Please hjælp med validering
Fra : Jakob Laursen

Dato : 16-12-03 20:49

Jeg har stirret mig blind på det her problem - please hjælp mig

Jeg har en form med følgende input:
<input name="oplysninger" type="checkbox">

Jeg har en validering:
if(document.forms["indtast"].elements["oplysninger"].value != 'on')
{ alert('\nGodkend venligst, at der anonymt gøres brug af dine
oplysninger');
return false;}

Burde den ikke returnere false, når checkboxen ikke er afkrydset?

Jeg kan ikke forstå det...

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 17-12-03 08:44

Jakob Laursen wrote:

> [...]
> oplysninger');
> return false;}
>
> Burde den ikke returnere false, når checkboxen ikke er afkrydset?

Hej Jakob

Lige til info så er det modsatte af 'on' altså 'off'.

Men du er på rette vej, det har noget med 'false' at gøre.
Du skal bare ikke spørge på 'value', men på 'checked'.
Så de validering bliver følgende

if (!document.forms["indtast"].elements["oplysninger"].checked) {
   alert('\nGodkend venligst, at der anonymt gøres brug af dine oplysninger');
   return false;
}

Hintzmann c",)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-03 12:27

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> Lige til info så er det modsatte af 'on' altså 'off'.

Logisk set ja. I formsammenhæng er modsætningen til "on" (som vist
er de facto default value for en checkboks) ingen ting.

Hvis en checkboks ikke er hakket af, sendes der ingen værdi fra
den. Jeg har flere gange set folk der undrer sig over at
Request.form("checkbokselement") = "false" (eller "off") ikke
virker som de tror det skal gøre.
--
Jens Gyldenkærne Clausen