Valider tekstbox m javascript
Fra : Jacob ..

Dato : 14-12-03 15:35

Hejsa

Er der nogen der fortælle mig om man kan lave et script ala
nedenstående (som checker om et felt indeholder noget. Scriptet
skal checke om man udfylder det med datoformatet dd-mm-åååå

dette script checker om der er tastet noget i tekstboxen "Dato"
if((document.forms[0].Dato.value=='') && (error==0))
{
alert('Du skal udfylde feltet DATO');
document.forms[0].Dato.focus();
error = 1;
}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 14-12-03 19:00

For at undgå fejl ved dato indtastning er det meget bedre at bruge tre
dropdowns med hhv. dag, måned og år. Det udelukker de mest almindelige
fejl. Skal du gemme det i en database samler du det bare på Serveren
med ASP, PHP eller hvad du nu bruger. Alternativt kan Databasen laves
om så datoen gemmes i tre tal felter i stedet for et egentligt
datofelt.
Når det er sagt så kan man godt lave et regulært udtryk (Regular
Expression) som checker at formatet er rigtigt. Det beskytter dog ikke
imod at folk skriver det forkert som mm-dd-åååå hvis dato er 12 eller
derunder.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-12-03 20:41

Jens Peter Karlsen wrote:
> Det beskytter dog ikke
> imod at folk skriver det forkert som mm-dd-åååå hvis dato er 12 eller
> derunder.

Hmm, det gør dropdowns nu heller ikke...

mvh
johan

Fra : Jacob ..

Dato : 14-12-03 20:47

> [...]
> Expression) som checker at formatet er rigtigt. Det beskytter dog ikke
> imod at folk skriver det forkert som mm-dd-åååå hvis dato er 12 eller

OK - problemet er faktisk ikke at mine brugere (dem er der 6 af), ikke
kan finde ud af at skrive datoen i ddmmåååå, men at de glemmer at
seperere dem med bindestreger og det scrambler min db. Jeg har forsøgt at
lave det i asp, men det virker ikke som jeg gerne vil have det skal gøre.

Så jeg tænkte at det måske er smartest i js - evt. at den bare checker om
teksboksen indholder en (eller flere) bindestreger. Kan du fikse den for
mig mon, er *totalt* grøn i js.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-12-03 21:25

Jacob .. <laessoe@yahoo.com> writes:

> [...]
> lave det i asp, men det virker ikke som jeg gerne vil have det skal gøre.

Det ville ellers være det bedste - fiks det på serveren.

> Så jeg tænkte at det måske er smartest i js - evt. at den bare checker om
> teksboksen indholder en (eller flere) bindestreger. Kan du fikse den for
> mig mon, er *totalt* grøn i js.

Prøv den her:

<script type="text/javascript">
function fixDate(inputElement) {
var value = inputElement.value;
// fjern mellemrum
value = value.replace(/\s+/g,"");
// hvis feltet er tomt, så lad være med at brokke os endnu!
if (value == "") {return;}
// test om ikke rigtigt format
if (!/^\d\d-\d\d-\d{4}$/.test(value)) {
// ej rigtigt! er det fordi streger mangler?
if (/^\d{8}$/.test(value)) {
// ja, det er otte cifre. Indsæt streger!
value = value.substr(0,2)+"-"+value.substr(2,2)+"-"+value.substr(4);
} else {
// ok, ved ikke hvad der er galt!
alert("Input er ikke en dato på formen dd-mm-åååå");
inputElement.focus();
return;
}
}
inputElement.value = value;
// test evt om datoen er lovlig:
if (!legalDate(value)) {
alert("Datoen findes ikke! Fy!");
inputElement.focus();
return;
}
}

function legalDate(str) { // str er på formen dd-mm-åååå
var parts = str.split("-");
var date = Number(parts[0]);
var mth = Number(parts[1])-1;
var year = Number(parts[2]);
var realDate = new Date(year,mth,date);
return !(realDate.getDate() != date || realDate.getMonth() != mth);
}

</script>

og

<input type="text" name="dato" onchange="fixDate(this)" value="dd-mm-åååå">

/L

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-12-03 21:11

Jacob .. wrote:

> [...]
> nedenstående (som checker om et felt indeholder noget. Scriptet
> skal checke om man udfylder det med datoformatet dd-mm-åååå

Noget ala:
<head>
<script type="text/javascript">
function validateDate() {
var dates = document.form1.dato.value.split("-");
if(dates.length != 3) {
   return alert("Forkert datoformat");
}
if(parseInt(dates[0]) < 1 || parseInt(dates[0]) > 31 || dates[0].length
!= 2) {
   return alert("Forkert datoformat");
}
if(parseInt(dates[1]) < 1 || parseInt(dates[1]) > 12 || dates[1].length
!= 2) {
   return alert("Forkert datoformat");
}
if(parseInt(dates[2]) < 1900 || parseInt(dates[2]) > 2010 ||
dates[2].length != 4) {
   return alert("Forkert datoformat");
}
alert("Rigtig datoformat");
}
</script>
</head>
<form action="#" name="form1">
Indtast dato: <input type="text" name="dato" value="DD-MM-ÅÅÅÅ"> <input
type="button" value="Valider dato" onclick="validateDate();">
</form>

Tjekker om DD er mellem 01 og 31
Tjekker om MM er mellem 01 og 12
Tjekker om ÅÅÅÅ er mellem 1900 og 2010