Q: Ulæselig(underlige tegn) i DOS !?
Fra : Ukendt

Dato : 16-12-03 12:30

Hej NG

Jeg har i længere tid haft problemer med at min DOS viser underlige
tegn. Det skal lige sige med det samme. at det _kun_ er i DOS, og ikke
i windows.

Det kommer af og til og jeg er så godt som sikker på at der ikke
rigtig er nogen sammehæng mellem de gange den gør det.

DOS virker som normalt. Jeg kan gå ind i BIOS og ind i min
"RAID-BIOS"(eller hvad den nu hedder)

Hvis der er nogen der har et forslag til en anden nyhedsgruppe er de
velkommen til at "smide mig derhen"

Hvis der der imod er nogen herinde som vil have mere info, for måske
at kunne hjælpe, forklare jeg gerne i detaljer !

PS. Siden første gang det skete har jeg fået nyt grafikkort,
formateret og reinstalleret windows, skiftet PSU, skiftet RAM, sat en
anden HD i computeren som Primary master... uden held.

Brian R
-Selv det mindste/korteste/dummeste svar, kan mange gange bruges!

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 16-12-03 12:52

"Brian R" <lalleglade(snabel-a)hotmail(punktum)com> wrote in message

> Jeg har i længere tid haft problemer med at min DOS viser underlige
> tegn. Det skal lige sige med det samme. at det _kun_ er i DOS, og ikke
> i windows.

DOS??? Kører du Windows95/98? Ellers hedder det en command prompt

Hvilken CodePage bruger du?
Prøv at skrive "chcp" i prompten... Den skulle gerne vise 850 eller 865

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-03 13:08

"Lars Bo Wassini" wrote:

>DOS??? Kører du Windows95/98? Ellers hedder det en command prompt

hehe... Jeg køre windows 2000 :) ... men alt uden for windows har jeg
altid kaldt DOS ;)

Men jeg syntes desværre dit svar antyder at jeg har skrevet mit indlæg
så det er blevet misforstået !?

Jeg snakker ikke en command promt, men under opstart af computeren...
altså inden jeg komemr ind i windows.

Når jeg først _er_ inde i windows er der inden problemer... heller
ikke når jeg bruger command promt.

>Hvilken CodePage bruger du?
>Prøv at skrive "chcp" i prompten... Den skulle gerne vise 850 eller 865

"Active code page: 437"

Ved ik helt hvad "CodePage er !?... men igen... _hvis_ mit indlæg er
blevet misforstået, har det vel noget at gøre med character set ?

--------
MVH
Brian R

Fra : Jack L.

Dato : 17-12-03 02:13

Brian R wrote:
> "Lars Bo Wassini" wrote:
>
> Jeg snakker ikke en command promt, men under opstart af computeren...
> altså inden jeg komemr ind i windows.

Jeg kan ikke kontribuere meget til dit spørgsmål, men medmindre du har
benyttet dig af et boot manager-program som skarpt opdeler den rigtige
(gamle) DOS og W2K, så hedder det stadig en command prompt, også under
opstarten af computeren.

> Ved ik helt hvad "CodePage er !?... men igen... _hvis_ mit indlæg er
> blevet misforstået, har det vel noget at gøre med character set ?

Codepage angiver det sæt sprog som understøttes i commandprompten. Jeg kan
godt huske i det gode gamle dage hvor man skulle angive 865 i config.sys for
at få dansk keyboard layout ud.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-03 03:31

"Jack L." wrote:

> [...]

>godt huske i det gode gamle dage hvor man skulle angive 865 i config.sys for

Jeg takker stadig for svar, selvom du ikke kunne hjælpe :)

Dejligt med lidt info samtidig !

Men... jeg har ikke benytet mig af noget "boot-manager program".
Det er heller ikke selve bogstaverne der er ulæselige. Det er alt.

F.eks. når "problemet/det ulæselige" er værst, så kan jeg heller ikke
se windows 2000's bootup-logo ordenligt.

Det virker lidt som om der er lagt et ekstra lag over skærmen som blot
smider en masse tilfældige tegn rundt omkring :(

MVH
Brian R

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 22-12-03 02:42

On Wed, 17 Dec 2003 03:30:56 +0100, Brian Rsnabel-ahotmailpunktum wrote:

> [...]
>
> Det virker lidt som om der er lagt et ekstra lag over skærmen som blot
> smider en masse tilfældige tegn rundt omkring :(

Det lyder mere for mig som om du har problemer med dit grafikkort når det
kører i tekstmode - evt RAMen på det!

Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-12-03 16:28

Brian R <lalleglade(snabel-a)hotmail(punktum)com> crashed Echelon writing

> PS. Siden første gang det skete har jeg fået nyt grafikkort,
> formateret og reinstalleret windows, skiftet PSU, skiftet RAM, sat en
> anden HD i computeren som Primary master... uden held.

Har du prøvet med en anden skærm og hvilken kører du med idag?

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-03 20:07

Bjarke Andersen wrote:

>Har du prøvet med en anden skærm og hvilken kører du med idag?

Jeg har desværre ikke andre skærme jeg kan prøve med :(

Lige nu har jeg en Samtron 96B 19"

MVH
Brian R