Internettet flyder med falske malerier
Fra : pjm

Dato : 19-12-03 11:40

Internettet er en guldgrube for sælgere, der ikke har forstand på det, de
sælger, og derved kan fuppe uvidende købere.

www.lauritz.com er ved at ødelægge sit renommé. Gang på gang sælges
malerier, der ikke er det, de giver sig ud for at være. Man ser det også på
Ebay, verdens største auktionsadresse for salg af kunst på nettet.

Den 17.12. 2003 solgte lauritz.com således et skrækkeligt amatørklatværk som
værende malet af L.A. Ring, men som intet havde med den store danske maler
at gøre.

Til trods for, at lauritz.com blev gjort opmærksom på falskneriet, blev det
alligevel solgt. I dag fredag (19.12.03) blev undertegnede så ringet op af
lederen af den Århus-afdeling, der havde solgt det forfærdelige fidusmaleri,
som kunne fortælle, de nu havde haft en ekspert på (men ville ikke fortælle
hvem), der havde erklæret det for falsk.

Ak ja! Ku' man ikke med det blotte øje se, det intet havde med Ring at gøre,
burde man ikke arbejde i den branche.

Der er efterhånden for mange skandaler på nettet med falske malerier.
Branchen er ved at gøre sig gennemutroværdig, fordi man ikke råder over
fagfolk, der kan se forskel på et avisbillede og en ægte Rembrandt.

En af de største skandaler så man i sommeren 2001, hvor Skagens Museum
udstillede et fidusmaleri, som museet, og efterfølgende flere af landets
mest kendte kunsthistorikere, med Hans Edvard Nørgård-Nielsen i spidsen
sagde god for, men som ikke havde det ringeste med P.S. Krøyer at gøre.

Kunstbranchen er efterhånden en branche, hvor enhvert cykelbud kan boltre
sig. Og det kan de, fordi ingen ved pressen kan vurdere tingene. Jeg kender
ikke én eneste tilknyttet en avis, det være sig Politiken, Berlingske
Tidende, Jyllands-Posten, B.T., Ekstra Bladet eller andre, der har
kunstforstand nok til at skelne ægte fra falsk. Derfor er det nemt at sælge
hvad som helst, hvor som helst.

Og især på nettet.

Preben Juul Madsen
www.kunstnyt.dk
- her kan Ring-falskneriet ses

Fra : nyrup

Dato : 31-12-03 01:03

Ganske interessant! - Og nej, det ligner godt nok ikke Ring ret meget...
mvh,
Lars-Peder