Hurtigt netværks filsystem søges
Fra : Jacob Larsen

Dato : 18-12-03 22:50

Hej

Jeg leder efter et hurtigt og stabilt filsystem til et lille
hjemmenetværk. Serveren skal nok helst være Linux baseret, mens det
skal være muligt at få en god windows klient.

Som det er nu kører jeg med Win XP Pro med standard Samba både på
server og klient. Dette system virker til at have en ekstremt langsom
søgetid. Hvis jeg åbner en mappe med mange filer i Explorer, så tager
det en evighed før den viser indholdet.

Hvis der findes noget i Windows 2003 Server, der kan bruges, så har
jeg vist mulighed for en gartis licens gennem MSDNAA. Ellers er en
Linux baseret løsning også meget velkommen.

/Jacob Larsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-12-03 22:57

On Thu, 18 Dec 2003 22:50:24 +0100, Jacob Larsen
<jlar01@nospamkom.auc.dk> wrote:

> [...]
> server og klient. Dette system virker til at have en ekstremt langsom
> søgetid. Hvis jeg åbner en mappe med mange filer i Explorer, så tager

Er du helt sikker på, det ikke bare er Windows, der er længe om
at vise det? Hvordan ser det ud, hvis du har et tilsvarende antal
filer lokalt?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jacob Larsen

Dato : 19-12-03 22:10

On Thu, 18 Dec 2003 22:56:32 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Er du helt sikker på, det ikke bare er Windows, der er længe om
>at vise det? Hvordan ser det ud, hvis du har et tilsvarende antal
>filer lokalt?

Lokalt er Windows meget hurtigere. Jeg kan se det på belastningen på
harddisken hvis jeg åbner mappen lokalt. Her vil der nemlig blive læst
meget hurtigere end hvis mappen blev åbnet fra en anden computer via
et mountet netværksdrev. Hvis jeg bruger ACDSee browseren, så er der
ca. tale om en faktor 30 i forskel på lokal og netværksadgang.

Jeg kiggede lidt på Coda filsystemet, og det ser faktisk ok ud på
papiret. Især med den cache funktion. Desværre kunne jeg ikke
umiddelbart finde en Windows klient, så jeg kunne prøve det i praksis.

Hvordan performer AFS egentlig på et lille low lag netværk? Og vil det
være som at skyde gråspurve med kanoner?

/Jacob Larsen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 19-12-03 23:00

On Fri, 19 Dec 2003 22:10:01 +0100, Jacob Larsen
> [...]

>et mountet netværksdrev. Hvis jeg bruger ACDSee browseren, så er der
>ca. tale om en faktor 30 i forskel på lokal og netværksadgang.

Jeg kom til at tænke på, om NTFS vil forårsage mere overhead end FAT32
set fra en netværksklient? Altså vil en simpel konvertering til FAT32
løse problemet?

/Jacob Larsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-12-03 23:30

> [...]

>server og klient. Dette system virker til at have en ekstremt langsom
>søgetid. Hvis jeg åbner en mappe med mange filer i Explorer, så tager
Prøv at bruge et andet "interface" end explorer, prøv evt. windows
commander.
/Hans

Fra : Peter Græbe

Dato : 18-12-03 23:57

Hans Kjaergaard skrev i

> Prøv at bruge et andet "interface" end explorer, prøv evt. windows
> commander.

Programmet hedder ikke Windows Commander længere ... Microsoft følte sig
gået for nær.
Total Commander er navnet. Aktuel version er 6.01.
Kan hentes hos producenten: http://www.ghisler.com/

--
Mvh. Peter Græbe

Fra : Jacob Larsen

Dato : 19-12-03 22:47

On Thu, 18 Dec 2003 23:56:45 +0100, Peter Græbe
<graebe_fjern@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>gået for nær.
>Total Commander er navnet. Aktuel version er 6.01.

Har prøvet programmet. Det går nøjagtig lige så langsomt her. Faktisk
ser Explorer ud til at klare sig bedre. Hvis jeg åbner mappen i ACDSee
browser, så får jeg samme resultat som Explorer. Er der mon et lukket
API her?

/Jacob Larsen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 19-12-03 01:03

Jacob Larsen wrote:
> [...]
> jeg vist mulighed for en gartis licens gennem MSDNAA. Ellers er en
> Linux baseret løsning også meget velkommen.

Udover de indkomne forslag til Windows vil jeg gøre opmærksom på at der
kan tunes en del på Samba, se Google.
Performer Linuxen som den skal "lokalt"?

FUT: dk.edb.system.unix

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Jacob Larsen

Dato : 19-12-03 22:55

On Fri, 19 Dec 2003 01:03:06 +0100, "Steen Suder, privat"
<sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

>Udover de indkomne forslag til Windows vil jeg gøre opmærksom på at der
>kan tunes en del på Samba, se Google.
>Performer Linuxen som den skal "lokalt"?

Tillader mig lige at holde tråden her, da der ikke er tale om en linux
box endnu. Men ja. Lokalt performer Windows'en vel ok. Det er kun
netværksdelen der er langsom. Det er derfor jeg er på udkig efter et
netværks filsystem, der performer bedre.

/Jacob Larsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-12-03 00:16

Jacob Larsen <jlar01@nospamkom.auc.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> netværksdelen der er langsom. Det er derfor jeg er på udkig efter et
> netværks filsystem, der performer bedre.

