Intel - eat your heart out!
Fra : iddqd

Dato : 17-12-03 00:44

Nu ved jeg hvad hvilken hjerne der skal sidde på mit næste motherboard

http://www.hardtecs4u.com/reviews/2003/amd_athlon64_3000/

Mvh

Bruno
--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

More of these http://www.westocykler.dk would mean less cars and less
polution.

Fra : arc@na

Dato : 17-12-03 03:02

iddqd <DontUse@ThisAdress.Ever> wrote in news:bro5ck$30qv$1
@news.cybercity.dk:

> Nu ved jeg hvad hvilken hjerne der skal sidde på mit næste motherboard

AMD = A Må Dø... ))

arc@na

Fra : AG

Dato : 17-12-03 11:38

Findes der en engelsk udgave til dem der ikke fatter tysk?

Fra : iddqd

Dato : 17-12-03 12:18

AG wrote:

> Findes der en engelsk udgave til dem der ikke fatter tysk?

The Enquirer har lavet et referat.

-------------
GERMAN HARDWARE Web site Hard Tecs 4U has published one of the first
reviews of the AMD Athlon 64 3000+ processor.

This new model runs at the same 2 GHz frequency as the flagship product,
but does so with 512 KB of level two cache, which is half of what the
3200+ model has. Cheapest Price Watch price has it for $214, which is
$156 less than the $370 3.2 GHz P4.

I've condensed the gaming benchmark results for just the Athlon 64 3000+
and the 3.2 GHz P4.

3D Mark 2K1 @ 640x480
Athlon 64 3000+ - 21,075
P4 3.2 GHz - 19,382
Athlon 64 won by 8.7%

3D Mark 2K1 @ 1024x768
Athlon 64 3000+ - 18,924
P4 3.2 GHz - 17,587
Athlon 64 won by 7.6%

Comanche 4 @ 1024x768
Athlon 64 3000+ - 60.63
P4 3.2 GHz - 62.46
P4 won by 3.0%

Quake 3 @ 640x480
Athlon 64 3000+ - 462.2
P4 3.2 GHz - 454.6
Athlon 64 won by 1.7%

Quake 3 @ 1024x768
Athlon 64 3000+ - 389.0
P4 3.2 GHz - 370.2
Athlon 64 won by 5.1%

Serious Sam @ 640x480
Athlon 64 3000+ - 248.6
P4 3.2 GHz - 195.4
Athlon 64 won by 27.2%

Serious Sam @ 1024x768
Athlon 64 3000+ - 161.2
P4 3.2 GHz - 134.6
Athlon 64 won by 19.8%

Return to Castle Wolfenstein @ 1024x768
Athlon 64 3000+ - 139.3
P4 3.2 GHz - 138.0
Athlon 64 won by 0.94%

Unreal Tournament 2K3 @ 1024x768
Athlon 64 3000+ - 71.28
P4 3.2 GHz - 60.89
Athlon 64 won by 17.1%

As you can see, Athlon 64 won eight of the nine benchmarks, and one of
them by 27%. For those who need superior gaming performance than a 3.2
GHz P4, but at less cost, these benchmarks indicate that the Athlon 64
3000+ is the way to go.

It was a smart move on AMD's part to release this device at the same
frequency as its sibling, but with half the level two cache, as it still
betters the P4 in the very important world of gaming.

AMD deserves some credit here. It has brought to market a processor that
has half the theoretical memory bandwidth and 37.5% less frequency than
the 3.2 GHz P4, and it is still a gaming winner.

For those that have been waiting for the cheaper Athlon 64s to arrive,
you can now have your cake and eat it. µ

Bruno

Fra : AG

Dato : 17-12-03 13:19

> The Enquirer har lavet et referat.

God læsning - tak!

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-12-03 16:12

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev i en meddelelse
> Nu ved jeg hvad hvilken hjerne der skal sidde på mit næste motherboard
>
> http://www.hardtecs4u.com/reviews/2003/amd_athlon64_3000/

Hehe, tror ikke intels P4 Emergency Edition kan hjælpe dem nu.
Slaget er indtil videre tabt.

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 17-12-03 17:06

> Hehe, tror ikke intels P4 Emergency Edition kan hjælpe dem nu.
> Slaget er indtil videre tabt.

Det skal du nu ikke sige. Da Intel frigav PIV mente alle det var et flop -
det syndes jeg ikke den har været - den har i fin stil kunne klare sig. Mon
ikke de kære Intel folk har noget i ærmet... ? Jeg tror dog at AMD vil
overtage markedet på et tidspunkt - måske viser det sig at dette er "The
breaking point"...

