if else
Fra : RuneStone

Dato : 18-12-03 20:31

http://www.rtk-design.dk/rod/php/index.php

Her er så koden til denne side, men hvordan gør jeg sådan at teksten IKKE
bliver vist før der er skrevet et tal ?

<?
if ($karakter > 5) {
echo "Tillykke! Du har bestået!";

} else {
echo "Desværre! Du dumpede!";

}
?>

mvh. Rune Thougaard
--
www.rtk-design.dk || www.vinperlen.dk

Fra : Kristian Thy

Dato : 18-12-03 20:35

RuneStone uttered:
> hvordan gør jeg sådan at teksten IKKE
> bliver vist før der er skrevet et tal ?

<?php
if (isset($karakter)){
if ($karakter > 5) {
echo "Tillykke! Du har bestået!";
} else {
echo "Desværre! Du dumpede!";
}
}?>

\\kristian
--
"The ability to enslave a planet is insignificant
next to the power of the Macintosh"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-03 20:38

RuneStone skrev:

> [...]

<?
if ($karakter) {
if ($karakter > 5) echo "Tillykke! Du har bestået!";
print "Det virker";
?>

--
Bertel

Fra : Leonard

Dato : 18-12-03 20:43

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> if ($karakter) {

Jeg har lært at det er en uskik at tjekke om en variabel er sat på
denne måde, for hvad nu hvis $karakter er -1 ?

--
mvh Leonard
Har du kigget på: http://dk.php.net/ el. http://www.webcafe.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-03 21:00

Leonard skrev:

>Jeg har lært at det er en uskik at tjekke om en variabel er sat på
>denne måde, for hvad nu hvis $karakter er -1 ?

   Desværre! Du dumpede!

Hvilken af de to tests er det du mener er en uskik? Jeg studsede
over at man ukritisk smed alt i dumpeboksen der ikke var over 5,
men det kommer jo an på resten af programmet.

--
Bertel

Fra : Kristian Thy

Dato : 18-12-03 21:54

Bertel Lund Hansen uttered:

>    Desværre! Du dumpede!

Leonard har desværre lært forkert - prøv at se hvad der sker hvis man
har fået karakteren 0. Ja, det er rigtigt - ingenting. 0 opfattes som
false og derved fejler din if($karakter). Derfor er det en god ide
at bruge isset() (og !isempty(), men det gad jeg ikke) som i mit
eksempel.

\\kristian
--
"And then Trogdor smote the Kerrek,
and all was laid to burnination"

Fra : Leonard

Dato : 18-12-03 23:53

Kristian Thy <thy@it.edu> wrote:

>Leonard har desværre lært forkert - prøv at se hvad der sker hvis man
>har fået karakteren 0. Ja, det er rigtigt - ingenting. 0 opfattes som
>false og derved fejler din if($karakter).

Nåh, ja, jeg har lært Pascal engang for længe siden og der er
false=-1, svjh.