Hjælp til valg af PSU
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 16-12-03 15:26

Hej i gruppen.
Jeg er på jagt efter en ny PSU der skal trække en P4 3Ghz, 3 Harddiske, 2
cd/dvd drev/brændere, tv-kort, lydkort og diverse andet gejl.

Jeg har kig på nedenstående strømforsyninger, og ville høre i gruppen om der
er nogle kommentarer til dem, eller om jeg blot skal gå ud fra prisen......?

Findes der andre gode alternativer når prisen skal holdes under kr. 800,- ?

1. bud macron PSU
http://www.prc-data.dk/ProduktLinkFrame.asp?produktId=23757372

2. bud - thermaltake PSU
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1914667896

Umiddelbart hælder jeg til thermaltake.

Med venlig hilsen

Lars Christoffersen

Fra : Kaasing

Dato : 16-12-03 15:38

"Lars Christoffersen" <Lars.ChristoffersenFJERNES@aab-net.dk> skrev i en
meddelelse news:brn4bu$8rj$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
prisen......?

> Findes der andre gode alternativer når prisen skal holdes under kr. 800,-

Mit bud er en Seasonic eller en Chill Innovation, de er mere støjsvage og
billigere end dem du har kigget på, og kan sagtens levere den strøm du
skriver du har brug for.

/Poul

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-12-03 15:55

> [...]
prisen......?

> Findes der andre gode alternativer når prisen skal holdes under kr. 800,-

Se også på denne fra Antec
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1914577892

Det er ihvertfald kvalitet, har selv en og er ovenud tilfreds.

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-12-03 20:07

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3fdf1cb1$0$29367$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
[SNIP]
> Se også på denne fra Antec
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1914577892
>
> Det er ihvertfald kvalitet, har selv en og er ovenud tilfreds.

Pt. kører jeg med:
AthlonXP 1533 @ 2000 Mhz.
512 Mb Ram
3 stk harddiske
Radeon 9700
1 Cd-rom drev
1 Cd brænder

Antec Truepower 430W PSU har følgende specs
+5V 36A
+12V 20A
+3.3V 28A
-5V 0.5A
-12V 1A
+5V SB 2.0A

Her er et par anmeldelser af PSU'en
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1287
http://www.moddin.net/review.asp?ReviewID=59
Her er links til anmeldelser i bunden
http://www.neoseeker.com/Hardware/Products/antec_true430/

Her er en guide i at vælge den rette PSU
http://www.extremeoverclocking.com/articles/guides/Power_Supply_Guide_1.html

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-12-03 18:26

In article <brn4bu$8rj$1@news.net.uni-c.dk>,
Lars.ChristoffersenFJERNES@aab-net.dk says...
> Hej i gruppen.
> Jeg er på jagt efter en ny PSU der skal trække en P4 3Ghz, 3 Harddiske, 2
> cd/dvd drev/brændere, tv-kort, lydkort og diverse andet gejl.

Undersøg først om den er stor nok.

Jeg har før lavet regnestykket:

Længere nede i dén tråd er nogle bud på kraftige, støjsvage PSU'er.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 16-12-03 18:58

> Undersøg først om den er stor nok.
>
> Jeg har før lavet regnestykket:
>
> Længere nede i dén tråd er nogle bud på kraftige, støjsvage PSU'er.

Vil de 18A som thermaltake giver ved 12V så ikke være nok (forstår ikke helt
regnestykket)??
Vil det være bedre med bud nr. 2, som iflg databladet giver 30A ved 12V?
Thermaltake'n skulle efter sigende have aktiv PFC og giver mere stabil
strøm, men det er måske uden betydning i den her sammenhæng?

Jeg lister lige op hvad der sidder i maskinen:
*P4 - 3Ghz (+standard køler)
*1Gb Ram
*2stk SATA 200Gb HD
*TV-kort
*Grafikkort Radeon 9800XT
*1 DVD-brænder
*1 CD-rom

Der er ingen kabinetkølere, eller andet som skulle trække strøm.

Med venlig hilsen

Lars Christoffersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-12-03 19:46

In article <brngnr$crd$1@news.net.uni-c.dk>,
Lars.ChristoffersenFJERNES@aab-net.dk says...
> Vil de 18A som thermaltake giver ved 12V så ikke være nok (forstår ikke helt
> regnestykket)??

Hvor meget trækker du på 12V-forsyningen?

> Vil det være bedre med bud nr. 2, som iflg databladet giver 30A ved 12V?

30A til en P4 med lidt hardware vil altid være bedre end 18A. De 18A er
rent til grin, med en moderne højtydende processor.

> Thermaltake'n skulle efter sigende have aktiv PFC og giver mere stabil
> strøm, men det er måske uden betydning i den her sammenhæng?