Mvh.
B. Madsen

Fra : Peter Pan

Dato : 17-12-03 17:20

"[8700] Brian Mark Madsen" <REMOVEbrianm@mobilixnet.dk> skrev i en
meddelelse news:3fe07df7$0$69983$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det skal du nu ikke sige. Da Intel frigav PIV mente alle det var et flop -
> det syndes jeg ikke den har været - den har i fin stil kunne klare sig.
Mon

P4 var et flop da den udkom. Den kunne knap nok trække væk fra en Pentium3
1GHz.

P4 blev først populær da den kom over på Socket 478 og Northwood kom. Som
Socket 423 og Williamette var den et stort flop.

Hvis P4EE ikke falder meget i pris, vil den kun eksistere for at kunne true
AMD i benchmarks, og ikke for kunderne.

Mvh
Anders

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-12-03 17:48

> [...]
> ikke de kære Intel folk har noget i ærmet... ? Jeg tror dog at AMD vil
> overtage markedet på et tidspunkt - måske viser det sig at dette er "The

Problemet med P4 er dens meget lange pipeline.
Det er også denne der gør at P3 og Atlhon processorer ved samme clock
hastighed er hurtigere.
Det tager længere tid at nulstille pipelinen på en P4 hvis der opstår en
fejl.
Den gør processoren mindre effektiv men muliggør en højere clockfrekvens.
Athlon laver altså mere pr. clock cyklus end P4.

Pipelinen i P4 er på 20 trin.
Pipelinen i PIII er på 10 trin.
Pipelinen i Athlon er på 15 trin.

Man kan også vælge at sammenligne punkt for punkt.
P4 er Athlon overlegen når det kommer til teoretisk ram båndbredde, rent
faktisk har den teoretisk det dobbelte.
P4 har pga. dens arkitektur også mere brug for denne båndbredde i modsætning
til Athlon.
Athlon har deriomed en overlegen FPU enhed, det er bla. grunden til at
Athlon er P4 overlegen i 3D programmer og rene talknuser opgaver.

De første P4 processorer blev desuden slået af både PIII og Athlon, så man
kan ikke kalde det en let fødsel.

Fra : iddqd

Dato : 17-12-03 17:08

Martin Johansson wrote:

> Hehe, tror ikke intels P4 Emergency Edition kan hjælpe dem nu.
> Slaget er indtil videre tabt.

Du mener Extreme Expensive udgaven - som man ikke engang kan købe
medmindre man er mega heldig - tal om et latterligt PR stunt, det er ren
vaporware.

Og desværre er det ikke meget anderledes end Centrino historien, et blot
hæderligt chipsæt der har så mange marketing millioner i ryggen at man
skulle tro det burde være forbudt.

Mvh

Bruno

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 17-12-03 17:16

On Wed, 17 Dec 2003 16:11:47 +0100, "Martin Johansson"
<martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote:

>"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev i en meddelelse

>Hehe, tror ikke intels P4 Emergency Edition kan hjælpe dem nu.
>Slaget er indtil videre tabt.

I det nyeste nummer af Alt om Data er der en sammenlignende test af de
to processorer.
I henhold til testen har de hver især deres styrker og svagheder.
Om det er Intel eller AMD, der "har tabt slaget", er vist ikke helt så
enkelt at afgøre som du giver udtryk for.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-12-03 17:56

"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en
meddelelse news:apv0uvshtridqirlsgsb3gitedbagmgtba@4ax.com...

> [...]
> Om det er Intel eller AMD, der "har tabt slaget", er vist ikke helt så
> enkelt at afgøre som du giver udtryk for.

Den artikel har jeg ikke lige læst.
Hvad bliver processorerne testet i?

Bemærk at denne Athlon64 er en af AMD's introduktionsmodeller.
Der kommer meget højere hastigheder og optimeringer senere.
Den nuværende P4 er ved at nå dens EOL det er intels nuværende topmodel der
bliver rykket rundt.

Bemærk også prisforkellen.
Det vil da være dumt at betale mere for mindre.
A64 er jo både 32 og 64 processor.

AMD's mål er tilsyneladende blevet opfyldt.
De ville lave den første 64bit processor der samtidig er den hurtigste 32bit
processor nogensinde.

Det bliver dog interessant at se hvad intels kommende Prescott kan levere.
Indtil videre tyder det ikke på at den vil understøtte 64bit som
udgangspunkt.
Derudover vil den bruge mere end 100W.
Der går også rygter om at den vil benytte et stabel design, altså to
processorer ovenpå hinanden.
Hvordan den nederste processor skal komme af med varmen, er der ikke nogen
der ved.

Fra : Jakob M

Dato : 17-12-03 19:42

iddqd <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev:
> Nu ved jeg hvad hvilken hjerne der skal sidde på mit næste motherboard

Desværre bliver Socket 754 er kort flirt, den afløses snart igen af Socket
939.
http://www.overclockers.com/articles902/

http://www.overclockers.com har i øvrigt mange glimrende artikler om emnet.

Mvh