focus() på en checkbox, kan man det
Fra : Sørensen

Dato : 14-12-03 23:18

Hej
Udvikler et applikation med html genereret fra Java Servlet, hvor jeg
anvender JavaScript til at sætte focus på et tekstfelt, - når siden
loades, - hvilket virker fint. Det ville jeg også gerne anvende på en
checkbox, - men kan man det ? eller gør jeg noget forkert, - herunder
starten af "koden", hvor der er en checkbox med navn...: Uddannelse :
---
<head>
<title>hemmelig</title>
<SCRIPT LANGUAGE=JAVASCRIPT>
</SCRIPT>
</head>
plidder-pladder
<strong>Opret hemmelig</strong>
<hr />
<form action="hemmelig.HemmeligServlet"NAME="formen" >
<input type="hidden" name="fromform" value="fromform" />
<CENTER><TABLE BORDER=0><TR><TD VALIGN=TOP><P
ALIGN=RIGHT><B>Uddannelse</B></TD><TD><input type="checkbox"
name="Uddannelse" value="4"/>ikke udd. l&aelig;rer<br /><input
type="checkbox" name="Uddannelse" value="3"/>P&aelig;d-Medhj&aelig;lper<br
/><input type="checkbox" name="Uddannelse" value="1"/>P&aelig;dagog<br
/><input type="checkbox" name="Uddannelse"
value="2"/>Skolel&aelig;rer</TD></TR>
--- slut på kode ---
På forhånd tak for hjælpen
Sørensen

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 15-12-03 12:21

Sun, 14 Dec 2003 23:18:10 +0100, Sørensen <dyt@post11.tele.dk> skrev:

> [...]
> checkbox, - men kan man det ? eller gør jeg noget forkert, - herunder
> starten af "koden", hvor der er en checkbox med navn...: Uddannelse :

Prøv at ændre din onload-handler til:
onload="document.forms['formen'].elements['uddannelse'].focus()", som
understøttes af flere browsere.
Bemærk uddannelse er lowercase, hvilket det også skal være i din form.

--
Ryan Kristensen

Fra : Sørensen

Dato : 15-12-03 19:54

"Ryan Kristensen" <ryankristensen@hotmaill.invalid> skrev i en meddelelse
newsrz7y5fuvklmmt6@news.inet.tele.dk...

> [...]
> understøttes af flere browsere.
> Bemærk uddannelse er lowercase, hvilket det også skal være i din form.

Tak for svaret, - men jeg kan stadig ikke få det til at virker, - jeg har
rettet efter forslaget og den måde at skrive på virker også på tekstfelter,
men ikke på en checkbox..:
..
..
..
..
<form action="HemmeligServlet"NAME="formen" >
<input type="hidden" name="fromform" value="fromform" />
<CENTER><TABLE BORDER=0><TR><TD VALIGN=TOP><P
ALIGN=RIGHT><B>yddannelse</B></TD><TD><input type="checkbox"
name="yddannelse" value="4"/>ikke udd. l&aelig;rer<br /><input
type="checkbox" name="yddannelse" value="3"/>P&aelig;d-Medhj&aelig;lper<br
/><input type="checkbox" name="yddannelse" value="1"/>P&aelig;dagog<br
/><input type="checkbox" name="yddannelse"
value="2"/>Skolel&aelig;rer</TD></TR>

vh Sørensen.

Fra : Chrisser

Dato : 16-12-03 08:05

Sørensen wrote:
> Tak for svaret, - men jeg kan stadig ikke få det til at virker, -
> jeg har rettet efter forslaget og den måde at skrive på virker også
> på tekstfelter, men ikke på en checkbox..:

Det virker godt nok på checkbokse hos mig, man kan dog ikke se at den har
focus - prøv at brug spaceknappen lige efter load af siden og se om
markeringen ikke bliver sat/fjernet.