Det hjælper jo ikke meget, hvis man har et overforbrug af strøm.

> Jeg lister lige op hvad der sidder i maskinen:
> *P4 - 3Ghz (+standard køler)
> *1Gb Ram
> *2stk SATA 200Gb HD
> *TV-kort
> *Grafikkort Radeon 9800XT
> *1 DVD-brænder
> *1 CD-rom
>
> Der er ingen kabinetkølere, eller andet som skulle trække strøm.

Nu skriver du jo ikke fabrikatet af dine diske, men en 18A 12V
forsyning vil du ikke ha' meget overskud med det hardware du har i.

Og en presset PSU bliver hurtigt en død PSU.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 16-12-03 21:34

Jesper G. Poulsen skrev:
> Nu skriver du jo ikke fabrikatet af dine diske, men en 18A 12V
> forsyning vil du ikke ha' meget overskud med det hardware du har i.

18A ved 12V er altså over 200W. 18A er rigeligt hvis PSU'en er
af en god kvalitet.

> Og en presset PSU bliver hurtigt en død PSU.

Den maskine vil ikke presse en 400W PSU. Hvis det var et
dual-system, så ville jeg være nervøs ved en billig 400W.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 16-12-03 22:25

> Den maskine vil ikke presse en 400W PSU. Hvis det var et
> dual-system, så ville jeg være nervøs ved en billig 400W.

Med et dual-system - mener du så med 2 CPU'er ?

Lars Christoffersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-12-03 22:44

In article <brnq3q$5nt$1@dknews.tiscali.dk>, jeppedam@mailme.dk says...
> 18A ved 12V er altså over 200W. 18A er rigeligt hvis PSU'en er
> af en god kvalitet.

Nej, det er det desværre ikke. Jeg har set alt for mange døde SMPS'es
der er døde fordi belastningen har ligget for tæt på max-ydelsen - gode
som mindre gode SMPS.

Til en moderne PC med et par diske, et par removable drives og en P4
eller en Athlon bør man bruge en PSU der kan levere ca. 50% mere strøm
end det vedvarende forbrug. Husk på at startstrømme også skal
iberegnes.

> Den maskine vil ikke presse en 400W PSU. Hvis det var et

Du kan ikke sammenligne æbler og pærer - strøm og effekt hænger ikke
sammen uden at kende spændingerne hvor strømmen leveres, samt forbruget
ved disse spændinger.

Du kan _ikke_ nøjes med køkkenbordsudregninger til dette.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-12-03 23:27

Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
> eller en Athlon bør man bruge en PSU der kan levere ca. 50% mere strøm
> end det vedvarende forbrug. Husk på at startstrømme også skal

Jeg forstår det ikke helt
Med dit regnestykke så vil de fleste alm PSU'er man kan få i handelen komme
til kort?
Og mange (mærkevare?) producenter angiver ikke engang hvor meget en PSU yder
ved 12V

Hvor kan man få sådan en Chieftec ATX-460-102DF som du henviser til?
420'eren er jo ikke helt nok da den leverer 18A ved 12V

Findes der nogle sammenligninger derude?
Har fedtet lidt rundt men kan ikke rigtig de gyldne korn

- Peter

- Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-12-03 18:50

In article <3fdf8731$0$27367$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
polonline@hotmail.dk says...
> Jeg forstår det ikke helt
> Med dit regnestykke så vil de fleste alm PSU'er man kan få i handelen komme
> til kort?

Ja, det er korrekt. Du kan prøve at overveje hvorfor Jacobs PC (ham jeg
hjalp i den tråd jeg linkede til) var hamrende ustabil...
Det er muligt at PSU'en lige præcis er stor nok, mens den er ny. Når
den bliver ældre daler ydelsen og så kommer problemerne. PSU er det
forkerte sted at spare.

> Og mange (mærkevare?) producenter angiver ikke engang hvor meget en PSU yder
> ved 12V

Hvem er det der ikke oplyser sådanne info?
Min low-end PSU har specs. oplyst.

> Hvor kan man få sådan en Chieftec ATX-460-102DF som du henviser til?

Man kunne spørge en Chieftec-forhandler.

> Findes der nogle sammenligninger derude?

Jeg har ikke fundet nogle. Alt hvad jeg foretager mig er baseret på min
uddannelse.

> Har fedtet lidt rundt men kan ikke rigtig de gyldne korn

Hvilke gyldne korn søger du?
Vil gerne hjælpe, hvis jeg kan

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-12-03 19:27

Jesper G. Poulsen wrote:
> polonline@hotmail.dk says...

> Hvem er det der ikke oplyser sådanne info?
> Min low-end PSU har specs. oplyst.

