Opgradering af bredbånd - hvad betyder upl~
Fra : TexasFlood

Dato : 13-12-03 20:18

Jeg har idag en TDC 256/128 linje som jeg overvejer at udskifte til en
Cybercity 1024/128 linje som kun er 36 kr. dyrere.
Men så bliver kun download raten hurtigere.
- Hvilken betydning vil det have at uploadraten ikke forøges.
- Kan man stadig downloade med 1024/8 = 128 Kb/sek med en uploadrate på 128
kbits ?
Her tænker jeg på upload af checksum etc.

I hvilken brug er uploadraten ellers vigtig ?

TF

Fra : Rudi Stegen

Dato : 13-12-03 20:36

Hej TexasFlood, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> [...]
> - Hvilken betydning vil det have at uploadraten ikke forøges.
> - Kan man stadig downloade med 1024/8 = 128 Kb/sek med en

Ja stort set. Dog minus de rundt regnet cirka en 15% til ATM-overhead,
hvis du snakker om "nettodownload".

Der går selvfølgelig lidt upload til:

> Her tænker jeg på upload af checksum etc.

Netop.

> I hvilken brug er uploadraten ellers vigtig ?

Udover det indlysende (ren upload, fx til websites, hvis man har en
webserver kørende o.m.a.) er det mest P2P-programmer o.l. Sluger de ret
meget i upload, falder download betragteligt, hvis det sker samtidigt.

Derudover er der en del sites (Windows Update er et eksempel), der
kræver, at man (dvs. ens maskine eller mere præcist visse programmer på
denne) snakker frem og tilbage. Kører det med mindst muligt overlapning
(pc'en og serveren finder ud af, hvad der skal downloades, og først
derefter begynder "den egentlige" download), betyder det dog ikke det
helt vilde. Men overlapper det synderligt (pæn upload _mens_ download
er i fuld sving), kan det få meget stor effekt.

--
Hygge fra Århus - Rudi