun 40000 værd
>jeg kan ikke sælge den vel ? da der stadig er restgæld i den eller hvad ?

Hvis den er købt på en almindelig købekontrakt med
ejendomsforbehold kan du bare aflevere bilen til
kontrakthaveren.

/Knud

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-03 21:19

Knud Berggreen wrote:
[...]
::
:: Hvis den er købt på en almindelig købekontrakt med
:: ejendomsforbehold kan du bare aflevere bilen til
:: kontrakthaveren.

Nej, man "kan ikke bare" aflevere bilen. Der er faldet en dom, som klart
siger at den der forsøger at få ophævet købekontrakten via
ejendomsforbeholdet, SKAL kunne synliggøre at vedkommende vitterligt ikke
har rød til at eje bilen.

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-12-03 21:41

On Sat, 20 Dec 2003 21:18:46 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Nej, man "kan ikke bare" aflevere bilen. Der er faldet en dom...

Er den dom af nyere dato?
Det er ikke længe siden, der var et eksempel i d.f.b. med en Scorpio,
som blot blev afleveret.

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-03 22:00

Mogens Knudsen wrote:
[...]

Den er fra foråret...

M.v.h.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 20-12-03 22:03

On Sat, 20 Dec 2003 21:40:32 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Er den dom af nyere dato?
>Det er ikke længe siden, der var et eksempel i d.f.b. med en Scorpio,
>som blot blev afleveret.

Ejendomsforbeholdet bevirker jo netop at køberen ikke ejer
bilen før den er fuldt betalt. Hvis man ikke kan betale har
man to muligheder:
1: Lade være med at betale og blot vente på at bilen bliver
afhentet
2: Aflevere bilen og dermed være fritstillet.
Hvis situationen opstår må det være i begge parters
interesse at gennemføre punkt 2.
Iøvrigt skriver "privir" jo netop at han ikke har råd til at
betale og hvis gælden overstiger værdien så er det bare at
få leveret bilen tilbage.

/Knud

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-03 22:12

Knud Berggreen wrote:
[...]

Hvis du gør det, kan du stadig dømmes til at betale for restgælden (og
omkostninger), hvis bilen bliver realiseret af "sælger".

:: 2: Aflevere bilen og dermed være fritstillet.

Igen - KUN hvis købekontrakts-holderen ikke vælger at hive dig i retten. Der
skal DU nemli' bevise at du vitterligt ikke har råd til at have bilen.

M.v.h.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-12-03 22:16

Knud Berggreen wrote:

> Iøvrigt skriver "privir" jo netop at han ikke har råd til at
> betale og hvis gælden overstiger værdien så er det bare at
> få leveret bilen tilbage.

Så vidt jeg husker, skelnede dommen netop mellem, om man ikke havde råd,
eller om man blot ville spare en gæld.

--
Mvh. Kim Ludvigsen