planter i et sten akvarie??
Fra : Laust Kohsel

Dato : 16-12-03 19:40

Hej .... endnu engang
Er det egentlig nødvendig med planter i et akvarium der er indrettet med
masser af sten til doboisi'er, og hvis det er, hvilke planter?? "er ved at
indrette et akvarium mere"

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-12-03 20:01

"Laust Kohsel" <kohsel@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> masser af sten til doboisi'er, og hvis det er, hvilke planter?? "er ved at

Hvis du vil have planter i et Tropheus akvarie, skal det være nogle
hårdføre nogen.
F.eks Anubias, C. aponogetifolia, Javabregner og lign.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-12-03 20:18

"Laust Kohsel" <kohsel@city.dk> wrote in message

> Er det egentlig nødvendig med planter i et akvarium der er indrettet
> med masser af sten til doboisi'er, og hvis det er, hvilke planter??
> "er ved at indrette et akvarium mere"

Nej - planter gør ingen gavn - udover at nogle synes de pynter, dubi'erne er
flintrende ligeglade.

vh
Jan

Fra : John

Dato : 17-12-03 11:46

Det er faktisk ikke helt rigtigt at planter ikke gør nogen gavn. De optager
næringsstoffer og dermed er der mindre næring til alge vækst.
Med den korrekte mænge planter i akvariet, kan man næsten nedbringe
algevæksten til nul.

Fra : jnjonas

Dato : 17-12-03 12:58

Ja, de er effektive til at fjerne nitrat og fosfat.
Jonas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-12-03 16:26

"jnjonas" <jnjonas@hotmail.com> wrote in message
> Ja, de er effektive til at fjerne nitrat og fosfat.

Nej de er ej.

Vi regner lidt:

Lad os nu antage at dine dubier gufler 100 g OSI Spirulina Pellets i sig på
en månded. Det svarer nogenlunde til, hvad jeg vil antage at en flok dubier
på en halv snes stks æder. Men for min skyld kunne vi godt halvere mængden -
det ændrer ikke nævneværdigt på kalkulen.

100 g * 42% = 42 g. protein.
42 g. protein * 16% = 6,72 g N tilført pr. måned.

Antagelse: Planter indeholder 30 mg/g plantetørstof.
(underbyggelse af denne antagelse kan findes på nettet - prøv at google
'Karen Randall' evt. sammen med 'TFH')

Antagelse (min): Planter indeholder 95 % vand.

altså: 0,31 mg N/gram plante.

Hvad skal så fjernes pr. md?

6,72 gram / 0,00031 gram pr. gram plante= 21677 gram plante.

Så hvis du høster omkring 21,677 kg planter pr. måned holder det stik. Min
påstand er, at der næppe høstes mange gram plante fra et duboisiakvarium om
måneden - hvorfor betydningen af planternes kvælsstoffjernelseseffekt er
forsvindende.

Jeg modtager selvfølgeligt gerne korrektioner til ovennævnte - men indtil da
vil jeg afvise enhver påstand om planternes gavnlige effekt på dette område.

vh

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : jnjonas

Dato : 18-12-03 14:43

Hej,
jeg skal vist prøve at skrive lidt mere forståligt. Jeg mener ikke planter
kan fjerne nitrat og fosfat fuldstændigt, men alt andet lige fjerner de en
del af det og i planteakvarier, hvor man gerne vil undgå alger må det jo
være en fordel.
Men selv med mange planter og et nitratfilter kommer man ikke uden om
vandskifte.

Du har en del kilder til int. materiale om div. ting kan jeg se. Er det
muligt at du kan sende nogle links og henvisninger. Det er altid rart med
noget nyt input og lære det kan vi jo gennem hele livet.

Mvh
Jonas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-12-03 17:10

> [...]
> planter kan fjerne nitrat og fosfat fuldstændigt, men alt andet lige
> fjerner de en del af det og i planteakvarier, hvor man gerne vil

Ja, men fjerner du 0,01% af tilførslen, kunne du sådan set lige så godt
skifte en kop vand. Så lille en kvælstoffjernelse er IMHO helt uden
betydning. Derfor min påstand om at plantevækst ingen betydning har for
næringsstofindholdet. Du kan lave en tilsvarende beregning på fosfor,
konklusionen bliver den samme.

Den eneste situation, jeg kan se, hvor næringssaltfjernelse med planter kan
bruges, er i et akvarium med meget lille belastning og voldsomt
hurtigtvoksende planter som f.eks. vandpest og vandhyacinter, hvor man jo
virkeligt kan skovle bunker af plantemateriale op hver eneste uge.

