Server include og fireworks html
Fra : Johnny M.

Dato : 16-12-03 22:37

Jeg er i den lykkelige situation at være novice på ASP-området -
hvilket har medført en del hovedbrud. Situationen er, at jeg har
lavet en menu i Macromedia Fireworks, som skal være tilgængelig
på alle mine websider. Jeg antog fra starten - uden dog at vide
det - at et objekt lavet i Fireworks og gemt i Dreamweaver html
kunne redigeres særskilt, således at jeg ikke behøvede at
re-importere menuerne til alle 100 sider efter en lille ændring,
men bare kunne overskrive mappen med den eksporterede Fireworks
html. Det ser dog ikke ud til at dette kan lade sig gøre -
eller.... ?
Istedet forsøgte jeg at inludere menuen på siden (asp) ved:

<!--#include virtual="/menu/leftmenu.htm"-->

Stien er angivet absolut, men menuen kan ikke findes under
afvikling af asp-siden. Såfremt jeg tjekker url'en ved at
højreklikke på det område hvor menuen skulle have været vist, ser
jeg at der ledes efter menuen i det bibliotek hvor den pågældende
webside ligger dvs. /webpages/menu/leftmenu.htm og dermed det
forkerte sted. Jeg havde et eller andet sted her på sitet læst at
include-sætningen kun kan anvendes med .asp eller xhtml så jeg
omdøbte leftmenu.htm til leftmenu.asp og forsøgte igen. Nu var
stien rigtig, for leftmenu.asp, men på siden indgår også et
grafikelement som udgør menuens grafiske udseende. Stien hertil
var stadig forkert, så jeg er altså lige langt.

Kan der mon findes en løsning på dette, så jeg kune behøver at
redigere menuen ét sted fremover ?

VH

Johnny

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-12-03 23:48

Johnny M. skrev:

> Istedet forsøgte jeg at inludere menuen på siden (asp) ved:
>
> <!--#include virtual="/menu/leftmenu.htm"-->

Det ser umiddelbart fint ud.

> Stien er angivet absolut, men menuen kan ikke findes under
> afvikling af asp-siden.

Får du asp-fejl? (i givet fald: hvilken?)

> Jeg havde et eller andet sted her på sitet

Hvilket site?

Du mener formentlig html.dk, men grupperne her er _ikke_ en del af
html.dk. Se evt. hvad de selv skriver om det:
<http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>

> læst at include-sætningen kun kan anvendes med .asp eller xhtml
> så jeg omdøbte leftmenu.htm til leftmenu.asp

Både HTML og XHTML er klientsprog (de fortolkes af
klienten/browseren, ikke af serveren) - og i forhold til SSI
(includes) er det ligegyldigt hvilket klientsprog man benytter.

Det er korrekt at inkludering kræver et serversidesprog - fx asp
eller SSI (shtml) - men det er alene den fil der inkluderer der
skal være en serversidefil. Der er ikke nogen specielle krav til
den fil der inkluderes.

> Kan der mon findes en løsning på dette, så jeg kune behøver at
> redigere menuen ét sted fremover ?

Har du et link til din side? Læs evt. artiklen her først:
<http://asp-faq.dk/article/?id=41>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Teddy Bonde

Dato : 17-12-03 04:54

On Tue, 16 Dec 2003 23:47:57 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]

Undskyld, mener ikke han kan includere en *.htm fil, hvis ikke det er
en Windows 2003 Server det køres under, ved dog ikke men andre
WebServer som Apache kan det...

Det var bare lige min mening ...

TB

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-03 11:16

Teddy Bonde skrev:

> Undskyld, mener ikke han kan includere en *.htm fil, hvis ikke
> det er en Windows 2003 Server det køres under, ved dog ikke
> men andre WebServer som Apache kan det...

IIS 5 (Windows 2000) er fuldstændig ligeglad med hvilken filtype
den inkluderede fil har - den skal bare kunne læses som en
tekstfil. Jeg er ret sikker på at det også var tilfældet i IIS 4
(Windows NT).

Det filnavn der står i include-sætningen bliver ikke fortolket -
det bliver blot (forsøgt) hentet som en tekstfil.

