PC går død
Fra : Michael Just

Dato : 18-04-01 22:43

Hej alle

Min nyligt indkøbte Athlon 1200 giver mig for tiden en del problemer. Når
jeg afvikler spil på den sker det ofte (5-6 gange om dagen) at den pludselig
fryser. Enten stopper maskinen helt, eller også får jeg blå skærm med alle
mulige fejlmeddelelser. Jeg er naturligvis fristet til at eliminere Win98SE
og prøve WINME, men før jeg gør det ville jeg lige høre om det eventuelt
kunne skyldes noget med køling eller eventuelt problemer med AMD delen.....
Har prøvet at skifte grafikkort, men det gav ingen forbedring. Har de sidste
nye VIA 4i1 drivere og alle øvrige drivere skulle være opdateret.
Mit system er:

AMD Athlon T-Bird 1200 266 FSB (ingen OC)
Microstar K7T Turbo bundkort
256 MB Ram
Geforce 256 DDR grafikkort
Soundblaster Live
WIN 98 SE

Hjælp vil blive påskønnet utrolig meget.
m.v.h
Michael
PS: Har prøvet med varmetæpper og den slags, så lad os bare springe det over
:)

Fra : danni plougmann@cool~

Dato : 18-04-01 22:46

hvor stor er din strømforsygning? 235w 250w 300w

jeg havde lign problemmer med min tbird 1.1 engang
indtil jeg satte en 300w strømforsygning i kabinettet
den er ikke gået ned siden

Fra : Fl Slabiak

Dato : 18-04-01 22:54

On Wed, 18 Apr 2001 23:43:27 +0200, "Michael Just"
<michael@justerne.com> wrote:

Det lyder præcist som om du oplever den bug der er i Via's 686Bchip
der udgør den ene del af KT133A chipsettet.

Buggen viser sig b.la ved kopiering af filer mellem to IDE controllere
og syntes at forstærkes når et SBlive er installeret i maskinen hvor
også hyppige lockups forekommer

Check www.viahardware.com for detaljer.

Jeg har oplevet præcis det samme som dig på mit Abit KT7A-Raid hvor
der ligeledes er en 686B chip. Random lockups og blå skærme på helt
tilfældige tidspunkter. At tage SBlive kortet ud og i sætte et SB128
PCI fjernede de fleste af de blå skærme og mange af lockups'ne men
ikke dem alle.

Der er Bios updates på vej fra alle bundkort fabrikanter men der er
allerede lavet et patch til windows registry der løser problemet.

Det kan hentes her. http://www.viahardware.com/download/viatweak.shtm
hedder 686B bug patch

Det har løst alle problemer på min maskine, ikke flere blå skærme og
ikke flere lockups. Maskinen er bare klippestabil lige som det burde
være. Jeg gider ikke engang at flashe bios fixet fra Abit når de
engang releaser det officielle (beta kom i dag) det kører simpelthent
bare pisse perfekt.

Et sidekick ved patchet er at mange brugere i viahardware's forum
synes at opleve at deres maskine kører hurtigere efter at patchet er
installeret.

Du kan jo bare tage en ghostbackup af din boot partion først så er der
jo ikke at tabe ved at prøve.

/*Flemming

Fra : Michael Just

Dato : 19-04-01 08:47

Tak for svaret. Det lyder MEGET spændende. Men hvordan laver jeg en ghost
backup (og hvad betyder det ) ???

M.v.h.

Michael

Fra : Radoor

Dato : 18-04-01 23:28

Jeg har været ude for noget lignende.
Det var kølingen der ikke var optimal.
Når maskinen næsten er ny, kan det næppe være skidt i køleren, men er den
måske defekt?

Fra : Stone

Dato : 19-04-01 00:54

Havde samme prob...havde SB vs VIA - kørte førnævnte fix, nu kører min pc
stabilt, dog med den pris, at DivX-film af en aller anden grund hakker helt
vildt (?).... ;-/....skummelt med det SB/VIA-lort

Fra : Michael Just

Dato : 19-04-01 08:50

Efter flere oplevelser med SB Live på forskellige maskiner er jeg
efterhånden nået til den konklusion, at det er et rigtig problematisk kort.
Både på pentium maskiner og AMD maskiner giver det masser af bøvl. Men tak
for de gode og hurtige svar. Prøver dem senere i dag.
Det er i øvrigt ikke kølingen, der er problemet. Alle blæsere kører på fuld
tryk, og temperaturene ligger konstant omkring de 50-55 grader.

m.v.h

Michael

m.v.h