blottede tandnerver?
Fra : Pia J

Dato : 19-12-03 18:16

Jeg har lige opdaget at Max har et par nedslidte fortænder i undermunden,
dem på indersiden af hver hjørnetand. I midten er en lyserød plet. Er det
nerven? Gør det ikke bare hamrende ondt? Man kan ikke mærke noget på ham -
dog synes jeg han på det seneste har været meget kælen og morsyg, hængt op
af mig konstant og bare kigget bedrøvet. Men så snart jeg bevæger mig er der
fart over feltet som altid.

Nogen der har prøvet det? Hvad gør man? Det er næppe sket indenfor et par
timer, så han klarer sig nok til på mandag, men jeg er da bekymret og
nysgerrig.

Han har også et par lidt flade hjørnetænder, men der er blot en lillebitte
grå prik i midten.

Suk - jeg tror snart min dyrlæge får paranoia. (2 hunde og 4 katte og hele
tiden noget galt)

:Pia

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-12-03 10:51

> [...]
> grå prik i midten.
>
> Suk - jeg tror snart min dyrlæge får paranoia. (2 hunde og 4 katte og hele

Hej Pia

Hvis nerven er blottet, så bare den mindste berøring vil gøre ondt, og det
så hunden næsten hopper. Så hvis du ikke har bemærket noget, så er det nok
ikke inde ved nerven endnu, men derfor kan det jo godt være tæt på. Så det
kan da godt være, at du skulle få kigget, om der skal gøres noget ved det.
Der kan måske lægges lidt plastic oven på tanden. Ellers hvis ikke man er
begyndt at bruge andre måder, så er den gamle metode, ret brutal. Hunden
totalbedøves, og jeg vil, hvis du ikke kan lide at se noget, som gør ondt,
så gå ud medens det sker, for tanden varmes kort og godt op, med en
loddekolbe, så nerven brændes af, og selvom hunden er totalbedøvet, så
krymper den sig voldsomt. Det ser ikke spor behageligt ud, så jeg håber,
man har fundet andre måder at ordne det på.

M.V.H.....Benny..

Fra : Pia J

Dato : 22-12-03 11:16

> [...]
> krymper den sig voldsomt. Det ser ikke spor behageligt ud, så jeg håber,
> man har fundet andre måder at ordne det på.

Jeg har her til morgen snakket med en af dyrlægerne, som naturligvis har
svært ved at bedømme det i telefonen. Hun sagde noget om fyldninger, men at
hun ikke havde den store erfaring med det.

Så vi må se hvad "onkel Jens" siger til dem i morgen. Umiddelbart lyder en
fyldning ovenpå en levende nerve ikke særlig smart i mine ører, det gør da i
hvert fald ondt i mennesketænder. Jeg har svært ved at undersøge hans
tænder, han holder hovedet så langt væk som muligt og krænger underlæben
stramt hen over dem. Men der er 3 med røde prikker, jeg kan blot ikke nå at
se om de er slidt eller slået af. Han leger ikke uden opsyn, men jeg ved
selvfølgelig ikke om de laver ballade indendørs når de er alene.

:Pia

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-12-03 23:06

> [...]
> se om de er slidt eller slået af. Han leger ikke uden opsyn, men jeg ved
> selvfølgelig ikke om de laver ballade indendørs når de er alene.

Hej Pia

Jamen bare rolig, hvis man plomberer tanden, så behandler man den
selvfølgelig, så tanden igen er i brugbar stand.

M.V.H.....Benny..

Fra : Pia J

Dato : 24-12-03 08:05

> Jamen bare rolig, hvis man plomberer tanden, så behandler man den
> selvfølgelig, så tanden igen er i brugbar stand.

Den måde Max behandler sine tænder på, kan det åbenbart ikke betale sig -
han gør alt her i livet med største iver og mangel på respekt :) Jeg
mistænker at hans tandkvalitet ligesom hans kløer ikke er af bedste
kvalitet, sidstnævnte slider han ind til stumperne, af og til så man kan se
"kødet" inde bagved.

Så dr. Dyr kunne ikke garantere mig at en fyldning ville holde, eller at det
ikke vil ske igen. Til gengæld ser man nogen gange at nerven "dækker sig
selv til" - den ene tand kunne være en sådan kandidat. Så det venter vi
først et par uger og ser. De 2 andre er knækket helt ned til tandkødet, dem
foreslog han at fjerne.

Bennys forslag med loddekolben faldt ikke i god jord

:Pia

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-12-03 22:26