Filtypen på den fil der inkluderer (den fil hvor include-kommandoen
står i) betyder noget - det skal på en IIS-server normalt være asp
eller shtml. Men filtypen på parameteren til includekommandoen (den
fil der skal inkluderes) er uden betydning.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-12-03 16:12

"Jens Gyldenkærne Clausen" wrote in a message

> Jeg er ret sikker på at det også var tilfældet i IIS 4
> (Windows NT).

Mine include filer under NT/IIS4 hed *.asp
Såehh

- Peter

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-12-03 16:20

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> escribió en el mensaje

> "Jens Gyldenkærne Clausen" wrote in a message

> Mine include filer under NT/IIS4 hed *.asp
> Såehh

Det er da også et fint efternavn, men du kunne ligeså godt have kaldt dem
..peter som .asp. .asp har dog den fordel at såfremt indlude filen intastes
dirrekte i browseren, bliver den fortolket før den sendes til browseren og
man kan således ikke downloade den i rå form.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-12-03 16:34

"Lars Hoffmann" wrote in a message

> [...]
> dirrekte i browseren, bliver den fortolket før den sendes til browseren og
> man kan således ikke downloade den i rå form.

Samt den fordel at de kunne åbnes direkte i VS IDE når man arbejder med
sitet
Det var 4guysfromrolla der kom med det råd

Hvordan jeg kunne forskel?
De hed inc som prefix

- Peter

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-12-03 16:41

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> escribió

> Hvordan jeg kunne forskel?
> De hed inc som prefix

jeg kalder min .incl men har i IIS tilføjet .incl som type der skal
behandles via asp.dll
MEd venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-03 16:33

Lars Hoffmann skrev:

> Det er da også et fint efternavn, men du kunne ligeså godt
> have kaldt dem .peter som .asp.

Netop.

> .asp har dog den fordel at såfremt indlude filen intastes
> dirrekte i browseren, bliver den fortolket før den sendes til
> browseren og man kan således ikke downloade den i rå form.

Hvis man benytter en editor der kan farvekode forskellige typer
webkode (asp, html mv.), er det også praktisk at give includefiler
et navn der svarer til indholdet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-03 16:35

Peter Lykkegaard skrev:

> Mine include filer under NT/IIS4 hed *.asp
> Såehh

Så hvad? Det betyder jo ikke at .asp er den eneste mulighed.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-12-03 19:59

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Så hvad? Det betyder jo ikke at .asp er den eneste mulighed.

Hvis du nu havde læst det hele i sammenhæng...
Men jeg kan da se at det kan forstås på andre måde end at jeg blot gav dig
ret i din antagelse

- Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-03 16:37

Peter Lykkegaard skrev:

> Hvordan jeg kunne forskel?
> De hed inc som prefix

Jeg brugte i en periode dobbelt efternavn: *.inc.asp
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-12-03 10:44

On Wed, 17 Dec 2003 16:36:30 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Jeg brugte i en periode dobbelt efternavn: *.inc.asp

Nogen speciel grund til, at du ikke gør det længere?
(jeg plejer nemlig også at bruge *.inc.asp ...)

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-12-03 10:55

Jørn Andersen skrev:

> Nogen speciel grund til, at du ikke gør det længere?
> (jeg plejer nemlig også at bruge *.inc.asp ...)

Det gør jeg måske også. Det er ret sjældent at jeg i dag laver asp-
includes - det er ikke nødvendigt hvis man skriver i asp.net.

Et par steder hvor jeg konsekvent benytter includes, er det kun
html-kode der inkluderes - og så er der jo ingen grund til at kalde
filerne noget med asp. Her bruger jeg et særskilt bibliotek til
filerne og navne som header.html / footer.html.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-12-03 06:24

On Tue, 16 Dec 2003 21:36:35 +0000 (UTC), Johnny M.
<johnny-madsen@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>grafikelement som udgør menuens grafiske udseende. Stien hertil
>var stadig forkert, så jeg er altså lige langt.

Du er vel ikke lige langt, hvis du nu har den rigtige sti til din
inkluderede fil (selv om jeg ikke kan gennemskue, *hvad* det er der er
ændret, så den nu kan finde filen) - og du skal vel så bare have
rettet stien til dit grafik-element.
Eller - ?

Good luck!

--