Noget helt andet er, at man sagtens kan forestille sig at plantevækst kan
hæmme alger. Det er kendt at mange planter udskiller væksthæmmere, og
planter i god vækst kunne man sagtens forestille sig beskytte sig selv mod
algevækst gennem udsendelse af algehæmmende stoffer.

> Du har en del kilder til int. materiale om div. ting kan jeg se. Er
> det muligt at du kan sende nogle links og henvisninger. Det er altid
> rart med noget nyt input og lære det kan vi jo gennem hele livet.

Hmmm - jeg gemmer næsten aldrig links, da min erfaring siger mig at en stor
del af dem ikke virker, når jeg skal bruge dem. Derimod er google min meget
gode ven. Prøv at google efter Karen Randall som jeg skrev i mit oprindelige
indlæg - der er mange meget spændende stof i de links, du får frem der.

> rart med noget nyt input og lære det kan vi jo gennem hele livet.

Det er det, der giver /mig/ mening med livet ud over forplantning, der vel
nærmest er drevet af ens DNA

vh
Jan

Fra : Jan F.

Dato : 17-12-03 16:54

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse

> Nej - planter gør ingen gavn - udover at nogle synes de pynter, dubi'erne
er
> flintrende ligeglade.

Hej Jan Bøgh

Hvad gør du så for holde balancen i dit akvarie? Jeg er enig med dig i at
planterne ikke har den store betydning i et Tropheus akvarie, hvad gør du så
gøre her for at opretholde den biologiske balance? Ingen fisk, intet foder,
kæmpe filter, store vandskift eller noget helt femte?

Jan F.

Fra : John

Dato : 18-12-03 11:35

Jeg har haft sten akvarier og plante akvarier og jeg er ikke i tvivl om at
der kommer færre alger i et plante akvarie end i et sten akvarie. Om det er
den ene eller anden videnskabelige forklaring der ligger bag, ved jeg ikke.

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-12-03 12:07

"John" <Fake@bomstærk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> den ene eller anden videnskabelige forklaring der ligger bag, ved jeg

Det er der da ikke noget underligt i!
I akvariet er der en mængde næringstoffer, som planterne kan optage,
hvis der
så ikke er nogen planter til at optage dem, så bliver de jo bare optaget
af algerne.
Alger er jo da også planter, om end på et lidt anden måde.

Carsten

Fra : John

Dato : 18-12-03 12:41

Jeg er ening, mit svar var mere rettet mod Jan Bøghs indlæg.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-12-03 17:17

> Jeg er ening, mit svar var mere rettet mod Jan Bøghs indlæg.

Så synes jeg du skulle smække nogle argumenter på bordet!

I øvrigt er det en god ide at følge tråden. Havde du gjort det, ville du
kunne se at mit svar var på:

"jnjonas" <jnjonas@hotmail.com> wrote in message
> Ja, de er effektive til at fjerne nitrat og fosfat.

- og det er det, jeg opponerer imod.

Planter forbruger andre stoffer end de nævnte, (spor)stoffer, som langt mere
sandsynligt kan fjernes fra vandet og dermed kommer til at mangle for
algerne. Personligt tror jeg at silicium kan være en begrænsning. Bemærk at
jeg skriver /tror/ - for jeg har ingen dokumentation eller teretisk
fundering. Men jeg synes at have erfaret at der er langt mere algevækst, når
jeg bruger kvartsgrus end granitskærver. Desværre har jeg aldrig kunnet
provokere nogle med forstand til at forfølge denne ide.

vh
Jan

Fra : Laust Kohsel

Dato : 18-12-03 17:01

Hej igen med jer.
1000 tak for de indlæg i har skrevet de er til stor hjælp.
Har plantet nogle planter i akvariet men dem er doboisierne i fuld gang med
at fortærre, på nær anubiser'ne så jeg må heller ned til Carsten og købe
nogle "bregner" )

MVH.
Laust Kohsel

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-12-03 18:42

> [...]
> Har plantet nogle planter i akvariet men dem er doboisierne i fuld
> gang med at fortærre, på nær anubiser'ne så jeg må heller ned til

....og dermed er vi fremme ved nogle planter, der HELT sikkert ikke gør nogen
gavn - udover at du måske synes at de pynter. Og de passer garanteret ikke
mere til dubi'ernes biotop end koraller passer til diskusfisk.

vh
Jan