Problemer med validering
Fra : Jakob Laursen

Dato : 16-12-03 20:38

Jeg har stirret mig blind på det her problem - please hjælp mig

Jeg har en form med følgende input:
<input name="oplysninger" type="checkbox">

Jeg har en validering:
if(document.forms["indtast"].elements["oplysninger"].value != 'on')
{ alert('\nGodkend venligst, at der anonymt gøres brug af dine
oplysninger');
return false;}

Burde den ikke returnere false, når checkboxen ikke er afkrydset?

Jeg kan ikke forstå det...

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-12-03 21:07

"Jakob Laursen" <mail@vises.ikke> writes:

> Jeg har en validering:
> if(document.forms["indtast"].elements["oplysninger"].value != 'on')

checkbox'e har ikke en "value". De har en egenskab, "checked", der
er enten sand eller falsk:
if (! docu.....inger"].checked)

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-12-03 23:26

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> checkbox'e har ikke en "value".

Jo da - det er den der submittes hvis der er hak i checkboksen.
Men det giver rigtignok ikke mening at javascriptvalidere på value
af en checkboks, da den er uafhængig af om boksen af hakket af.

> De har en egenskab, "checked", der er enten sand eller falsk:

Ja. Hvis boksen er "checked", så submittes value-parameteren når
(hvis) formen submittes. Hvis der ikke er hakket af, sendes ingen
værdi fra checkboksen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-12-03 23:45

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> writes:

> Jo da - det er den der submittes hvis der er hak i checkboksen.
> Men det giver rigtignok ikke mening at javascriptvalidere på value
> af en checkboks, da den er uafhængig af om boksen af hakket af.

Doh, ja det var naturligvis det jeg mente :)

/L