IF ? Then ?
Fra : Jacob ..

Dato : 14-12-03 23:22

Halløjsa!

Jeg har følgende IF-Statement:

If Request.Form("Dato") = "**-**-****" Then
Response.Write "<p>OK!</p>"
Else
Response.Write "<p>Dataformatet er forkert!</p>"
End If

Meningen er: at formfeltet "Dato" skal udfyldes med dd-mm-åååå.
Jeg havde egentligt håbet lidt på at * eller ? kunne bruges som
wildcard, men det viste sig at det kunne det ikke.

Nogle ideer?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-12-03 23:35

Jacob .. skrev:

> [...]

> Jeg havde egentligt håbet lidt på at * eller ? kunne bruges som
> wildcard, men det viste sig at det kunne det ikke.

Nej. Du kan ikke bruge wildcards i en streng. Du kan validere på to
måder - enten kan du bruge et Regex til at teste om strengens
format overholder formalia eller også kan du prøve at konvertere
datofeltet til en datoværdi og se om den er gyldig.

Du kan benytte funktionerne IsDate og DateSerial til den sidste
metode.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob ..

Dato : 14-12-03 23:59

> Du kan benytte funktionerne IsDate og DateSerial til den sidste
> metode.

Hej Jens (Sover du mon aldrig). Kan du komme nærmere ind på IsDate
og DateSerial og hvordan de skal skrives ind i mit script?

Fra : Thomas Voller

Dato : 15-12-03 15:21

"Jacob .." <laessoe@yahoo.com> skrev
> Kan du komme nærmere ind på IsDate
> og DateSerial og hvordan de skal skrives ind i mit script?

'Start af validering af datoen
Dim myDate
myDate = Request.Form("Dato")

If IsDate(myDate) Then
Response.Write("OK!")
Else
Response.Write("Det var en nitte, prøv igen.")
End If
'Slut

Sådan kunne det se ud, men det skal jo nok tilpasses lidt til dine behov.

Mvh. Voller.