Q-Tec, Seasonic

> Man kunne spørge en Chieftec-forhandler.

Hehe, jeg bor sgu i en udørk, hvor der kun er Merlin lignende forretninger
Det er lidt tåget at forsøge at finde en online forhandler via Google da man
her tror at Norsk og Dansk er et fedt
Men okay i princippet er det jo ligemeget hvor i verden man køber den

> Hvilke gyldne korn søger du?
> Vil gerne hjælpe, hvis jeg kan

Jow, man så skal stykke på den anden side af 20A på 12V siden
Men hvad med de andre spændinger?

Whishlist:
ABIT IC7G, P4/2.6, 2x512 Dual,
9600Pro, CSB Audigy 2
2xCDRW evt DVD, 3(4) HD/IDE/SATA - evt SATA Raid
evt RAID kort med tiden
Plus en stribe fans og noget glimmer
Jeg vil forsøge med noget OC hen ad vejen

- Peter

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-12-03 20:00

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
man
> her tror at Norsk og Dansk er et fedt
> Men okay i princippet er det jo ligemeget hvor i verden man køber den

Nææh hvis du køber den udenfor EU kommer der en masse told og moms på varen.
Bemærk at Norge også er udenfor EU.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-12-03 20:02

Martin Johansson wrote:

> Nææh hvis du køber den udenfor EU kommer der en masse told og moms på
> varen. Bemærk at Norge også er udenfor EU.

Æhh, skulle nok have været "hvor i EU" i stedet for "hvor i verden"

- Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-12-03 16:40

In article <3fe0a050$0$27379$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
polonline@hotmail.dk says...
> Jow, man så skal stykke på den anden side af 20A på 12V siden
> Men hvad med de andre spændinger?

De andre spændinger er ikke lige så belastede, da den store strømsluger
er CPU'en og den bliver forsynet fra 12V.

10-15A i 3.3V og 5V burde være rigeligt

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-12-03 17:03

"Jesper G. Poulsen" wrote in a message

> De andre spændinger er ikke lige så belastede, da den store strømsluger
> er CPU'en og den bliver forsynet fra 12V.
>
> 10-15A i 3.3V og 5V burde være rigeligt

Thanks

/me goes hunting

- Peter

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 16-12-03 22:26

> Hvor meget trækker du på 12V-forsyningen?

Jeg ved det ikke, da jeg ikke har bygget den endnu.
Hvordan måler man i det hele taget det?

Lars Christoffersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-12-03 22:45

In article <brnsv4$h1u$1@news.net.uni-c.dk>,
Lars.ChristoffersenFJERNES@aab-net.dk says...
> Hvordan måler man i det hele taget det?

Du beregner det. Det står meget nyttigt i den tråd jeg linkede til.

Hvilke diske skal der i?

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 16-12-03 22:53

> Du beregner det. Det står meget nyttigt i den tråd jeg linkede til.
>
> Hvilke diske skal der i?

2 stk af følgende:

Maxtor Diamond Max Plus 9 200GB harddisk (SATA)
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374608062

/LC

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-12-03 23:25

In article <brnugj$hki$1@news.net.uni-c.dk>,
Lars.ChristoffersenFJERNES@aab-net.dk says...
> Maxtor Diamond Max Plus 9 200GB harddisk (SATA)

De er (datamæssigt) mage til dem der er 5 af i det regneeksempel jeg
linkede til.

Du skal nok regne med et strømforbrug i størrelsenordnen 12-15A
vedvarende forbrug. Spidsbelastningen vil nemt overstige 18A. PFC vil
ingen virkning have i disse tilfælde.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 16-12-03 19:09

Lars Christoffersen skrev:
> 2. bud - thermaltake PSU
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1914667896

Det er en super PSU. Jeg har selv 360W versionen. Den holder
spændingerne lige i øjet og siger ikke en lyd. Desuden er den
mere effektiv til at omdanne 230V til de spændinger computeren
har brug for (aktiv PFC). Det betyder at din elregning bliver mindre,
samt at PSU'en udvikler markant mindre varme og dermed kræver
mindre køling (= mindre støj).

Det eneste minus er indkøbsprisen, men hvis computeren er meget
tændt, så kan den godt tjene sig ind i besparelse på elregningen.
Du kan godt nøjes med en mindre version af PSU'en med det system.
(Medmindre du skal hardcore overclocke.)

Jeg køler mit kabinet med 4 TT-lownoise blæsere jeg har neddroslet
til 5V. De siger ikke en lyd, og deres funktion er at holde
kabinettemperaturen nede, så PSU'ens blæser kører med minimum
hastighed (12 dB).

mvh
Jeppe Seidelin Dam