Chrisser

Fra : Sørensen

Dato : 16-12-03 23:43

"Chrisser" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> Det virker godt nok på checkbokse hos mig, man kan dog ikke se at den har
> focus - prøv at brug spaceknappen lige efter load af siden og se om
> markeringen ikke bliver sat/fjernet.
jo, det er rigtigt nok - men jeg savner nu alligevel markeringen.
vh Sørensen.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 16-12-03 14:34

Mon, 15 Dec 2003 19:54:03 +0100, Sørensen <dyt@post11.tele.dk> skrev:

> Tak for svaret, - men jeg kan stadig ikke få det til at virker, - jeg har
> rettet efter forslaget og den måde at skrive på virker også på
> tekstfelter,
> men ikke på en checkbox..:

[snip - kode]

Du har to checkbokse med samme navn, hvilket er det der skaber problemet.
- Browseren kan jo ikke have fokus på to felter samtidigt.
Prøv at angive en id istedet, så browseren ved hvilken der skal fokus på.
Se eksempel her:
http://www.ryankristensen.com/test.html

--
Ryan Kristensen

Fra : Sørensen

Dato : 16-12-03 23:52

"Ryan Kristensen" <ryankristensen@hotmaill.invalid> skrev i en meddelelse
newsrz9zykmzklmmt6@news.inet.tele.dk...
> [...]
> - Browseren kan jo ikke have fokus på to felter samtidigt.
> Prøv at angive en id istedet, så browseren ved hvilken der skal fokus på.

Det giver jo mening. Jeg kunne desværre ikke få noget frem på
http://www.ryankristensen.com/test.html (men jeg kigger lidt senere),
så jeg flaksede rundt på nettet, og fandt en beskrivelse gående på at hvis
man bruger flere checkboxes med samme "name", så oprettes der er array. Så
derfor prøvede jeg at generere flg.:

(tilføjet [0] for 1. yddannelse)
og det virkede sgu! Jeg begynder at synes at javascript er et ok sprog.

I min begynderbog om html står der også noget med "id" sammen med "name", -
men det er altså ikke særlig klart. De fleste steder hvor jeg kiggede på
nettet var id ikke nævnt, - måske nogen kunne pege på et godt sted at læse
om html (og javascript), - hvor tingene er defineret præcist.

- tak for hjælpen -
Sørensen.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-12-03 00:15

"Sørensen" <dyt@post11.tele.dk> writes:

> I min begynderbog om html står der også noget med "id" sammen med "name", -
> men det er altså ikke særlig klart. De fleste steder hvor jeg kiggede på
> nettet var id ikke nævnt, -

En fejl, som nok skyldes alderen på mange af siderne. Id er den
moderne måde at give unikke identifikationer til elementer. Name blev
tidligere brugt både til det, og til at give nogle elementer navne i
andre sammenhænge (som fx form-controls).

Det korte referat om name/id: Brug "name" til form-controls (input,
select, textarea, button og object), brug "id" til resten (form, img,
a, applet, iframe, frame, map). Hvis du skal bruge siden i gamle
browsere, så tilføj også "name" med samme værdi som "id" på de andre
elementer[1].

> måske nogen kunne pege på et godt sted at læse om html (og
> javascript), - hvor tingene er defineret præcist.

Jeg har samlet en del links:
<URL:http://www.infimum.dk/HTML/references.html>
Den mest præcise beskrivelse af HTML er nok W3C's HTML 4.01 specifikation.
Ikke så tilgængelig første gang, men man vænner sig til den.

Den mest præcise specifikation af Javascript er nok en kombination af
ECMA 262 standarden (ECMAScript, meget lidt tilgængelig, men *meget*
præcis), W3C DOM 2, og Netscape og Microsofts DOM specifikationer.
Det man til dagligt kalder Javascript er (i de nyeste versioner) en
kombination af sproget ECMAScript og et udførselsmiljø der giver
adgang til dokumentet (en Document Object Model, DOM), og "lidt ekstra"
til at kontrollere browseren (sådan noget som "alert" og "window.location").
I de tidligere versioner af JavaScript (da Netscape definerede det)
var der ikke nogen opdeling.

/L
[1] og brug name i tagsene <meta> og <param>, hvis du nogensinde bruger
dem.