Syntes ikke det nævnes, men du har også tjekket det slet ikke er dit
netværk der spiller dårligt, men rent faktisk er filsystemet på maskinen?

--
Bjarke Andersen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 20-12-03 01:58

On Fri, 19 Dec 2003 23:15:40 +0000 (UTC), Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Jacob Larsen <jlar01@nospamkom.auc.dk> crashed Echelon writing

>Syntes ikke det nævnes, men du har også tjekket det slet ikke er dit
>netværk der spiller dårligt, men rent faktisk er filsystemet på maskinen?

Findes der nogle vedre test end ping? Umiddelbart ser der ikke ud til
at være problemer. Jeg får en helt masse time<1ms når jeg prøver.
Båndbredden ser heller ikke ud til at fejle noget. Jeg har ikke
problemer med at komme op på 7-9MB/s ved store enkeltfiler.

/Jacob Larsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-12-03 02:28

> [...]
> Båndbredden ser heller ikke ud til at fejle noget. Jeg har ikke
> problemer med at komme op på 7-9MB/s ved store enkeltfiler.

Jeg ville bare være sikker du havde tjekket den side af sagen også.

Jamn så lyder det jo nogenlunde fint, men er de 7-9 MB konstant?

--
Bjarke Andersen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 20-12-03 18:05

On Sat, 20 Dec 2003 01:27:59 +0000 (UTC), Bjarke Andersen
> [...]

>Jeg ville bare være sikker du havde tjekket den side af sagen også.
>
>Jamn så lyder det jo nogenlunde fint, men er de 7-9 MB konstant?

Det virker det til. Begrænsningen ligger i at det er en bærbar med
tilhørende langsom harddisk, der sidder på klientsiden.

/Jacob Larsen

Fra : Mads Bahrt

Dato : 20-12-03 03:25

Jacob Larsen wrote:
> [...]
> netværksdelen der er langsom. Det er derfor jeg er på udkig efter et
> netværks filsystem, der performer bedre.

Hov..
Har jeg forstået det ret:
Du kører stadig windows på serveren og det er windows der leverer
SMB-serveren?

For du siger på den anden side at du kører samba, og det er det jeg ikke
forstår. Samba er nemlig en bestemt implementering af en SMB server der,
s.v.j.v., ikke kører under windows. Jeg tror at det har forvirret
diskussionen en del hvis du har sagt at du kører samba i serversiden og
du i virkeligheden kun kører windows SMB-server. Prøv at udspecificere
din opstilling forfra.

MVH
Mads

Fra : Jacob Larsen

Dato : 20-12-03 18:16

On Sat, 20 Dec 2003 03:24:42 +0100, Mads Bahrt
<mads_bahrt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>diskussionen en del hvis du har sagt at du kører samba i serversiden og
>du i virkeligheden kun kører windows SMB-server. Prøv at udspecificere

Jeg tror du har fat i noget der. Jeg har vist sat lighedstegn mellem
samba og SMB. Det ser ikke ud til at det var helt rigtigt.

Mit setup:
1 filserver med Windows XP Pro, der deler via standard delte mapper.
1 klient med Windows XP Pro.

Ideen var så, om der kunne findes et bedre filsystem (NFS, AFS osv. -
kender dem kun ved navn), der performede bedre. Det vil ikke være
noget problem at skiifte OS på serveren.

/Jacob Larsen

Fra : Mads Bahrt

Dato : 21-12-03 23:18

Jacob Larsen wrote:
> [...]
> kender dem kun ved navn), der performede bedre. Det vil ikke være
> noget problem at skiifte OS på serveren.

Hvis du har mod på forsøget, kan du bare prøve at køre en sambaserver
under linux. Dette skulle efter sigende give en bedre ydelse. Klienten
er selvfælgelig stadig den samme (altså indbygget i windows.)

MVH
Mads

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 22-12-03 00:19

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du har mod på forsøget, kan du bare prøve at køre en sambaserver
> under linux. Dette skulle efter sigende give en bedre ydelse. Klienten
> er selvfælgelig stadig den samme (altså indbygget i windows.)

En ide kunne være at prøve med en E-Smith / Mitel server.
Den er bygget over RedHat, men er absolut nem at gå til for linux
newbies.
(Kører den selv, og har gjort i flere år nu)

MvH
Søren Steinmetz

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-12-03 00:26

> [...]

>server og klient. Dette system virker til at have en ekstremt langsom
>søgetid. Hvis jeg åbner en mappe med mange filer i Explorer, så tager

Det er ikke filsystemet der er problemet, men overhead i netværk +
samba + windows.

Det er meget begrænset hva' du i den sammenhæng vinder ved at skifte
filsystem...

<mlr>

Fra : Jacob Larsen

Dato : 20-12-03 02:01

On Sat, 20 Dec 2003 00:25:58 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Det er ikke filsystemet der er problemet, men overhead i netværk +
>samba + windows.
>
>Det er meget begrænset hva' du i den sammenhæng vinder ved at skifte
>filsystem...

Måske skrev jeg lidt uklart. Det var ikke harddiskens filsystem jeg
snakkede om. Det var netværkets filsystem. Jeg overvejede, om der ikke
skulle være noget, der ville give hurtigere responstid end samba.

/Jacob Larsen