[MSSQL] Visning af decimaltal
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-03 12:48

Jeg opdagede lige at decimaltal i en visning vises på to
forskellige måder:

Nogle tal står med komma:

0,
65,
383,7

- mens andre tal står med punktum:

14.8
40.000

Så vidt jeg kan se er tallene med komma beregnede værdier mens de
andre er værdier der står sådan i en tabel. Er det lavet sådan for
at man skal kunne se forskel?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-03 13:05

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Jeg opdagede lige at decimaltal i en visning vises på to
> forskellige måder:

Argh - jeg burde, også i brødteksten, have angivet at det drejer
sig om MSSQL (v. 2000).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Emax

Dato : 17-12-03 18:21

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Jeg opdagede lige at decimaltal i en visning vises på to
> forskellige måder:

Er dit felt af datatypen float?

--
Take Care
Kim Emax - master|minds: http://www.masterminds.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-12-03 20:21

> [...]

> Så vidt jeg kan se er tallene med komma beregnede værdier mens de
> andre er værdier der står sådan i en tabel. Er det lavet sådan for

Øhh, ja - det vil sige - dot adskiller er US decimal adskiller - komma er
dansk decimal adskiller

Du siger beregnede værdier?
Beregnede via MSSQL er via din app?

Check hvilket sprog setup default user har - sandsynligvis US?

- Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-03 23:17

Peter Lykkegaard skrev:

> Øhh, ja - det vil sige - dot adskiller er US decimal adskiller
> - komma er dansk decimal adskiller

Jo, så langt er jeg med. Men når begge adskillere optræder i samme
forespørgsel (i forskellige kolonner) undrer jeg mig.

> Du siger beregnede værdier?
> Beregnede via MSSQL er via din app?

Det er i QA. En forespørgsel a la:

SELECT floatfelt, 14.8 as fastvaerdi, 0.25 * pris as moms
FROM tabel

Her vil de to første stå med punktum som adskiller, mens den sidste
står med komma.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-12-03 23:30

> [...]
> FROM tabel
>
> Her vil de to første stå med punktum som adskiller, mens den sidste

Jeg har punktum alle 3 steder?
Default og Current user kører med US settings (punktum som decimal
adskiller)

- Peter

- Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-03 23:51

Peter Lykkegaard skrev:

> Jeg har punktum alle 3 steder?

På min hjemmemaskine kan jeg også kun få punktum.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-12-03 23:54

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> På min hjemmemaskine kan jeg også kun få punktum.

Undersøg hvordan den er sat op mht regional settings
Kik evt under HKEY_USERS\.DEFAULT\Control Panel\International
Og sammenlign med HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\International

- Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-12-03 09:45

Peter Lykkegaard skrev:

> Undersøg hvordan den er sat op mht regional settings
> Kik evt under HKEY_USERS\.DEFAULT\Control Panel\International
> Og sammenlign med HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\International

Begge steder er værdien af sDecimal (som jeg går ud fra må være den
afgørende) ","

Ved afprøvning viser det sig at komma-notationen kun kommer når jeg
åbner et view i QA.

Her er første række af et test-view som det ser ud når man kører en
forespørgsel på det:

select * from test_vw   =>

260.0    520.0   2.3

Hvis jeg åbner samme view (højreklik, open), ser første linje
således ud:

252,       504,       2.3

Sorteringen er øjensynlig en anden (det er andre værdier), men
forskellen er stadig den samme. Kommaerne hører til tallene - der
står altså "252," og "504,".

Test-view'et er skabt således:

CREATE VIEW test_vw as
select pris, pris * 2 as dbpris, 2.3 as f from salg

- og pris har datatypen real.
--
Jens Gyldenkærne Clausen