multiplikatorhjul ...fuglerede
Fra : Lasse

Dato : 15-12-03 15:47

Hej
Har lige lånt et nyt multiplikatorhjul Shimano corsair cs400 fuldt op med
0.25 line.

I første kast skete der imidlertid det der helst ikke måtte ske kæmpe
fuglerede.........
Har lige siddet i 1 time og redet noget af det ud

Jeg mener ellers at have spændt den lille antispinbremse på siden af hjulet
så det ikke skulle ske. Har lige trukket lidt i linen for at sikre at hjulet
ikke har friløb på spolen men bremser en smule.

Jeg har ellers kastet med stangen som jeg plejer med et fastspolehjul.

Hvad gør jeg forkert ???

Lasse

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-12-03 16:00

"Lasse" skrev
> Hvad gør jeg forkert ???

Der er to bremser.
Den ene bremser på selve akslen og skal spændes
så tilpas at blinket lige præcis kan trække line
af når du vipper med stangen.
Det andet er kastebremsen som du skal stille på
max indtil du har lært at slippe rettidigt.
Hvis du sigter 45 grader opad når du kaster er
du ikke helt gal på den.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-12-03 16:10

Peter Schrøder wrote:

> Der er to bremser.

Og den tredie bremse er tommelfingeren, som bruges til at stoppe
spolen definitivt i det øjeblik man kan se, at agnen er ved at
ramme vandet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-12-03 17:37

"Niels Ebbesen"skrev
> Og den tredie bremse er tommelfingeren, som bruges til at stoppe
> spolen definitivt i det øjeblik man kan se, at agnen er ved at
> ramme vandet...

Ja, Og tommelfingeren. Men med magnetbremsen på max er
det næppe nødvendigt. Der skal virkelig knald på for bare at
kaste 5 meter. Så løsner man den selvfølgelig undervejs...

Fra : jensen

Dato : 15-12-03 18:45

Jeg fisker tit med multihjul og er efterhånden nået dertil hvor jeg ik
behøver bremse agnen i nedslaget selvom jeg kaster mindst lige så langt med
det, som fastspole. Det på trods af at begge bremser er løsnet mest
muligt... Såe øvelse gør mester ergo det er os et spørgmål om at kaste
rigtigt... Et "svirp" laver prompte fuglerede så det skal undgås men lav
istedet en lidt langsommere bevægelse, det gir pote.. En anden dum ting er
at bruge et stort skeblink med masser af vindmodstand det kræver
finjustering at få det til at kaste (langt nok) uden fuglerede.. Så brug
nogle slanke strømlinede blink på 20-30 gram til at starte med.. Og sæt så
hastigheden lidt ned i kastet, koncentrer dig først om manøvren ved kastet
derefter kan du begynde at arbejde med længden..
God fornøjelse ..
Ps spar dig noget tid ved at bruge billig line til at øve med så du ik skal
bruge timevis på at kludre ud hvis det sker, det er nemmere at bruge en
hobbykniv eller saks..

Fra : Lasse

Dato : 15-12-03 21:01

Hej

Jeg siger 1000 tak for de gode råd. Jeg forsøger forsigtig igen når vinden
har løjet lidt af.

Venlig hilsen

Lasse

Fra : Posten

Dato : 15-12-03 21:28

Brug lystigt vinden. Men som begynder medvind!!!!!

Knæk og bræk
Anders

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-12-03 19:41

Posten wrote:

> Brug lystigt vinden. Men som begynder medvind!!!!!

Jeg mindes en tur til Kronborg pynten i en stiv vesten-hyler,
hvor vi testede nogle surfcasting stænger, der kunne jeg næsten
tømme spolen på mit Ambassadeur 6000C, vi fangede iøvrigt masser
af fisk især sej, det var dog problemer med torskne, hvis de
nåede at borede sig, så blev linen (0.30 nylon) ofte slidt over,
en 10 - 20 meter slagline på 0.50 ville ha' været en go' ting...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 16-12-03 08:49

Der er faktisk en tredie bremse: Stjernebremsen. Men den har ingen betydning
i kastet, kun under kamp med en fisk. Men tag endelig ikke fejl af den og
spolebremsen til kastet. Den sidste skal justeres så blinket netop /netop
ikke trækker line af hjulet med frikoblet spole.

Magnet eller centrifugalbremse skal sættes til maks i starten, men kan så
løsnes efterhånden. Magnetbremsen ret hurtigt (efter første kast!), da den
sat på maksimum bremser enormt meget.

Der er nogle der løsner alt mest muligt for at kaste langt. Det betyder at
man behøver en meget følsom tommelfinger, risiko for fuglerede, og det
værste er at man ikke kaster længere, da man man skal kaste mere forsigtigt.
Til tvivlere: tæl selv omgange på håndtaget for at sammenligne.

Og som en anden har skrevet. Undgå det svirp man tit bruger til
fastspolehjul. Forestil dig at du kaster med en agn der nemt falder af i
kastet.

www.lystfisker-forum.dk har der været diskuteret en del om multihjul i
det seneste halve år.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-12-03 19:51

Peter Schrøder wrote:

> Hvis du sigter 45 grader opad når du kaster er
> du ikke helt gal på den.

Ja det er en af de meget vigtige detaljer, hvis man vil kaste
meget langt, så skal der sigtes efter skyerne.

Man skal ha' meget rutine og være rimmelig skrap, førend man
bør forsøge sig med lange præcisionskast, til bestemte punkter
mellem siv og åkander

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-12-03 16:12

> Hvad gør jeg forkert ???

Du har selv nævnt det:

> Jeg har ellers kastet med stangen som jeg plejer med et
fastspolehjul.

Når du kaster med multihjul er det vigtigt, at du ikke "svirper" med
stangen, som man ellers ofte gør med fastspolehjul. Bevægelsen skal være
langt mere glidende, og stangspidsens hastighed skal hellere mindskes
end øges i kastets sidste del, hvis du vil undgå fuglereder.

--
-Jens B.

www.agnsiden.dk - Min online guide til levende agn