Skudtræning ?!?
Fra : Carina Graversen

Dato : 16-12-03 08:04

Hej...

Er der nogen her i gruppen, der har nogle gode erfaringer mht. skudtræning
af hunde ???
- Målet er, at hundene godt må reagere (men behøver naturligvis ikke) på at
der bliver skudt, men de må naturligvis ikke bliver bange og flygte eller
være ude af stand til at arbejde bagefter.... De skud det drejer sig om,
vil blive affyret med en 6 mm pistol på forholdsvis kort afstand (20 - 30
meter fra hunden mens den arbejder)...

1) Nogle gode råd mht. at træne hunde der i forvejen er bange for skud ???
2) Nogle gode råd mht. at tilvænne hunde der i forvejen ikke er bange for
skud til at kunne arbejde i miljøer med skud ???

Hilsen
Carina

- - -
Danske redningshunde (opdat. 15-12-2003)
http://www.redningshund.dk

Danske redningshunde - i Aalborg (opdat. 15-12-2003)
http://www.redningshund.dk/aalborg

Fra : Jimmy

Dato : 15-12-03 22:57

"Carina Graversen" <ina-fjerndette@redningshund.dk> wrote in message

> 2) Nogle gode råd mht. at tilvænne hunde der i forvejen ikke er bange for
> skud til at kunne arbejde i miljøer med skud ???

Davs

Jeg fik i dag at vide, at man skulle sørge for at associere skud/fyrværkeri
med positive udbrud, hvorefter hunden efter et stykke tid ikke ser det som
noget at være bange for.

mvh
Jimmy

Fra : Carina Graversen

Dato : 16-12-03 08:27

Hej Jimmy

> Jeg fik i dag at vide, at man skulle sørge for at associere
skud/fyrværkeri
> med positive udbrud, hvorefter hunden efter et stykke tid ikke ser det som
> noget at være bange for.

Kommer det ikke lidt an på hvor bange hunden er for skud ???

Dengang min egen hund var hvalp, lånte jeg en pensioneret tjenestehund og
tog begge hunde med ud under lillebæltsbroen i Middelfart efter det var
blevet mørkt den 31.12., så der var masser af brag og lysglimt. Hvalpen
kiggede op første gang, men da den gamle hund + jeg selv var rolige som
normalt, vænnede den sig lynhurtigt til det, og har aldrig reageret siden -
så mit bedste bud på tilvænning er, at omgivelserne opfører sig så normalt
som muligt under tilvænningen, der startes langt væk fra hunden... - Men
der er sikkert også andre måder at gøre det på .

Til gengæld synes jeg af og til det kan være et stort problem med hunde, der
er blevet bange for skud/fyrværkeri, da de har det med at lukke af for al
"fornuft" så snart de hører det første brag

Men hvis du har set det praktiseret eller lignende, vil jeg meget gerne høre
om det, da jeg er lidt blank mht. at løse det...

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Peter Andersen

Dato : 16-12-03 11:33

> [...]
> Danske redningshunde (opdat. 15-12-2003)
> http://www.redningshund.dk
>
> Danske redningshunde - i Aalborg (opdat. 15-12-2003)

Det jeg har gjort, var at vi helt fra hvalp altid lavede sjove øvelser ude i
haven når det lynede. Da den skulle tilvænnes til skud, gik jeg ud på en
mark sammen med en ven, tog hans madskål med. vennen gik ned i den anden
ende af marken ca. 200 meter, og så skød han og hunden fik sin mad i samme
øjeblik. Dette gjore jeg vel 5 gange hvor geværet lige så langsom kom
tættere på. Derefter fandt jeg et miltært skyde anlæg og gik ofte tur
omkring det, når jeg så var heldig at der var skyde dag, ja så var det også
store legedag.
Da den så skulle med første gang på duejagt var jeg ved at ødelægge det hele
igen, da han lå i samme skjul som jeg selv og jeg gentagende gange skød
forbi uden at han fik lov til at løbe, så hurtig fandt jeg ud af at han
skulle have lov til at hente en due hvergang der blev skudt, så ramte jeg
ved siden af, ja så måtte jeg selv smide en due til ham. Efter et par
omgange med garanti for at få lov til at hente en due, var det sjovt igen.

Peter

Fra : Jimmy

Dato : 16-12-03 18:57

> Hej...
>
> Er der nogen her i gruppen, der har nogle gode erfaringer mht. skudtræning
> af hunde ???

http://www.hundeskolentrofast.dk/hundefakta/index.htm

Klik på Adfærdsproblem og derefter Væn din hund til skud og fyrværkeri

Kender ikke siden, men der stod da noget om det du efterspurgte.

Mvh
Jimmy